Jump to content

Minkjakt med motorbåt


Hydrox

Recommended Posts

Akkurat denne biten her har jeg fundert litt på. Jakt med motorbåt er jo ikke lovlig, men her synes jeg at et unntak burde vært innført. Dette er jo tross alt en uønsket krabat i den norske fauna og ser ikke helt problemet med å skyte den i fra hvilken som helst type båt.

 

I den varmere årstiden så ferdes jeg ganske mye rundt i skjærgården med motorbåten min og ser en del mink. Men skyte den kan jeg ikke fordi jeg er i en motorbåt. Å sjøsette gummibåten og kravle ombord i den for å skyte en mink blir for tungvint. Og ei heller føler jeg for å forlate moderskipet drivende uten fører mens jeg padler gummibåt.

 

Hvis man faktisk vil minken til livs her i landet tror jeg et unntak fra loven ville hjulpet. Regner med det er flere enn meg som ikke gidder å sette meg i robåten for å jakte mink...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hvordan kan man da vite og ha kontroll på at motorbåten kun brukes til å jakte mink og ingen andre arter... Jeg stiller meg skeptisk til forslaget, men ser likevel fordelen med det...

 

Det har man ikke kontroll med i dag heller. Det er lov å kjøre motorbåt til og fra jaktområdet. Er ingen som kan ta deg for å jakte i fra motorbåt ved at du har skutt vilt ombord. Oppsyn må se at du skyter i fra båten, eller evt. bruker motorbåt til å hente vilt.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet Mink fra båt mye. Før når en hadde robåt var jo dette en enkel sak. Og haglen lå på toften.

I dag er det mistenksomhet og byrokratiske regler som setter en propp i det å redusere bestanden av mink.

Og DN er mistenksom til alt vi jegre driver med, de tror vi er kjeltringer.

Det at minken er en svartelistet art, burde gjort at de lot oss jakte fra båt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet dersom dette hadde blitt tillatt er jo at det helt sikkert hadde blitt utnyttet av andre jegere som jakter andre arter som feks fugl. SÅ dersom oppsynet kommer, og så sier man "neeeeeeeida, vi jakter mink vi"

 

På samme måte som dersom man kjøper rovviltjaktkort ( til mye lavere pris) i områder med rype/skogsfugl, men likevel jakter rype/skogsfugl. Lureri.. Men vanskelig for oppsynet å ta dersom det ikke er fersk gjerning!

Link to comment
Share on other sites

Problemet dersom dette hadde blitt tillatt er jo at det helt sikkert hadde blitt utnyttet av andre jegere som jakter andre arter som feks fugl. SÅ dersom oppsynet kommer, og så sier man "neeeeeeeida, vi jakter mink vi"

 

Og hvis du stopper meg med min motorbåt og jeg har både felt fugl og mink ombord. Har jeg da gjort noe galt?

 

Ingen kan nekte meg å kjøre motorbåt til f.eks en holme. Vasse rundt holmen og nytte meg av den fri jakt i fjord og hav for så å kjøre motorbåt hjem.

Som du ser så er det fult mulig å utnytte regelverket slik det allerede er. Vi er bare på vei til/fra jaktområdet vi".

 

Jeg tror faktisk en lovendring ville ført til mye større uttak av mink. Rett og slett fordi vi som er lovlydige kunne skutt flere tilfeldige mink vi ser når vi er på sjøen. Det går jo an å hive haglen med når man skal ut å fiske, sånn i tilfelle det skulle dukke opp en mink. Og hvem har vel ikke opplevet innpåsliten mink når man sløyer fisk? Dette ville ført til mer jaktbar fugl i skjærgården og det er jo vi som er jegere tjent med. Kansje vi kunne fått oppsving i f.eks ærfugl slik at den kunne blitt jaktbar her på vestlandet :)

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan man da vite og ha kontroll på at motorbåten kun brukes til å jakte mink og ingen andre arter... Jeg stiller meg skeptisk til forslaget, men ser likevel fordelen med det...

 

Hvordan kan man kontrollere at ingen bruker blyhagl til jakt? Ikke jakter har med 22lr?

Hvordan kontrollere man tjuvjakt?

 

De som jakter på mink fra motorbåt (hvis det blir aktuelt), må kunne bevise at de har kun skutt mink fra motorbåten.

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan man da vite og ha kontroll på at motorbåten kun brukes til å jakte mink og ingen andre arter... Jeg stiller meg skeptisk til forslaget, men ser likevel fordelen med det...

 

Hvordan kan man kontrollere at ingen bruker blyhagl til jakt? Ikke jakter har med 22lr?

Hvordan kontrollere man tjuvjakt?

 

De som jakter på mink fra motorbåt (hvis det blir aktuelt), må kunne bevise at de har kun skutt mink fra motorbåten.

 

 

Som sagt... Jeg ser fordelen med det... Men nå er det også slik at kontrollen idag er lettere ved å forby motorbruk generelt... er nok mange som ville gjemt seg bak en evt. "minkregel" tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

I danmark e det lov å bruke motorbåt på ærfugl. De har noen regler også så klart. Så det på en jaktfilm for 1års tid siden.

Sånn eg ser det så de som vil bryte reglene bryter de uansett. Om det gjelder fartgrense eller jakt.

Men eg er støtter mink jakt fra motorbåt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man kontrollere at ingen bruker blyhagl til jakt? Ikke jakter har med 22lr?

Hvordan kontrollere man tjuvjakt?

 

De som jakter på mink fra motorbåt (hvis det blir aktuelt), må kunne bevise at de har kun skutt mink fra motorbåten.

Hva folk jakter med på sjøen er vel helt opp til jegeren, og hvorfor skulle han ikke ha med 22LR? Jeg har alltid med salongen min på jakt etter sjøfugl og har fullt og helt lov å skyte hva jeg vil med den så lenge det er under en hares størrelse og er jaktbart.

 

Hvorfor skal jegeren måtte bevise at han bare har skutt mink fra motorbåten? Man kan ikke dømmes for noe uten at oppsyn har sett deg f.eks skyte en and fra motorisert båt. Det du hentyder her er at man kan dømmes for en ugjerning ut i fra antagelser. "Jeg ser du har ender ombord= Du har gjort noe galt" Vedkommende kan ha skutt disse ved å ha gått i land, stått med sjø til anklene og skutt ender. Det er lov. Og han må bruke noe annet enn motorbåten for å hente endene, ellers blir det på kant med loven. Vil du virkelig ha det på den måten at vi som jegere må bære headcam for å dokumentere over for oppsyn at vi ikke har gjort noe galt?

 

På en annen side, hvordan vet du om en båt er på jakt eller bare tokker rundt i skjærgården og koser seg? Det aner du ingenting om før du ser en som spretter opp og skyter f.eks en mink. Det jeg vil med denne tråden er at jeg som bruker av motorbåt i helt andre sammenhenger enn jakt kunne skutt mink ved flere anledninger. Jeg er ikke på jakt når jeg bader, soler meg, griller pølse i vannkanten og reker med båten rundt og bare koser meg med kaffikoppen på kartbordet. Er i disse tilfellene jeg ser mest mink og kunne gjort et innhogg i minkbestanden. Jeg tror gevinsten ved en lovendring ville vært større enn den evt. tjuvjakten dere antyder. Gevinsten er selvfølgelig mer jaktbar fugl ved færre eggrøvere langs kysten.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man kontrollere at ingen bruker blyhagl til jakt? Ikke jakter har med 22lr?

Hvordan kontrollere man tjuvjakt?

 

De som jakter på mink fra motorbåt (hvis det blir aktuelt), må kunne bevise at de har kun skutt mink fra motorbåten.

Hva folk jakter med på sjøen er vel helt opp til jegeren, og hvorfor skulle han ikke ha med 22LR?

skulle være "hare"

ment som flere eksempler på noe som er praktisk mulig, men ikke lovlig.

 

Den som anklager deg for å ha gjort noe du ikke har lov til, må kunne bevise lovbruddet, eller du må kunne motbevise vis de har bevis :| ...

 

Mitt innlegg var retoriske spørsmål på lov og rett, rettet mot innlegget til "hunterboy"

Jeg kunne nok ha formulert meg bedre og annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Er lett for å formulere seg slik at noe oppfattes feil av en annen leser, så den er grei.. :)

 

Synes ikke det blir noe riktighet over at jeg må kunne bevise uskyld hvis f.eks oppsyn mistenker meg for å ha gjort noe galt. Men jeg kan jo til en hver tid peke i kartet på steder hvor jeg kan utøve jakt med sjøstøvler på. Så der kommer vi vel inn på viktigheten av å kjenne området man jakter i.

 

Har tenkt litt på dette når det gjelder kontroll slik som nevnt, og at dette kan bli et problem. Jeg synes ikke dette ville utgjøre et problem, men det er jo min mening. Som Xesray nevner så finnes regelbryterene uansett.

En løsning jeg har kommet fram til er lovlig jakt fra motorbåt f.eks 1. Januar til 10. August. Da unngår man at jakt på mink kolliderer med jakt på annet matvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skal nok mye til før det blir en regelendring på dette. Klart at det hadde blitt skutt noen flere mink, men sannsynligvis alt for lite til å påvirke bestanden, er for tilfeldig og for lite effektivt.

Det er høy naturlig dødelighet hos mink og god reproduksjonsevne, det gjør at bestanden er krevende å påvirke.

Man må gå systematisk til verks med mer effektive metoder (hund, feller) om en skal lykkes med å påvirke bestanden så mye at det merkes.

Om man skyter mye mink fra båt så er bestanden så høy at det fortsatt bare er en liten del som blir tatt ut.

 

Sikkert gammel nytt for de fleste men i denne artikkelen kommer det tydelig fram: http://www.hjelmsoya.com/rottmink.html

 

Ser ikke noen store poeng i at det ikke skal være lov, men for minkbestanden tror jeg det går på det samme....

Link to comment
Share on other sites

Dette er en sak som skal gripes tak i.

For motorbåt regelen var laget pga fuglejakt. Da primært pga storstilt utakk av alke.

Nå er det håp om at det blir forandringer i regelen om henting av dø skutt fugl. Forslaget til lov forandring ligger nå i Stortinget.

Angående mink jakt fra båt. Det er elektivt og tar ut en god del mink. Men den siste del av ryddejobben må gjøres med hund og folk på land. Og kunne vi da i tillegg ha en skytter på sjøen, ville vi kunne vært enda mer effektive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte mail til "dirnat" for omlag et år siden ang. dette med minkjakt i fra motorbåt. Fikk svar i fra dem at saken var registrert, men ellers ikke noe mer enn det.

 

Det finnes mange som meg som bruker båt til å feriere på norskekysten. Ved besøk og overnattinger i uthavner ser vi titt og ofte mink som nærmest kommer og tigger mat av oss. Den vet tydeligvis at det kommer godbiter med båtfolket ;) Hadde jeg med loven i hånden kunnet ta ut mink i disse situasjonene så hadde jeg gjort det.

At uttak av mink på denne måten blir sporadisk og tilfeldig er jeg klar over. Men skal vi prøve å bli kvitt minken så er jeg av den oppfatning av at alt hjelper :)

 

Håpet mitt med en regelendring er at jeg kan gjøre det til en vane å ha med haglen når jeg skal en tur på sjøen. Det være seg ferie eller sporadiske fisketurer.

Det burde også som jeg nevnte i minkjakt tråden være tillatt å jakte mink på øyer og holmer uten bebyggelse. Og da helt uten at man måtte ha grunneiers velsignelse. Den norske faunaen er tjent med å få vekk minken og da synes jeg ikke at en grunneier skal kunne sette stopper for denne virksomheten.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje helt enig der, at minkjeger skal bruke tiden sin ute i holmene i stede for å ringe og sende mail rundt alle plasser for å få seg noen plasser å jakte på. En holme ute på sjøen blir ikkje brukt til mer en at folk kommer å griller litt pølser i ny å ne. Og at jegere kan få hoppe i land å sømfare øyen for mink er bare kjempe flott!

Link to comment
Share on other sites

Men synes ikke at jakt uten grunneiers tillatelse er en god ide. Blir fort leven av slikt og grunneierretten synes ikke jeg skal hules ut. Men... det er min subjektive oppfatning.... :winke1:

Jeg er for så vidt enig i dette, men noen unntak bør man kunne gjøre for å overkomme et problem. Man har f.eks ikke lov å drive "miljøkriminalitet" på egen grunn. Og jeg er tilbøyelig for å kalle det miljøkriminalitet å nekte minkjakt på egen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Poenget her er ikke å komme seg på jakt, poenget er å bekjempe et problem.

 

Når det ligger holmer med gode levevilkår for mink med knappe 100 meters mellomrom så må innsatsen mot mink gjøres på samtlige holmer. Når det da er forskjellige grunneiere av holmene og de er vanskelig å oppdrive så blir jobben for stor. Jeg ønsker meg retten til å fange/jakte mink uten å legge for mye arbeid i det bak pc og i telefon. Jeg og flere med meg har andre forpliktelser her i livet enn å leke sentralborddame i fritiden. Vi har gjerne familie, venner og andre hobbyer som krever sitt av oss. Da blir det for mye fjas når man skal gå rundt med luen i neven og spørre fint om man kan få lov til å gjøre den norske faunaen en tjeneste.

 

Edit: Å bare endre loven om bruk av motorbåt vil faktisk ikke hjelpe så all for mye for å bekjempe minken. Det har seg nemlig slik at minken som regel er på land og da hjelper det fint lite at jeg befinner meg ombord i en båt. Jeg må ha grunneiers tillatelse for å skyte mink som løper inne på land på en holme.

Link to comment
Share on other sites

Men synes ikke at jakt uten grunneiers tillatelse er en god ide. Blir fort leven av slikt og grunneierretten synes ikke jeg skal hules ut. Men... det er min subjektive oppfatning.... :winke1:

Jeg er for så vidt enig i dette, men noen unntak bør man kunne gjøre for å overkomme et problem. Man har f.eks ikke lov å drive "miljøkriminalitet" på egen grunn. Og jeg er tilbøyelig for å kalle det miljøkriminalitet å nekte minkjakt på egen grunn.

Dette må være det mest fjollete jeg har lest her inne.

 

Greit nok, la oss kalle det miljøkriminalitet og la oss si det er ulovlig å bedrive dette på egen grunn. Da skal altså du kunne løpe rundt på annen manns eiendom og leke lovens lange arm med våpen?

 

Skal det samme prinsippet gjelde for annen miljøkriminalitet også? Gamle ulovlige bilvrak på min eiendom skal du bare kunne hente fordi jeg jo tross alt begår ulovlig miljøkriminalitet?

Link to comment
Share on other sites

Ka med å holde seg til emne da? No er det ikkje snakk om å dra inn i hagen til folk med haglen på ryggen. No snakker vi om holmer å sjær der det ikkje bor folk! Og det ikkje ferdes andre en folk som vil grille litt i fjæra. Hadde man fått lov til det så hadde flere tatt med seg hagla når de skulle ut å fiske, uten å være redd for å bli anmeldt, for å jakte ulovlig. Skal vi få et bra utakk av mink så må det bli lov er min mening.

 

Og ser at folk nevner feller som en bra tiltak å ta ut mink, ja det er helt sant, men du trenger grunneier tillatelse for å få det til. Men de erfarene gamle minkene får du ikkje i felle, det skL mye mer til å få de til å gå i de, da må man til med hund og spitt!

 

Og da blir det lettere vist man kjører rundt med båten å plutselig ser en mink, som løper på land å du kan slå 2 fluer i en smekk, skyte fra båt å ta den på en holme som du ikkje kan no! Da er sjansen stor for at det er en gammel mink du skyter også.

Link to comment
Share on other sites

Hjalp en slekning med å fanget mink for 20 år siden på Helgelandskysten.

Der er det nok holmer og skjær. Var ikke så enormt stort problem å ringe rundt å få lov.

Bruk et par kvelder så er det nok gjort.

Kommer du i kontakt med eierene så er de nok positive til et tiltak med feller og hjeper deg nok å få tak i den som har naboholmen.

 

Du kan ikke begynne å bryte loven uansett.

Hvis det er for stort problem å kontakte eiere så har du ikke engasjemang nok til å påvirke minkbestanden alikevel.

Hvis du kun vil skyte mink så er det uansett et tafatt tiltak for å få bukt med et slikt problem.

Gjevn fangst over 3-4 år gir gode lokale resultater.

En mann et gevær har ikke sjangs.

 

Der jeg var hjalp det mye, men det var 3-4 personer som hadde 10-20 feller hver rundt om på holmene. De ble satt ut flere ganger i uka og sjekket.

Link to comment
Share on other sites

Men synes ikke at jakt uten grunneiers tillatelse er en god ide. Blir fort leven av slikt og grunneierretten synes ikke jeg skal hules ut. Men... det er min subjektive oppfatning.... :winke1:

Jeg er for så vidt enig i dette, men noen unntak bør man kunne gjøre for å overkomme et problem. Man har f.eks ikke lov å drive "miljøkriminalitet" på egen grunn. Og jeg er tilbøyelig for å kalle det miljøkriminalitet å nekte minkjakt på egen grunn.

Dette må være det mest fjollete jeg har lest her inne.

 

Greit nok, la oss kalle det miljøkriminalitet og la oss si det er ulovlig å bedrive dette på egen grunn. Da skal altså du kunne løpe rundt på annen manns eiendom og leke lovens lange arm med våpen?

 

Skal det samme prinsippet gjelde for annen miljøkriminalitet også? Gamle ulovlige bilvrak på min eiendom skal du bare kunne hente fordi jeg jo tross alt begår ulovlig miljøkriminalitet?

 

Er veldig glad for at du skjønner prblemstillingen og at du har fått med deg at jeg omtaler ubebyggede holmer og øyer. Man er ikke i veien for noen og det å nekte folk å jakte/fange mink slike plasser er kun reinspikka idioti. Jeg var ikke gamle karen den gang jeg skjønte at enkelte mennesker bare MÅ stikke kjepper i hjulene for andres interesser, hvis de kan. Hvis du nekter meg å jakte mink på din ubebodde/ubebygde holme så håper jeg jaggu meg det kommer en lov som pålegger deg å ta hånd om problemet på egenhånd. Da kan vi jo innføre døgnbøter for alle de dager det observeres mink på din grunn. Fatter bare ikke hvorfor enkelte på død og drepe MÅ lage problemer for ildskjeler.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at det burde tas ut mer mink, helst alle. men det å ikke respektere grunneierens jaktrett når det gjelder minkjakt blir litt feil. Mange plasser er grågåsa et stort problem, skal en kunne bare dra dit og skyte uten å spørre grunneier da? hva med den eiendommen langt til fjells/lengst inni skogen/bortenfor Gokk (stort sett alle steder en km fra heimhusene), skal jakt på en plage være unntatt der også? regner med mange hadde fått spunk om jeg hadde kommet med hagla over eiendommen deres der, selv om jeg hadde forklart at jeg skulle felle mink . Nei som en her skrev, om du har slikt et engasjement så ta deg tid til å spørre. sjekk feks på norge i bilder og se etter gårds og bruksnr. finner du det så har plassen en eier, en liten telefon så får du sikkert lov å jakte mink der. det tar du den drittværsdagen i april da du verken jakter eller bruker båten.

Det finns jo folk som ikke vil det skal jaktes på deres eiendom av diverse årsaker, og det burde folk respektere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at man kan prøve å trekke inn sammenligninger i denne saken. Men nå er minket en uønsket art i den norske faunaen, og det er vel kansje gåsen for mange og. Men gåsen er her av naturlige årsaker og er en del av vår fauna på godt og vondt. Minken hører bare ikke til her på noen naturlig måte og da burde det finnes enklere framgangsmåter for dem som vil gjøre en innsats.

I området jeg ønsker å gjøre en innsats er det mange holmer som mangler matrikkel. Da blir dette med å innhente grunneiers velsignelse et problem. Jeg har vært kasteball mellom Statens Kartverk og diverse innstanser lokalt hos kommunen uten å komme noen vei. De som sikkert kunne svart meg hvem som er grunneier ligger under torven. Og dem som mener det vet litt sier jeg bare kan slå meg løs. Men jeg kan jo ikke rissikere retten min til å jakte pluss innholdet i stålskapet mitt på slike grunnlag.

Jeg har til og med sendt søknad til kommunen ang. noen holmer som jeg vet er kommunale. Men jeg får ikke en gang svar i fra kommunen om at de har mottatt søknaden, noe de faktisk er pliktig å gjøre. Så da blir det jo til at jeg sitter med lysten og tiden til å drive minkfangst men kan ikke gjøre det.

Nå har vel vi glidd litt vekk i fra trådens hovedtema, men jeg synes ikke det gjør noe siden det gagner samme sak.

Link to comment
Share on other sites

Å dra inn annet vilt i denne tråden blir bare for dumt, noe er det mink vi snakker om, og da har ikkje noe annet vilt i denne tråden noe å gjøre.

 

Men si at det skulle bli fritt fram for jeger å jakte mink på alle holmer det ikkje er bebyggelse på, og eg enten holder på eller ser at det sitter jegere der som skal jakte gås eller annen fugl, om det er grunneier eller de som har fått lov av grunneier. Og de ikkje ville at eg skulle jakte der de få måndene man kan jakte matvilt, så hadde eg ikkje hatt noe problem med å la de få sitte i fred til sesongen dias var over å så tatt opp jakten på mink. No er det jakt på mink hele året, og det av god grunn.

 

Av alle de plassene eg har lov å jakte mink på så er det 3 personer som har sett mink i år, alle sa at de så mye oftere for 3/4 år siden.

Men eg har tatt 14 stk siden juli, og da 3 stykk med hund, 2 med hagle når eg har pandlet i kajakken og resten i feller. Og eg har sett flere eg ikkje har fått has på enda. Så mink er et stort problem. Å lage regler som gjør det letter for oss å ta ut mink hadde vert helt kjempe. No har det seg sånn at her ute som eg bor, så er det som regel et jævlig puslespill med grunneier som eier et lite stykke jord.

Eg har brukt mye tid på å skaffe meg plasser det har vert mye arbeid, no jobber eg med å få plasser som komunnen her ute eier, det er ikkje lett kan eg lover dere. Det går evigheter mellom vær gang eg hører noe, og de gangene eg har fått svar så får eg ikkje et ja eller nei.

 

Eg er nybegynner når det kommer til minkjakt, men helvete kor gøy det er, og kunne det blitt enda lettere for meg å få plasser så hadde det ikkje gjort meg noe for å si det mildt.

 

No har det seg sånn at vi har en kar som heter Jan Monsen som driver å jobber litt for å få diverse nye regler på sjøjakt, han er godt inne i njff og kjenner de fleste der. Og han er en ildsjel så det holder. Men eg tror en regelendring vil ta tid, så evt nye regler er ikkje noe å håpe skal skje med det første, men eg har god tro på at det skjer noe :D Så vi får bare krysse fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Dette arbeidet er i gang. Men det er tidkrevende.

Det er 5-6 år siden jeg tok de første skrittene med forandringer til viltloven, som nå ligger til godkjenning i Stortinget.

Her er en sak som har to sider. Amerikansk mink er svartelistet i Norge.

Skal vi få has på fler av disse supereffektive predatorene må vi ha løsning på.

Viltlovens § 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

 

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

 

Og

§ 27. (grunneierens enerett til jakt og fangst)

 

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst.

 

Den første delen kan løses ved at en utsteder mink/predator kort til interesserte jegere. Kan forvaltes på Kommunalt nivå.

Når det gjelder para 27 ser jeg ikke noen raske veier rundt, Med mindre Svartelistet Vilt , kan trekkes ut av loven ved hjelp av en forskrift forandring eller et vedleggs direktiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

1: http://www.seeiendom.no" target="_blank

2: ring til kommunen og oppgi gårds og bruksnr

3: ring til grunneiger

 

alltid nåken som er skeptisk! Mangen kan skifte meining etter ein sammtale på telefon der du forklarer koffor du vil jakte mink! Den siste grunneigeren eg snakka med sa blankt nei! men etter litt prat blei me enige om at eg fekk jakte på bestemte deler av eigendomen hans og kun med 22 lr. Når du har fått lov til å jakte på holmer i området du ferdast i båt så er det berre å hoppe i land å sleppe hunden vist du ser mink fra båten. Vist detta blir for mykje styr, kjøp deg ein kajakk då vel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...