Jump to content

Kjøpe EKA swing-blade?


finskestøver<3

Recommended Posts

Ca 6000 solgte Eka Swingblade i fjor, sier meg at det også bør være et og annet kammermedlem med en mening om den er oppskrytt:)

 

Søk også en tråd som heter eka swingblade versus brusletto buksprettern, der er det en avstemming hvor det går klart frem hva folk mener.

 

Med fare for å være inhabil, som eneimportør.........

Link to comment
Share on other sites

Det verserer fler typer svingblade av div merker. Under elgjakta var det fler typer som var i aksjon under flåing. Det som utmerka seg i positivt var at stålet var veldig lett å få skarp igjen. Det som ble utfallet var faktisk at fler byttet til eka svingblade etter jakta. Hadde skaffet meg den selv med eka hurtigslipern før elgjakta og nå er det den kniven som nå er med "overalt". Har begge typene selv også den "første utgaven" uten lås. Den uten lås blir som regel hjemme.

 

Eneste aberet er at de dumper prisene i hytt og pine :roll::lol: Slik at en selvfølgelig får kjøpt kniven når den ikke er på det rimligste :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Swingblade, og liker den godt :D Kratonskaftet gjør at den sitter godt i hånda under alle forhold. Trenger strengt tatt ingen annen kniv med på jakt, men jeg har gjerne med en litt større kniv i tillegg for litt røffere bruk. Tror også de har forbedret slira som fulgte med den gang jeg kjøpte den (det kan sikkert Jaktfall bekrefte), og det er bra, for den var noe dritt. Nylonweben i hempa gikk i oppløsning og falt av beltet, og det er kun flaks som gjør at jeg fortsatt har den. Jeg kjøpte imidlertid den nye lærslira nylig, så gjenstår det å se hvordan den funker.

 

Kjøp den i en skrikende farge så du finner den igjen i lyngen - dette blir ikke staskniven uansett, kun et effektivt bruksredskap.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale meg denne kniven? Eller er det bare oppskrytt?..

 

Ifølge våre venner på Våpenloftet er Outdoor Edges Swingblade bedre, med bedre stål, bedre tilpassning/toleranser, etc.

http://vapenloftet.no/nettbutikk/produk ... ade-svart/" target="_blank

 

Har ikkje prøvd den sjøl, men har brukt en av Outdoor Edges foldekniver siden adam og eva gikk i barnehage. Sjøl etter et utall år (ok, ca 10 år) er den like tight, åpnes og lukkes like lett som første gang.

Link to comment
Share on other sites

Disse Swingblade variantene er ikke så lette å klok på.

 

EKA leverer i to stålkvaliteter: AUS8 og Sandvik 12c27, sistnevnte er foretrukket av de som skjønner seg på knivstål. Sandvik stålet er dyrere en AUS8.

 

Outdoors edge leverer i hvertfall AUS8, usikker på om de har 12c27.

 

Min er kjøpt som "EKA", sliren er merket EKA, bladet er merket EKA AUS8. Altså fikk jeg "tilbudsmodellen" :( Lurt av en av våre store jaktforhandlere. Tuppen brakk på andre elgfoten. Fikset (slipt mindre radie på tuppen) og fungerer glimrende, er veldig fornøyd med kniven. Bruker "spretteren" mer og mer.

 

Skjeftet har Logo midt på, EKA på en side, Outdoors edge på andre.

 

Å si att den ene er bedre enn den andre er bare salgsargumenter (Jug).

 

 

Valget er mellom AUS8(Billigst) og 12c27(Best). Ulike slirer kan gjøre valget vanskeligere :forvirra:

 

Samme hvilken du velger får du en fantastisk kniv, ypperlig størrelse, god bladfasong, godt grep.

Link to comment
Share on other sites

Outdoor edge sin slire er helt ubrukelig og klumpete.

 

Eka swingblade kan jeg på det varmeste anbefale. Skull jeg endret noe ved kniven, ville jeg hatt en noe rundere tupp. Litt vel spiss etter min preferanse. Bukåpneren fungerer utmerket..

Link to comment
Share on other sites

Har tre Svingblade, både 12C27 og chinastålet AUS-8. I tillegg har jeg en fallkniv fra Outdoor edge med et chinastål som heter 8Cr13MoV. Har kledd av elg med alle, og chinastålene holder godt når jeg behandler dem skikkelig. Imidlertid stoler jeg mest på svenskestålet.

Slirene er av ulik utforming: Outdoor edge har corduraslire med innlegg, ikke lett å skjære i stykker, men som ErikR sier litt klumpete. Ekas corduraslire med borrelås er uten innlegg over bladet. Til slutt Ekas lærslire i bløtt lær som mest av alt likner westernheltenes revolverhylser.

Disse knivene er et utmerkete slakteredskap og bor i sekken eller en lomme på jaktjakken når de ikke er i bruk til slakting. Da tror jeg kanskje at Outdoor edgesliren er den som beskytter kniven best. Alle kniver og slirer går greit om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi skal dit.

Vil ikke avsløre priser og slikt før messen, men det blir en bra pris og mulighet til å sammenligne alle farger, se knivslipere, etc.

Velkommen er du ihvertfall til stand D08-33.

 

Husk at dette er en 12kvm stand for EKA Kniver, det vil altså ikke bli plass for øvrige Jaktfall produkter:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en merket EKA på begge sider, sandvik 12C27 stål og plastslire med plastoppheng.

Kniven er ikke allverden, jeg har mange som er bedre, men den holder eggen og den virker.

Bukåpnerdelen er førsteklases, den har utkonkurert min egen bukåpner. Den fungerer meget godt til å snitte skinnet langs beina og i halsen, i tillegg til bukåpning som egentlig er den letteste delen. Det eneste som er like bra er profesjonelle slaktekniver, såkalte kulekniver. Disse blir både større og minst like dyre, og er uten slire.

Til jaktbruk er EKA et utmerket verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Synest skiven fungerer bra, og bukspretteren er utmerket. Rask å sette opp igjen er den også. (Har sandvikutgaven)Ble brukt på 3 elger 5 hjort og 3 rådyr sist jakt, og hadde ikke noen "uhell" med den. Sitter godt i hånden selv om man er litt tilgriset og er grei å gjøre ren etter bruk. Men som en lengre opp sa, så har jeg også en større kniv / øks - en gammel samekniv men langt tykt og bredt blad som gjør de tyngste jobbene. Disse to i lag, og det kan ikke gå galt - forhåpentligvis ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tilbud på EKA svingblade på XXL nå om dagen.

Gult gummiert skjefte og cordura slire. Kniven er i 12C27 stål

 

Slo til på tilbudet i går. Regner med at den kommer i bruk tidlig på morran den 10. august. :wink:

 

Takk for tipset!

 

Har akkurat hvert å kjøpt en jeg også no :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har også svingblad, men har ikke fått prøvd den enda. Men så den i sving under æljjakta og den virka suveren. Særlig bukopneren. Jeg skal og bruke den 10 aug. på storbukken :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...