Jump to content

A-TEC CMM-4/6 22 LR Demper


Marcel

Recommended Posts

Noen som erfaringer med denne A-TEC CMM-4 22 LR

 

http://www.pvas.no/?PageID=1430&ItemID=1762" target="_blank" target="_blank

ViewImage.aspx?ItemID=1765&width=220&crop=none

 

Tenkte jeg skulle kjøpe den slik at jeg kan bruke den både på 22Lr BRNO 455 og eventuelt på 22Lr GSG 1911 pistol.

Man får den både i 4 og 6 moduler.

Hadde håpet at 4 moduler er nokk for sub ammo.

Slik at den ikke vart så lang på pistolen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har CMM-6 med unbrakohull på den ytterste modulen. Liker å ha muligheten til å kunne åpne den opp for rens.

 

Fire moduler demper ganske godt, men det er merkbart bedre demping med alle seks på. Du kan uansett plukke av de to ekstra modulene om du synes at den blir for lang.

Link to comment
Share on other sites

Har den øverste at-tec demperen min på en 455 med 41cm løp. (4 moduler)

Hører bare klikket fra tennstiften med sub ammo og mye ammo som ikke er sub.

Tenkte på flere moduler, men den logiske konklusjonen er at det ikke er vits i å dempe noe som ikke lager lyd. Da må de isåfall lages en tennstift demper:-p

 

Når det gjelder rengjøring er jeg ikke en autoritet. min demper best med litt skit i seg, så den har forblitt urenset hittil.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg klare å skade lyddemperen med å skyte annen raskere ammunisjon?

 

Jeg skyter all ammo i min hjemmelaget demper.

Å der er det colatopper mellom kammerene.

Alltså plastikk.

Skjøt 300 skudd på lørdag, sub, minimag og stinger...

Men den er like hel i dag. Så kan ikke tro at man ødelegger en som er laget av metall!

__________________________________________

Så nå at A-tec 22Lr er laget i plast..hehehe.

Jeg fikk ikke noe beskjed at den skal skytes helst med sub ammo!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan man gjenge om denne demperen så det kan spares mest mulig av løpsdiameteren? Har en enkeltskudd Anschütz med 22mm pipe. (De siste 5 cm har 23mm dia) Har slettes ikke lyst å kappe pipa, og samtidig beholde mest mulig av org diameter. Har jo hørt om tilfeller der presisjonen har blitt dårligere av å kappe/ dreie ned diameter på disse pipene.. Rifla er gammal, men samler vanvittig godt. Og slik skal det fortsatt være :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Har den samme demperen på min Brno .22wmr.

Synes IKKE denne demper på langt nær hva jeg hadde ønsket.

Vurderte derfor hvorvidt man kunne kjøpte enda en demper (koster jo ikke hele verden) og så srudd på noen flere moduler.

Ville dette hjelpe meg???

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har den samme demperen på min Brno .22wmr.

Synes IKKE denne demper på langt nær hva jeg hadde ønsket.

Vurderte derfor hvorvidt man kunne kjøpte enda en demper (koster jo ikke hele verden) og så srudd på noen flere moduler.

Ville dette hjelpe meg???

 

Peter

22 wmr er nesten lik 17 hmr og munningshastigheten er for stor til at det skal dempe noe særlig,fler moduler og større demper vil ikke ha noen særlig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CMM-6 på min Ruger 10/22 og den demper veldig bra.

 

Når jeg kjøpte den sa selger at du bør kun skyte subsonic ammunisjon i den.

 

Kan jeg klare å skade lyddemperen med å skyte annen raskere ammunisjon?

 

Det er ingen fare å skyte annen ammo i den.

 

Jeg har selv 10/22 med A-tec cmm4 og gode nyheter: CCI standard går subsonisk i den.

Hører kun klakket av mekanismen..

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si hvordan det er med .22 wmr, men .17 hmr (samme hylsa, mindre kule, ca like mye krutt) dempes så og si så godt som det lar seg dempe med en cmm-4. Viss du vil høre hvor mye av kruttsmellen (som er den eneste lyden det er mulig å dempe i .17hmr og .22 wmr) som blir dempet, så skyt rett i bakken gjennom ei gammel pute eller noe på kloss hold. Da vil du ikke høre smellet fra kula, kun lyden fra munningstrykket. Overlydssmellen blir du ikke kvitt om du bruker en tankbil som lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om at CCI standard går subsonic, jeg har brukt Winchester Super-X subsonic i det siste. Men min Ruger 10/22 funksjonerer dårlig med slik ammo. Lader ikke, lader halveis, lader uten patron i kammer.... Har prøvd endel annen overlyds ammo, da er det ikke funksjonerings feil. Er det sånn at halvauto rifler er vanskelige å få til 100% funksjonering med subsonic? Kan jeg kappe fjæren til sluttstykke litt slik at den lader "lettere" hvis jeg kun skyter subsonic?

Link to comment
Share on other sites

På 10/22 er det unødvendig å gjøre modifikasjoner for å få fin funksjon. Ihvertfall med cci-ammo, både standard og subsonic. Cci std er jo og den 'billigste og beste' ammoen.

 

Anbefaler dog at du kjøper nytt avtrekk til 10/22 da det originale er så som så.

Rekylbuffer er heller ikke dumt.

 

Jeg har skutt rundt 3000 cci std i 10/22 med cmm4 til nå. Nesten ingen funksjonsfeil og alle skuddene gikk 'lydløst' ut av demperen. Presisjonen var og fin. Plinker lett 9mm hylser på 30meter..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan dempes da smellen fra andre "riktige kalibrer"?

 

Som sjutoogseksti skriver over her så er det kun ammunisjon som går under lydens hastighet som kan bli "helt stille" med demper, altså ammunisjon som har utgangshastighet lavere en 315-340 m/s, avhengig av lufttrykk/høyde over havet. Bryter prosjektilet lydmuren, så vil du få piskesmellen etter kula uansett hvilket kaliber som brukes :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om at CCI standard går subsonic, jeg har brukt Winchester Super-X subsonic i det siste. Men min Ruger 10/22 funksjonerer dårlig med slik ammo. Lader ikke, lader halveis, lader uten patron i kammer.... Har prøvd endel annen overlyds ammo, da er det ikke funksjonerings feil. Er det sånn at halvauto rifler er vanskelige å få til 100% funksjonering med subsonic? Kan jeg kappe fjæren til sluttstykke litt slik at den lader "lettere" hvis jeg kun skyter subsonic?

 

Jeg skiftet rekylfjæren til en KIDD -10% fjær, det fjernet ladeproblemene med RWS Sub og Winchester Super-X Sub, i min går ikke CCI Standard stille nok med CMM-4 demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei. Prøvde A-TEC CMM-4/6 22 LR Demper på Brno 22 salong.

Skjøt nesten en halv meter fra blink med demper på (20m). Ser ut til at den kommer borti front sikte og blir skjev uten at det synes.

Tok av og fikk god samling igjen. Skuddene har ikke truffet noe inne i lyddemper så jeg ble overasket over at dette kan skje....

Noen som kan noe om dette? Hva bør jeg gjøre?

:overrasket:

Mvh

Nybegynner på dette med lyddemper på salongrifle og pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...