Jump to content

Ny jakke og bukse til jakta.....uten gore tex....


vegard_dino

Recommended Posts

Ny jakke og bukse trngs till høsten.

Men, hva skal je gå for?

 

Ønsker ikke noe med gore tex eller lignende. Med gore tex og andre blir je sååååå svett. Nei, noe som puster, 100% takk. Hadde en jakt dress i ull, men det er noen år sia...så, da må je ha en ny.

Noen som har noe tips om ull/vadmel klær eller tweed som Scotta kaller det?

Link to comment
Share on other sites

Wadsten lydløs jakt dress har jeg hatt i mange år. Veit ikke om de er å få tak i lenger. Må ha ny bukse nå og da skal jeg ha Härkila Q-fleece eller Härkila Vision fleece. Disse har ikke Gore-tex men vindstopper. Gore-tex blir for varmt og for mye støy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt harkila Q-flis noen år nå, har vært kjempefornøyd med den, men den er jo ikke vanntett. Kan heller ikke bruke gore tex da jeg blir så jæv.. svett.

Men kjøpe Sasta gore tex jakke i fjor, den er helt lydløs og jeg blir ikke klam i den. Så det var et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Tja. For meg er vadmel et plagg for minusgrader og lite vind. Kokvarmt i september og blytungt i kraftig regn. For dårlig i kald vind. Jeg følger deg likevel på den anti gore-tex tanken. Jeg har hatt mye forskjellig gore-tex. Det er selvsagt mye bra med gore-tex og det kommer best til sin rett når du er i bevegelse i regn og vind. Mye er like vindtett. Andre typer membraner er like bra vind og vandtett, men har bortimot samme ulemper som gore-tex. Billige bomullsdresser fra feks Magasinet, er det Dovre det heter? tror jeg er supert i høstvær uten for mye regn. Folk klarte seg godt med regntøy utenpå bomull før i tida, og det hender jeg bruker lårings på post i regn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ville sterkt vudert en bukse fra Fjellreven. De er riktignok ikke vadmel eller ull, men g-1000 stoffet er meget slitesterkt og behagelig. Tror jeg har hatt min bukse i 8-9 år nå!

 

http://www.fjallraven.se/produkter/byxor/

 

Støtter denne! Er drittlei goretex (kok og svettex) og har brukt Fjellreven "Deer Scouter" en sessong nå og er storfornøyd. Tåler en del regn, vindtett og lett, men puster myyyyye bedre enn dyre texklær. Er det kaldt så finner vi fram vadmelsdessen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gore-Tex fungerer udmerket under gitte forhold, prolemet er at ved normalbruk i norsk natur er du langt utenfor disse gitte forholdene. Dersom Gore-Tex skal fungere som det er tenkt i norsk natur må det bryte en del fysiske lover. Gore-Tex tåler hverken salt, blod, humus eller andre forurensninger man lett kommer i kontakt med under utøvlese av jakt, fiske og friluftsliv. Utsetter du f.eks ei Gore-Tex jakke for sjøsprøyt er den ødelagt.

Membranet i Gore-Tex har microporer, som er ment å slippe ut fuktig luft innenfra og ut, men ikke vann inn. Det gjør det også under simulerte laboratorieforsøk. Årsaken ligger i størelsen og utformingen på molekyler.

Ved aktiv bruk ute tettes porene ganske fort av salter og fettstoffer i svetten din. Gore-Tex membranet i sko tettes ganske raskt av fotsvette innenfra og humuspartikler fra vann i bekker, dammer og myr. Jakter du og søler blod på klærne som kommer i kontakt med membranet tettes det av proteiner fra blodet, og så videre og så videre. Og du ender opp med ei potte tett nylonjakke til en pris langt over hva den er verdt.

Dette vet produsentene, en de er ikke særlig glad i at slik informasjon kommer ut, og jobber ganske mye for å dempe fakta rundt Gore-Texens fysiske begrensninger.

Gore-Tex er et fantastisk materiale, men det har klare fysiske begrensninger. Dyre Gore-Tex klær er av god kvalitet og har mange gode løsninger, men for meg ville klærne vært mye bedre uten Gore-Tex.

Link to comment
Share on other sites

Langt utenfor allfarvei, men Guide-dressen til KUIU er kanskje aktuell?

 

www.kuiu.com

 

Jeg kan underskrive på at den puster og holder meg tørr så lenge jeg ikke lasser på med mer tøy enn nødvendig. Som alle andre slike plagg er den vannavstøtende til det ytre belegget slites av, men i motsetning til litt for mange andre, så skal det etter sigende la seg gjøre å gjenopprette dette laget. Men er uansett ikke laget for dagevis i regn. Den er lett, pustende, "vindtett" (se forrige punkt) og vannavstøtende - i den rekkefølgen. Firmaet har en serie til som er mer rettet mot vann, men det går utover pustingen...

 

Den skal under ingen omstendigheter vaskes med vanlig vaskemiddel og helst ikke se innsiden av en metalltrommel. Håndvask og produkter for rengjøring og reimpregnering av soft-shell skal visstnok være det saliggjørende.

 

 

Uansett fullstendig enig i å styre unna tex-plagg. De beste er fantastiske når de er nye og prises i gullvekt, men holdbarheten har mye til felles med hva du finner i frukt,- og grønnsaksdisken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med vurderingen av Gore-tex, men når den er tett av eks sjøsprøyt, svette etc så er det bare å vaske den. Deretter styrke/impregnere den på ny, avhengig av hvilken jakke du har. Dette har fungert meget bra på de 8 jakkene jeg har slitt ut opp gjennom årene. De har blitt slitt ut pga dårlige glidelåser sømmer, og etterhvert for mange hull som er dekket med dect tape.

 

Derzimax(?) mener jeg er ikke like ømfintlig som goretex når det gjelder sjø mener jeg, derfor er den benyttet mye i kystnære strøk. Bording etc. fra båt. Har dessverre ikke noe erfaring med Bergans sine jakt klær.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er 2 alternativer.

http://www.soviet-propaganda.com/index. ... ducts_id=6

http://www.lundhags.se/jackor/#showProduct?id=16608

Første er en russisk bomulls uniform. Meget behagelig å gå med. Men den er beregnet for mange år med krig så de bruker vanlige knapper. Bukseseler anbefales men må kjøpes ekstra fra butikken.

Nr to er Ahke serien fra Lundhags. Dette er en hybrid mellom bommul og goretex lignende materiale. Buksa er billigst på XXL men de fører ikke jakka. Jeg skal skaffe meg denne før jakta forde jeg trur dette er veien å gå for oss som ikke liker å renne bort under en goretex dress.

Link to comment
Share on other sites

Nr to er Ahke serien fra Lundhags. Dette er en hybrid mellom bommul og goretex lignende materiale. Buksa er billigst på XXL men de fører ikke jakka. Jeg skal skaffe meg denne før jakta forde jeg trur dette er veien å gå for oss som ikke liker å renne bort under en goretex dress.

 

Jeg har denne jakka. Bomull/polyester med Dermizax over skuldrene og i hetta. Jakka er overraskende klam :( Og jeg er vant til, og trives god i, Gore-tex-klær.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det omvendt jeg. Gått fra jakt klær uten membran til goretex dress. Her på Nordvest landet har det regna som f#¤%# i jakta de siste åra, og ble lei av å være våt og kald. Måtte kjøpe noe som jeg ikke ble våt i, og kjøpte en Norrøna Finnskogen dress. Er ikke helt enig i at disse goretex/dermizac ikke puster, og er tette. Går nemlig ute i mitt arbeide av og til, og da er det regnklær på i støggeværet. Går du feks 300 meter, og tar av jakka og kjenner under jakka ved skulderene, så er den fuktig på ryggen på innsiden. Det blir ikke disse membran klærne så raskt. Men går du feks oppover i tungt terreng, så blir d noe annet. Da er det ikke noe plagg som greier å ta unna da. Pleier å åpne glidelåsene under armene jeg da, og det hjelper godt.

 

Har også bomulls grønne jakt klær også, til tørre dager. De er veldig lette, gode og behagelige å ha på. Desverre er det skjeldent en kan bruke disse. Sånne klær er sikkert mer egna i inn landet, der nedbørs statestikken er litt annerledes enn ute ved havet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...