Jump to content

Tok lyr på 7 kg! Brukes til hva?


fat_dog86

Recommended Posts

Nettop kommet inn etter en fisketur sammen med faderen. Var rolig, og noen niser herjet i vannet og skaket opp det som var av fisk. Vi fikk noe småtteri som gikk i fjorden igjen, både sei, torsk og makrell. Lei ble vi til slutt, og jeg skulle ta ett siste kast før vi dro.

 

Nesten inne i tanget gikk det på noe, først ganske rolig, så litt sprell. "Ahh, enda en av disse småmakrellene" tenkte jeg, men ikke før tanken var passert gjennom hodet kom et skikkelig utrask, som dro halvparten av sena av snella (som er nesten halvtom..)! Jeg måtte kjempe ganske greit med saken, for den raste ut gang på gang, men til slutt klarte jeg da å få denn inn til berget, og så den hang ganske dårlig.

 

Og da kom problem nummer to. Bikkjeburet stod i min bil, så den tok vi, men håven lå i bilen til fattern...

Heldigvis fant vi ei lang fjøl med noen spikre på, som vi kunne bruke til klepp, vi fikk udyret trygt opp opp berget!

7 kg veide saken, stort nok til å være lyr, og i alle fall lyr på stang fra land i Nord-Norge!

 

Men så tilbake til saken: jeg har skåret filet av den, og lagt den i kjøleskapet - hva nå?

Lyr er et fiskeslag jeg ikke er vant til, så jeg har ikke peiling på hva den er egnet til...

Steking, baking, grilling eller fiskekaker? Hva er den brukanes til?

Link to comment
Share on other sites

Mange fine oppskrifter angående fisk, hovedregelen må jo være at man ALDRI kaster en krok i havet med mindre man har til hensikt å spise det man drar opp. :)

 

Vi nordmenn har en stygg tradisjon i å kaste store deler av det vi drar opp i båten, "ufisk" blir det kalt, det har alltid vært en kamp for å få folk til å skjønne at "alt" kan spises.

 

God middag :!:

Link to comment
Share on other sites

Jo, man dreper aldri noe uten at det har en praktisk hensikt. Man kan jo ikke dra rundt å drepe kun til egen forlystelse, mener nå jeg. Enten skal det du dreper være skadedyr, eller det skal ha en nytteverdi i form av mat/skinn osv.

 

Om fisken skulle være for liten til mat, slipper man den ut igjen og venter til den er stor nok. Vel og merke, om man skulle dra opp en fisk på 0,03 gram, og kroken beklagelig vis har penetrert skallebeinet dens slik at videre liv opphører... Det er jo ingen regel uten unntak osv... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lyr er kanskje en av de mest undervurderte fiskeslag vi får på kysten.

Som allerede nevnt, god til fiskefarse, men også helt ok som stekt fisk, og ikke minst i fiskegryte.

Bruk gjerne en fiskesuppepose som base og spe på med vårløk eller purreløk, finstrimlet gulrot, passe store/små biter av lyr og noen potetterninger og la det surre pent en ti minutters tid.

Serveres med kaldt øl og gjerne et glass Løytens Sommerakevitt :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kjempeflott fisk !! :shock::D

 

Ja eg også vil sei at du bør bruke den i fiskekaker, det er berre snadder. Et lite tips hvis du skal lage fiskekaker. kjør fisken i små porsjoner i food prosessoren. Det kan klabbe litt, men spe på med litt vann til det slutter å klabbe.. Så har du i salt, pepper, løk, purreløk og vips, så er du der.. Dette kan du ha i småporsjonenr i foodprosessoren sammen med fisken også, så blir det blanda skikkelig. Og då får du skikkelig luftige fiskekaker.. :)

 

Og vanlig stekt lyr, berre med salt og pepper er også fin mat, litt gulrotrasp og poteter med smelta smør på, aaacchhh... 8)

Link to comment
Share on other sites

Innante skreiv :

Lyr gir kjempegode fiskekaker, men for å få den perfekte konsistensen må det hyse til. Kjør halvt om halvt med lyr og hyse. Reine lyrkaker er godt det og men dei blir aldri så faste og fine som hvis du har med hyse.

 

Jepp, det kan anbefales på det sterkeste.. Eller så kan du også bruke lange til å blande med.... Så ta småfisken og agn ei line, som du setter på djupet, så har du stor torsk, lange, og hyse.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...