Jump to content

Erverv av halvautomatisk rifle til Praktisk Rifle


strepto

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lenge hatt ønske om å komme i gang med Praktisk Rifle. I den anledning har jeg undersøkt litt hva som går og ikke går, og ikke minst - lært at er det noe man må leve med i skyte-norge - så er det venting. Tolmodighet skulle vært hyllevare :)

 

I påvente av å få løyve til å kjøpe, etter mitt ferske medlemskap i Bergen Sportskytterklubb, har jeg prøvd å lese meg opp på retningslinjer og lover, på "veien og gå .." og ikke minst; beskuet et ufint antall vakre rifler. For dere som allerede har vært gjennom denne prosessen - vet dere at det man har lyst på, og det man får lov til å kjøpe - er to helt forskjellige ting.

 

Jeg har lest Rundskriv 2004/10: Erverv av halvautomatiske skytevåpen - våpenforskriften § 2 - 8., som tar for seg hva man kan, og hva man ikke kan kjøpe og eie i Norge. Ajourført liste over godkjente halvautomatiske skytevåpen pr. 25 mars 2008 tar også for seg dette.

 

Men til saken :)

 

Jeg forstår at det er AR15 som dominerer det norske Praktisk Rifle miljøet - noe som det helt sikkert er gode gode grunner til. Derimot har jeg lagt min elsk på en utfordrer fra Sveits, fra våre venner i Sig Sauer, designert SG 550. Jeg har fått en rekke tilbakemeldinger fra skyttere som mener dette er et dårlig valg til Praktisk, og at AR15 er veien og gå.

 

Argumentasjonen som blir lagt til grunne er at en AR15 kan tilpasses og bygges ut til å bli mer presist, og yte bedre. Utvalget av deler og modifikasjoner er stort til denne klassikern. Til SG550 er det svært beskjedent oppgraderinger, hvis man ser vekk i fra det som kan klaskes på et Picatinny feste. Jeg har derimot lest svært gode omtaler av SG550, og ser at det i andre fóra får svært gode skussmål.

 

Jeg vil gjerne høres deres meninger og erfaringer rundt dette - og jeg tar gladelig imot råd og tips. Jeg er rimelig lysten på en SG550 - ihvertfall frem til vi får muligheten til å kjøpe sivilutgaven av HK416 :)

 

Nok mas nå :)

 

Vennlig hilsen, Tord i Bergen.

Link to comment
Share on other sites

Vel... Du har to typer praktisk skyttere slik jeg ser det; Konkurranseskytteren og sofakommandoen. Den førstnevnte bygger om rifla si for å få mest mulig konkurransemessige fordeler, mens sistnevnte ønsker en rifle som er mest mulig taktisk og tøff. Hva som er tøffest av en AR-15 eller en Sig er jo subjektivt og kan diskuteres, men hva som egner seg best konkurransemessig er uten tvil en AR-15. Det er pga. de argumentene du selv kommer med. AR er lettere å modifisere, lett å få tak i deler og mange som har kompetanse på dem. Ekstrautstyr til Sig er vanskeligere å få tak i og som regel dyrt.

 

Det du må spørre deg selv er da: Er jeg en konkurranseskytter eller en sofakommando ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe ønske om en rifle som ligner på et juletre, med korkåpner, laser, lykter, sikte på 6 kilo og neonlys. Jeg ønsker noe som er sikkert, presist og funksjonelt. Hvilken sjanger faller jeg under da? :) Slik jeg ser det, trenger ikke et våpen som har god presisjon, stabilitet og sikkerhet - særlige oppgraderinger. For meg virker SG550 som en rifle av høy kvalitet, i tillegg - barnslig eller ikke - at den ser knalltøff ut :) Derimot er SG550 cirka 9.000 NOK dyrere enn en standard AR15, så hvis den er lite egnet til sporten er det dumt å legge pengene i den potten.

Link to comment
Share on other sites

Vel... Du har to typer praktisk skyttere slik jeg ser det; Konkurranseskytteren og sofakommandoen. Den førstnevnte bygger om rifla si for å få mest mulig konkurransemessige fordeler, mens sistnevnte ønsker en rifle som er mest mulig taktisk og tøff.

Finnes det ikke fossilister i praktisk-miljøet? Jeg har faktisk lekt med tanken på å begynne med praktisk rifle for å ha mulighet til å anskaffe og skyte lovlig med Garand, AK47-klone eller US-karabin, eller for den sakens skyld delta i manual med en gammel Krag eller Nagant. Bare for morro, liksom. Men hvis jeg er den eneste som tenker slik... :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe ønske om en rifle som ligner på et juletre, med korkåpner, laser, lykter, sikte på 6 kilo og neonlys. Jeg ønsker noe som er sikkert, presist og funksjonelt. Hvilken sjanger faller jeg under da? :) Slik jeg ser det, trenger ikke et våpen som har god presisjon, stabilitet og sikkerhet - særlige oppgraderinger. For meg virker SG550 som en rifle av høy kvalitet, i tillegg - barnslig eller ikke - at den ser knalltøff ut :) Derimot er SG550 cirka 9.000 NOK dyrere enn en standard AR15, så hvis den er lite egnet til sporten er det dumt å legge pengene i den potten.

 

Vel, lite egnet er den vel ikke. Det er ikke tvil om at det er en bra rifle, og dersom du ikke har planer om store modifiseringer, så kan du like gjerne kjøpe en slik, dersom det er det du har mest lyst på. Det skal tross alt være gøy å drive med denne sporten, og du skal ha eierglede over utstyret du kjøper. Til syvende og sist så kommer det jo mest an på skytteren. Jeg har vært med på et stevne der en kar vant standard klassen med en uzi i 9mm, og der hadde vi skyting på 300 meter...

Link to comment
Share on other sites

Vel... Du har to typer praktisk skyttere slik jeg ser det; Konkurranseskytteren og sofakommandoen. Den førstnevnte bygger om rifla si for å få mest mulig konkurransemessige fordeler, mens sistnevnte ønsker en rifle som er mest mulig taktisk og tøff.

Finnes det ikke fossilister i praktisk-miljøet? Jeg har faktisk lekt med tanken på å begynne med praktisk rifle for å ha mulighet til å anskaffe og skyte lovlig med Garand, AK47-klone eller US-karabin, eller for den sakens skyld delta i manual med en gammel Krag eller Nagant. Bare for morro, liksom. Men hvis jeg er den eneste som tenker slik... :|

 

Joda, det finnes noen av disse også. Men da må du nok regne med å havne i nederste pulje av resultatlistene. Folk som deltar med disse riflene har ofte problemer med presisjon, magasiner osv. Men igjen, det kan jo være mangel på trening med de aktuelle våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe ønske om en rifle som ligner på et juletre, med korkåpner, laser, lykter, sikte på 6 kilo og neonlys. Jeg ønsker noe som er sikkert, presist og funksjonelt. Hvilken sjanger faller jeg under da? :) Slik jeg ser det, trenger ikke et våpen som har god presisjon, stabilitet og sikkerhet - særlige oppgraderinger. For meg virker SG550 som en rifle av høy kvalitet, i tillegg - barnslig eller ikke - at den ser knalltøff ut :) Derimot er SG550 cirka 9.000 NOK dyrere enn en standard AR15, så hvis den er lite egnet til sporten er det dumt å legge pengene i den potten.

 

Nå har ikke jeg hatt noen Sig, men jeg vet av flere som har hatt store problemer med presisjonen i de. Jeg vet av minst to som har sluttet å bruke de i praktiske konkurranser av den grunn. Mulig dette kan løses med hjemmelading, og forskjellige kuler. (begge var 551'er)

 

Det er vel også en grunn til at ett eller to firmaer i Tyskland skifter løpene i dem før de selges.

 

Men det er en tøff børse, det er det ikke tvil om

Link to comment
Share on other sites

Har lest ovenstående........skal jeg forstå det slik at US Carbine kan erverves til praktisk skyting innenfor gjeldende regelverk...??

 

NFPS har i sin anbefaling til politiet sagt at US Carabine ikke egner seg til praktisk rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har lest ovenstående........skal jeg forstå det slik at US Carbine kan erverves til praktisk skyting innenfor gjeldende regelverk...??

 

NFPS har i sin anbefaling til politiet sagt at US Carabine ikke egner seg til praktisk rifleskyting.

 

Og hvorfor i alle dager sier de slikt da... Snakk om å skyte seg selv i leggen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest ovenstående........skal jeg forstå det slik at US Carbine kan erverves til praktisk skyting innenfor gjeldende regelverk...??

 

NFPS har i sin anbefaling til politiet sagt at US Carabine ikke egner seg til praktisk rifleskyting.

 

Og hvorfor i alle dager sier de slikt da... Snakk om å skyte seg selv i leggen.

 

Er ikke et helt ukjent fenomen i forbundet det nei.

 

På siste forbundsting bele det fremmet et forslag fra riflekomitén, som blant annet inneholdt et punkt om at US Carabin var egnet til praktisk.

Men siden dette forslaget inneholdt en del andre vanvittige ting, så ble det heldigvis trukket. Etter press fra salen.

Og ut fra det, så greier man å skrive i referatet fra forbundstinget at US Carabin ikke er egnet. Jeg har skriftlig påklaget dette til både referent og president, men de mener det skal stå der.

Så dere kan prøve å få klubbene deres til å påklage dette også, det burde ALDRI ha stått i referatet, da det ikke var noen sak på forbundstinget.

 

Nå har US karabin diskusjonene vært opp før også, da er det sagt at den ikke var egnet. Men dette var i henhold til ett gammelt regelverk i IPSC(før jeg begynte i 2002) Klasseindelingen var annerledes

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man burde få lov til å skyte med det man har lyst til, så lenge det er definert som en rifle og ikke er helauto. Hvorfor skal forbundet avgjøre hva som egner seg eller ikke? Det skal da være gøy å skyte, og da må folk få lov til å skyte og konkurrere med det dem har lyst til mener jeg. Det er jo mange som skyter for moro skyld og ikke plent for å hevde seg i toppen av konkurransene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har faktisk lekt med tanken på å begynne med praktisk rifle for å ha mulighet til å anskaffe og skyte lovlig med Garand, AK47-klone eller US-karabin, eller for den sakens skyld delta i manual med en gammel Krag eller Nagant. Bare for morro, liksom. Men hvis jeg er den eneste som tenker slik... :|

 

Kom igjen, det er bare å henge med for moro skyld. Høres ut som ambisjonsnivået ditt er passe lekent og vi trenger flere av oss.. Dog skyter jeg nå AR, men har tidligere skutt med AK/FAL/M-14 og Mauser, så det er noen av oss som er med for lek og moro... :D

 

Om ikke annet så for å gjøre hederen større for de som vinner (flere bak seg på lista).

Link to comment
Share on other sites

Finnes det ikke fossilister i praktisk-miljøet? Jeg har faktisk lekt med tanken på å begynne med praktisk rifle for å ha mulighet til å anskaffe og skyte lovlig med Garand, AK47-klone eller US-karabin, eller for den sakens skyld delta i manual med en gammel Krag eller Nagant. Bare for morro, liksom. Men hvis jeg er den eneste som tenker slik... :|

 

du er ikke den eneste, men problemet er at endel av disse børsene ikke er lett å få papirer på nå om dagen.

om du ikke finner en brukt, registrert til nettop dette formålet, og med en eier som er villig til å selge, kan det bli vanskelig.

ellers er den enkleste løsningen mini-14 om du ikke vil skyte en eller annen AR klone.

Hassel her på forumet driver å skyter "manual" klasen med en mauser, det er noen få andre som gir ham konkurranse.

jeg har en mauser stående registrert til formålet, har planer om å få blitt med.

bli med du og- jo fler jo bedre!

Link to comment
Share on other sites

Finnes det ikke fossilister i praktisk-miljøet? Jeg har faktisk lekt med tanken på å begynne med praktisk rifle for å ha mulighet til å anskaffe og skyte lovlig med Garand, AK47-klone eller US-karabin, eller for den sakens skyld delta i manual med en gammel Krag eller Nagant. Bare for morro, liksom. Men hvis jeg er den eneste som tenker slik... :|

 

Slik jeg har forstått det så dukker det opp en engelskmann eller to, som tviholder på sporten på tross av lovene i det landet, og stiller i manuel klassen på større stevner.

 

Håper og starte opp med praktisk selv, så skulle du i fremtiden treffe på en 170cm vestlending med en svensk M96 mauser på nesten samme lengde og ett drøss med ladeklips festet på forskjellige steder på kroppen så er det undertegnede. Det skal ihvertfall prøves EN gang for og kunne 'skryte' av og ha gjort det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men hva har disse Mauserne å gjøre med erverv av halvautomatisk rifle :D

 

Enn annen sak, er vel at manuellklassen vil dø ut i Norge. På siste NM Heistadmoen, ble ikke manuell klassene scoret. De burde egentlig vært flyttet opp i SA klassene, men det ble til at de fikk skyte for "no-score" istedet.

 

Enten må dere som absolutt skal skyte slike upraktiske redskaper få med dere flere, eller så vil det som skjedde på siste NM også skje i fremtiden. Enten skyter man for No-Score, eller man skyter sammen med de som skyter SA klassene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kom igjen, det er bare å henge med for moro skyld. Høres ut som ambisjonsnivået ditt er passe lekent og vi trenger flere av oss.. Dog skyter jeg nå AR, men har tidligere skutt med AK/FAL/M-14 og Mauser, så det er noen av oss som er med for lek og moro...

 

He he. Jeg fikk da ræva full av kjeft her for en tid tilbake fordi jeg hadde lyst til å "henge med for moro skyld". :lol:

Er M14 foresten lovlig? Jeg var sikker på at den var no-go. Jeg synes det er så mye forvirring rundt den lista med praktiske rifler. Er det den lista som er loven?

 

 

brunolittforvirraengerdal

Link to comment
Share on other sites

Kom igjen, det er bare å henge med for moro skyld. Høres ut som ambisjonsnivået ditt er passe lekent og vi trenger flere av oss.. Dog skyter jeg nå AR, men har tidligere skutt med AK/FAL/M-14 og Mauser, så det er noen av oss som er med for lek og moro...

 

He he. Jeg fikk da ræva full av kjeft her for en tid tilbake fordi jeg hadde lyst til å "henge med for moro skyld". :lol:

Er M14 foresten lovlig? Jeg var sikker på at den var no-go. Jeg synes det er så mye forvirring rundt den lista med praktiske rifler. Er det den lista som er loven?

 

 

brunolittforvirraengerdal

 

Så lenge en M14 er ervervet til praktisk rifle tidligere, så skal det vel være mulig å få ervervet den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...