Jump to content

Hvor mye utgjør ett klikk på forskjellige hold?


korporal

Recommended Posts

Jeg har akkurat begynt å skyte jaktfelt, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål ang. skruing mellom forskjellige hold.

 

Finnes det noen formel på som angir hvor mye et klikk utgjør på forskjellige hold.

 

Eksempel: innskyting på 100m, 150m = treffpunkt -50mm, 200m = treffpunkt -120mm.

 

Er det så enkelt som at det halveres antall klikk hvis avstanden dobler seg?

 

Altså: 1 klikk @100m=1cm... For og skru seg inn på 150m blir det da 9 klikk opp, og

12 klikk opp på 200 meter?

 

Føler egentlig at jeg burde vist dette men har klart og forvirre meg selv bort fra fornuften :)

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Jeg har akkurat begynt å skyte jaktfelt, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål ang. skruing mellom forskjellige hold.

 

Finnes det noen formel på som angir hvor mye et klikk utgjør på forskjellige hold.

 

Eksempel: innskyting på 100m, 150m = treffpunkt -50mm, 200m = treffpunkt -120mm.

 

Er det så enkelt som at det halveres antall klikk hvis avstanden dobler seg?

 

Altså: 1 klikk @100m=1cm... For og skru seg inn på 150m blir det da 9 klikk opp, og

12 klikk opp på 200 meter?

 

Føler egentlig at jeg burde vist dette men har klart og forvirre meg selv bort fra fornuften :)

 

Korporal

 

Bumper denne:Hvis kikkerten er innskutt på 100 m og 1 klikk på 100 m. utgjør 1 cm, så må TS i nevnte eksempel klikke seg 5 klikk opp på 150 m. og 12 på 200 m.

Hvis kikkerten er innskutt på 200 m. så vil 1 klikk utgjøre 2 cm.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Om 1 klikk er 1 cm på 100m bestemmer produsenten av siktet.

I dette tilfelle blir 1 klikk 1,5cm på 150m, 1,75cm på 175m.

Hvis du trenger 5 cm på 150m kommer du nærmest med 3 klikk som utgjør 4,5cm. (3x1,5cm=4,5cm)

Det spiller ingen rolle på hvilken avstand er rifla innskud, forhold mellom avstand og verdi på klikk i mm blir uforandrett.

Link to comment
Share on other sites

Et slikt klikk utgjør en tiendels milliradian* - det er et vinkelmål, ikke en lengde, og her er nøkkelen til å gjøre dette rett alltid, og sågodt som uten å regne, tenk på det som det det er, en vinkel:

et klikk er 1/ 10 000 av avstanden, eller enklere, like mange cm som det er hundremetere

 

* en radian er når du går like langt til siden som fram, og en milliradian da når du går en fram, og en tusendel til siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt "like langt langs en bue med radius lik avstanden, som avstanden selv" som er en radian. Går du rett til siden ender du opp med mindre enn en radian (med mindre hodet mitt har tatt prematur helg).

 

For milliradianer og skyteavstander er det helt greit å tenke på det som "til siden".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...