Jump to content

S&W mod 29, men ikke kal 44.M tønne.........


Tjukken

Recommended Posts

Har kjøpt meg en flott Mod 29 med 8 3/8" løp av Winge våpen.

Fikk info om at de hadde byttet tønna, da et av kamrende hadde "klint" seg ble det sagt.

Våpenet er ikke sprengt, da det er strøkent og ser nesten nytt ut.

Stor var derfor overraskelesen ved prøveskyting, når ikke 44 hylsene var mulig å få inn.

Har målt kamrene i tønna, og dette ser ut til å være kal 41.

Regner med at kal 41, tønner sitter i large frame revolvere, siden tønna passer perfekt og det samme er timingen.

Børsemakeren som har gjort dette må jo ha blinksa veldig, når han ikke har testet å kamre 44.hylser etter bytte......

 

Har sendt epost til Winge på lørdag, så er spent på svaret imorgen og deres forslag til løsning.

Var et slag dette her, da feltstevnet på Lillegårdsseter kun er 4 uker unna.

Men regner med at servicenivået hos Winge er på topp!

:?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med "ny" revolver!

Stusser litt på et utsagn i innlegget ditt, og lurte på om du kan utdype?

Børsemakeren som har gjort dette må jo ha blinksa veldig, når han ikke har testet å kamre 44.hylser etter bytte......

1. Hvorfor tror du det er en børsemaker som har gjort noe slikt?

2. Hvem er i tillfelle denne børsemakeren; d.v.s. hva heter han?

3. Kan S&W verifisere at vedkommende innehar relevante sertifiseringer?

 

Jeg lurer fordi jeg i en annen tråd har forsøkt å finne ut om det finnes børsemakere i Norge som har kompetanse og utstyr til å utføre arbeider på S&W revolvere - og det ble en veldig kort tråd for å si det slik.

 

Trist at du opplever noe slikt som du beskriver. Jeg for min del ville vært veldig skeptisk til revolverens øvrige tilstand tatt i betraktning den såkalte børsemakerens kompetansenivå (selv om du beskriver den som pen). Hva med å heve kjøpet? Evt. montere et .41 løp - du vil fortsatt klare faktorkravet til Mag II.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med "ny" revolver!

Stusser litt på et utsagn i innlegget ditt, og lurte på om du kan utdype?

Børsemakeren som har gjort dette må jo ha blinksa veldig, når han ikke har testet å kamre 44.hylser etter bytte......
Trenger vel ikke å være rakettforsker (les børsemaker) for å skjønne at en må sjekke om tønna er i rett kaliber før montasje, når tønna ikke er merket på noen måte....

1. Hvorfor tror du det er en børsemaker som har gjort noe slikt? Fordi selger sa det

2. Hvem er i tillfelle denne børsemakeren; d.v.s. hva heter han? det går jeg ikke ut med her, før jeg ser hvordan de håndterer det...

3. Kan S&W verifisere at vedkommende innehar relevante sertifiseringer? Bryr ikke meg, om den funker som den skal etterpå. Finnes nok bra børsemakere i Norge, og S&W er ikke så veldig avanserte våpen spør du meg

 

Jeg lurer fordi jeg i en annen tråd har forsøkt å finne ut om det finnes børsemakere i Norge som har kompetanse og utstyr til å utføre arbeider på S&W revolvere - og det ble en veldig kort tråd for å si det slik.

 

Trist at du opplever noe slikt som du beskriver. Jeg for min del ville vært veldig skeptisk til revolverens øvrige tilstand tatt i betraktning den såkalte børsemakerens kompetansenivå (selv om du beskriver den som pen). Hva med å heve kjøpet? Evt. montere et .41 løp - du vil fortsatt klare faktorkravet til Mag II.

Kommer ikke på tale å selge eller gjøre om dette kjøpet, for denne modellen har jeg ønsket meg lenge og den vokser ikke på trær.. ;o)
Link to comment
Share on other sites

Hm, blir interressant å følge med videre. Tror nok mest det er en feil montering av sylinder, men det har skjedd at fabrikken har benyttet rammer, som i utgangspunkt var ment for annet kaliber (er vel mest kjent fra D.H. revolveren som var stemplett mod 57, men hadde løp og sylinder til .44) Denne hadde neppe vært registrert i Norge tidligere (for det har den sikkert vært) uten at tidligere eier hadde fått rettet opp feil i kaliberets registrering. Står jo også kaliber på løpet, mens sylinder er ikke synlig merket.

 

Ad ForumKongens anmerkning om børsemaker, nei det er vel ei stund siden det var noen i Norge godkjent av S&W, men bytte av sylinder er ikke vanskelig. Han hadde garantert fikset det. Han har peil, selv om han liker å provosere :wink: Evt at han har en uttrykks form, som vi lett lar oss provosere av. Uansett mye kunnskap har han.

Link to comment
Share on other sites

Det er iorden.

Samme våpennr på løp som på ramme. :D

Hmmm.....meget mistenkelig! Helt eksakt hvor på løpet finner du våpennummeret?

Er ikke så veldig mistenkelig det vel kamerat?

Nr står i sporet under låsearmen til tønna.....

Og har søkt opp våpennr og den er shiped i 77.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nr står i sporet under låsearmen til tønna.....
Altså ikke på selve løpet, men på ramma under innfestingen til løpet? I så tilfelle er det ikke mistenkelig. Jeg tolket deg dithen at selve løpet var merket med våpennummer.

 

Generelt er 70-talls 29'er gode våpen. Legg merke til små detaljer som skiller de fra dagens modeller som bl. a. nedfreset spor til rimmen på patronen, rund stjerne i motsetning til dagens firkantede, m.m. - ting som ville medført økte produksjonskostnader og svekket konkurransekraft i dag.

Dette er også slitesterke våpen som tåler atskillige 1000ener med avfyrte skudd uten å bli påført nevneverdig slitasje.

 

Grunnen til min skepsis er hovedsakelig tre ting:

1) Hvorfor måtte tønna skiftes i utgangspunktet? Det er veldig uvanlig at en tønne blir "utslitt" uten at det er utvist grov uforstand som f. eks. å avfyre patron med for høyt trykk (og da snakker vi MEEEGET høyt trykk). Hvilke følgeskader har eventuelt oppstått? Svekkelse som følge av metalltretthet? Usynlige sprekkdannelser i ramma? etc etc etc - be i det minste om en røntgenkontroll så du er sikker på å ikke utsette deg selv for fare når du skyter.

2) Satt inn .41-tønne??????? rett og slett uhørt, burde ikke kunne skje i fylla engang og definitivt et klart bevis på at arbeidene ikke er utført fagmessig. Enhver børsemaker vet at en revolver skal prøveskytes etter utskifting av tønne; "tørrsjekking" av timing og låsing er rett og slett uansvarlig. Det er ført etter prøveskyting du kan sjekke om opplinjeringen er korrekt.

3) Utsagn fra selger; ref. den påståtte årsaken til at tønna måtte skiftes. Synes du det høres veldig troverdig / sannsynlig ut?

Hadde de sagt noe sånn som at den var mistet i bakken og påført stygge merker, hadde rustet, vært utsatt for uvøren pussing eller annen grunn som i det minste kunne tenkes å inneholde et ørlite snev av troverdighet, så kanskje.....

 

Min anbefaling er å heve kjøpet og kjøpe en annen, helst fra en sluttbruker som kan fortelle deg om bruk, vedlikeholdsvaner o.s.v. Du finner en slik hvis du tar deg bryet med å legge inn annonse og søke etter - alltid en eller annen som kjenner en som kjenner en som har......

Dette er tross alt så grovt at du sikkert vil få aksept fra selger om retur.

 

Du har vel våpen så du kan skyte andre klasser på Lillegårdssæter? Dumt å forhaste seg og påføre seg selv ergrelser og problemer man må leve med over tid.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er 70-talls 29'er gode våpen. Legg merke til små detaljer som skiller de fra dagens modeller som bl. a. nedfreset spor til rimmen på patronen, rund stjerne i motsetning til dagens firkantede, m.m. - ting som ville medført økte produksjonskostnader og svekket konkurransekraft i dag.

Dette er også slitesterke våpen som tåler atskillige 1000ener med avfyrte skudd uten å bli påført nevneverdig slitasje.

 

Håndverket på 70-tallets 29-ere er pent. Når det gjelder slitestyrke, så er de nyeste modellene bedre. De nye 29/629-modellene har dypere låsehakk i tønna slik at tønna ikke skal glippe ved kraftig rekyl. Låsehakkene er også litt ute av senter slik at de ikke lenger er frest ned i stålet der kammerveggen er tynnest.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Her kommer fortsettelsen... ;o)

 

Winge kontaktet meg som avtalt (v/sjefen).

De har sjekket med S&W og denne tønna er ute av produksjon, og kan ikke skaffes lenger.

Årsaken skal visst være at dette er modellen med nedfelt rim.

Og årsaken til at tønna ble byttet, skulle være at et av kamrende var for trangt, altså en produksjonsfeil på tønna.

Det er vel også derfor den er så lite skutt med....

 

De hadde en rustfri tønne på lager, og de forslo derfor at jeg skulle få den montert.

Får derfor også denne rette tønna montert og timet av børsemaker.

De foreslo dette eller alternatvit å heve kjøpet.

Og de innrømte at det var skjedd en feil i 2 ledd, og står fullt ut for å rette denne feilen.

Og hadde også gjort det helt klart for børsemaker at kvalitetskontrollen og prøveskyting hadde glimret med sitt fravær.

Siden jeg ennå ikke har vært i kontakt med børsemaker, ønsker jeg ikke å gå ut med navn før dette er gjort og resultatet av jobben foreligger. Jeg er ivertfall fornøyd så langt, men får vente å se når alt er montert og prøveskutt.

Link to comment
Share on other sites

Flott respons fra Winge, viktige innspill å få med seg når man skal velge våpenforhandler for første gang..

MEN, slike tråder? De skulle vært stengt fra 1 innlegg til løsnings/svaret fra den det gjelder kommer og blir postet, for så å kunne kommentert.. Blir fort mye synsing og betterwissing mellom 1 innlegg og respons fra forhandler i dette tilfellet.

 

Håper el revolvero kommer til sin rett når alt er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste høres vel ut til å ha vært å brotsje opp det trange kammeret om det fakisk var feilen. At det er vanskelig å få tak i blå .44 sylinder til den generasjonen av mod 29 er vel å forvente, men en god børsemaker hadde brotsjet opp 41 sylinderen. Det å skulle ha en rustfri sylinder på en blå revolover, mener jeg er grunn til en del pris avslag, men det får nå stå for våpenets eier og ikke oss å ta avgjørelse om.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ennå ikke har vært i kontakt med børsemaker, ønsker jeg ikke å gå ut med navn før dette er gjort og resultatet av jobben foreligger. Jeg er ivertfall fornøyd så langt, men får vente å se når alt er montert og prøveskutt.

Hi hi hi ho ho ho ha ha ha, har du ikke ferska det ennå? Det er ingen børsemaker inne i bildet her. Ingen å snakke med, ikke noe navn å gå ut med! Men viljen er det jo ikke noe å si på - her har vi nok en hjelpsom og velvillig lagermedarbeider som har trådt til. (ref. C.P's forslag om å brotsje opp det trange kammeret - hadde tatt 23 minutter og 12 sekunder + prøveskyting).

Blir litt som når vaktmestern steker biffen for kokken har ferie :lol:

 

Men hovedsaken er jo at du er fornøyd! Jeg for min del begynte å lure litt på om jeg hadde gått fem på og levert seriøse kommentarer til en fleip!

Link to comment
Share on other sites

Godt råd til slutt: siden du ikke valgte å heve kjøpet; sørg ihvertfall for å få med den originale tønna. Hvis det virkelig stemmer at det var en produksjonsfeil med ett for trangt kammer, er det faktisk bare en ørliten bagatell å fikse.

Det høres jo totalt usannsynlig ut, men kan ikke utelukkes 100%.

Da kan du i det minste se med egne øyne at de ikke har slått ei plate i deg og få fikset det slik at revolveren fremstår som original.

Det blir trolig ingen suksess å montere inn en 629 tønne; det krever en god del tilpasning og relativt mange deler må byttes, bl. a ikke-kompatibel krans/stjerne, fremdriver, stopper m.m. En børsemaker ville definitivt ikke foreslått noe slikt som en løsning på et garantiforhold da det er en alt for tidkrevende og unødvendig kostbar operasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er en litt snodig historie.

Det er ganske så usannsynlig at en sånn tønne hadde passert gjennom både produksjonslinje og kontroll hos Smith, og det er bortimot utrolig om et såpass gammelt våpen ikke hadde fått en sånn medfødt feil fikset på et tidligere stadium.

Tipper at den originale tønna hadde en solid bul i et av kamrene der låsehakket er.

Hadde jeg vært våpeneier, hadde jeg nok presset litt på selger for å få ut den hele og fulle historien.

Deretter ville jeg satset på at selger sørger for brotsjing av tønna fra 41 til 44.

Rustfri tønne kan sikkert tilpasses, men jeg kan ikke helt forstå at det blir enklere enn brotsjing.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke studert slik at jeg husker i detalj mine tidligere og nåværende mod 29/629, men med ny type 629 sylinder er jeg helt sikker på at Forumkongen har rett vedr. vesentlig tillpassning. Dersom det er en sylinder til en av de tidligste 629ene, synes jeg huske at eneste forskjellen er at 629 ikke har hatt forsenkning for rimmen. Ut over det er vel sylindrene like (utover rustfritt- blått)?

Link to comment
Share on other sites

Finnes mange snodige historier og mange av de finner du her på kammeret.no!

Børsemakeren finnes han, mener han har XX års erfaring som børsemaker,og jeg håper brukeren ikke publiserer navnet grunnet et feil som først og fremst er min feil, da det er jeg som har begått feil i denne saken som eier av WVAS.

 

Jeg kan ikke forstå at det skal være noe som helst grunnlag med å navngi Børsemakeren fordi han ikke testet våpenet, ingen er perfekt, ingen er feilfri og ingen er skadet eller skadelidende!

 

Alle involverte parter (Selger/Børsemaker og undertegnede) har innrømmet feil, lagt oss langflate, beklaget og kunden har fortsatt full returrett på produktet etter avtale med undertegnede.

Link to comment
Share on other sites

Det er så vidt jeg kan se av tråden ingen her som trekker din velvillighet og imøtekommenhet i tvil, Jan - kjøperen presiserer sågar at han så langt er fornøyd, og det er jo det viktigste!

At du fullt og helt tar ansvaret for feil som er begått under din ledelse står det også stor respekt av og bidrar til bygging av positivt omdømme.

 

Men så er det slik at vi deler og utveksler erfaringer, det er vel derfor kammeret.no finnes?

 

Du bekrefter at den omtalte børsemakeren faktisk eksisterer og skriver i ditt innlegg at han også (i tillegg til selger) innrømmer feil. Alle kan gjøre feil, og det er vel kjent at noen gjør oftere feil enn andre. Derfor burde du, om ikke kunden gjør det, publisere børsemakerens navn for å gi dine øvrige kunder mulighet til å presisere at de ikke ønsker at vedkommende skal ha noen befatning med sine våpen.

 

Denne saken handler jo slett ikke bare om faglig inkompetanse, men i høy grad om etikk. Unnlatelse av prøveskyting etter utførelse av denne type arbeid er veldig alvorlig og uansvarlig. Det er riktignok ikke lovpålagt som i enkelte andre land hvor våpenet skal gjennom "proofhouse" (f.eks Tyskland), men likevel elementær god skikk som man som kunde anser som en selvfølgelighet og tar for gitt har blitt gjort.

 

For å sette det i perspektiv, har du tenkt igjennom hva utfallet kunne blitt om det hadde vært motsatt? .44 tønne med .41 løp? Søkt eksempel, men ikke mer urealistisk enn det som faktisk har skjedd. Se for deg entusiastisk skytter med nyervervet våpen som ikke kan vente med å prøveskyte........ skrekk og gru! Ikke sikkert det hadde holdt å legge seg flat i beste minister-stil da.....

 

Ok, en feil er gjort, du har beklaget, kunden er fornøyd og har så vidt jeg forstår valgt å ikke benytte ditt tilbud om retur.

 

Da er vi tilbake til denne børsemakeren som du hevder eksisterer. Forslaget om å montere en 629-tønne???????

 

God natt!

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg Forumkongen!

Det er helt korrekt at prøveskyting etter utførelse av denne type arbeid skal gjennomføres og det er også helt korrekt at det ikke lovpålagt som i andre land, men det er pålagt av oss (WVAS).

Kort fortalt, vi benytter oss av en rekke forskjellige børsemakere og arbeidet skal utføres 100% etter boka.

 

Ja, jeg har tenkt igjennom hva utfallet kunne blitt og jeg liker det svært dårlig, men navnet på børsemakeren forblir internt hos oss.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Her kommer avsluttende og siste innlegg fra emneforfatter, vedrørende denne saken!

 

Som Forumkongen skriver, så var målet mitt med opprettelsen av emnet å dele erfaringer og høre andres mening.

Har selv hatt stor nytte av det i dette lærerike forumet, vel vitende om at det også finnes mange usaklige meninger.

Men som oppegående voksne og siviliserte lærde mennesker, vil hver og en av oss skjønne når kommentarene kun må forbigås i stillhet og legges til side. Og jeg vil fortsette med å ta opp saker her i fremtiden som det er nyttig å høre om andre har kompetanse for å svare fornuftig på. Og det samme gjelder søk for å se om det finnes tidligere emner om saker og ting en lurer på. Men det alltid for egen del være noe jeg unnlater å informere om gud og hvermansen om, av ulike årsaker......

 

Når det gjelder denne saken så har jeg hatt en god dialog med selger/våpenforretning, fra første kontakt etter at feilen ble oppdaget. De har tatt meg seriøst og foreslått ulike løsninger. Men detaljert all informasjon om dette, ønsker jeg ikke å dele med gud og hvermansen som seg hør og bør. Og jeg kunne raskt løst dette for egen del ved å heve kjøpet, men Mod 29 med 8 3/8" løp i ellers strøken stand vokser ikke på trær.....Og jeg er selvfølgelig så oppegående at jeg stiller meg undrende til selgers forklaring på kassering av orginaltønne, og hvorfor ikke denne kunne brosjes opp istedenfor bytte. Men da det ser ut til at dette løser seg på en tilfredstillende måte, så er jeg tilfreds med forslag til løsning så langt. Men det gjenstår å se at ny tønne blir tilfredstillende montert, tilpasset, timet og prøveskutt, men må først motta ny tønne fra våpenforretning slik at jeg kan avtale time hos børsemaker. Mitt mål er derfor å troppe opp personlig hos børsemaker og få dette utført og kvalitetssikret med egne øyer.

 

Selger/Våpenforretning/Børsemaker kan være trygg på at så lenge de gjør som avtalt, vil jeg være lojal og ikke publisere noe mer om hvem, hva, hvor! Men viser det seg at dette ikke blir tilfredstillende gjort, vil jeg heve kjøpet som var et av forslagende til selger og som mine rettigheter som forbruker.

 

Mvh Tjukken

Link to comment
Share on other sites

" - troppe opp personlig hos børsemaker og få dette utført og kvalitetssikret med egne øyer "

 

Virker som du kan dette godt, hvorfor ikke bare bytte tønna selv.

 

Har gjort dette selv noen ganger nå og dette er ikkeno hokus pokus :wink:

Link to comment
Share on other sites

”tilfredstillende montert, tilpasset, timet og prøveskutt”

Nå venter jeg bare på ordet tilrettelagt, Spøk. :lol:

 

Tror nok en børsemaker gjør en ”tilfredsstillende” montering og da er den vel ”tilpasset” også skulle jeg tro og timing, ja da er den vel også timet. :overrasket:

 

”Prøveskutt” Skal han dra på skyttebanen hver gang han har gjort en jobb med et våpen for å ”kvalitetssikre ” ? ? ? :forvirra:

 

Eller sende våpenet til børsemaker 2 for kvalitetssikring av jobben til børsemaker 1

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig det holder nå. At vi ikke er enige i at trådstarter aksepterer, får stå for vår mening og hans "regning". Både trådstarter og forhandler synes å være enige og at en børsemaker har tatt "en snarvei" skjer vel i alle håndtverk og for den del på andre felter, uten at vedkommende trenger være dårlig i sitt fag. Det er vel en vurdering forhandler, som sikkert benytter tjenesten manger ganger, har best utgangspunkt for å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

”Prøveskutt” Skal han dra på skyttebanen hver gang han har gjort en jobb med et våpen for å ”kvalitetssikre ” ? ? ? :forvirra:

Ja, hvorfor i all verden skulle han ikke det dersom reparasjonen er av en slik art at den påvirker våpenets skytbarhet? Som f.eks. tønnebytte...

 

Det blir nesten som å spørre: "Skal verkstedet virkelig prøvekjøre bilen etter hver reparasjon?"

 

Dessuten skal ikke børsemakeren "kvalitetssikre". Han skal kvalitetssikre. (Uten anførselstegn)

Link to comment
Share on other sites

”Ja, hvorfor i all verden skulle han ikke det dersom reparasjonen er av en slik art at den påvirker våpenets skytbarhet? Som f.eks. tønnebytte…”

 

Eller, hvorfor i all verden skulle han det, nå er vel ikke tønnebytte en reparasjon å kalle og tønnebytte er en ganske enkelt sak og låser den i riktig posisjon er alt justert timet og tilrettelagt. Hva mer kan forlanges ?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, Domino - da slapp jeg å tilføye disse selvfølgelighetene :?

Tilføyer bare at prøveskyting etter en slik reparasjon helst skal utføres i "tønne / kammer" da priærhensikten er å avklare om våpenet er forsvarlig å skyte med - børsemakeren skal heller ikke utsettes for fare. Presisjonstester o.s.v. utføres på skytebanen.

 

Vel, dette var en pussig historie som det var artig å følge, og jeg sitter igjen med følgende inntrykk:

 

1) Winge Våpen v/ Jan Korslund tar 100% ansvar som han alltid gjør, utviser imøtekommenhet og er kreativ - artig at han også engasjerer seg her. Et godt tegn for oss som har kjøpt eller ønsker å kjøpe våpen der i gården.

 

2) "Tjukken" er fornøyd, han valgte selv å ikke benytte tilbudet om å heve kjøpet og uttrykker tilfredshet med kundebehandlingen. Håper alt blir klart i tide så han kan være med å konkurrere om 2. plassen på Lillegårdsæter.

 

3) "C.Patron" brakte humor på banen med sin kommentar "et funn for samlere".

 

4) "helon" avslørte at dette er ting han ikke kan så mye om og heller ikke vektlegger kvalitet som noe særlig viktig.

 

5) Selv de utroligste ting kan vise seg å ikke være "aprilsspøk", spesielt når det ikke er april engang.

 

Lykke til på Lillegårdssæter, Tjukken! Og til alle andre, hvis Tjukken faktisk klarer å dra i land 2. plassen, så er jo fortsatt 3. plassen og nedover ledig og verdt å kjempe for!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...