Jump to content

6" PPC Pistol


BigBore

Recommended Posts

Faan…. Da har havesyken tatt meg…

Er redd jeg har fått PPC syke og da kommer havesyken… Jeg har en Tanfoglio Limited som jeg egentlig liker godt. Jeg har ikke så store hender så grepet på denne passer meg bra.

Men den derre "må ha 6 tommer løp og tri-set sikte" følelsen kommer krypende...

Jeg kan jo bytte til en Gold Match…. Ja men så var det dette med sikte da… Finnes det noe å sette på Tanfoglio?

Finnes det ferdige 6" med tri-set? Har vel egentlig bare funnet TargetMaster..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, når det gjeld pistol er det ikkje mange alternativ hvis ein vil kjøpe ferdig våpen i 6" med Aristorcrat, meg bekjent er det berre STI Targetmaster, Sig Sauer X-six, S&W PPC-9 og SVI som finnest av ferdige PPC pistoler. Det som kan være eit alternativ er å få ettermontert Aristocrat, eg har gjordt dette sjølv på ein STI Trojan 5" og veit om fleire som har fått ombygd Pardini. Hugs berre på at frontsiktet i kombinasjon med Aristocrat må være en del høgare.

Link to comment
Share on other sites

Denne har jeg hatt lyst på en stund ... Riktignok til militærfelt som var mitt tiltenkte bruksområde 8)

Og med en vekt på 250 gram over det tillatte villle du derved investert i landets dyreste startnekt.

 

@El Gringo

Ser du har rett ... Rart at PPC varianten skal være 0,41kg tyngre en vanlig X-Six ? Får håpe at jeg hadde sjekket dette bedre før et eventuelt kjøp :wink: Godt jeg egentlig er fornøyd med GT9'n min :D

Link to comment
Share on other sites

At en sig 226 x-six med Aristocratsikte skal veie 1650 gram finner jeg mildt sagt underlig. Den skal veie 1265g uten magasin og magasinet veier 100 gram. Nå veier nok Aristocrat siktet noe mer enn det orginale, men ved å ta av magasinbrønnen eller ha et magasin uten den aluminiumspadden i bunnen vil det nok uansett veie under 1400 gam.

Link to comment
Share on other sites

PPC Sigen veier 1352 gram. Det er frest ut rail i ramma som sånn ca. veier opp for tri-set siktet. Dermed veier 226 X-six og 226 X-six PPC Highmaster omenternt det samme.

 

Siden trådstarter nevnte noe om ikke så store hender, bør man kanskje se på 220 X-six.

Les Baer serverer også pistoler med Aristocrat siktet ferdig, men det vil lønne seg å få det ettermontert på alle utenom STI. SIG f.eks. tar seg grymt godt betalt for det siktet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tafset på Pardini. Riktig nok en GT45 og ikke GT9 som jeg trur vil passe meg enda bedre. For den passet faktisk fint. Jeg var redd for feil vinkel på grepet men det gikk bra...

Tja...

Hva kommer det på å få montert Aristocrat på en Pardini?

Link to comment
Share on other sites

PPC Sigen veier 1352 gram. Det er frest ut rail i ramma som sånn ca. veier opp for tri-set siktet. Dermed veier 226 X-six og 226 X-six PPC Highmaster omenternt det samme.

Igjen er det PPC-skytter'n som redder oss med presise fakta :winke1:

Jeg bare tilføyer bitte-litt fakta til:

Det som bidrar mest til å utjevne vektforskjellen mellom "std-modell" og "PPC-modell m/ Aristocrat" er at man ikke kan kombinere magasintrakten av metall og tilhørende festefjær som sitter på std-mod. med Nill Master II grepet som sitter på PPC-modellen. Derfor fjernes trakten (uten savn, for Master II grepet har "integrert" trakt).

 

Av ren nysgjerrighet veide jeg nettop noen X-Six'er i forskjellige konfigurasjoner på en presis vekt; den letteste veide 1334 gram og den tyngste (PPC-modell med Aristocrat og Master II skjefte, men uten rails) veide 1354 gram. Standardmodellen veide 1349 gram. Veid med isatt tomt originalt magasin, altså tunge magasiner pga basepad'en / extension.

 

Rails / ikke rails utgjør bare 11 gram forskjell. Forøvrig er rails opsjon som koster ekstra - og hvorfor skulle man ville ha det? Sig sine rails (Sig Sauer Schiene) er ikke milspec 1913 / stanag 2324 (picatinny) og det er derfor ikke gitt at alt ekstrautsyr passer sånn uten videre. Avstanden mellom sporene er den samme som picatinny, men toppene er kurvet som på standard dustcover. Av originalt ekstrautstyr leverer Sig Sauer vekter i to forskjellige tyngder; tror det er 160 gram og 240 gram - altså ikke tillatt påmontert til feltskyting. Videre leverer de en elegant montasje for kikkert / rødpunkt - enkel å ta av og på uten noen form for modifikasjoner på selve pistolen. Eller hvis du bare syns det er tøft med rails :-)

 

Men det er en ting til hva angår X-Six'er med Aristocrat til bruk i feltskyting. Den er 0,936mm for høy når siktet er i laveste pos (2) til å passe i "kassa". Ikke et stort problem, for det er lett å slipe litt i bunnen av skjeftet og bruke magasiner uten "extensions", men dog noe å være oppmerksom på. Reglementet er litt utydelig:

Militærfelt

Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. (Ikke krav om at målekasse skal brukes.)

Det er altså definert konkrete mål, men ikke et krav at målekasse skal benyttes. Hvorvidt vekt skal benyttes står det ingenting om. Praksis varierer sterkt; på siste NM i Mysen ble overraskende nok ikke målekasse benyttet.

 

Alt i alt, jeg tror kanskje at X-Six er en OK pistol som kan brukes i flere disipliner.

 

Til PPC-skytter'n: det virker som du har uvanlig høy ekspertise på Sig Sauer's produkter. Det virker også som Sig Sauer gjerne kunne tenkt seg en ny representant i Norge...........

 

Capsicum er fortsatt oppført som norsk representant - noen som vet hva som har skjedd med dem? Det er så vidt jeg kan se ikke åpnet konkurs. Legger bare merke til at medlemstilbudet til NROF plutselig er borte i kombinasjon med noen rare historier at de bare måtte stenge litt for å flytte et lite lager - som hittil har tatt noen måneder......

Link to comment
Share on other sites

Til PPC-skytter'n: det virker som du har uvanlig høy ekspertise på Sig Sauer's produkter.

Nei, jeg er overhode ingen ekspert på SIG. Jeg er bare så heldig å kjenne noen av de som står bak konstruksjonene til Sig.

 

Det virker også som Sig Sauer gjerne kunne tenkt seg en ny representant i Norge...

Nei, Sig Sauer er tungt inne på verdensmarkedet i nettopp de områdene som Capsicum driver. Jeg tror de trives med Flemming på laget.

Konkurransehåndvåpen er bare en liten bigeskjeft hos Sig. Hvor mange pistoler til +25000 kroner tror folk at det selges her i landet? Bare se på dette forumet, mesteparten av trådene handler om de billigste "Lego" pistolene og bestselgeren CZ Shadow (som selger p.g.a. forholdet kavlitet/pris)

 

Sorry OT...

Link to comment
Share on other sites

Snodige greier det med vekta.

Ifølge Sig er den 1650 gram, men det kan jo selvsagt være trykkleif: http://www.sigsauer.com/CatalogProductD ... x-ppc.aspx

 

@Kongen:

Reglementet er tydelig nok. Der står det, som du skriver, Løpslengde (max 153mm), siktemidler (åpne og med max 220mm siktelinje), og totalvekt (1400 gram) i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol. ref. ISSF 8.9 og 8.10. Man bruker ikke målekasse, dvs. at LxBxH ikke betyr noe. Det kan ikke bli enklere og klarere enn det.

Link to comment
Share on other sites

Man bruker ikke målekasse, dvs. at LxBxH ikke betyr noe. Det kan ikke bli enklere og klarere enn det.

Ja, i praksis er det vel slik. Men ordlyden i reglementet er at det ikke er KRAV om å bruke målekasse - hele setningen i parentes slik jeg siterte. Det står altså ikke at målekasse ikke skal benyttes.

 

Under Felt NM i larvik i 2009 ble det brukt målekasse. Var man så heldig å eie en fil kunne man leie den ut for gode penger der :-)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke står noe om de fysiske mål, kan de heller ikke bry seg om det.

Målekasse og fil blir da et regelbrudd.

Det er så enkelt som å spørre våpenkontrollen om hva de fysiske mål for militærpistol skal være.

I og med at de ikke kan svare, kan de heller ikke forlange noe som helst.

De skal kunne regelverket og følge det, ikke finne på noe selv.

Nå er det mulig det sto noe annet i regelverket i 2009 (regelverket forandres så ofte at jeg har mistet tråden), og da kan det jo hende at fila ble god å ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har rett, El Gringo. Jeg vet egentlig ingenting om NSF reglementer utover at de eksisterer.

 

Men hvorfor bruker man målekasse på grovpistol og finpistol når kravene det refereres til er de samme i ISSF's reglement? Det står jo vitterlig i det nasjonale reglementet for militærpistol at det er samme krav som grovpistol?!?!?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg blitt enig om en handel av en TargetMaster.... :P:P:P:P

Da er det bare å vente på at papirer skal komme i retur fra klubben og så i fra politiet...

Så kommer det jeg trenger hjelp til. Hva skal jeg kjøpe av hylster og mag holdere? Skal brukes til PPC.

Har sett på Nakling sine mag holdere.. Forslag til hylster el alternative mag holdere?? Noen som kanskje har noe å selge...

Link to comment
Share on other sites

Så fine ut de magasinene der. Har ett par av disse selv. Fungere fint men fikk meg en overraskelse på første feltstevne i år. Stod på standplass 1 i revolverfelt med flunka nytt Karl Nill skjefte på TargetMasteren og prøvde å dytte inn magasinet men det gikk ikke da bunnen var for bred i forhold til skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte jo bare prøve jeg også.....

Her er svar:

***NOTE*** SIR: DUE TO DDTC RESTRICTIONS

***NOTE*** REGARDING THE NON-REGISTRATION

***NOTE*** OF MANUFACTURERS, ITEM(S) HAVE BEEN

***NOTE*** CANCELED FROM YOUR ORDER. THANK YOU.

 

Jeg forstår jo at jeg ikke får det... men hvorfor? Er en trebit farligere enn magasiner, som ikke var noe problem å få tilsend?? El har det noe med firma som lager delen å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, firmaet som lager delen har ikke registrert den for eksport (eller noe slikt, husker ikke nøyaktig gang i dette. Men det er ihvertfall der hunde ligger begravet).

 

Idioti kaller man slikt, og totalt utenfor det som jeg har forstått var intensjonen med innføring av regelverket. Her ser man hva som skjer når byråkratene får frie tøyler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da er en TargetMaster i hus og har hatt sin første runde på banen..

Skøyt ca 150 skudd uten noen form for problemer :P Alle nye magasin virker også...

Litt frem og tilbake så var den skutt inn pil osv.. Det første jeg la merke til var at den var mye bedre å sikte med enn Tanfoglio'n.... Og jeg mener selv at jeg traff mye bedre!! :P:lol:

Og der økte fallhøyden på stevnet på lørdag.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...