Jump to content

kråke og luftgevær, er ikke lov!


danielomg

Recommended Posts

dreper det ei kråke? kråke er et dyr som plager mye folk rund her vi bor, vi har sendt inn mail til kommunen og de sier at vi skal bare skyte kråka med luftgevær pga det dyret er en plage rundt her....

Mvh: Daniel

Det er vel ikke komunen som kan gi dispensasjon til å kunne bruke luftgevær på kråke!

Så selv med en slik mail fra komunen så brytes norsk lov!

Litt dumt å få bot og miste retten til all annen jakt i opp til 5 år for å bruke ulovlig våpen kun for å

nappe ned noen kråker.

Søk om 22 lr og bruk det isteden!

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kan det legges til at etter å ha pumpet nok trykk et slik pcp-våpen vil du ikke treffe noe særlig på de første ti minuttene uansett da det er rett og slett et blodslit å pumpe de opp til makstrykk. Dykkerflaske med fillkit er tingen.

 

Spar penger, kjøp et diana eller HW, mer enn kraftig nok OG presist.

PCP er dessuten vanskeligere å selge brukt enn et fjærvåpen.

 

En annen ting er at .177 er vel litt ugunstig til den slags henrettelser, .22luft er et bedre valg, men krever erverstillatelse fra politiet, noe man får dersom man har skikket seg brukbart siste årene OG er over 18.

 

Dessuten må du være relativt DYKTIG til å skyte med luft skal du treffe noe på avstander

over 20-30 meter, altså med dyktig mener jeg at du har skutt mer enn 30 skutt på en blikkboks inne på gutterommet.

 

Tilllatelse til felling av kråke/skjære/due kan du bare glemme å få.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kråka er et problem der du bor, feks de drar ut søpla, spiser opp ting osv. kan man få søkt om og skyte kråke med luftgevær da ? mener at jeg har lest det en plass men er usikker.. har hagle men er litt ugunstig og stå og skyte med den mella nabohusene hehe.

 

har jaktprøve og alt. JEG BARE LURER, JEG HAR IKKE SAKT AT JEG SKAL SKYTE KRÅKE MED LUFTGEVÆR.

Link to comment
Share on other sites

dreper det ei kråke? kråke er et dyr som plager mye folk rund her vi bor, vi har sendt inn mail til kommunen og de sier at vi skal bare skyte kråka med luftgevær pga det dyret er en plage rundt her....

Mvh: Daniel

Det er vel ikke komunen som kan gi dispensasjon til å kunne bruke luftgevær på kråke!

Så selv med en slik mail fra komunen så brytes norsk lov!

Litt dumt å få bot og miste retten til all annen jakt i opp til 5 år for å bruke ulovlig våpen kun for å

nappe ned noen kråker.

Søk om 22 lr og bruk det isteden!

 

Har ikke planer om og kjøpe 22 lr osv, har hagle men er jo litt ugunstig og skyte med den rundt nabohusene ? :lol: Men en ting til, står at jeg har LYST på ikke at jeg skal kjøpe luftgevær :) har aldrig skutt ei kråke med luftgevær før, har kun plaffet de ned med hagle, og levert de inn og fått 50 kr stk :) og jo sendte inn mail til kommunen, de sendte videre til staten eller hvem som har med det og gjøre, så ble det godkjent, men det måtte være på forsvarlig bruk. sto at vi ikke fikk låv til og skye utenfor 10 meters hold.... JEG VET DET ER IKKE LÅV OG SKYTE KRÅKER ELLER ANDRE LEVENDE DYR MED LUFTGEVÆR ! men i spesielle ! og en gang til i SPESIELLE tilfeller kan man få låv !

Link to comment
Share on other sites

Kontakt mattilsynet. De eller kommunen gir tillatelse om det er ett stort problem.

 

Jeg har gjordt det samme selv.

 

Endelig noen som har gjort det samme som meg, de driver og drar ut søpla, spiser jorbær fra hagen, spiser hundebæsj, kakker på vinduet, spiser hundematen som står ute. osv.....

Link to comment
Share on other sites

HJELP KJAPT SOM FY, har planer om og kjøpe meg nytt luftgevær ! og jeg har lyst på et pcp luftgevær :D er drita lei knekk og skyt nå :P er det noen som ambefaler BENJAMIN DISCOVERY pcp ?? har lyst på det våpenet siden det er med pumpe osv :) noen sikter dere ambefaler til pcp luftgevær ? også en ting til, er dette våpenet presist ? dreper det ei kråke? kråke er et dyr som plager mye folk rund her vi bor, vi har sendt inn mail til kommunen og de sier at vi skal bare skyte kråka med luftgevær pga det dyret er en plage rundt her....

Mvh: Daniel

 

Står da vitterlig at har PLANER om å kjøpe...

Men jeg skrev .22 luft, ikke .22LR

Luftvåpen får du i mange kaliber, mest vanlig er vel .177, deretter .22 og noen .25

Slik rusler det oppover til .50 og annet stort.

 

Slik innlegget var formulert antok jeg at det var et konkret spørsmål om et konkret våpen tiltenkt et konkret mål, kråke.

 

Ja jeg vet at enkelte har fått tillatelse til å bruke luftvåpen til skadedyrsbekjempelse, men det er ikke mange. Vanlig mann i gata får ikke det bare ved å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke slått opp i lov og forskrift, men min erfaring er at det selv om det er snakk om avliving av skadedyr er et klart krav om bruk av våpen med kruttladning! Luftgevær på levende dyr er nok forbudt! Det samme gjelder avliving av humanitær grunn. Jeg hadde en skabbrev som holdt til i hagen min, ringte "onkel blå" som selvsagt ikke hadde tid til å komme. Fikk tillatelse til å skyte den selv, men det ble understreket at jeg måtte bruke godkjent kaliber og kuletype. Hadde på det tidspunktet kun "Norma Jaktmatch" i .222 hjemme, så det var klart NEI! Måtte bruke ekspanderende ammo! .22 LR CCI Stinger var utelukket, selvsagt :moresarcasm: og jeg hadde tilfeldivis ikke godkjente stålhaglepatroner i huset, bly var selvsagt strengt forbudt!! Selv for et slikt formål. :( Elgpatroner i 308W og 30-06 syntes jeg selv ble "litt heftig" i et villaområde så det avsto jeg fra selv, - selv om "onkel blå" syntes det var helt greit!?? :roll: Så reven fikk nå bare fortsette å rusle rundt med sine plager mens den evt smittet andre rever og hunder. :?

Det samme var en sak der en grisebonde avlivet en bjørn i grisebingen, nødverge, der det fra politi/påtalemakt ble framholdt som ekstra straffeskjerpende at bjørnen ble skutt med et kaliber som ikke var godkjent for bjørnejakt!!? Bonden ble selvsagt dømt til bot ( og inndraging av våpen? - husker ikke 100%)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes personer som har dispensasjon til å bruke luftvåpen til avlivning av skadedyr (som duer,skjære og kråke) men disse tilhører

registrerte skadedyrbekjempningsfirmaer!

 

Gode tips:

Pakk inn søpla bedre eller skaff skikkelig søplekasse!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes personer som har dispensasjon til å bruke luftvåpen til avlivning av skadedyr (som duer,skjære og kråke) men disse tilhører

registrerte skadedyrbekjempningsfirmaer!

 

Gode tips:

Pakk inn søpla bedre eller skaff skikkelig søplekasse!

 

Så du meine at eg skal sette klar med spaden når hunden skjit ute ? og skal jeg sitte oppe i jordbærhagen og se på jordbære gro ? nei vettu ka, hehe. jeg er fulstendig klar over at all dreping av dyr skal skje med ammunisjon med krutt, men i spesielle tilfeller får man drepe feks kråke med luftgevær. i USA dreper de gris osv med luftgevær.....

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg leste om at enellerannen fikk disp. fra mattilsynet for en tid tilbake for å bekjempe småfuglprolem inne i et produksjonslokale..
+1 til siste taler.

Tror nok ikke Mattilsynet kan dispensere fra dette lovverket, gitt.

Om det IKKE er mattilsynet, så blir det i alle fall gitt disp. Jeg har selv "jaktet" spurv og fink i et stort produksjonslokale for næringsindustri for noen få år siden.

Link to comment
Share on other sites

Følgende er sakset fra Wikipedia:

 

"Skadedyrbekjempelse og jakt I Norge er det IKKE tillatt med luftvåpen til jakt. Luftvåpen blir av og til brukt til skadedyrbekjempelse, men da med politiets tillatelse.

 

Luftvåpen brukes i enkelte land til jakt på små dyr som harer, grevlinger osv. Men da er .22 eller større kaliber luftvåpen å foretrekke. I USA finnes det luftvåpen som bruker kuler fra kruttladede våpen. Der er det tillatt å jakte på hjort med luftvåpen. Da brukes det som regel 9mm ammunisjon."

 

Hele artikkelen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Luftvåpen

Link to comment
Share on other sites

Det finnes verktøy for det meste, alternativene er som mange dropper: Hundepose.

Da forebygger man.

Har skaden allerede skjedd: Løvblåser.

 

Hos meg tillater jeg ikke at bikkja driter på tomta, jeg bor her jeg også.

Å la dyret møkke på måfå rundtomlring er en uting synes nå jeg, kan minne

om likegyldig hundehold spør du meg... :x

Link to comment
Share on other sites

Man "søker" vel ikke på 22 luft? En godt kjent våpenforretning sa senest i sommer at det holdt hvis man fra før hadde våpen (kort) Stemmer ikke dette, har jeg da i alle fall handlet i god tro :wink:

 

Liten spade, event "bæsjepose", søppeldunk og bærnett hørtes ut som et meget fornuftig råd syntes jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man "søker" vel ikke på 22 luft? En godt kjent våpenforretning sa senest i sommer at det holdt hvis man fra før hadde våpen (kort) Stemmer ikke dette, har jeg da i alle fall handlet i god tro :wink:

 

Liten spade, event "bæsjepose", søppeldunk og bærnett hørtes ut som et meget fornuftig råd syntes jeg :lol:

 

Jo du må søke, teknisk sett er dette bare en formalitet, men du søker på lik linje som om du skulle søke om erverv på f.eks rifle.

Eneste du ikke trenger å fylle ut er vel jegernummer..

 

Dersom denne forretningen er "godt kjent" så bør man vel kanskje prate litt med de, for de handler IKKE i henhold til våpenlovens lovgivning dersom de selger .22 luftvåpen sånn uten videre. Kanskje det er akkurat det de er godt kjent for?

Det holder ikke å ha våpekort fra før.

 

Det SKAL fylles ut ordinær søknad om erverv av våpen med alle relevante opplysninger, slik som

våpentype, kaliber, typebetegnelse, løpslengde etc.

Koster under 300.- pr gang man søker.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at mange vegrer seg for å søke, kanskje fordi det koster penger.

Det finnes et greit "triks" for å unngå nettopp denne avgiften og det kalles

"etteregistrering av luftvåpen ervervet før 1/7-2010" (eller det året loven ble endret)

Da er registreringen gratis. Man skriver det bare på søknaden under feltet andre opplysninger eller hva det nå het der....

Eneste minuset for mange blir at det kan være vanskelig å selge våpenet, men skal man handle

korrekt må den nye søkeren ha gyldig ervervstillatelse uansett, så da blir det bare en dårlig unskyldning for å slippe registrering.

Fordelene er mange, man har alt sitt på det tørre, man slipper slitsomme spørsmål ved kontroll i bilen, heimen, etc og våpenet er lettere å spore tilbake til eier ved tyveri.

Uansett stilles det krav til forskriftmessig oppbevaring da det har større kaliber enn

.177, dvs inn i skapet med det. Noen vil hevde at våpenet trenger ikke stå i våpenskap dersom det ikke er registrert, det er feil. Så igjen vil dette hindre mange fra å søke om erverv da de såklart blir nødt til å skaffe skap, noe som medfører en ekstra kostnad på minst et par tusen. Enkelt ikke sant?

 

Og bare så det er nevnt, dettegjelder etterregistrering av våpen kjøpt FØR den nye våpenloven trådde i kraft, men bare du vet når du egentlig fikk tak i våpenet. Det finnes inget register for luftvåpen i Norge før denne dato og flere leverandører har solgt ut børser i hytt og pine selv etter denne datoen... Så da er resten opp til deg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmmm....Søke om .22 luftgevær?

 

Selv er jeg den mer eller mindre lykkelig eieren av et forferdelig drittgevær i .22.. Kinesisk selvfølgelig.. Det er antagelig

produsert av en vernet bedrift i Kina. Disse selges i hopetall i diverse nettbutikker i Norge fra tid til annen. Jeg betalte 200,-, hadde jeg funnet navnet på han jeg kjøpte det av hadde jeg forlangt refundert halve beløpet!

Link to comment
Share on other sites

222 rem med Norma jaktmatch er lovlig på rev.

 

 

Når "Onkel Blå" insisterer på at det må brukes ekpanderende ammo så gidder jeg ikke krangle med dem! Ikke når det er snakk om at JEG skal gjøre DEM en tjeneste ved å gjøre det som er "Onkels" jobb!! Jeg vet at mange bruker jaktmatch og lignende av hensyn til å minimere skade på skinnet. Det eneste fornuftige ville jo vært å bruke .22LR hodeskudd, men det er jo en annen sak. Vi snakker om en hage i et villastrøk. Reven var så avkreftet at jeg i prinsippet kunne ha gått bort til den å satt salongpipa i hodet på den, eller kakket den i hodet med en øks om så.

 

Politimannen forlangte også at reven måtte pakkes inn og sendes til Fylkesmannens Miljøvernavdeling for obduksjon!? For min regning!! Det ble også truet med "bot og bedring" om obduksjonen avdekket noen form for regelbrudd!

 

Som sagt lot jeg dyret bare gå. Det får da være måte på hva man skal utsette seg for!

Link to comment
Share on other sites

Lad hagla sett deg i bilen din, når kråka kommer går du høylydt ut av bilen fyr av ett skudd mot ei kråke med sikker bakgrunn. Men det er viktig at du bommer. Da skulle du få fred så lenge bilen din er hjemme. Kanskje bruke ansiktsmaske også så de ikke blir sinte på deg men bilen. Verdt ett forsøk?

Link to comment
Share on other sites

Kråker er ikke dumme....mennesker derimot...

(skrevet med en liten smule sarkasme)

poenget er at enkelte mennesker så smarte at de gjør dumme ting

i den tro at de er smartere enn dyr med helt basic innstinkter....

Jeg er ikke i tvil om hvem som til syvende og sist går skrattende

ut av DEN "kampen..."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...