Jump to content

Rifle til lillejenta...


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg har en datter på snart 6 år og hun skal få begynne å være med meg på banen og neste års jaktfelt, tenkte jeg. (Så får kanskje jeg hvert på banen litt også...)

 

Jeg har kjøpt en Sako Quad til formålet med .22lr og .17HMR piper, men stokken var ikke akkurat tiltenkt noen på 135cm. En ny stokk fra Sako koster ca. 4 000,- og det syns jeg var litt i overkant mye. Derfor handlet jeg en halvfabrikat stokk fra Boyds uten utfresing for låskasse og pipe.(54 $ + frakt og toll, alt i alt ca 1000 kr)

 

Etter litt jobb med bor, huggjern, beddemasse, lakk og slipepapir ble det omsider ferdig, slik ble resultatet:

 

normal_bilde1.JPG

 

normal_bilde.JPG

 

Håper dette vil bli en hobby hun vil sette pris på... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lekkert, dette blir bra :)

 

Hadde to unge (gutt og jente) i pistolklubben i går kveld.

Den ene i følge med stolt bestefar, den andre sammen med mor som er aktiv skytter.

Syns slikt er utrolig positivt og er imponert hvor disiplinert og lydhøre de er på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Oi, den var flott! :D

 

Artig at småfrøknene blir med på skyting. Slik trenger man mer av!

 

Har selv to jentunger som synes det er moro å skyte, og nå har jeg investert i en Remington 597. Den har fått på seg en Sightron SI 3-9x32 og skal etter hvert få påmontert tofot og lyddemper. I tillegg skal jeg prøve å få avtrekket lettere.

 

Skulle også ha kortet kolben en god del slik at den passer, men vet ikke helt om jeg skal gjøre det med originalstokken, som er i plast.

 

Et alternativ er kanskje Boyd's her! Om jeg er fingernem nok til å få til noe vel å merke...

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av ovenforstående innlegg jmonsen

 

Jeg er ikke 100% sikker,(Jo, det er jeg...http://www.boydsgunstocks.com/Replacement-Stocks-for-the-Remington-597-s/185.htm) men tror du får kjøpt stokker til Remington 597 som er ferdig frest ut. Da er det tort sett bare å pusse, lakkere.....også skyte. Tenkte jeg skulle lage avstandsstykker for åå justere lengden litt på den jeg laget, kappet 4-5 cm så blr den litt kort til meg...

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon, med en 7 åring som er ivrig på skytebanen.

Jeg gikk andre veien, med ny fancy dyr stokk til far! :lol:

 

Originalstokken ble modifisert med saging, liming, høvling, sparkling og pussing, før den ble malt i farger junior fikk bestemme. Deretter ble bakstokken kappet i skiver av ca 2 cm bredde til lengde passende jr. Etter hver som han vokser til er det nå bare å lime på skiver etter hvert.

 

Når far skal bruke børsa skrur han bare på sin hyper ekslusive stokk som er anskaffet av midlene tildelt fra husholdningsbudsjettet til tilpasset børse til jr! 8)

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke dum du! Får begynne å tenke på en ekstra stokk til CZ`en som kan kappes noen cm til junior. Husker godt mine første skudd med salongrifle. Toz enkelskudd, mer enn lang nok kolbe og det billigste av det billige av kikkertsikte. Husker enda patroneska, men ikke fabrikatet. Eska var i gul gjennomsiktig hardplast med et lokk i samme materiale en skjøv til sides for å plukke ut en og en patron som nøye ble dyttet med små fingre inn i kammeret før all kraft ble lagt i å skyve fram sluttstykket. Vissheten om at pappa fulgte bestemt med bak meg på at sikkerheten ble ivaretatt. Stillheten før skuddet ble nappet av sted mot hjemmelaget blink. Den nydelige lukta av nyskutt patron og en middelmådig samling som ble lappet med klisterlappruller fra Heimevernet. Gode minner

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av ovenforstående innlegg jmonsen

 

Det er sant, jeg smelter også totalt når hun kryper oppi fanget mitt og forteller at hun gleder seg til andejakta til høsten... :D ... Leker med tanken på at vi skal ta en "Road trip" til Østerdalen til høsten for å ligge i telt og jakte ender, kanskje fiske lit Harr.

Link to comment
Share on other sites

 

Spenstig stokk det er, men den egner seg ikke for kapping ser jeg. Antageligvis må jeg høvle av ca 8 - 10 cm! Flisa er bare 130 cm høy, og lillesøster enda litt mindre, så her må det kappes!

 

Det dumme med syntstokken her er at den er hul. Er ikke bare å lime på igjen bitene som kappes av, for det er jo en god idè å kappe to og to cm og lime dem på ved behov. Evt går det an å få satt på justerbar kolbeforlenger, men da blir prisen liiiitt høyere! Like greit å kjøpe ny stokk i laminat/treverk og kappe biter av den. Fælt å ødelegge nye stokker slik, men det er bedre at den passer enn er pen...

 

Interessant med halvfabrikatstokk egentlig. Men den må være så rett som mulig, for jaggu tror jeg ikke at flisa er linksskytter... Hun har skutt med høyre med salongen min, men da hun skulle skyte med 597 på jakt- og fiskeskole (lokale Vang Jff her arrangerer dette for unger hver vinter), tok hun jammen børsa og skjøt links sånn helt ut av det blå, og det funket for henne. Hun er jo veldig venstrehendt, så det ser "stygt" ut. Minstemor er høyrehendt. Her må jeg altså ha børse som passer begge to! Da er jo halvauto greit, for da slipper en fikling med hevarm. 597'en har jo stokk som passer begge og.

 

Får sjekke litt rundt, tror jeg!

 

Ellers var jeg nok en smule dum da jeg søkte om rifla. Skrev at datteren min skulle bruke den til øvelsesskyting. Det endte med telefon fra våpenkontoret om at jeg måtte melde henne inn i skytterlag! To ganger til og med, for han skulle sjekke litt til. Men, nå er hun innmeldt og kopi av medlemskort er i posten. Det forsinker tillatelsen en ukes tid, men det blir da ok på den!

 

Hadde jeg ikke skrevet noe, hadde jeg vel fått ok okkesom, siden det blir registrert på meg. Men nå er i alle fall alt i orden uansett! Mulig de er mer nøye på det når det gjelder halvauto nå?

 

Ellers har du nok gjort en god jobb med frøkna, Mauser! En far blir ikke så rent lite stolt når frøkna sier hun vil være med på jakt! :D

Link to comment
Share on other sites

Fant denne hos Midway: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sec3bdee7d029/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/188303

 

Kunne sikkert vært billigere, men den går det an å kappe, evt bruke som "voksenstokk" når den tid kommer. Inntil videre får frøkna prøve med den stokken som er. Hun "monterte" rifla i dag, og det ser faktisk ut til at det ikke trengs fæle justeringene likevel.

 

Fikk forresten brev/regning om innvilget søknad i dag, så nå er det i grunn bare å sette i gang og fiffe på børsa. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den stokken er ferdig frest så er det vel ingenting å si på prisen!

 

Ellers veldig bra av Mauser M03! Jeg har tilbragt en del tid på skytebana gjennom åra og sett nok av unger som prøver seg med utstyr som ikke passer. Det blir sjelden suksess... Godt at noen begynner i riktig ende av "problemstillingen"

 

Har sjøl fått kjærringa til å begynne både med jakt og jaktskyting. Dattera mi har såvidt rukket å bli ett år, men jeg grubler allerede på hvordan det hele skal gripes an (jeg ser en ny stokk til min Sako Vixen skimre i krystallkula). Den 10.09 var hun selvfølgelig med på sin første jakttur.

 

Får abbonere på den tråden for inspirasjon og tips framover ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En kan vel like gjerne fortsette tråden. :)

 

Driver med mitt lille prosjekt for tiden. Som nevnt tidligere har jeg skaffet en Rem 597 til jentungen. Nå er alle papirene i orden, og jeg venter på at våpenkortet skal dumpe ned i postkassa. Med andre ord kan jeg begynne å fiffe litt på den slik at den vil passe bedre til jentungen.

 

Har lånt bildet fra nettet, og børsa ser klin lik ut:

remington597tz6.jpg

 

Hittil har jeg kjøpt nytt kikkerstikte til den, en Sightron SI 3-9x32RF med crosshairretikkel. Den erstatter en Hawk (uten -e) 3-9x32 med duplex da jeg syntes det var litt grovt til prikkskyting på kortere hold. Synes nok retikkelet på Sightronen også er litt grovt til å være crosshair, men det er i hvert fall en tanke tynnere. Egentlig en unødvendig kostnad, men gjort er gjort... Mulig jeg rett og slett selger det igjen!

 

Jeg har ellers pusset løpskanalen for å få frittliggende pipe. Denne lå inntil pipa før. Tok rett og slett en rund pinne, litt tynnere enn et kosteskaft og pusset med fint sandpapir langsmed kanalen. Det ble seende fint ut, og nå går papirark fritt helt til låskassa.

 

Dette er i grunn det jeg har fått gjort så langt.

 

Venter imidlertid på deler i posten. Har bestilt følgende:

Reimfester med hurtigkobling: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secea9cc7127a/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/647488&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4F8FF3F3-41D0-FC90-2BB0-7F000001ECDF

Weaverskinne til kikkertmontasje: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secea9cc7127a/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/760116&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4F8FF431-2DD2-D73E-F70D-7F000001207D

Volquartsen avtrekkshammer: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/secea9cc7127a/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/410565&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4F8FF46C-8900-0446-DA33-7F000001ACEF

 

Reimfestet foran skal få på seg en tofot jeg har liggende. Den passer nemlig i slik kobling.

Weaverskinna skal jeg bruke til noen lave, gamle, Bushnellringer jeg fant i kjelleren, for, som nevnt, rifla ser akkurat ut som på bildet jeg har lagt ved. Og der sitter kikkerten på stylter! Ikke bra løsning da fjøra må strekke hals for å se gjennom siktet. Ser ut som om siktet kommer mye lavere med Weaver og lave ringer.

Avtrekkshammeren halverer visstnok avtrekkstyngden, noe som kan være kjekt, for det er ganske hardt slik det er nå. Dette er imidlertid ikke på lager, så gudene vet når det dukker opp. Det er da i bestilling...

 

Vurderte en stund å skaffe ny stokk til børsa, men jeg kapper nok den originale stokken noen cm. Det er billigst akkurat nå! Må bare skaffe en høvelig rekylkappe først. Dessuten må jeg ta et grovt mål og se hvor mye jeg bør kappe før jeg gjør det. Tipper det blir tre - fem cm.

 

Hadde også litt planer om å lakkere stokken i en eller annen fancy farge, men det ser litt dumt ut dersom jeg skulle ta med børsa alene på skytebanen for å teste litt innimellom! Voksne mannen med rosa kamo eller noe... :oops: Så stokken får bli som den er inntil videre!

 

Til slutt skal jeg få montert på demper på børsa. Tipper jeg beholder løpslengden som den er (51 cm). Demper har jeg for så vidt liggende, en hjemmelaget en, men får se om jeg finner en smekker, liten demper som passer litt bedre til børsa.

 

Ellers har en kompis litt smådeler til 597 liggende, som et par magasiner og et par rekylfjærer. Disse fjærene kan sikkert kappes litt for å øke sjansen for uproblematisk veksling av subammo. Blir ikke noe annet som skal passere gjennom løpet der.

 

Det blir morsomt å se på unga prøve børsa når jeg blir ferdig med den! :)

 

Totalt har alt, med frakt og omkostninger, kostet i underkant av 3 500,-.

 

Så får en se hvor mye børsemaker tar for å gjenge for demper. Når det er gjort, er i grunn det meste gjort.

 

Et enkelt og greit og ganske rimelig, lite prosjekt! :)

Link to comment
Share on other sites

Den enste (bitte lille) kommentaren jeg har når det gjelder unger og halvauto, er dette med at så snart et skudd er tatt, ligger det neste klart i kammeret.

En liten ivrig finger på avtrekkeren da, og så fyker neste skuddet (kanskje noe ukontrollert) avsted.

 

Bortsett fra det er dette prisverdige tiltak.

Mine to tupper, som nå er voksne damer, fikk også prøve seg litt, og begge skjøt i toppen i konkurranser med pistol mens de var på FN tjeneste i Libanon.

Slikt varmer et faderhjerte :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått Weaverskinna og reimfester fra Midway. Volquartsen-hammeren må jeg vente lenger på, for den er ikke på lager. Dukker vel opp før eller siden.

 

Kikkertsiktet ble utrolig bra på børsa med lave Weaver (Bushnell)-ringer, og skinna ligger pent oppå låskassa. Syntes det ble riktig så snasent.

 

Boret opp hull foran på stokken (det er en liten sirkel der som man kan bore i) og satte i hurtigkoblingen, og nå er tofoten satt på.

 

Til slutt ropte jeg jentungen til meg for å sjekke lengden på kolben. Kom frem til at fire cm kunne være passe. Merket av på kolben og dro frem kapp- og gjærsaga, la kolben på og satset på at alt gikk bra! Det ypperlige med kolben er at enden og toppen er 90 grader. Bare å legge den inntil saga og la det stå til. Jeg tok litt mer da, fem cm. Selvfølgelig ble det litt mye, men med tanke på at jeg også har en 7-åring som gjerne vil prøve og, blir det bra likevel. Har grublet en stund på hva jeg skal bruke som kolbekappe. Den originale passer jo ikke i hullet. Denne kappen er bare klemt på enden, og pusse den til vil ikke bli bra. Så da gikk det plutselig opp et lys for meg. Jeg skal ta kjerringa sin skjærefjøl og lage kolbekappe av den! :mrgreen:

 

Den er riktignok helt flat, men det spiller da ingen rolle. Den er i "fet" hardplast, omtrent som stokken, og den er svart. Bare å kutte til passe bit, pusse til riktig form og rett og slett lime den fast. Enkelt og greit, og det holder sikkert en stund! Gidder ikke spa ut hundrelapper på en som likevel må pusses til. Biten som ble igjen, tar jeg vare på. Dersom jeg skal bruke den litt, kan jeg like godt tape den fast og skyte. Vi snakker jo ikke akkurat om noe rekylmonster her, så det holder sikkert til en tur på skytebanen!

 

Skrudde forresten av for- og baksikte og, da de ikke kommer til å bli brukt noe mer. Må få tettet hullene her med et eller annet.

 

Funderer også på å få kappet løpet 7 cm før jeg får gjenget for demper. Kapper jeg den lengden, blir totallengden 85 cm. Det er 84 cm som er minimumslengde på rifle? Da blir den i hvert fall liten og nett og perfekt til unga!

 

Ellers er jeg enig i at det fort kan komme noen kjappe skudd da det er halvauto. Akkurat nå sliter jo ungen med i det hele tatt å få trekt av pga avtrekksvekta, men om så skulle skje, blir det å mate med ett skudd om gangen. Kommer til å stå over og følge nøye med! Sikker våpenhåndtering er første bud! Jeg legger meg ikke ned ved siden av og smeller av med egen børse og lar dem fikle på egenhånd! Kan fort bli i overkant spennende på standplass om sjuåringen (tiåringen er tross alt litt mer voksen i hodet og skjønner mer), skal vise meg noe ved å peke med børsa... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Et par kjappe mobilbilder av vidunderet:

 

597.jpg

 

Kolbebiten er med og.

 

Siktet kom lavt. Lavere går det ikke an å få det!

 

Sikte.jpg

 

Edit: Fant frem en brødfjøl i plast og kuttet og pusset. Den svarte jeg hadde tenkt å bruke var bare hakk og riper, så den fikk være i fred. Ble i stedet en "gråhvit" sak. Er noen merker på den jeg brukte og, men det får gå! Litt tilpassing, og vips, fra skjærefjøl til kolbekappe.

 

kolbe.jpg

 

Kolben ble ganske passe til både veslefrøkna og minifrøkna.

 

Nå gjenstår bare å få på demper og ny avtrekkshammer.

 

Ellers hadde det jo vært artig og lakkert den i en eller annen frisk farge... :mrgreen:

 

Om det er noen andre der ute som har tilpasset børse til junior, legg gjerne inn bilder av vidundrene! :)

Link to comment
Share on other sites

Testskyting med frøkenrifla i dag:

 

blink.jpg

 

Samlingen består av fem skudd på ca 40 meters hold. Relativt fornøyd! Tenk at en noe så rimelig "ruskerifle" går så bra. :D

 

Eley Target var for øvrig ammunisjonen. Fikk dem av Kjell Olav. Slet mer med CCI Subsonic. Disse ble det mer haglespredning på. Ikke noe å satse mer på i denne børsa. Beste samling her ble vel noe slik som fem cm på fem skudd.

 

Ellers må en vel justere på rekylfjørene. Børsa vekslet Eley'en greit, men den slet mer med subammoen. Noen ganger gikk det bra, mens andre ganger måtte jeg til med ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ko-stens.

Bare ett litet hint sånn i tilfelle du ikke har hørt om det :)

Når du tar rifla ut av stokken og titter i bakkant av jernet så sitter det 2 små sett skruer der

og de holder på det som på utenlansk heter guiderods de to stengene som er inni der.

Jeg hadde problemer med sub ammo til min helt til jeg leste om denne lille saken på http://www.rimfirecentral.com" target="_blank

let lit nedover siden der så er det et eget forum for 597.

hvis du sjekker om disse 2 unbrako sett skruene sitter tight så kan det være problemet .

sjekk om de står i guiderods (noe som er meget vanlig ut av boksen) prøv å løsne de så de ikke støtter på guiderods

og vips så spiser min alt jeg forer den med av patroner

bare ett hint

flott prosjekt du har der :-)

Mvh Tom Holmskau

Link to comment
Share on other sites

Jenter liker rosa rifler :)

 

Dette er 6 år gamle Zoe, datter til outfitteren vi jaktet med i Namibia i fjor med sitt første vilt (en due) tatt med egen rifle.

Tror det er en single shot 22 LR Stevens.....kanskje.....

 

Zoe.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott bilde Seawolf! Rosa børse og greier! Trodde hun hadde skutt en teddybjørn før jeg klikket på bildet... :oops:

 

Ellers enig, Amatør. Det er ikke helt lett det med pistolgrepet. En løsning frøkna har kommet til er å ikke bruke pistolgrepet, men rett og slett på en måte bruke avtrekksbøylen som "grep". Hun holder rett og slett tommelen mot denne og trekker av med pekefingeren. Nærmest klemmer den av. Det funker så lenge hun har anlegg (og det får hun med tofoten). Hun klarer så vidt å holde rundt pistolgrepet, men det er nokså marginalt. Avtrekket er også såpass tungt at hun sliter med å klare å nå frem og få krummet fingeren på avtrekkeren. Volquartsenhammeren er bestilt, så håper den dukker opp, for da blir det nok litt lettere.

 

Dette var for øvrig hovedgrunnen til at jeg ikke bestilte annen stokk til børsa, men heller prøver meg frem på originalen. Vil tro at alle andre pistolgrep også er i groveste laget. Skal en ha en ordentlig tilpasset stokk, må en vel lage en selv. Har imidlertid sett bilde av en 597 som har fått kappet av grepet og fått satt på et slags "AK-47-grep". Det kan funke, men pent blir det vel ikke...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...