Jump to content

Kikkert for langhold?


Målle1487687363

Recommended Posts

Hvilken kikkert er mest egnet mellom 200 og 5-600 meter +++ ??

 

Du må ha minst 1X forstørrelse for hver 100m du skal skyte. Så begge alternativer er mer enn gode nok. Skal du jakte storvilt med samme børse, ville jeg valgt noe med minst mulig forstørrelse stilt på minimum. Ikke spar deg til fant. Kjøp noe med god optikk med en gang. Det er dyrt å være billig ...

 

Skal du bare skyte på skive/gong/stein osv kan du også vurdere noe med fast forstørring. S&B PMII og IOR har gode kikkerter med 10x42. IOR har også 10x56. Har IOR selv, og optikken er knallgod. 2,5-10x42 duger over 1000m. Har ikke testet IOR sin 3-18x42, men har du muligheten, burde du se i en slik.

Link to comment
Share on other sites

Den jeg har sett på er

Vortex Viper PST FFP Mrad

 

den kikkerten du nevner her kjøpte jeg for en liten måned siden. jeg må si at jeg er innmari fornøyd. hadde en meopta meostar 3-12x56 før, å viperen er faktisk mye klarere når det gjelder optikken. kan ikke si noe negativt om viperen ennå:)

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Her er noe som er viktig for meg.

Høydejusteringen må ha gode og tydelige knepp, Den Skal ha eit system som forteller deg hvilke omdreining du har så du kan lett justere deg tilbake til nullinstiling.

Normal knepp på 1cm pr klikk eller 0.5cm pr klikk på 100m

Samme med sidestilling.

Det må være enkelt å nullstille kikkerten med å løyse en eller to settskrue på ratt for å nullstille både på høgde og sidevei.

Dette er ting som gjør skytingen som en drøm når du har gode knepp tabeller.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har ein viper pst ffp mrad 4-16x50, skulle eg valgt på nytt hadde eg gjenge for razor, for all del, eg er meget fornøgd med viperen, men ein har fleire klikk på razoren og betre optikk.

4-16x er godt nok ut til 1000 m etter mi meining.

 

Er det lik tykkelse på retikkelet på 4-16 som på 6-24, nokon som veit? 4-16 har 0.15 mrad

Link to comment
Share on other sites

Sitat: 4-16x er godt nok ut til 1000 m etter mi meining.

Har du prøvd? Har du syn som en Ørn?

Jeg har nå skutt en del på 1000m med 12x forstørrelse. Hva er egentlig problemet med det? Det som blir bråk med på de holda er surr i antall runder, og klikk per runde og sånt, og som Poacher sier, vindratting når tårna går feil vei. Eller en havner feil på vei ned igjen når det ikke er zerostop.

 

K

Link to comment
Share on other sites

God kveld folkens :)

Mye svar her, å godt er det at de finnes flere meninger der ute :)

Ja, blir nok også å få tak i en stokk for jakt, da jeg har flere kompiser som bedriver lokkejakt på rev , og rådyrjakt.

 

Dere som har Viper 4-16, hvordan er den å bruke, sånn for meg nybegynneren?

Enkelt å justere nullpunkt?

Godt retikkel osv ?

Har sett noen filmer på Youtube ang denne kikkerten, å den ser da ikke fullgæli ut?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Her er noe som er viktig for meg.

Høydejusteringen må ha gode og tydelige knepp, Den Skal ha eit system som forteller deg hvilke omdreining du har så du kan lett justere deg tilbake til nullinstiling.

Normal knepp på 1cm pr klikk eller 0.5cm pr klikk på 100m

Samme med sidestilling.

Det må være enkelt å nullstille kikkerten med å løyse en eller to settskrue på ratt for å nullstille både på høgde og sidevei.

Dette er ting som gjør skytingen som en drøm når du har gode knepp tabeller.

 

mvh

 

Har sett på youtube at viperen har med en rekke shims for å nullstille tårn, så du får 0-0 hvis du skjønner. At tårnet ikke går lengre ned enn 0.

Dette er vel kanskje bra ?

Link to comment
Share on other sites

Tårna på viperen gjeng rektig veg, og det er enkelt å nullstille nullpunkt, den har i tilleg ein primitiv, men idiotsikker form for zero-stop :wink:

 

Edit: tårnet går litt fobi null med shims, men ikkje så mykje til at ein tar ein runde for mykje ned.

 

fks på kikkerten min stoppar zero-stopen på -1.3 mrad då skrur eg opp til eg kjem på null

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitat: 4-16x er godt nok ut til 1000 m etter mi meining.

Har du prøvd? Har du syn som en Ørn?

Jeg har nå skutt en del på 1000m med 12x forstørrelse. Hva er egentlig problemet med det? Det som blir bråk med på de holda er surr i antall runder, og klikk per runde og sånt, og som Poacher sier, vindratting når tårna går feil vei. Eller en havner feil på vei ned igjen når det ikke er zerostop.

 

K

etter som jeg forsto på videoen av viper så følger det med shims for å få zerostop hvis jeg ikke missforsto

Link to comment
Share on other sites

Du beskriver: http://premierreticles.com/products/her ... ctical.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Tårna går feil vei!

 

Så da går tårna på Viperen riktig vei?

 

Nei, de går også feil vei. Her er jeg sær... Men jeg vil ha det enkelt for meg selv. Justering skal sitte i ryggmargen din. Du skal ikke tenke, eller ha behov for å se hvilken vei du skal skru...

Høydetårn skal vris med klokka for lengre avstand

Sidetårn skal være som å kjøre en bil (enkelt forklart) skal du ha skuddet til høyre, vrir du til høyre

 

Her er Vortex

10fcp-6.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du beskriver: http://premierreticles.com/products/her ... ctical.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Tårna går feil vei!

 

Så da går tårna på Viperen riktig vei?

 

Nei, de går også feil vei. Her er jeg sær... Men jeg vil ha det enkelt for meg selv. Justering skal sitte i ryggmargen din. Du skal ikke tenke, eller ha behov for å se hvilken vei du skal skru...

Høydetårn skal vris med klokka for lengre avstand

Sidetårn skal være som å kjøre en bil (enkelt forklart) skal du ha skuddet til høyre, vrir du til høyre

 

For meg virker med klokka ulogisk, da man skrur tårnet nedover for å komme oppover?

Sideveis vet jeg ikke :/

Link to comment
Share on other sites

Tårna går feil vei!

Milde himmel for et stort "problem" :lol:

Setter en i perspektiv hvor mange detaljer som må være riktige for å treffe sikkert på langt hold så er vel dreieretningen på tårnet den minste mikroskopiske bagatellen jeg kan komme på.

 

For en som ikke forholder seg til dette som et problem så er det hjernevasking å lage dette til et problem.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: 4-16x er godt nok ut til 1000 m etter mi meining.

Har du prøvd? Har du syn som en Ørn?

Ehh, syn som en ørn for å skyte på 1000 meter med 16X.....? Har DU prøvd?

 

Går aldeles utmerket på 10X også det.

Så ikke spørsmålet ditt før nu, jeg har ikke prøvd å skyte på 1000 m i det hele tatt.

Men jeg har skutt på stålgonger (20x20cm) på 600 m og truffet med 24X.

Med 16X på denne avstanden fikk jeg problemer, derfor mitt opprinnelig spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Hei og god morgen.

 

Hvilke vei man skal skru..

Her har noen av de store produsentene funnet ut at de fleste tenker hvordan man

bruker en rettninsgsviser på bil.. og det gir veien du skrur, det er nokk ikke tilfeldig valgt.

Men det aller viktigste er at du trener så mye med ditt våpen på forskjellige avstander at du gjør det automatisk.

Og kule banen er ikke konstant krumm. fra 100m til 200m så stiller du kanskje 7 knepp 400m til 500m kanskje 12 knepp.

 

Mvh

 

Hvor mange knepp er tilgjengelig på Viperen da? Å hvor mye ca skrur man på hver 100 meter?
Link to comment
Share on other sites

En kikkert som du ser bra i, og som gjør det den sier at den skal gjøre når du skrur på den, tror nok jeg er viktigere enn hvilke vei man skal skru. At noen mener at "sånn SKAL det være" er greit nok, men det er mye bra optikk der ute og det blir stadig flere, med små variasjoner. Hvem som laget de beste glassene er i og for seg ingen hemmelighet, men utover det så finnes det mye som er meget brukbart. Og for noen er skyting kun en hobby, og det er en del andre ting som skal betales også, så å mene at det KUN er "ditt og datt" som er brukbart synes jeg er lite objektivt å mene.

Men at noen har sine favoritter, er greit nok. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Poacher om at det fort kan bli tull med to forskjellige rettninger. Jeg har en Zeiss som går motsatt vei i forhold til de andre kikkertene jeg har, og det holder jeg på å irritere meg grønn over. Det er ikke morro å vri feil vei når du ligger nesten i totalt mørke, ikke ser merkingen på tårnet, og er i ferd med å legge inn avstandsjustering for og felle gromgåsa.

 

Om mann skrur er det i hvert fall lurt og skaffe seg glass med lik rettning på tårna. Jeg synes som nevnt tidligere i tråden hvor opp med klokka ikke er spesielt intuitivt. Det strider med hvordan skruen er laget. Mann skrur mot klokka for å få skruen opp(/ut), og motsatt for ned(/inn). Det er visst bare de folka med rare måleenheter som skjønner det.

 

Det går forresten også å få S&B PMII i counterclockwise konfigurering. Zeiss er jeg usikker på.

 

Skruing for vind blir det samme, følg skruen inn/ut og du vet hvilken retning du skrur. Tyskerene forvirrer :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...