Jump to content

Lurer på å bli pistolskytter/eier


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har lenge hatt lyst å gå til anskaffelse av en H&K P30 (eller evt. P30L). Dette av den enkle grunn at jeg er på vei til å bli politi, og ønsker å få lettest mulig adgang til å trene.

 

For det første, hvilken forhandler anbefales det å forhøre seg med? Bor på Østlandet, så Magne Landrø kanskje? Vil selvfølgelig ikke betale mer enn jeg må.

 

For det andre, jeg lader ammunisjon selv, til rifle. Er det mye pes å begynne å lade til pistol og egentlig? Kan vel bruke samme pressa og alt?

 

Og til slutt, er det noen som kan si meg om man må søke på vanlig vis hos våpenkontoret når man er "fritatt" reglene om medlemskap i klubb og alt det? Og hvordan gangen i denne prosessen egentlig er? Jf.: http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625 ... 05.html#14

Link to comment
Share on other sites

Du er student ved politiskolen?

Snakk med skyteinnstruktør, de vet vel hvordan det er lurest å orden muligheter for videre trening og skyting.

Angående valg av pistol... man blir sjeldent flink med å bruke, et undskyld mitt eget og rent personlige inntrykk, en ræva pistol.

Link to comment
Share on other sites

Og til slutt, er det noen som kan si meg om man må søke på vanlig vis hos våpenkontoret når man er "fritatt" reglene om medlemskap i klubb og alt det? Og hvordan gangen i denne prosessen egentlig er? Jf.: http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625 ... 05.html#14" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ring ditt våpenkontor. De kan helt sikkert svare deg om de spesielle reglene som gjelder deg.

 

Jeg er 100% sikker på at du må søke til våpenkontoret før du går i butikken...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du insisterer på HKen, hadde jeg ringt Jevnaker Agentur som sitter på den sivile delen av HK agenturet og hørt med de om de har noen tjenestemannsordning. Jeg vet at de har noen rabatter for NROF medlemmer på utvalgte utgaver av USPene, det kan jo hende det gjelder for Politiet også...

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er egentrening i jobbsammenheng og ikke sport/konkurranse er HKen det åpenbare valget, jeg ville ikke brukt masse tid på å trene med et våpen som var vesentlig anderledes eller endog bedre. Det er mulig Politiet kjøpte feil våpen, men gjort er gjort om det må man forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er vanskelig da han er på vei til å bli politi = politiskole.

Deler vell ikke ut våpen der i "hytt&gevær" :)

 

I forsvaret kan man søke om fritakelse fra klubb hvis en er befal/grenader over en viss periode.

Ser for meg at du kanskje kan gjøre dette når du faktisk har blitt politi og jobber som det over en viss tid.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens.

 

Ja, er student, og nei, må ikke vente til jeg har jobbet osv. Må bare ha gjennomført skytekurs ved PHS.

 

Jeg vil ha HK'n ja, da det er det som gir meg mest mulig realistisk trening. Skal ikke trene opp til å delta i NM ellerno, da hadde jeg trolig gått for noe annet ja :P

 

Og som noen påpeker her, mulig politiet skulle gått for noe annet enn HK'n, men nå er nå det gjort og så får man forholde seg til det. :)

 

Mulig å bytte avtrekket på HK'n forresten? (Skal ikke gjøre det altså, må jo ha samme som på tjenestevåpenet)

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på dem, HK P30 med V1 avtrekksmodul er en utmerket våpen. Jeg hadde valgt HK P30L og så hadde jeg byttet siktene fortere enn svint; Dawson forhandles av pvas.no og bl.a 10-8 har sikter til denne.. Dårlige sikter, for lite lys på sidene, var mitt største problem da jeg var eier av Hk P30 (da var det ikke vanlige sikter å oppdrive til denne, kun tritium). Det tok litt tid å lære avtrekket på denne, men det gjør det på Glock også. Når du håndterer en HK P30 sammen med en S&W M&P så merker du kvalitetsforskjellen, magasinene er bygget som tanks. Søk på Hk P30 og faksen så får du frem min blogg om dette våpenet her på pistoldelen av våpenkammeret.

 

Jevnaker er nevnt, Intersport bogstadveien har denne på lager, Pedersen vaabenlager har den på lager, Winge våpen tar den inn om du spør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del med P30 og selv eier jeg en av forgjengerene, USP.

 

I likhet med Glock osv, er disse ikke noe du vil treffe blinken med (i første omgang! Typiske "tjenestepistoler" krever en del trening for å mestre) da disse er laget for å tåle alt mulig og virke under alle mulige forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha HK'n ja, da det er det som gir meg mest mulig realistisk trening. Skal ikke trene opp til å delta i NM ellerno, da hadde jeg trolig gått for noe annet ja

Min dyrkjøpte erfaring er at en vil bli en bedre skytter (også med tjenestevåpnet ditt) om du benytter et våpen som gir deg gode tilbakemeldinger på hva du gjør riktig og galt. Det er enklere å mestre et utfordrende våpen med gode basisferdigheter, kontra å få basisferdigheter med et utfordrende våpen.

 

(og så koker det ned til den klassiske...kjøp en .22 :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at du kanskje kan gjøre dette når du faktisk har blitt politi og jobber som det over en viss tid.

Og jeg ser for meg at det alltid er bedre å sjekke hva som står i lov eller forskrift i stedet for å bare se for seg hvordan man tror det er.

Link to comment
Share on other sites

§ 14. Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal
      Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for 
(..)
c)	politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.
      Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Min resept på å bli god med pistol med tjeneste avtrekk er tørrtrening. På kvelden når ungene er i seng å TV'en er på så setter jeg opp en IPSC mini skive, finner meg et bilde, kvist i taket. Tar opp våpenet, har jeg riktig grep ? Er siktebilde sånn det skal være ? tar avtrekk, flytter siktene seg under avtrekk ? slipper finger langt ut av avtrekkerbøylen, drar i sleiden for å prespenne innmaten, og begynner på nytt igjen. Tar en håndfull slike runder, legger våpenet bort, ser litt mere på TV, starter forfra igjen. På denne måten programerer enn hjernen til riktig grep, riktig vinkel på håndledd slik at siktene er temmelig nøyaktig lina opp.

 

Det med å ta ut fingeren av avtrekkerbøylen er veldig viktig, under konkurranse stress så skjer det automatisk. Det samme gjelder å sette på sikringen før hylstring, har brent meg 2 ganger der. Kort og godt tren som du skal bruke våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Flere som risikerer og vekke barn og kjærringer om kveldene ser jeg :wink:

 

Har du/får du en tjenste-HK kjøp deg en selv og tren så mye som mulig. Driver også med tørklikking om kveldene når resten av familien forhåpenligvis har sovnet, jeg øver også bytting av magasin. Så jeg får inn hvor hendene er på skjeftet og på magasinet som er på vei inn.

 

Men siden du nok ikke får tildelt haugevis med ammo fra politiet (aner ikke men trur neppe det er fri tildeling) kjøp også en 22lr. Mengdetrening med denne gjør nok godt og ammo er jo da sjelden noen begrensende faktor hvis man ikke skal drenke skytebanen med bly hver dag.

 

Forhåpenligvis blir du en av de polititjenestemennene som liker holde på med våpen og skyting som ser til at du er en dyktig skytter den dagen du kansje må bruke tjenestevåpnet ditt. Det kan jo faktisk bli en realitet, ikke noen vits å blunde for det.

 

Jeg ønsker deg lykke til i yrket og på skytebanen :wink:

 

Nei, jeg er ikke i politiet, kun kontraktert i den grønne bedriften sør for svinesund. (les HV befal i Sverige)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Ja vet heller ikke praksisen på å få utlevert ammo fra politiet i øvings øyenmed, men kan tenke meg det er umulig.

 

Men jeg lader jo selv da, så sparer noen kroner der da! :) Hvor mye kan man presse ned øvingspatroner i pris når man lader selv tro?

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading av 9 mm, økonomi avhenger av tilgangen på tomhylser. Politiet har vel nå berdanhetter på tjenesteammo = ubrukelig til hjemmelading.

 

Kule 50 - 60 øre, tennhette 25 øre, krutt 20 øre (anslag) = ca 1 kr + tomhylse. Kjøpeammo 1,60 til 1,70 pr stk = la oss si at du sparer 25 øre pr skudd = ikke verdt det for pengenes skyld alene. Men dersom du vil ha behagelig rekyl (= tung kule og raskt krutt. Noe som har mye å si på plastpistol) til konkurransebruk så må du lade selv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...