Jump to content

Justerbart baksikte til Beretta Cheetah i kal .22


Woff

Recommended Posts

Finnes det noen som kan hjelpe meg med min nye spesialpistol? Jeg har LITEN lyst til å

finne fram fila for å treffe riktig...

Problemet er at denne har faste sikter, og når jeg nå sikter i sentrum på press.skiva på 25 meter

får jeg en samling rundt 2 -3 på blinken klokka (ca) 7 -8. (Til venstre og ned litt!)

Jeg trenger helst noe som er justerbart og kan monteres i eksisterende baksikteutfresning..

 

Triggerhappy skrev følgende uten å fortelle meg om HVEM som kan hjelpe meg med dette:

Kjøp ett stillbart ettermarked sikte til en Ruger MK2 og få en børsemaker til å sette det på,

så har du en kanonbra spesialpistol.

 

Har gitt PetterBørselars oppgaven med å finne en løsning, men han har MYE

å gjøre, så dette kommer nok LANGT ned på lista hans...

 

:?: Noen andre her som kan hjelpe meg med dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet at PI Jakobsen i Krokstadelva har modifisert ett par slike våpen.....men tiden er vel også stram der....

 

Tror jeg ville tatt den med til en børsemaker og fått de til å målt utfresningene og sjekket hva som kan passe....har en i klubben som har fått gjort en slik jobb, men husker ikke i farten hva som ble montert av sikter.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Takk Bromark. Ser ut til at dette ikke bare var å få skiftet raskt & gæli... Men jeg har nesten

ikke fått tid til å bruke pistolen engang.. MYE å gjøre her med husmaling og mye annet!

Hvis det er noen som er innom her og har tips, så vær så snill å si ifra!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8) Jeg har nok ikke NOK energi til å file ned alle våpnene mine som ikke treffer blinken... Jeg BURDE levere de inn og spart meg for mye unødvendig tull og kostnader, men de få gangene jeg treffer en 10'er stiger håpet LITT om at jeg kanskje en dag kan få det til... Når jeg blir stor! :P
Link to comment
Share on other sites

Millet har sikter til et par våpen i 80 serien, skulle kanskje passe.

...men de er jo alt annet en pene på den pistolen. Da blir det straks bedre å file litt. :wink:

Target modellene i 80 serien har justerbaresikter, Beretta har fått dem til å passe så da skulle det vel ikke være umulig for andre

Hvis ikke er det vel bare å måle sporet, og så tilpasse det du måtte like.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne.

Dagens impulskjøp ble en 87 Cheetah, kjøpt av Petter Bratli under NM bane.

Petter mente at Millet visstnok hadde noe som muligens passet, men han virket langtfra sikker på det.

Jeg har ikke rukket å testskyte den ennå, men jeg er tilhenger av justerbare sikter.

Det blir for dumt å skulle benytte den ammunisjonen som treffer midt i (om den fins) istedenfor den som gir best presisjon i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

:P AHA! Hvis du leser førsteinnlegget mitt, El Gringo, så vil du se at jeg har spurt

den samme Petter B. på Børselars om hjelp til dette problemet....... Besøkte han 3/7

og har sendt et par tre mailer senere.

Siden jeg IKKE har hørt noe fra han... Og siden han har kvittet seg med en sånn, er det

kanskje feil person å spørre? :P

Fint våpen, forøvrig, El Gringo !!

Link to comment
Share on other sites

Joda, så det du skrev, men det har rent endel vann i havet siden den gang så jeg spurte fyren uansett. :D

Det at han kvittet seg med en sånn er naturlig siden han selger våpen.

Var kanskje litt utydelig, men det var Børselars som solgte våpenet med PB som selger.

Det at han ikke svarer på mail kan nok godt skyldes at han reiser rundt på stevner.

Traff han både på NM Spesial og bane, og nå skulle han til NM felt.

Når han ikke kan gi noe godt svar nå, må vi regne med å måtte improvisere om vi skal ha justerbare sikter.

 

Har akkurat kommet fra banen etter den første prøveskytingen, og det var igrunnen en positiv opplevelse.

Våpenet er litt for lett (560 gram tom) så det blir litt vinglete, men har man disiplin og gjør sakene perfekt får man gode treff.

Beretta burde laget ramma i stål istedenfor i en lettmetallegering.

Testet på 10 meters hold og traff ca 3 cm. lavt og 4 cm. til venstre med CCI Standard, så det blir igrunnen bare å stryke noen tideler av kornet og gi baksiktet en bitteliten kakk til høyre.

De hvite prikkene må jeg nok fjerne etterhvert, da de irriterer og ødelegger fokus.

Mulig at det går an å venne seg til dem etterhvert.

Testet også endel annen ammo, og med Federal Champion traff jeg perfekt i høyden og bare 3 cm. til venstre.

Jeg synes imidlertid den ammoen er litt for hard, så jeg går nok for den noe svakere CCI´en.

Lapua Super Club (SK Standard) traff noenlunde likt med CCI.

Fiocchi Maxac Soft ble litt for svak til å drive sleiden tilstrekkelig på alle skudd, men det er kanskje noe som går seg til etter endel skudd.

Det jeg ikke er så fornøyd med er avtrekket, men det blir eventuelt en annen tråd.

 

Er det forresten noen som vet hvilket våpen årets vinner av NM spesialpistol brukte ?

Link to comment
Share on other sites

Target modellene i 80 serien har justerbaresikter, Beretta har fått dem til å passe så da skulle det vel ikke være umulig for andre

Targetmodellene har skinne på toppen som siktet er festet i, så da blir det en annen greie.

Det fins små, justerbare sikter til bl.a. Glock, så det er mulig slike kan brukes eller tilpasses.

http://store.ptnightsights.com/index.ph ... 0&parent=2

Link to comment
Share on other sites

Mener unge Rolfstad trakterte en Walther P22 , ungdommen har jo ikke fordommer mot plast og annet lureri som man kan lage våpen av :twisted:

Det var da som svarte... :shock:

Og jeg som skal selge min.

Tror nok muligens at mannen som holder i våpenet kan innvirke på resultatet.

Kanskje det var derfor jeg satte noen skudd utenfor skiva ?

Berettaen "føles" igrunnen bedre enn P22, men prisen er jo deretter.

NM Spesial ble igrunnen en dyr affære.

Fikk så mange nye impulser at endel utskiftinger i våpengarderoben plutselig ble påkrevd...

Link to comment
Share on other sites

8) Etter å ha skutt 500 med den, kan jeg være enig i at den må holdes med disiplin ja!

Klarer å få en grei samling nå, men den vil fortsatt plassere hullene til venstre for sentrum...

Jeg HAR prøvd å panke livskiten ut av baksiktet... (Små forsiktige slag med slegga!) Men baksiktet

er som sveiset fast.. Jeg SER at det i bakkant, midt på siktet, ser ut til at det er satt ned en låsesplint eller noe?

Iallefall et tydlig merke / hakk der?

De hvite prikkene forsvinner hvis du sverter før bruk.... :twisted:

Virker på min som om den fungerer (så vidt) med cci, men min er jo ikke innkjørt enda... Har ikke

hatt noen funksjoneringsfeil med den!

Link to comment
Share on other sites

:!: Takk for det urogallus!! Da får jeg legge skytejernet på ambolten og prøve igjen!

 

Jeg fikk forøvrig et svar fra Petter B. som kanskje er verdt å lese (utdrag):

Flere har fortalt at Millet har sikter til Beretta 87. I følge Millet, er dette ikke sant. ''Livet er lett å leve...''

Som Triggerhappy skriver er det sikkert mulig å tilpasse et annet sikte. Fresing kan gjøres på siktet, og her har han jo et forslag på sikte som kan anvendes.

Jeg bare undrer om høyden kan bli riktig, mener å huske at Rugersiktene er vesentlig høyere en Beretta. Men det finner vi ut av.

 

Så da takker jeg for at Petter tok seg tid mellom slagene! Det ser ut til at vi har iallefall en som

vil hjelpe med de 'små' problemene Beretta har konstruert for oss!!

Link to comment
Share on other sites

Uansett så tror jeg du må endre kornet (betraktelig) om du setter på justerbaresikter bak. Det er jo såvidt det er en liten "knott" forran der. Fra å skyte for lavt vil du komme til å skyte himmelhøyt. Det er en mye større jobb enn å tilpasse et baksikte.

 

Glock sikter virker som en god idé, ikke fordi de er så bra, men de er små. Dette "kan" være det eneste siktet som klarer seg uten å få nytt korn.

 

Hva satt på de gammle 87 target? Ikke de nye, de er ikke en gang slekt.

Link to comment
Share on other sites

Baksiktet har fått et slags "kjørnermerke",dvs. nitet fast, men det burde gå greit å flytte det med litt gladvold...

 

vet ikke hvordan det er med 87 cheetaen, men på min beretta m71(den eldre brodern til cheetah) er det klin umulig å flytte baksiktet, uansett om volden man bruker er glad eller leiseg.

tydeligvis krympet inn ved hjelp av varme eller no.

endte med å sveise opp skiten og frese ut nytt spor. nå går den der jeg sikter.

Link to comment
Share on other sites

:P Jeg brukte ganske rå kraft på min (uten å slå den 'helseløs'?) uten at siktet rikka på seg...

Vet ikke hvor mye jeg kan dunke før andre ting går til helsike.... Men jeg skulle jo hatt metallbiten LITT til høyre, så jeg får vel prøve en gang til... (Gruer meg litt til dette!)

Link to comment
Share on other sites

:P Jeg brukte ganske rå kraft på min (uten å slå den 'helseløs'?) uten at siktet rikka på seg...

Vet ikke hvor mye jeg kan dunke før andre ting går til helsike.... Men jeg skulle jo hatt metallbiten LITT til høyre, så jeg får vel prøve en gang til... (Gruer meg litt til dette!)

Er åpningen i skuret så stor som du vil ha den? Hvis ikke, kan du jo bare file opp hakket i ønsket retning, så slår du (muligens) to fluer i en smekk?

Link to comment
Share on other sites

:idea: God ide, Domino! Men jeg liker trange sikter, og åpningen er stor nok for meg...

Flott med gode råd!!

OK. Sjøl er jeg blitt så gammel at jeg begynner å trenge mer lysåpning. Skal åpne skuret på grovFASen litt til før trening i morra. Dremel er fine ting!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Siste oppdatering fra Scou er at ikke noe har skjedd ang. lengre løp til Beretta 87 Cheetah.

Italienerne er visst ikke så sugne på å svare, så jeg regner med at originalløpet er kommet for å bli.

Det går temmelig godt, så bare jeg får utført en avtrekksjobb, blir det gode greier å skyte med.

Når det gjelder siktene, ser det ut til at det går greit bare jeg bruker ammunisjon med litt fres i.

Federal Champion går midt i og ser ut til å samle bra.

Link to comment
Share on other sites

:) Har nå gått løs på baksiktet med slegge, og har fått flyttet litt på det.. Men det er ganske vanskelig å forholde seg til å ha med skruestikke og diverse utstyr for å flytte treffpunktet. Har funnet ut at den går ganske bra med 'vanlig' ammo.. Har ikke fått tid til å brukt den så mye enda :oops: !
Link to comment
Share on other sites

:cry: Jeg har fortsatt LITEN lyst til å gå på siktene med fil for å få de til å 'treffe'. Så hvis det dukker opp noen brukbar løsning på dette så si ifra!

 

Kjøp et LPA sikte i :

 

TPU SERIES single adjustable low profile rear sight which easily fits the most popular semi-auto pistols without replacement of the factory front sight. CNC Machined from solid steel with a tapered dovetail for a better, more positive fit. Available in plain black target, 3 dot and white outline.

 

 

Dette passer IKKE inn i det eksisterende svalehalesporet som det originale siktet sitter i, så du må frem med fila (3-kant fila) :D

Men sleiden er smal så det er ikke så mye matriale som skal avvirkes, fort gjort med ei bra fil.

Skyv inn det nye siktet og stram til settskruene... testskyting :D:D

 

Eller du kan få en dertil egnet håndtverker (børsemaker) til å gjøre det for deg :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...