Jump to content

Korleis avliva ein hjort med skade i framfot med hund i band


eies

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Konkluderer for n-te gongen:

 

Jaktlykke skriv at det er velkjent i miljøet at det er så godt som uråd å avliva ein "trefoting" utan tilgang på ein laushund. Likevel har både ho og sikkert andre kapasitetar blant ettersøksjegerane ikkje tilgang på laushundar i ettersøksarbeidet. Litt usikker på kva det er desse kapasitetane eigentleg prioriterer. (NB: Eg har ikkje vore betre sjølv, men frå hausten skal også laushunden vera i boks, håpar eg!)

 

Kan heller ikkje sjå at NINA i si lovprising av ID-sporhundar: http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... 11/688.pdf" target="_blank" target="_blank vurderer korleis ID-sporhunden skal fungera i eit ettersøk etter ein "trefoting".

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel egentlig at vi ikke har noen som helst tradisjon på ettersøk etter klovvilt her i Norge med untak av elg!

I alle land utenom Norge så finnes det ettersøksekvipasjer man kan kontakte om man selv ikke klarer det!

Svenskene har nå også egne spesialister med ettersøkshunder som klarer alle oppdrag. Enten komplette ettersøkshunder eller ekvipasjer som benytter flere hunder!

Disse hundeførerne har en mye mer omfattende utdannelse innen ettersøk,skuddplassundersøkelse mm. De har også lov å krysse eiendomsgrenser uten å måtte ta kontakt med grunneiere!

 

Hadde man fått til noe slikt i Norge så hadde vi kommet langt!

Link to comment
Share on other sites

Eg veit om tilfelle der Vorseth har tatt friske hjortekalver.

I jakta uten snø.

Apporterer reinkalver som ikke er påskutt under rypejakta kan fjellstyret i Skjåk/Lesja sikkert dokumentere.

 

Og en liten link til dei som meiner att dachs ikkje kan dresserast.

 

" target="_blank" target="_blank

 

Men denne dreiv heilt off topic.

Trefotinger har vi tatt nokre gonger. Faktisk med dachs i line :shock::shock::shock:

Det er snakk om kjennskap til terreng og trekkruter.

Sammt ha ett par telefon nr til dei som jakter på nabofelta.

For dei veit kor hjorten vanlegvis reiser når den går inn /ut av deira terreng.

Link to comment
Share on other sites

Konkluderer for n-te gongen:

Jaktlykke skriv at det er velkjent i miljøet at det er så godt som uråd å avliva ein "trefoting" utan tilgang på ein laushund.

Så det sier jeg altså? Nesten tabloidjournalistikk dette ;)

 

Jeg har gått etter en del trefotinger og siden jeg har en hund som ikke slippes så blir det en langdryg affære ja å gå etter. Slett ikke alle kommer vi innpå og det er heller ikke slik der vi bor at det finnes hunder som kan slippes og stoppe/rive dyret.

 

...Jeg har også kommet meg innpå trefoting og fått avlivet sjølv med bandhund. Hunden i sitt og bli og jeg går fram og skyter. En god porsjon flaks selvsagt at vi fikk det til.

Link to comment
Share on other sites

I staden for finurlege diskusjonar om kva som "eigentleg" er skrive eller meint, prøver eg meg med ei enklare form av problematikken, slik eg ser det. Eg har eit lite håp om at verken den eine eller den andre oppfattar dette som eit personangrep, kun eit spørsmål om kva leiande kapasitetar innan ettersøksarbeidet prioriterer av eigenskapar hjå hundane sine:

 

Jaktykke skriv: "Det er vel en konklusjon som har vært kjent lenge :) " Likevel har både ho og sikkert andre kapasitetar blant etterersøksjegerane ikkje tilgang på laushundar i ettersøksarbeidet. Litt usikker på kva det er desse kapasitetane eigentleg prioriterer. (NB: Eg har ikkje vore betre sjølv, men frå hausten skal også laushunden vera i boks, håpar eg!)

 

Kan heller ikkje sjå at NINA i si lovprising av ID-sporhundar: http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... 11/688.pdf" target="_blank vurderer korleis ID-sporhunden skal fungera i eit ettersøk etter ein "trefoting".

 

Håpar eg har vore litt tydelegare denne gongen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha svar fra ledende kapasiteter så må du kontakte NJFF,NKK eller DN.

Jaktlykke er vel på lik linje en ettersøkshundfører som mange andre her i Norge!

Hun har vel også svart på en måte som ihvertfall jeg klarer å tolke meget godt uten at hun hun rakker ned på

ett regelverk som hun som ettersøkshundfører skal følge!

 

Man kan selv velge hvilke ettersøksekvipasjer man vil gjøre avtale med og jegern bør da selvfølgelig

sjekke hva slags egenskaper ettersøksekvipasjen man skriver kontrakt med har!

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt står alle fritt til om dei vel å svara eller ikkje!

 

Ein ettersøksekvipasje utan tilgang på laushund, er innafor regelverket. Ingen tvil om det.

 

Det som kanskje overraskar meg er at kapasitetar innan ettersøk ikkje ynskjer å svara på kvifor dei har valt bort laushund som eit hjelpemiddel i arbeidet.

 

"Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare." (Ibsen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt tvilene på om du finner noen tunge kapasiteter i de nevnte organene, som DN eller NKK.

Jaktlykke har bevist i reelle ettersøk og konkuranse at hun er en dyktig fører.

En trefotet hjort er en utfordring. Men det er ikke vanskeligere å spore opp denne enn en vilkensom helst annen skadet hjort. Problemet ligger i å komme på skudd hold.

Om en har en stillende hund, er det ikke sikkert at hjorten er med på notene og da er det lett for at det blir en langtur i stedet.

Hets hunder som går inn og river hjorten over ende er noe vi har liten erfaring med her i landet.

 

Har tatt noen få hjort med denne typen skade. Og det lærte meg en ting. Vent lenge før en går etter dyret. Gå sakte, så sakte som det overhode er muligt. Har hjorten roet seg er den mulig å få i skudd. Støkkes den er den nermest umulig å få has på.

Link to comment
Share on other sites

@eies; hvorfor refererer du til stadighet til meg som "ledende innen ettersøksarbeid"??? Hvor i all dager har du fått den forestillingen fra? Du har god fantasi må jeg si.

 

Som E.J sier; jeg er kun en ettersøksjeger på lik linje med de fleste andre her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Eg beklagar viss nokon oppfattar dette meir som ein diskusjon om person enn om sak! Grunnen til at eg kan ha oppfatta nokon som "kapasitet", er nettsider, måten ein blir omtala av andre, og måten ein står fram på her på forumet og elles.

 

Vart oppmoda om å starta ein eigen "tråd" om bruk av laushund på ettersøk. Dei spørsmåla eg hadde har eg fått delvis svar på. Og det takkar eg for!

Link to comment
Share on other sites

Trefotinger er ikke umulige. Ryggtappskudd er umulige. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg vil tro vi tar over halvparten av trefotingene bare med sporing. Det krever en hund som kan holde høyt tempo, god kondisjon og en masse stahet. Nå er vi velsigna med fjord og fjell her, og som regel går hjortene oppover med slike skader, men før eller siden kommer de til topps og må gå ned igjen. Da får de et knallhardt trøkk på den skada framfoten og tilslutt kommer det en skuddsjanse. Men vi snakker her om 5-10-15km og en ekvipasje i et tempo som medfører stryk på blodsporprøven. Går det for seint, klarer ofte hjorten å ta seg inn og/eller dagen blir til natt. Selvsagt kan en effektiv løshund forkorte ettersøket kraftig, men skal man slippe en hund på ettersøk, så må det helt klart være en plan med det. Det må være for at hunden skal ta dyret (rådyr), jage det på forposter, stille dyret, osv. Man kan ikke bare slippe en hund og se hva som skjer. Det avhenger av tilgjengelige ressurser (forposter) og hvilken type hund man har. Hvordan ser du eies for deg å bruke din? Til å stille dyret?

Link to comment
Share on other sites

Det er slikesvar eg håpa på!

Er einig i at ryggtappskot kan vera vanskelegare.

 

Hvordan ser du eies for deg å bruke din? Til å stille dyret?
Ja, eg håpar primært å stille dyret. Evt. med forpostar, men etter mi erfaring så er det ikkje ofte forpostar fungerer. Dels pga tid, dels pga terrenget. GPS på hunden. (Wachtelhund).

 

Men vanskegraden på ein trefoting avheg også av KOR og KORLEIS i framfoten skotet har treft.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hunder med hetskvaliteter som tilbyr den største forskjellen ift tradisjonelt norsk ettersøksarbeid, kanskje mest kontroversielt også.

 

Det er også, etter mitt skjønn, en metode som har relativt stor mulighet for å lykkes på slike ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt tvilene på om du finner noen tunge kapasiteter i de nevnte organene, som DN eller NKK.

Nå sitter vel DN på listene over ettersøksjegerne som staten leier inn til spesielle oppdrag og NKK med lister over alle registrerte ettersøkshunder i landet samt dommere,komiteèr og klubber som arrangerer ettersøksprøver.

Så å ringe/maile noen av disse bør jo gi ett svar på hvem man kan kontakte.

 

Norsk Schweisshund Klubb kan man også ta kontakt med da de holder fler videregående ettersøkskurs alà

de som finnes i utlandet (der skuddplassundersøkelse,identifisering av pels,benrester og blod er en viktig del av pensum)

Norsk Schweisshund Klubb er også den eneste spesialklubb for ettersøkshunder her i Norge og burde sitte med mer

kompetanse enn de fleste på omerådet.

 

Eller sende en mail hit: http://home.c2i.net/MAGNEKLOKSET/

Link to comment
Share on other sites

@eies; hvorfor refererer du til stadighet til meg som "ledende innen ettersøksarbeid"??? Hvor i all dager har du fått den forestillingen fra? Du har god fantasi må jeg si.

 

Som E.J sier; jeg er kun en ettersøksjeger på lik linje med de fleste andre her til lands.

Missforstå meg rett Jaktlykke :smile:

 

Mener på ingen måte at du "bare" er en ettersøksjeger,men stusser over at du som privatperson pga ditt engasjemang her på forumet

"stilles til veggen" og forventes å svare for mesteparten av ettersøksjegerne her i Norge som kun benytter hund i line!

 

Det er vel mange grunner til at de fleste benytter ren sporhund!

*Det er slik flesteparten i landet mener at ettersøk skal gjennomføres.

*Mange sitter ikke med hundematerial som er godt nok for å få frem en komplett ettersøkshund.

*Mange har begrensning på antall hunder de kan sitte med til daglig.

*De fleste har ikke tid til å trene og holde en flerhundsekvipasje slik at denne fungerer i alle situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange grunner til at de fleste benytter ren sporhund!

*Det er slik flesteparten i landet mener at ettersøk skal gjennomføres.

*Mange sitter ikke med hundematerial som er godt nok for å få frem en komplett ettersøkshund.

*Mange har begrensning på antall hunder de kan sitte med til daglig.

*De fleste har ikke tid til å trene og holde en flerhundsekvipasje slik at denne fungerer i alle situasjoner.

Mye av dette er sikkert riktig, for mange tør ikke slippe elgbikkja, da de ikke vet hvilken elg de kommer til å ta etter, kommer du med en Dachs og skal spore et skadd rådyr, og skal slippe den - da skal du ha den rette dachsen... og mange trenger uansett å være på sporet selv for å hjelpe hunden til å velge rett iløpet av sporet.

Å få en hund gjennom en blodsporprøve er nok utrolig mye enklere enn å få en hund du er sikker på kun følger det skadde dyret. Jeg trente blodspor engang og Basseten støkket et rådyr som lå rett ved sporet - gjett hva den bikkja hadde fulgt etter om den ikke var i band...

 

Det er en ting (eller flere :oops: ) jeg ikke begriper her med dette løshund opplegget som forfektes.

Jeg kan ikke begripe hva en løs hund som løper etter hjorten og får enda mer fart på den skal tilføre ettersøket? På denne siden av en hund som faktisk tar hjorten (og de fins), så er det vel en fordel å "gå stille i dørene"?

En kan tenke seg at en løs sporhund via GPS kan vise hvor hjorten går, og det vil jo være en fordel, da slipper en jo å gå etter selv :wink:

 

 

 

Hank skriver:

Det er vel hunder med hetskvaliteter som tilbyr den største forskjellen ift tradisjonelt norsk ettersøksarbeid

 

+1 som det så populært heter?,

 

Når det kommer til hunder som går i losdyret og faktisk tar det, så er jo det kontroversielt, og det kan skyldes mange ting, som at det ser hårreisende ut, at man trenger store hunder som faktisk skal være opplært til å drepe, og at det har en viss tradisjon til tjuvjakt, iallefall i utlandet - stille hunder som jager ned rådyr og hjort - men da skiller de ikke på hvilket dyr som blir tatt. Noen hunder er jo ekstemt skarpe på blod, og relativt uinteresserte i friske dyr.

Å påstå at hunder ikke kan ta friske hjortedyr blir forresten nokså dumt i den sammenhengen, selv om en dachs neppe får det til - det er jo nettopp poenget med de 48cm.

Uansett så må det vel være mer "humant" at hjorten blir revet av en Vorsteh etter 1 time, enn at den går i 3 dager før må legge seg og dø sakte?

 

Forresten, jeg sier en time over. Er det ikke slik at de fleste norske ettersøk startes alt for fort?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh beskriver en metode som jeg vet brukes med suksess på vestlandet. Metoden setter store krav til utholdenhet hos ettersøks ekvipasjen. (Snakker av erfaring, pust-pes….)

Jeg er uenig i å starte et ettersøk med denne metoden.(Bråker for mye). Hvis det noen gang er viktig å spore langsomt og stille, så er det i første del av dette ettersøket. Den beste muligheten du får er første gang du kommer innpå dyret. Hvis dyret har ligget litt, kan det være litt tregt på beina.

Hvis man skremmer dyret eller merker at det er på beina, minker sjansen, og da er det løs stillende hund, og/eller forposter som kan være det beste.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting (eller flere ) jeg ikke begriper her med dette løshund opplegget som forfektes. Jeg kan ikke begripe hva en løs hund som løper etter hjorten og får enda mer fart på den skal tilføre ettersøket?

 

Laushund har eg ingen erfaring med, enno. Det eg har høyrt og lese tilseier at ein "trefoting" i nokre/mange (?) tilfelle vil stoppa for ein laushund slik at jegeren kan stilla innpå. Vil tru at du då må vera nokså nær hjorten, td viss ekvipasjen skremmer ut hjorten.

 

Kom gjerne med fleire motførestillingar, men inntil vidare vil eg tru at ein laushund må vera verdifull på ein "trefoting" eller annan hjort som går unna, i alle fall viss forpostering ikkje fungerer. Kom med motforestillingar eller støtte til eit slikt argument!

 

Finnes det noe tallmateriale om gjennomførte ettersøk som viser at søk på trefotinger mislykkes oftere enn andre søk?
Nei, kun eigne erfaringar + samtale med ettersøksjegerar.
Link to comment
Share on other sites

En kan tenke seg at en løs sporhund via GPS kan vise hvor hjorten går, og det vil jo være en fordel, da slipper en jo å gå etter selv :wink

 

Bruk av peilhalsbånd bør være obligatorisk på en løs ettersøkshund ja!

Før peilens inntog så trente proffe ettersøksjegere opp hundenen enten som raportører eller totverbellere!

Men med dagens GPS teknologi så er jo ikke dette så viktig så lenge hunden holder seg ved dyret frem til fører kommer!

Men fortsatt så er en godt trent totverbeller noe av det ypperste en hundefører kan vise til på kontinentet! :)

Link to comment
Share on other sites

Skotskade i framfot

Eg forutset at berre eine framfoten er skada.

Eg utgreiar skadestaden grundig for å få bilete av om skaden er over eller under kneet.

a) Skade under kneet

Dette er det vanskelegaste av alle søk då hjorten spring unna,

hoppar gardar og går elvar oppover og nedover.

Det er lite blodtap og dyret vil opp i høgda.

Eg går sjeldan på slike dyr i sårlege.

Eg får ein skotsjangse og det er ved første kontakt.

Det er få kontaktar seinare.

Lite og ingen blod etter 300 meter.

 

b)Skade i kneet/over kneet

Det er meir blodtap.

Eg vil anta at dyret har større smerter.

Eg har erfart at ved slik skade går hjorten ofte i sårlege

og ligg innanfor 400 meter frå skotstaden.

Første kontakt, skotsjangse og ny ugreiing av blodtap.

Ved slik skade har eg oftare kontakt med hjorten og eg freistar gå dyret ut.

Erfaringa mi tilseiare at slike dyr trykkjer meir ved andredagssøk.

Etter tre-fire døgn får slike dyr ofte sårfeber.

 

Laushund?

Viss du vurderar forholda sikkert til å sleppa ein hund,

så kan det vera mogleg løysing.

Ved bratte vestlandssøk kan dette vera ein risiko.

Hund kan bli reven med inn i noko den ikkje kjem seg ut av.

I verste fall kan hunden stryka med i ei elv eller detta utfor.

Hjorten er lur og snar til å koma seg over eit fjell, gjennom eit skar og bak ein dal.

Om eg då får GPS-signal, feilsignal eller ingen signal?

Her kan litt av kvart skje.

Tenkjer på jegeren som ein haust miste to jamthundar som drog etter frisk hjort.

Den første gjekk med i ei elv. Den andre ramla utfor ein berghammar.

 

Postar vil vera god løysing uannsett.

Link to comment
Share on other sites

Tenkjer på jegeren som ein haust miste to jamthundar som drog etter frisk hjort.

Den første gjekk med i ei elv. Den andre ramla utfor ein berghammar.

Det skal sies at de tyske profesjonelle ettersøksjegerne jeg har lest artikler om så og si aldri

har hunder som dør av alderdom!

Dette kan selvfølgelig virke kynisk for oss som har jakthundene også som familiemedlemmer,

men slik er visst virkeligheten når man går så ekstremt mange ettersøk pr.år!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvorfor skulle ikke det være lov?

DN svarte en gang at vi mangler en prøveform som vil kvalitetsikre at slike "attackhunder" holder mål, og at de derfor ser det som lite etisk å åpne for dette i norge.
Ett skadet dyr skal avlives så raskt som mulig av dyrevernmessige hensyn!
Joda men ikke for enhver pris. Vidar Holdte sa så fint engang at, kommer du over en påkjørt elg kan du velge å slå den ihjel med treskoa, eller vente i en halvtime på skytevåpen..... Hva er størst lidelse for elgen tror du. Overfør det til ettersøk med en attackhund med de egenskapene som kreves eller en som kun biter etter bakben og svange på rådyr/hjort. Altså skal det tiltaket du velger ikke gi mer lidelse en andre alternativ. I danmark er det ikke uvanlig å med hensikt vente et døgn før ettersøket starter fordi sjangsen for å lykkes da er større. Altså et mer humant alternativ. Selvsagt avhengi av type skade.

Ble vel ikke direkte overasket at Norske Elghundklubbers Forbund har fått med sine raser i lovverket!

Men da det ikke står noe forbud mot å slippe løs ettersøkshund etter hjort eller rådyr så får det være opp til

hver enkelt å tolke regelverket slik de vil!

Tåpelig påstand!! En Attackhund/hetshund som har som egenskap å først og fremst være en sporhund på lik linje med ettersøkshundene vi bruker i norge. I danmark slippes en slik hund i snitt hvert tiende ettersøk på rådyr(noen år gammel statistikk), og slippes da ved visuell kontakt med det skadede vilt der skuddmulighet uteblir. En løs ettersøkhund i norge har som egenskap og stille viltet, ikke legge det ned/avlive det. En sporer ofte også her en god bit før evnt slipp.

For det andre er det slik at de hunderasene som er tilsluttet NEKF gjennom målrettet avl og prøveformer har dokumentert egenskapen å stille viltet. Først og fremst elgen, som gjennom evolusjon har adferden å stå for hund istedet for å flykte.( forsvarsmekanisme med høyere overlevelse mot naturlige predatorer).

Som du selv skriver er det ingenting i veien for at du slipper en viltsporhund eller eller hund av annen rase som har egenskapen å stille viltet.

Link to comment
Share on other sites

Ble vel ikke direkte overasket at Norske Elghundklubbers Forbund har fått med sine raser i lovverket!

Tåpelig påstand!!

Nei,det er på ingen måte en tåpelig påstand!

Det er ett forbund som i mange år har forsøkt på best mulig måte å hindre at andre jakthundtyper å bli benyttet på elg!

Når lederen i Norske Elghundklubbers Forbund går offentlig ut og mener at det å bruke små og drivende hunder på elgjakt

ikke var etisk riktig så skjønner man at skylappene er så tett sammen at man knapt nok har gangsyn!

Dette var etter at noen hadde fått godkjent dachs til elgjakt i eget terreng og flere andre fikk disp til å benytte tysk jakterrier!

Argumentet var skadeskyting og at en elg skulle skytes i stålos.

Når vedkommende fikk spørsmålet om det ble skutt elg for noen av elghundrasene i ganglos så ble dette arrogent avfeid!

 

Så vær så snill å ikke kom med påstanden om at Norske Elghundklubbers Forbund ikke prøver å mele sin egen kake!!

 

Argumentet mot bruk av skarp og løs ettersøkshund kjøper jeg heller ikke!

Norge er vel det landet med dårligst ettersøksnett i skandinavia.

Tyskland,Danmark og Sverige har betraktelig høyere kompetanse i snitt på ettersøk (kansje med untak av på elg) med hund enn vi her i

Norge og der er gode løse ettersøkshunder en viktig del av ettersøkspatruljene.

 

Prøv å gå ett ettersøk med en bra "attackhund" så ser du hva det innebærer!

 

Edit.

Vi har på ingen måte ett bra nok ettersøksprøve for hunder ført i line i Norge heller!

Man aner IKKE om man får en kompetent ekvipasje om det dukker opp noen fra f.eks en ettersøksring om man skulle ha behov for

en ettersøkshund til noe annet ett ett dødvilstsøk (og kansje ikke engang det).

En hund som har gått 600 meter med kunstlagt blodspor og en fersksporprøve er ingen ettersøkshund!

Det er en hund som har tatt første skritt til kansje å bli en!

Link to comment
Share on other sites

@JørnV

 

Hadde du lest igjennom hele tråden så er det ikke fra min side snakk om å slippe en ettersøkshund driekte på skudd/ulykkesplassen!

Det jeg mener er at man bør spore med hunden i line frem til viltet evt reiser seg og da slippe hund om viltet ikke kan felles med skudd!

 

Dette er så og si standard prosedyre blandt statlige tyske ettersøksjegere som går i snitt over 200 ettersøk pr. år på kronvilt og villsvin!

(Ettersøk på rådyr lar de andre ta pga at de ikke vil at egne hunder sal lære å rive ned vilt)

Så med unntak av elg så påstås det at disse ettersøksjegerne er de mest proffesjonelle i verden.

Men i Tyskland så er en god ettersøkshund sett på som status og ikke ett nødvendig onde!

Link to comment
Share on other sites

Argumentet mot bruk av skarp og løs ettersøkshund kjøper jeg heller ikke!

Norge er vel det landet med dårligst ettersøksnett i skandinavia.

Tyskland,Danmark og Sverige har betraktelig høyere kompetanse i snitt på ettersøk (kansje med untak av på elg) med hund enn vi her i

Norge og der er gode løse ettersøkshunder en viktig del av ettersøkspatruljene.

 

 

Det er nok mulig tilfelle, men gjenspeiler vel vilttettheten av den arten det skal drives ettersøk på? Skal man følge statistikk så viser jo "Bedre elgjakt"-undersøkelsen at 5,4% av alle førsteskudd ender i skadeskyting. 1,3% av disse 5,4% vet man ikke skjebnen til. Det er vel en god statistikk? Så under elgjakt tror jeg vi har en grei ettersøkskompetanse.

 

Ja, selvfølgelig kan vi etterstrebe å få bruke skarp og løs ettersøkshund. Men har vi vilttettheter og gode nok rammebetingelser for å kunne drive frem slike hunder i Norge mener du? Og flere ettersøkseksperter fra Sverige og Danmark har uttalt på seminarer at hetshund kun slippes i 1 av 10 tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Nei,det er på ingen måte en tåpelig påstand!

Det er ett forbund som i mange år har forsøkt på best mulig måte å hindre at andre jakthundtyper å bli benyttet på elg

Det var en ny vri. Så vidt jeg vet har NEKF jobbet for at vi skal bevare "Godkjenning for eget og tilstøtende lag" med jaktprøvepremiering på elg, og ingenting annet.
Argumentet mot bruk av skarp og løs ettersøkshund kjøper jeg heller ikke!

Norge er vel det landet med dårligst ettersøksnett i skandinavia.

Tyskland,Danmark og Sverige har betraktelig høyere kompetanse i snitt på ettersøk (kansje med untak av på elg) med hund enn vi her i

Norge og der er gode løse ettersøkshunder en viktig del av ettersøkspatruljene.

Nå er det DN sitt argument, ikke mitt, da jeg både har attackhund og mener det burde åpnes for bruk av slik. Det er heller ingen tvil om at de landene du nevner har både mer erfaring og kompetanse på ettersøk av hjort og rådyr. For ikke å nevne ordningene og lovgivningen ved ettersøk.

 

Prøv å gå ett ettersøk med en bra "attackhund" så ser du hva det innebærer!
Du får holde deg i skinnet. Bestill deg rapporter og statistikker fra danmark, så vil du se at ikke bare slippes attackhunden svært sjelden, men det er ganske ofte hunden misslykkes i sluttdelen av ettersøket. Dette bekreftet også foredragsholderne fra danmark og sverige ved et ettersøkseminar for noen år siden. At det er effektivt og til og med eneste fornuftige i enkelte ettersøk er det ikke minste tvil om, men greit og forholde seg dette på en balansert måte. :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Ang det fra Norske Elghundklubbers Forbund så sto det faktisk i enten Jakt og fiske eller Jakt,hund&våpen den gangen det het det!

Bare å bla. Var masse argumenter fra andre dengang profilerte jegere/oppdrettere av andre rasen enn elghundene!

Aksel Skjervheim argumenterte bla. for elgjakt med dachser!

 

Jeg sier på ingen måte at en "attackhund" er det eneste rette å benytte på ettersøk.

Det jeg skriver er at en ettersøkshund bør ha de egenskapene at den klarer å jobbe som løs hund også og ikke bare i line.

Dvs. at den bør han nok viltskarphet til å legge ned vilt eller stille dette slik at ettersøket forkortes!

 

Vær så snill å se forskjellen på en ren "attackhund" alà endel vorsteher og en komplett ettersøkshund som f.eks en bra wachtelhund,bayer eller hanover som er skolert som komplettettersøkshund!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang det fra Norske Elghundklubbers Forbund så sto det faktisk i enten Jakt eller Jakt,hund&våpen den gangen det het det!

Bare å bla. Var masse argumenter fra andre dengang profilerte jegere/oppdrettere av andre rasen enn elghundene!

Aksel Skjervheim argumenterte bla. for elgjakt med dachser!

 

Jeg sier på ingen måte at en "attackhund" er det eneste rette å benytte på ettersøk.

Det jeg skriver er at en ettersøkshund bør ha de egenskapene at den klarer å jobbe som løs hund også og ikke bare i line.

Dvs. at den bør han nok viltskarphet til å legge ned vilt eller stille dette slik at ettersøket forkortes!

 

Vær så snill å se forskjellen på en ren "attackhund" alà endel vorsteher og en komplett ettersøkshund som f.eks en bra wachtelhund,bayer eller hanover som er skolert som komplettettersøkshund!

Vi er nok ikke så uenige, men jeg er veldig opptatt av at vi ikke må konkludere med hva som er det eneste rette eller hva som er fasit for å lykkes med ettersøk.

Selv om jeg har godkjente hunder av forskjellige raser og egenskaper, er det ikke gitt på forhånd hvilken hund som egner seg til DET ettersøket. Er ikke sikkert mine hunder egner seg i hele tatt i enkelte ettersøk, og da er det viktig og krabbe seg ned av haugen, legge vekk stoltheten og la andre ekvipasjer med andre egenskaper gjøre jobben.

Er det en elg med avskutt bein, og JEG har valget mellom den godkjente Beaglen eller å la kompisen med en løshundprøvepremiert elghund ta ettersøket, blir valget enkelt......

Link to comment
Share on other sites

Vi er neppe så uenige når alt kommer til alt nei :lol:

Alt til sin tid.

Det ønskelige hadde jo vært å hatt profesjonelle ettersøkspatruljer man kunne kontakte om man ikke fant viltet med egen

ettersøkshund i stedenfor å friskemelde det!

Slik foregår det i Tyskland og man betaler kun km.godtgjørelse til ettersøksjegern.

De ser også helst at folk prøver med egne hunder først. De proffe hundene som evt kommer etterpå bryr seg ikke

om at andre har surra og rotet på skuddplass/spor uansett iflg de profesjonelle ettersøksjegerne

Link to comment
Share on other sites

Vi er neppe så uenige når alt kommer til alt nei :lol:

Alt til sin tid.

Det ønskelige hadde jo vært å hatt profesjonelle ettersøkspatruljer man kunne kontakte om man ikke fant viltet med egen

ettersøkshund i stedenfor å friskemelde det!

Slik foregår det i Tyskland og man betaler kun km.godtgjørelse til ettersøksjegern.

De ser også helst at folk prøver med egne hunder først. De proffe hundene som evt kommer etterpå bryr seg ikke

om at andre har surra og rotet på skuddplass/spor uansett iflg de profesjonelle ettersøksjegerne

Nå kan det hende trådstarter synes vi tøyer diskusjonen iht trådens emne men :smile:

Det er jo noe av poenget i DN`s rundskriv, om videregående ettersøkskurs. Å danne profesjonelle ekvipasjer på sikt. Spørsmålet er hvor profesjonell en kan bli av å gå få ettersøk i året, slik det er for de fleste av oss i norge. Dessuten er ikke kravet om videregående ettersøkskurs forankret i noe lov eller forskrift, så foreløpig er disse kursene frivillige.

Du er inne på noe veldig viktig om å komme med ettersøkshund etter andre har prøvet og" rotet det til". Når jeg har dømt en ekvipasje på blodspor, henter jeg egen hund og går sporet med den. Det er utrolig læring for hunden å gå sporene andre har tråkket før og spesielt der tidligere ekvipasje har buktet og trøblet litt av sporet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om 30 ettersøk i året for å opprettholde en viss standard i bla. Tyskland.

Ser man på andre jakthundformer som drev,fuglearbeid o.l så er ikke 30 arbeid mye

Svenskene har vel ettersøksutdannelse på Östra Malma nå for vidreregående og de som godkjennes der

slipper bla. å ta kontakt med grunneiere av naboterreng om ettersøket skulle gå dit!

De har altså en begrenset politimyndighet under ettersøket.

Men utdannelsen er lang,krever mye tid så mange droppa vel ut på de første kursene

Link to comment
Share on other sites

Om de tallene lengere opp stemmer (litt over 5% ettersøk på elg-høres høyt ut?) og 30 ettersøk pr år for å holde "formen" er det jobb for 50-60hunder til ettersøk av elg i norge-blir langt mellom hundene da...

En må passe seg for å lage så flotte ordninger at de ender i et digert byråkraati med masse regler og forordninger, jeg vil tro at en av styrkene med den norske ordningen er nettopp at den er enkel og ubyråkratisk; alle hunder/førere kan med bittelitt innsats bli godkjent.

 

At det finnes muligheter for videreutdanning for de med glødende interesse for ettersøk er flott, å kreve masse greir for den gjennomsnittlige hund/jeger blir omtrent som forslag om profesjonelle jegere og rapportplikt på alle skudd avfyrt på jakt-kun noe å mate byråkratdyret med..

Link to comment
Share on other sites

 

At det finnes muligheter for videreutdanning for de med glødende interesse for ettersøk er flott, å kreve masse greir for den gjennomsnittlige hund/jeger blir omtrent som forslag om profesjonelle jegere og rapportplikt på alle skudd avfyrt på jakt-kun noe å mate byråkratdyret med..

I Sverige er det en enklere ettersøksprøve for hund til eget vald.

Samme type spor og regler som her i Norge,men det trekkes en viltdel i tillegg. Ekvipasjen får enten godkjent eller ei godkjent!

Men der har de nå muligheten til å tilkalle folk med kompetanse om de ikke skulle klare ettersøket selv med egen hund!

Link to comment
Share on other sites

..

Slik foregår det i Tyskland og man betaler kun km.godtgjørelse til ettersøksjegern.

De ser også helst at folk prøver med egne hunder først. De proffe hundene som evt kommer etterpå bryr seg ikke

om at andre har surra og rotet på skuddplass/spor uansett iflg de profesjonelle ettersøksjegerne

 

Så vidt jeg har forstått kommer dette av at disse hundene ikke blir brukt til jakt på friske dyr, kun blir brukt til ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

..

Slik foregår det i Tyskland og man betaler kun km.godtgjørelse til ettersøksjegern.

De ser også helst at folk prøver med egne hunder først. De proffe hundene som evt kommer etterpå bryr seg ikke

om at andre har surra og rotet på skuddplass/spor uansett iflg de profesjonelle ettersøksjegerne

 

Så vidt jeg har forstått kommer dette av at disse hundene ikke blir brukt til jakt på friske dyr, kun blir brukt til ettersøk.

Jepp,de går ikke engang ferskspor med hundene når de trener de opp!

Under opptrening så er det en som går med en erfaren hund med unghund i line rett bak under ettersøk slik at den preges av den erfarne hunde

og aldri får gå på ferske spor.

Men de sier at etter mange ettersøk og i en alder av minst 3-4 år så kan hundene benyttes som bandhunder etter friskt vilt.

Men da er hundene såpass gamle og erfarne at de lett skiller på jakt og ettersøk!

Link to comment
Share on other sites

chiefen.v-2 skrev:

Om de tallene lengere opp stemmer (litt over 5% ettersøk på elg-høres høyt ut?) og 30 ettersøk pr år for å holde "formen" er det jobb for 50-60hunder til ettersøk av elg i norge-blir langt mellom hundene da...

 

Her brukes tallene helt galt. Det går helt fint å trene ettersøk på elg som faller 15 meter fra skuddplassen. Skal vi annta at det skytes 35 000 elg i året så burde alle som vil, ha mulighet for både mengde og kvalitetstrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...