Jump to content

Løvejakt 2012, valg av kule 375


Husqvarna 1900

Recommended Posts

drar på løvejakt til sommeren. har sjekka litt rundt og har funnet ett fint område i Limpopo som jeg kommer til å prøve. her er det ikke "canned" løver. Var i kontakt med Stubberud, og maken til service og raske svar har jeg sjelden sett maken til. Valget falt ikke på han denne gangen, men er overbevist om at jeg kommer til å jakte med han en dag enten i afrika eller andre steder.

 

Men til saken, jeg kommer til å bruke 375h&h på denne jakten, hvilken kule burde jeg bruke? Er det andre ting som jeg børr tenke på før en slik jakt?

Link to comment
Share on other sites

Har svært liten kunnskap om lading til 375H&H. ser for meg at jeg må ha ei solid kule, men som også ekspanderer godt for å parkere katten så fort som mulig. Og det er en jungel av kuler på markede og fler til ulike formål. skal prøve å skrive litt etter jakta også. Er det noen som har peiling på hva det koster med utstopping av løve?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en forkjærlighet for Woodleigh. Løvene går vel under lettskutte dyr slik at harde kuler ikke er veldig viktig. Pass også på at den mater godt fra magasinet. Kjipt hvis katten stikker pga. funksjonsfeil. Ettersøk er vel ikke akkurat ønskelig.

 

Pris for utstopping aner jeg ikke, men tipper 40-60`.

Link to comment
Share on other sites

På løve bør du velge en lett- og hurtigekspanderende kule, f.eks. Nosler Partition eller en rimelig softpoint. Homogene Barnes-kuler er gode til mye, men bør ikke være førstevalget til en tynnskinnet katt. Med en slik kule blir det høyst sannsynlig gjennomskyting med marginal ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

har tenkt litt samme tanken som deg Shona, Heller legge vekt på ekspansjon i stade for kulevekt kanskje? Ei 275 grs v-max hadde kanskje vært tingen på løve.. Men den er kanskje litt vrient å få tak i. Vil ha ei kule som jeg føler meg trygg på siden det er ei relativt stor katte det er snakk om. Å om skinnet blir litt ødelagt spille ikke det noen rolle for hvis det koster 40-60K å få stoppa den ut kan de beholde løva hvis jeg får skutt den

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på ingen måte løvejeger, men diskuterte fenomenet litt med manageren på den ene farmen vi jaktet på i Namibia i fjor.

De skjøt en del PAC løver (problem animal control) hvert år som kom inn fra Etosha og tok for seg av kveget på farmen.

Bruksvåpnene der var stort sett 9,3x62 enten med tysk fabrikkammo eller Woodleigh, med andre ord forholdsvis lettekspanderende kuler.

Ifølge han var løvene "lettskutt", men traff en ikke riktig på første skuddet kunne situasjonen i løpet av sekunder bli utrolig farlig.

 

Det ble skutt to PAC løver mens vi var der (unge hannløver), den ene med 375 H&H, den andre med 9,3x62.

Den ene ble forøvrig skutt av yngstemann på jaktlaget vårt første kvelden vi var der :D

Begge gikk til de evige jaktmarker med ett skudd for å si det sånn.

Skulle jeg jaktet løve ville jeg nok benyttet 270 grs Woodleigh eller Nosler PT i min 375 Ruger, alternativt 250 grs Woodleigh i min 35 Whelen.

Uansett, lykke til med turen og spennende jakt!

 

Jegeren til høyre, the grumpy old man til venstre

Namibia2135.jpg

 

Den andre som ble skutt av vår PH Johann Veldsman

Namibia2122.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
drar på løvejakt til sommeren. har sjekka litt rundt og har funnet ett fint område i Limpopo som jeg kommer til å prøve. her er det ikke "canned" løver. Var i kontakt med Stubberud, og maken til service og raske svar har jeg sjelden sett maken til. Valget falt ikke på han denne gangen, men er overbevist om at jeg kommer til å jakte med han en dag enten i afrika eller andre steder.

 

Men til saken, jeg kommer til å bruke 375h&h på denne jakten, hvilken kule burde jeg bruke? Er det andre ting som jeg børr tenke på før en slik jakt?

 

Sjekk denne!

http://www.africahunting.com/firearms-a ... -exam.html" target="_blank" target="_blank

og ekspanderede kuler er viktig, ikke solid! Flere PH bruker kalibre fra 9,3 og oppover!(også automater)

og ikke minst denne!

Link to comment
Share on other sites

Løve er ikke ett veldig stort vilt og skytes som regel på ganske korte avstander.

 

Kule med rask ekspansjon for mest mulig sjokk er viktig samtidig som en må ha en viss dybdevirkning. Mange kuler som er laget for dette bruket - tidligere var Winchester Silvertip ett selvfølgelig valg. RWS doppelkern, A- Square Lion Load og ikke minst Nosler Partition er selvfølgelige valg.

 

260 Partition foran passe ladning med medium brennhastighet krutt er en sikker vinner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...