Jump to content

lyddenper på halvautomat


maan

Recommended Posts

Hvis selveste Alm sier slikt må han ha ekstremt følsom hørsel. Kanskje derfor han begynte å lage dempere? Klart mekanismen bråker litt, men du kan jo bare slippe frem bolten så hører du selv hvor mye (lite) det utgjør. Kjøp en demper du, du kommer ikke til å bli misfornøyd. Alms lager sikkert gode dempere, jeg har mest kjennskap til A-Tec og de er svært gode.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra skjema over deler, ser Marlin papoose ut til å være veldig lik Marlin mod 60 i mekanismen.

 

Sistnevnte har min datter, den spiser subsonic veldig greit og sluttstykket lager lite lyd. Har tidligere eksperementert litt med å holde hendelen til sluttstykket tilbake med en finger i det skudd avfyres. Altså slik at bolten ikke beveger seg.. Skal ha veldig god hørsel for å merke forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter med en dempet boltrifle hører man kanskje omtrent bare klikket fra tennåla før skuddet går. Litt lyd er det når kula forlater løpet, og litt lyd blir det når kula treffer målet.

 

Når man skyter med en dempet halvauto hører man sluttstykket som slår tilbake og henter ny patron og "smeller" i kammeret igjen. Resten er som vanlig boltrifle. Mer lyd fra sluttstykket.

 

Med andre ord er det ingen vesentlig forskjell. Men, det man ikke tenker på når det gjelder boltrifle er jo at man faktisk må ta ladegrep etter skuddet. Er det lydløst? Gjør man det veldig sakte, ja, nesten, men tar man et normalt raskt ladegrep, blir det faktisk lyd der og. Det bør man kanskje tenke på!

 

Så summen er kanskje ikke så ulik likevel. Har ikke sammenlignet enda, i og med at jeg ikke har fikset demper på jentungenes Rem 597 enda, men det må sjekkes ut!

 

Det jeg selv grubler på er om børsa veksler subammoen greit. Gikk noenlunde da jeg prøvde på banen sist, men ikke helt knirkefritt (CCI).

Link to comment
Share on other sites

Det fins subammo som ikke flytter sluttstykket langt nok bak til til å få hylsa ut av kammeret, og det fins subammo som veksler 100% - og alt imellom.

 

Jeg hadde en CZ511, den har etter det jeg har forstått nokså hard rekylfjær, og den ammoen den likte aller best var CCI MiniMag, da fungerte den 100% og var veldig presis. Det var den også med RWS Subsonic HP. Med det meste av std. ammo så endte det i "stovepipe", hylsa sitter på tvers mellom sluttstykke og kammerenden om ikke alt var gullende rent, det gjaldt også det meste av sub HP ammo. Remington target fungerte OK, men krevde hyppige renselsesprosesser.

En sort Sub HP brukte jeg mye, tror det var remington(?) da måtte jeg ta ladegrep for hvert skudd, og den var mye stillere enn alt annet - nettopp fordi sluttstykket ikke åpna, og det var gull når det skulle være "stilt".

 

Når sluttstykket åpner og lukker igjen kommer det jo en del lyd, og det gjør det også av trykket som er igjen i løpet når det sluttstykket åpner. JEg er usikker på hvor høy denne lyden er og hvor langt den bærer - men for skytter er den godt merkbar. Det er langt igjen til at en lurer på om det smalt eller var et tørrklikk - og det gjør en i enkelte boltrepeter .22LR rifler.

NÅr jeg skyter en dempet halvauto idag så blir jeg sjokkert over hvor mye de smeller... for jeg er vant til boltrifler med gode dempere.

 

Men når børsmaker sier det ikke er noen vits, så lurer jeg litt. Det er mange forskjellige lydnivåer på .22.LR:

 

- godt dempet boltrifle, sier "klikk", når brukt på kort hold så er smellet fra kuleinnslaget øredøvende, også i vilt, "SMAKK"

- dempet halvauto, mye mere lyd, men mer enn ingenting sier ikke mye om nivået...

disse kan en skyte med "bak garasjen" uten at de foran merker det - eller iallefall ikke skjønner hva som foregår/blir plaget av det. Det er ikke uvanlig at pil og bue bråker mer

 

- matchrifle med laaangt løp og subammo, her merker en (godt) at behovet for hørselvern begynner å melde seg

nå skjønner folk at det er noen som skyter, men lyden bærer ikke langt

 

- dempet rifle med supersonisk ammo, dette er vondt i mine ører. Det høres godt forskjell på "såvidt" super, og på HV ammo

- std. jaktsalong uten demper og brukt med MiniMag eller lignende - smeller "noe jævlig"

dette er "skyting" i alles ører, også flere 100m unna

 

Så om det er noen vits? Jeg satte demper på CZ511en for å å få lov til å fortsette å skyte på hytta. Min mor var søkk lei av at det smalt hele tiden (det smalt nok endel...) og nekta meg å skyte mer. Lyddemper = fritt fram, jeg skjøt 1000vis av skudd uten at det ble kommentert ever igjen. Så for meg var det klart verdt pengene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"SMAKK" eller "POHH" - alt etter hvor man treffer.

 

Best demping hadde jeg med en fjær demper kjøpt på Aasrud på tidlig 90 tall. Enkel sak, 5-6 skiver med fjærer imellom.

Når den etterhvert rustet bort, har jeg prøvd flere av dagens dempere med baffler uten at jeg opplever dem som like stille.

Link to comment
Share on other sites

Browning auto 22, hatt denne (med demper) i sikkert 25 år. Det er litt mer lyd siden sluttstykke smekker tilbake og frem, men det er en HELT annen verden enn å skyte uten demper!

 

Den ville ikke veksle med sub-ammo da den var ny. Jeg klippet litt av rekylfjæra, og så var det problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

A-Tec Cmm4 koster 449,- på XXL og hos Winge. På mine to salongrifler kan eg ikkje høre forskjell på A-Tec Cmm4 og Alm kompakt Mk4,har testet litt frem og tilbake. Liker godt Alm demperen pga. liten diameter 24,6mm,men den koster 699kr. A-Tec sin er lettere og billigere. Har en Sako Quad demper og,like god men unødvendig lang synes eg. Koster samme som A-Tec.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...