Jump to content

Legeattest v anskaffelse av våpen.


Skrukken

Recommended Posts

Hei, har et par spm som jeg håper jeg kan få klarhet i! Jeg leverte en våpensøknad ang en mauser i 6,5 x55 i politivakta rett etter endt arbeidsdag, en måned etterpå ringte jeg ned på våpenkontoret og lurte på hvordan behandlingen av søknaden gikk og fikk til svar at systemet hadde vært nede en stund og at de ikke hadde behandlet noen søknader. De skulle gi meg beskjed når den var behandlet. En uke senere fikk jeg et brev fra politiet om at de krever legeerklæring for å få kjøpe våpenet. I brevet jeg mottok stod det at "Politiet er kjent med at du den 29 mars, ca kl 19.00 møtte i politivakta for å levere ovennevnte søknad. I følge politibetjenten som mottok din søknad fremstod du ruset"! "På bakgrunn av denne informasjonen og med tanke på tidligere omgang med narkotiske stoffer, ønsker politiet at du fremlegger en legeerklæring som viser at du er skikket til å inneha våpen i henhold til våpenlovens strenge krav til personligeegenskaper".

Jeg inrømmet å ha røyka en joint på fest da jeg var 18 år, og ble bøtelagt 3000 kr for det, og den boten er betalt for lengst... Da dette skjedde for 9 år siden og er et tilbakelagt stadie i livet mitt synes jeg dette er direkte provoserende, og på grensen til trakkasering. Jeg har også fått invilget to våpen i ettertid, og fikk senest i fjor den samme søknaden (6,5x55) godkjent. Er det noen som har vært borte i det samme eller har noen tips til hva jeg skal gjøre setter jeg stor pris på svar!! mvh Skrukken

Link to comment
Share on other sites

Tåpelig ?

-Godt mulig, kjenner hverken deg eller politibetjenten ?

 

Hadde jeg laget noen sak om politiet spurte etter legeattest?

- Neppe, ettersom det bare skaper mere styr.

 

Løsningen på ditt problem er å bestille time hos legen/psykiater for vurdering av din habilitet.

 

Sikkert bare jeg som lurer på sånt, men var du ruset, eller var det grunn til å mistenke det?

Tror det er lite sannsynlig politet finner på dette bare på gøy.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fint lite du kan gjøre annet enn å levere inn den legeattesten, du kunne jo eventuelt prøve klage til overordnet organ, men om det hjelper eller ikke er jo en helt annen side av saken. Det vil i hvertfall ta mer tid enn å komme seg til fastlegen å få en attest!

Link to comment
Share on other sites

Her er riktig (imo) fremgangsmåte:

 

- Skaff time hos lege og få attesten du trenger

- Få søknaden godkjent

- Etter at søknaden er godkjent skriver du en klage til POD om 8 år gamle forseelser skal være grunnlag for slike reaksjoner, og hvilken utdannelse vedkommende saksbehandler har i rusmidler og deres effekt. Send kopi til politimesteren din.

Link to comment
Share on other sites

Tja, er ikke politiet pliktig til å sjekke rullebladet i forbindelse med våpensøknader? Selvfølgelig litt kjipt å få problemer med "en liten joint" 9 år etterpå, men det er jo egentlig du som har gjort den feilen, ikke saksbehandleren. Det er vel ikke alle som "røyka litt for noen år siden" det går gulle godt med seinere. Jeg synes egentlig det er litt betryggende at politiet sjekker litt nøyere hvem de gir våpenløyve til, og om ting er som du beskriver skal det ikke være problem med å skaffe seg en legeattest? Tipper den forrigse søknaden din ble godkjent før 22/7?

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje det er komentaren om at han skal ha virket ruset som er greia her. Det hadde i allefall jeg tiltet av! Men en ting som jeg lurer på... Når man har våpen fra før og da f eks tuller seg borti noe som diskvalifiserer til flere våpen. Hva med de man har fra før? Er det kun våpen ervervet ETTER man har driti seg ut som er farlige? Hvorfor blir ikke disse inndratt i samma slengen som ny søknad blir avslått?

Link to comment
Share on other sites

Det er så ymse hvordan folk forholder seg til urimeligheter. For å ta meg...hvis jeg fikk ett slikt brev om at jeg hadde virket ruset, og jeg visste at jeg var klink edru, så hadde jeg spurt meg selv: hva er det jeg ønsker å oppnå? Svaret mitt til meg selv hadde vært: jeg vil kjøpe ett våpen, og vil derfor ha innvilget en kjøpetillatelse. Og beskjeden til meg selv hadde da vært: bestill time og få tak i denne fordømte legeattesten. Det er 200 kroner ekstra, og litt bortkastet tid.

Hva så med tullingene inne på politikammeret som ikke har gangsyn og kommer med slike urimelige beskyldninger?? Let it go..verden er full av slike. De finnes på ligningskontoret , på jobben, i avis redaksjonene og desverre altså også i politiet. Livet er for kort til å slåss mot alle disse. Bend with the wind....

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva som er så urimelig her, bortsett fra at noen tydeligvis har forveksla han rusa personen som kom ikk kl 1900 med deg som kom inn rett etter jobb. Shit happens, vi har sikert gjort feil i jobbsammenheng enkelte andre av oss også, dog ikke alle tydeligvis...

Om du ikke har hatt kontakt med politiet siden den gangen du røyka på en fest, kan du jo ha utviklet deg til en tung herionist for alt politiet vet. Som sagt, det er din egen feil at du har havnet i denne situasjonen. Eller mener feks Chifen V2 at politiet ikke har noe med å sjekke om du er skikket til å inneha våpen eller ikke? Denne forespørselen kom opp fordi du som 18 åring beviste at du ikke var det den gang...

Link to comment
Share on other sites

1: Skaff legeerklæringen de ber om.

 

2: Skriv en kort forklaring (vedlegg til legeerklæringen) der du pent sier at du finner det mildt sagt sjokkerende og krenkende, at du fremstilles som ruset under oppmøte på politistasjonen. Men finner at at det må være det at du var totalt utslitt etter en lang dag på jobb, som måtte vær grunnen til at vedkommende i politivakta kom til en slik konklusjon. (Optional) Og at du håper vedkommende i vakta er stor nok på det til å skrive en unskyldning for sine ærekrenkende påstander. (forutsatt at du får legeærkleringen og var nykter)

 

3: (Optional) Legg ved en skriftlig uttalelse fra eventuelle leder/personer du jobbet sammen med den dagen, på at de ikke på noe tidspunkt hadde noen grunn til anse deg som ruset på jobb den dagen (gjerne med klokkeslett de sist så deg og selvsagt med underskrifter fra alle sammen).

 

4: Lever med ett smil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hei må man ta urinprøve på denne type test?

 

 

Det vanligste er vel en prøve av hårsekken tror jeg? en beskjent av meg fikk nappa ut ett hårstrå med hårsekken på for å ta en prøve på om han hadde vært nykter. Det er visst slik at det sitter igjen VELDIG lenge der av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes rart ut av fastlege å ta hårprøve men vet du om han fikk samme brev som dette er snakk om?

 

på brevet mitt av Fremlegging av legeattest står det bl.a

 

bes det om di fremlegger en uttalelse fra deres fastlege vedrørende deres helse, herunder bed det gjort vuderingr av deres edruelighet/rusavhengighet. det bes tatt med i denne legeerklæringen om hvorvidt de nå er helt rusfri/frisk, og om hvorvidt legen anser dem som sikker til å inneha skytevåpen samt om legen har kjent dem over tid.

det gis en frist på 1 månded på innhenting av legeerklæring.

Link to comment
Share on other sites

Hei må man ta urinprøve på denne type test?

 

 

Det vanligste er vel en prøve av hårsekken tror jeg? en beskjent av meg fikk nappa ut ett hårstrå med hårsekken på for å ta en prøve på om han hadde vært nykter. Det er visst slik at det sitter igjen VELDIG lenge der av en eller annen grunn.

 

de kan ta urinprøve med dette kan bare avdekke stoffer som er i kroppen som da skilles ut.

ved prøve av hår så er det ikke snakk om hår sekk men selve håret, er som årringer på et tre.

vis man har narkotiske stoffer i kroppen så vil dette sette spor i håret. og de kan fast slå hvor lenge det er siden man har brukt.

dette brukes foreksempel på avrusnings kliniker der folk har lengere perioder hjemme, selv om de har vært ren siste uken vil håret kunne avsløre de.

 

sorry OFF TOPIC

Link to comment
Share on other sites

må vel sitere en annen her inne: "å få ha våpen er ikke noe du har krav på, det er et privilegium"

 

svelg en kamel og lever legeattest med klage på at du ble ansett som ruset, samt understrek det faktum at det da måtte være tjenesteforsømmelse av ekspeditøren å la deg kjøre hjem uten å melde fra når denne anså deg som ruset.

og husk når du klager at det kun er høflighet som funker i alle papirflytteravdelinger så formuler deg saklig.

Link to comment
Share on other sites

Bet i det sure eplet, dro til legen, avleverte urinprøve og vips er saken ute av verden.. Det som plager meg er at man i det hele tatt blir beskylt for noe sånt når man drar på politistasjonen.. Det viktigste for meg er ikke å "stick it to the man", men å få holde på med det jeg liker best i hele verden; å jakte! Takk for alle svar i allefall:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...