Jump to content

Fjerne varme i demper ?


joakim88

Recommended Posts

sliter litt med flimring i siktet etter noen serier på skytebanen. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre med demperen for at den kanskje ikke skal bli så varm etter kun få serier? Sett litt at folk teiper med camoteip o.l men jeg vet ikke helt hva slags effekt dette vil gi ?

Link to comment
Share on other sites

Energi kan vel verken oppstå eller forsvinne, så en enkel og grei måte å lede varmen bort på er for meg ukjent. Varm demper/løp er et problem for mange. Du kan pakke den inn, med det resultatet at demperen blir veldig varm, men du vil ikke merke det særlig sjøl. Kanskje ikke så sunt for demperen ei heller løpet hvis det er en teleskopdemper.

Du kan jo ha med deg ein våt klut som du henger på demperen mellom seriene..

Link to comment
Share on other sites

Du vil slite mye mer på demperen hvis du putter på mirage-trekk og kjører på. Har du en alu-demper vil det bli kortere levetid, men om du har stål går det nok greit. Jeg pleier å skyte uten mirage-trekk, og de gangene jeg bruker mirage-trekk tar jeg den av og lar demperen kjøle seg ned til jeg kan holde på den før jeg fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

En våt tennissokk utenpå demperen mellom seriene stikker av med mye varme. Når varmen får vannet i sokken til å fordampe så kjøles demperen.

 

Rull en pils inn i et vått håndkle og legg den i solen. Når håndkleet er tørt er pilsen kald :) Samme prinsipp, du stjeler varmeenergi i fra demperen til å fordampe vann.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skal kjøpe å prøve Exxo miragebånd m/demperhylse denne vil ta mye av miragen og demperen vil ikke bli så fort varm som med ett trekk på.

Jakt og friluft selger denne. http://www.jaktogfriluft.no/files/pdf/Asker3.pdf

 

Jeg bruker mirage trekk i fra a tec og den blir fort varm. 5-10 skudd så må den ha seg en pause.

 

Noen som har testet Exxo miragebånd m/demperhylse og kan dele sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Eg slit med det same problemet.

No skyt eg med 10x forstørring på jegerløypa, 30 skot pluss prøveskot.

Etter fem skot tek tek til å bli varmeflimmmer.

Då viftar eg litt tilsides med pipa og har to sekund med klårt bilete.

Kan ein gå andre vegen enn det med å kjøla ned demparen?

Trur eg skal få trådkorset over ei 10 mm tjukk divinycellplate.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med og presse et alu rør på utsiden av dempern(går ut i fra at det er stål demper det er snakk om), alu leder jo varme mye bedre og vil suge varmen vekk fra demper, noe som vil bidra til at temp synker mye raskere og mirage blir mindre/varer ikke like lenge.

Link to comment
Share on other sites

For en tid tilbake laget jeg et karbondeksel for min Atec - maxim for å fjerne mirage under serier. Denne viste seg å fungere meget bra og veier vell bare 45gram om jeg ikke husker feil?

 

Her er i allefall 2 bilder av den jeg laget :)

 

scaled.php?server=688&filename=img20120227215051.jpg&res=landing

scaled.php?server=17&filename=img20120227215042.jpg&res=landing

Link to comment
Share on other sites

Løp og demper blir oppvarmet ved skyting, avhengig av mengde krutt som forbrennes. Det er enkel fysikk. Dersom du skal unngå mirage må du hindre varmen fra å komme opp i siktelinjen. Det kan du ved å stenge inne varmen, da sliter du mer på løp og demper, eller du kan lede den varme luften forbi siktelinjen ved å bruke miragebånd. Miragebånd fungerer godt med dioptersikter, men jo større lysåpningen er på kikkerten jo dårligere vil miragebånd fungere.

Dempere er en dårlig løsning for mengdeskyting med kiikkertsikte, de fungerer best med 1-3 skudd før full nedkjøling, dvs godt egnet til jakt, dårlig til baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Dempere er en dårlig løsning for mengdeskyting med kiikkertsikte, de fungerer best med 1-3 skudd før full nedkjøling, dvs godt egnet til jakt, dårlig til baneskyting.

 

Eller så kjøper man en ståldemper som tåler varme like godt som løpet. Det er jo såå koselig å skyte med demper :D

 

@Emil Jota, den der var stilig, men det hadde jo vært mer effektivt å hatt en flat plate som lettere leder luften vekk til siden og skaper bedre sirkulasjon rundt demperen.

Link to comment
Share on other sites

@Emil Jota, den der var stilig, men det hadde jo vært mer effektivt å hatt en flat plate som lettere leder luften vekk til siden og skaper bedre sirkulasjon rundt demperen.

 

En flat plate som i at den bare ligger på demperen?

 

Tanken bak dette designet var at det skulle skapes en tubulens rundt demperen for å fjerne varmluft/mirage ut til sidene og at det ikke skulle komme så mye varm luft framfor demperen. Det er en glipe på et par millimeter rundt demperen, så den har kun kontakt i aluringen som er påmontert dekselet.

 

Om det så blir en sliken turbulens eller ei vet jeg ikke, men jeg vet at man kan skyte og skyte uten at det blir mirage i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, en plate som er festet på samme måten. Varm luft vil jo helst opp, og der er det sperret, slik at den vil gå fremover og opp i siktebildet igjen (om det er helt vindstille). Jeg skal lage noe liknende, men trolig ikke i et så flott materiale og flatt, som jeg skal sette på en kommende CMM6 ståldemper.

Link to comment
Share on other sites

Mirage fra demperen er primært forårsaget af to ting

Demperens evne til hurtigt at optage varme, og demperens evne til hurtigt at afgive varme.

 

Jo hurtigere en demper kan optage varme jo varmere vil den blive efter en serie.

Jo hurtigere den kan afgive den optagne varme jo kraftigere opvarmning af den omkringværende luft, og derfor kraftigere mirage

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...