Jump to content

AICS stokk??


KBF

Recommended Posts

Hvor kan man i dag få tak i en AICS 1.5 stokk til en overkommelig pris? Har vert i kontakt med en nettbutikk på andre siden av fjorden(usa) og de kunne ikke selge den siden det blir eksport av våpen deler.

 

Men er det noen som vet om en plass. Norske priser er jo litt oppjazza som vanlig..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Håper det er greit at jeg kommer med noen spørsmål i denne tråden. Kunne godt tenkt meg AICS stokk til min rifle. Jeg har en rem. 700 long action i 30-06 med uttagbart magasin (DM?)

 

Det jeg lurer på er om noen vet om en 30-06 passer i noen av disse stokkene, og om jeg kan bruke 300win magasinene?

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Kassa di vil passe i den stokken som er laget for remington 700 kasse, helt topp med DM kasse da slipper du mye ombygging og AI magasinene vil passe rett i. usikke på oom 300 winmag magasinenne vil passe. Sportingservice.uk er forhandler på AI stokker og ferdige børser. jeg fikk mim AWM fra de.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Hvordan er det å importere en stokk? er vel ikke betegnet som en kritisk del det vel? og er ikke england litt særs på eksport på våpen deler generelt.

Link to comment
Share on other sites

Holstad våpen hjalp meg med innporten var en del papire arbeid får ho kommen det gikk greit, så de er sikkert bhjelplig med å ta inn stokker og, har en kompis som har begynt å forhøre seg om å ta inn ei børse nå.

Link to comment
Share on other sites

Funderer på en AICS 1.5 selv, men prisene her til lands er urealistiske. Men jeg har kommet over en jaktforretning i England som har en mye mer overkommelig pris. 5 500,- for å være eksakt. Lurer bare på om det er noe i veien for at jeg skal kunne ta en liten London-tur og putte stokken i insjekka bagasje.

Noen her som har noen erfaring med dette? Er det lov?

Link to comment
Share on other sites

Lurer bare på om det er noe i veien for at jeg skal kunne ta en liten London-tur og putte stokken i insjekka bagasje.

Noen her som har noen erfaring med dette? Er det lov?

:shock: Det er UK vi snakker om her...... For guds skyld ikke gjør det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Det er problemer nok med våpen og utreise fra UK, selv med alle papirer godkjent og stemplet i hue og ræva!

IKKE prøv å vær smart her!

Link to comment
Share on other sites

vill vel bli like dyrt å reise over å hente den med alt, flybilett og mat og øl, ville vel prøvd å ta den inn via en forhandler i norge som har eksport og innport papirene i orden, jeg har reist med en HS stokk fra usa til norge via UK og det gikk helt greit men det var før 11-9.2001 men sånn det har blitt nå så er vel det et sjangsespill med helsa en risikkerer vel en billet til Cuba i disse dager hvis en blir tatt uten å ha alle papirer i orden. Men som sakt tidligere Holstad våpen har kontakter i UK tilå handle med Sportingservice UK

Link to comment
Share on other sites

Kassa di vil passe i den stokken som er laget for remington 700 kasse, helt topp med DM kasse da slipper du mye ombygging og AI magasinene vil passe rett i. usikke på oom 300 winmag magasinenne vil passe. Sportingservice.uk er forhandler på AI stokker og ferdige børser. jeg fikk mim AWM fra de.

 

 

Har veldig lyst til å skaffe meg en rem700 .308 og putte den oppi en slik stock.

Som du skriver, så tolker jeg at noen versjoner av rem700 kassa ikke er plug&play pga magasinet?

Hva er forskjellen på rem700 kassene? Trodde alle bygde på samme prinsipp med hovedsak forskjellig kaliber, løpslengde og stock-matteriale?

Jeg aner ikke, derfor spør jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er problemer nok med våpen og utreise fra UK, selv med alle papirer godkjent og stemplet i hue og ræva!

IKKE prøv å vær smart her!

 

Følgende må jo funke, for den kreative englandsfarer:

 

Reis til England/Skottland på "jakt", ha med ei rifle med en ræva stokk du kan hive. Vel på stedet framme hiver du ræl-stokken i Themsen, Tyne, Esk, eller ei anna passende elv og skrur på AICSen som du har kjøpt billig - voila. Så kaster du ei flue til og ser om du får en laks du kan sette ut igjen.

 

Stokken, den hører da til rifla, og blir med hjem som den største selvfølge?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange kreative løsninger som alle er på kant med gjeldende regelverk...

Hvis(!) du får kjøpt en fra Sporting Services f.eks. til £625,- blir det ca NOK 7 000,- ink. mva. (forutsatt at du ikke smugler inn stokken). Da har du NOK 1 500,- til frakt, eller billetter og øl....Skulle du tilfeldigvis befinne deg i England uansett, sparer du altså uansett ikke mer enn NOK 1 500,-. Mindre hvis du selv sørger for sluttbruker sertifikater etc., hvis det i det hele tatt lar seg gjøre.

I stedet kan du velge å handle hos en norsk forhandler som allerede har gjort jobben og som sikkert kan bistå med tips og triks hvis det skulle oppstå problermer, samtidig som du bidrar til å opprettholde en minimum av tilbud og kompetanse her hjemme. Jeg vet i hvert fall hva jeg ville gjort.

Link to comment
Share on other sites

takker for infoen. blir nok til at jeg kommer til å finne noe her til lands siden det blir et papir h.....te å importere fra england eller usa. selv om prisene her i landet er litt over gjennomsnittet kjip.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt problemet. Er det ikke båre å bestille en fra USA? Fikk min derfra nå i høst...september tenker jeg. Husker jeg riktig kostet den ca 1000 dollar med et 5-skudd og et 10-skudd magasin. Det var den som kan foldes. Må ikke tenke på å kjøpe den som ikke kan foldes.

Link to comment
Share on other sites

Prisen på frakt får jo oppgitt fra butikken du handler hos, så den er jo grei. I tillegg, så nokker norsk MVA, og tollglareringsgebyr.

Du kan med andre ord ta prisen på varen, gange med 1.25, og så legge på 150,- til 350,- i tollgkareringsgebyr avhengig av hvem som er speditør. På toppen av dette kommer frakten.

Link to comment
Share on other sites

Tja... det magasinet som holder standard patroner er det korte, og det litt kort for 6,5x55. COL på 73mm, men hvis man plukker ut ei nylonplate som ligger i front kan man klare 75. Fortsatt kort, men du kan bli hjelpen med lette kuler/sette dypt. De lange magasinene er så vidt jeg vet tilpasset for å holde 300 winmag størelse eller 338 lapua. Magasinene til 300 winmag kan kanskje klemmes sammen så mye på lippene som holder patronene at standardpatroner kan gå.

 

Er ikke helt sikker, men jeg tror ikke jeg har sett AICS til annet enn Rem700. Alternativet er Roedales variant til Tikka T3. Den bruker samme sidepanelene som AICS. Men denne leveres kun med korte magasiner. Så enten kan man lade kort til en Tikka T3, eller prøve å fikse/klemme 300-magasin til en lang 700.

 

Jeg ville gått for Roedale sin stokk til Tikka, og kammret om til 260 AI. Kort 6,5 som overgår 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt problemet. Er det ikke båre å bestille en fra USA? Fikk min derfra nå i høst...september tenker jeg. Husker jeg riktig kostet den ca 1000 dollar med et 5-skudd og et 10-skudd magasin. Det var den som kan foldes. Må ikke tenke på å kjøpe den som ikke kan foldes.

 

Krevdes det noe særlig til papirarbeid? Hvor mye betalte du totalt? Og hvorfor ikke tenke på å kjøpe den som ikke kan foldes? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg friheten å svare: Fordi foldbare rifler er utrolig kjekt i en mengde situasjoner (trangt i bilen, ut i kano, børsa i/på sekken etc).

 

Jeg har sett den AICS LA (Long Action) fungere med 6,5x284. Det måtte litt modding av magasinleppene til mener jeg å huske.

Jeg kan ikke nok om forskjellene på dimensjon mellom x284 og x55 til å vurdere hvorvidt x55 ville fungert,

men jeg heller mot å tro det uten å gidde å grave fram tekniske data og sammenligne.

 

Som andre har skrevet produserer Roedale RCS (Roedale Chassis System) til Tikka T3.

I løpet av året (til sommeren har vel Roedale sagt men jeg holder ikke pusten) kommer denne også til lang kasse/6,5x55.

Den ligger i nettbutikken hans til 750 Euro med lev.tid på 3-4 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en AICS 2.0 (foldbar) på min 700, i kaliber 6.5x55.

For at magasinet skal holde på patronene måtte jeg bøye inn leppene i toppen litt. Var ingen problemer i det hele tatt. Klarer det fint med ei bred tang, og noen stive skinner, så du får bøyd hele skinna uten deformasjoner.

Er helt enig med at det er foldbar kolbe som er tingen. Ville aldri hatt en uten den funksjonen etter først å ha prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

For at magasinet skal holde på patronene måtte jeg bøye inn leppene i toppen litt. Var ingen problemer i det hele tatt. Klarer det fint med ei bred tang, og noen stive skinner, så du får bøyd hele skinna uten deformasjoner

 

Står på Roedale sine sider: "Slight alterations to the magazine lips may be nessecary for particular calibers". Fant også en del om det på diverse google søk, skulle visst ikke være noe stress i det hele tatt :winke1:

 

Får vel bare begynne å spare med en gang jeg...må ha :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...