Jump to content

NEG og Hjortejakt


rlundmo

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nå tatt standpunktet og endelig bestilt meg en NEG. Det er lenge til levering, feb/mars neste år, men jeg tenker mye på dette og gleder meg som en unge.

 

Har nå lest en del i dette forumet og ser at det er elgjakt det dreier seg om. Da jeg er bosatt i en hjortekommune vil min NEG i hovedsak bli brukt på hjortejakt. Det blir også elgjakt i min hjemkommune i Valdres, så det blir i både pose og sekk.(ja takk begge deler).

 

Er det noen som har erfaringer med NEG og hjortejakt ? Det er løshund jeg kommer til å satse på.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke misforstår deg, tror jeg du har gått på en smell dersom du har planer om å bruke NEG som laushund på hjort. Denne har meg bekjent for høg boghøyde til å være godkjent til bruk som "løs på halsende" til hjort.

 

Men, du kan jo gjerne forsøke å benytte den som bandhund på hjort og som laus på elg. Blir ikke lett men med mye tid og tolmodighet er det meste mulig.

 

Lykke til uansett...

Link to comment
Share on other sites

Herregud. Kan dere ingenting eller? Har dere tatt jeger prøven? Det dere lurer på er pensum der....

 

En NEG er ikke en "løs på drevet halsende hund". En NEG er en stillende hund, som stiller viltet i stålos.. For slike er det ingen krav om boghøyde.

 

Det er ikke så mange som bruker stillende hund på hjortejakt, fordi det visstnok er vanskelig for hunden å få hjorten til å bli stående i los. Tradisjon, ofte små terreng og sau spiller sikkert også inn.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noen spesiell interesse i saken, men en elghund som brukes som løshund på hjort kan vel ikke automatisk klassifiseres som "løs på drevet halsende"?

En elghund skal ikke halse på drevet, den skal halse kun i stålos. Den vil forfølge viltet, men da ikke halsende.

 

At hjorten har mindre egenskaper til å stå for en løshund er en annen sak, så hvor vellykket det blir er jo ett eget spørsmål.

Jeg kan for moro skyld opplyse om at mitt jaktlag flere ganger opplevde stålos på en hjortebukk som den høsten oppholdt seg i elgterrenget.

 

Men kan man virkelig ikke jakte med løs elghund på hjort, med bakgrunn i boghøyde og klassifisering som "løs på drevet halsende" ? En elghund er jobber da vitterlig ikke slik at den burde havne i kategorien "løs på drevet halsende" ?

 

Ser forøvrig at ulf har kommet meg noe i forkjøpet....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vel, det jeg har lært er som følger:

Hunder som forfølger viltet med los, blir ansett som løs på drevet halsende hund i Norge. En hjort vil sjeldent bli stående, altså kan elghunden da bli å anse som en "løs på drevet halsende hund" om den forfølger hjorten med los. Det er ikke rasen, men hundens oppførsel som dikterer hva den blir ansett som.

 

Men, dette ble jeg lært av en eldre herremann, og det er ikke brått sikkert han har rett. Men om man søker på nett finner man ut at det står mange steder at NEG og NES kun kan brukes på hjort som bandhund. Ergo sa jeg det som jeg gjorde.

 

Jeg kan i teorien bruke vorstehren min på hjort også, men da som støtende. Da har han ifølge regelverket ikke lov til å lose under forfølgelse. Han loser, derfor har jeg ikke lov til å bruke ham som støtende.

 

Det blir bare flisespikking, selvsagt. Men siden hjort ikke har det samme instinktet til å stå som en elg har, så er det ikke en automatikk i at elghund kan brukes som løshund på hjort.

 

Er ikke hjortejeger, så holder mulighetene åpne for at jeg tar feil. :wink:

 

 

EDIT: Omskrivning av en setning for å bedre reflektere det jeg mente å si.

Link to comment
Share on other sites

Nei, NEG går ikke under denne kategorien

 

 

Hjorten har som kjent spredd seg til store deler av østlandet og f.eks i Gausdal er det pr. dags dato en jaktbar stamme. Denne går jo sammen med elgen så det skulle da egentlig ikke være lov til å jakte med NEG her da dersom NEG faller under denne kategorien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lykke til med gråhunden. Håper du deler erfaringene dine med NEG som løshund etter hjorten her på kammeret.

 

Jeg er også en østlending bosatt på vestlandet som vurderer å kjøpe NEG til bruk på elg og hjort. Jeg har som deg ikke funnet mange med erfaring fra løshundjakt på hjort og er spent på å høre hvilke erfaringer du gjør deg.

 

Jeg hører mange som sier at det ikke vil være mulig å få hjorten til å stå i los, med unntak av enkelte store bukker. Jeg tror at dette dreier seg mye om tro basert på lite erfaring og kunnskap, og håper du og flere til kan motbevise disse påstandene. Hunder kan også brukes effektivt på jakt selv om ikke dyret blir stilt i los.

 

Ulf har selvfølgelig helt rett i betraktningene sine om "løs på drevet halsende hund". Det er mange som er av den oppfatningen at regelverket for bruk av hunder er strengere for hjort enn for elg. Det er motsatt. "Løs på drevet halsende hund" er ikke lov å bruke på hjortevilt, med unntak av for hjort og rådyr det det er åpnet for å bruke halsende, løse hunder med boghøyde under 41 cm.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har ei gråhundtispe som er ivrig etter hjorten.

Har ikke fått skutt hjort i los for ho,men ho har stilt hjort flere ganger.

Bukkene kan ofte stå greit,spesielt etter brunsten.

I fjor høst sto ho i los med hind og kalv i noen bjørkeklynger i snaufjellet,sto ikke lenger enn 10-15 min så flytta det seg et par km. Da stilte ho det på nytt og sto ca 20 min.Ny forflytting og los på ny.. Desverre inne på naboterrenget :( Ho slapp til slutt,men hang nok totalt på bortimot 5 km.Skutt flere hjorter i los i kommunen jeg bor for elghunder.

Terrenget har sikkert en stor betydning,hjorten har jo et klart fortrinn i bratte vestlandslier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv anskaffet meg ei tispe som nå er ca 5mnd gammel. Tror at du vil få stor nytte av hunden i hjortejakta. Selv så bor jeg "rett over fjorden". Vet at det er flere som har NEG både i nabolaget og generelt rundt i fylket. Trodde først at det ikke var så mange, da det har vært ekstremt få annonser på f.eks finn.no omhandlende NEG, men der tok jeg skammelig feil. vet nå i senere tid at det er flere som har, bare rundt Eid, så vet jeg om 4stk. Jeg er kjempefornøyd med hunden, den er veldig interessert i både blodspor og ferskspor. I skogen så har instinktene tydelig kommet frem, går som regel tur i skogen, uten bånd. Hunden har løst hjort flere ganger, men uten å halse. Utrolig kjekt å se når, hun begynner å "være", stikker nese opp i lufta, da er det som regel dyr i umiddelbar nærhet. Hvis du vil seinere, så kan jeg være behjelpelig med å legge opp f.eks blodspor. Skanker har jeg dessverre lite av, men regner det blir "påfyll" til høsten.

 

Lykke til med det nye familiemedlemmet =)

Link to comment
Share on other sites

En elghund kan premieres som løshund på hjort (likestilles med prøve på elg). Dermed er ikke reglene noe problem, som noen har påpekt over.

 

Jeg kan i teorien bruke vorstehren min på hjort også, men da som støtende. Da har han ifølge regelverket ikke lov til å lose under forfølgelse. Han loser, derfor har jeg ikke lov til å bruke ham som støtende.

Så lenge bikkja ikke følger etter hjorten lenge, er det helt i orden. Hva lenge er, er vel ikke definert noe sted, men noen hundre meter som en vorsteher typisk vil følge på er OK.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er nok å ikke skyte hjort i fart med bikkja bjeffenes bak.

Jeg ville bare ha skutt dyr i stålos i starten, både elg og hjort. Elgen står lettest, dermed er det nok greit å starte treningen på den.

Hadde en NEG hannhund som det ble skutt hjort for i stålos. Det ble også skutt dyr som ble støkket ut. Han hengte på, men hjorten kom i passe tempo.

Hjorten hadde en tendens til å reise lenger ut med bikkja etter enn elgen.

Hendte også at hjorten tok runder med bikkja etter, hadde også noen stålos pauser.

Var bare ståloser på bukker.

 

Sto en liten reportasje om NEG med stålos på hind og kalv i ett jaktblad for noen år siden.

Husker ikke åssen blad det var.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet. Det er desverre mange måneder til jeg får hunden i hus. Det er iallefall fint å vite at det er andre som har neg og erfaring med at det fungerer som løshund på hjort.

Link to comment
Share on other sites

http://www.munsterlender.net/index.php?id=453&view=view

 

Se skrivet fra DN. dette er ikke rasespesifikt men generelt. En hund som forfølger vilt inntil 5min er ifølge DN å klassifisere som støtende, og der syns de 5 minutter er en grei lostid å forholde seg til. Lenger enn dette blir å regne som løs på drevet halsende og da kommer kravet om 41cm boghøyde inn.

 

Din KV og SSamiks SV kan være helt ypperlige hunder til å støte fram hjort i små vestlandsterreng. Det samme vil en elghund kunne være løs.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Krav til bruk av løs hund på elg og hjort og rådyr Løs halsende på drevet maks 41 cm Bog høyde. (( Beagle,  Basset osv) støtende hund, maks 5 min på drevet, fri boghøyde.

Stillende hunder stor sett alle spisshund, fri boghøyde ikkje lovlig på rådyr, men Hjort og elg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...