Jump to content

Ombygd Landrø-mauser?


Hendrixsen

Recommended Posts

Hei :)

 

Jegerprøve-eksamen nærmer seg, og jeg er på jakt etter rifle, nærmere bestemt en M98 mauser. Har sett på mauserene på http://www.landro.no, men er usikker på hva jeg skal velge. Jeg har en sterk svakhet for det originale skjeftet til mauseren, men vurderer samtidig også Landrøs ombygde modell klargjort for kikkertsikte og med nytt beddet skjefte. qiRAG.jpg

Spørsmålet er som følger; bør jeg som nybegynner kjøpe den klassiske (lekre) mauseren og eventuelt klargjøre den for montasje av kikkertsikte, eller kjøpe den langt dyrere, men "ferdig"-ombygde modellen?

 

Jeg ønsker uavhengig av hvilken modell valget faller på, at riflen er fra før år 1940, da jeg har blitt fortalt at produksjonskvaliteten falt utover krigen. Dette blir et problem, da jeg befinner meg på vestlandet, og butikken er i Lillestrøm. Vet noen om betjeningen gidder å lete etter rifler som oppfyller mitt noe sære kriterie? :P

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tlf til Landrø, de hjelper deg sikkert med ditt spørsmål ang mauser model. De har vært veldig greie å ha med å gjøre når jeg har snakket med dem. Jeg ville ha valgt en ferdig mauser en å bygge om en hær mauser. Da får du en fikks ferdig jakt mauser.

Lykke til med ny rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, som nybegynner burde du absolutt ikke satse på å kjøpe en mauser med gammelstokk, og som mangler omsmiing av hevarm og hull for kikkertsikte. Du burde kjøpe en som er ferdig til å brukes, slik at du kommer deg på banen og får skutt litt. Du er har en sterk svakhet for originalskjeftet, sier du, men har du skutt med det?? Det er ikke akkurat godt å skyte med. En jaktstokk er ørten ganger bedre til ditt bruk. En original mauser koster vel ca 1000kr, så du kan jo heller kjøpe deg en til litt senere, hvis den sterke svakheten fortsetter å være sterk :wink:

 

 

Edit: Så ikke noe om budsjett, men hvis det er 5000kr du planlegger å bruke, så sjekk min annonse på salgssidene i stedet. Det er børse i helt annen klasse, det kan jeg love deg! Kongsberg Lakelander 389 i 30-06.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar!

 

Bra jeg fikk oppklart at ombygning av HV-mauser ikke er noe for en grønnskolling. Og til spørsmålet om jeg har skutt med originalskjeftet; Nei, det har jeg ikke dessverre, men tror grunnen til denne svakheten bunner ned i at jeg føler det hviler en eim av historisk verdi over det hele. Men det er egentlig ikke et krav, skjønner at jaktskjefte egentlig er bedre til mitt bruk.

Jeg står da igjen med to alternativer, enten kjøpe den ombygde modellen fra Landrø, eller holde det så og si støvsugde bruktmarkedet på finn.no under konstant oppsyn i tiden framover :)

Neste gang jeg er i Bergen skal jeg stikke innom en våpenbutikk, noen som vet om noen som kan ha mauser inne? Eller er hele sortimentet flunkende nytt?

Link to comment
Share on other sites

+1 til den. Startet med Mauser jeg også, men nostalgien sluknet fort da jeg fikk prøvd noen litt mer moderne børser, og oppdaget at de faktisk ikke var så dyre. Så ble det Kongsberg, og den har jeg neimen ikke vokst fra.

 

Jada, det er vel litt sleipt å reklamere for sin egen annonse, men det er jo good shit, så da har jeg ikke dårlig samvittighet.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg må disse Landrø-mauserne ha noe av de styggeste skjeftene som noensinne er laget til ei rifle.

Etter min mening er hele konseptet en bastard og en skam.

 

Nei er du ute etter et jaktvåpen, se deg om etter noe mer kurant og gangbart og vent med nostalgien til du kan kjøpe deg en original, umodifisert M98 kun til koseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at den ikke gjør jobben Hassel, men jeg syns den er stygg...jævla stygg.

Og en nybakt våpeneier bør kjøpe noe annet en denne bastardrifla når det finns så utrolig mye annet å velge fra som er minst like bra og tildels mye bedre, og vesentlig mere kurant å kvitte seg med når den lysten på noe annet tar overhånd.

 

Imidlertid var det forfriskenede for å se at en ny våpeneier vurderer noe annet en Tikka T3 i 6,5x55 med demper og Meopta sikte, det skal pinadø Hendrixen ha :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Å få en original mauser jaktklar koster fort mer enn det smaker. Hvis du vet hva du vil ha og vet at du ikke kan få det på andre måter så greit nok, men ellers ville jeg gått for en som er ferdig ombygd. Eller kanskje heller noe helt annet? Hvis du har blitt lært til å tro at mævser er verdens beste børse er det på tide å få opp øynene litt, utviklingen har ikke stått stille i 114 år.

 

Jeg sier ikke at en M98 ikke duger til jakt, langt derifra, men det finnes et hav av mer moderne kasser der ute som er både sterkere, mer presise og like pålitelige.

Link to comment
Share on other sites

[...]Vil du faktisk få solgt børsa igjen kjøper du noe annet enn en Mauser.

Har aldri sett en mauser som ikke har blitt solgt... Mal den med Drygolin, kutt løpet på skrå med vinkelsliper og bruk den som do-kost, likevel vil det finnes en løk der ute som er villig til å kjøpe den for 1000,- :mrgreen:

 

Litt mer seriøst: Hva forventer du av rifla og hva skal du bruke den til? Er "5-skudd i en appelsin på 100m avstand" for dårlig? Gjør det noe at den er tung? Gjør det noe at det er militært trykkpunktsavtrekk? Er det krise om ikke alle kulevalg fungerer like glatt i magasinet? Svarer du "nei" på alle disse kan du godt kjøpe en mauser.

 

To ting som er like teit:

1) kjøpe en mauser og så prøve å bygge en presisjonsrifle for langholdsjakt.

2) Kjøpe en svintung presisjonsrifle med den største og dyreste kikkerten du kan oppdrive, for så å mate den med "forbedret elite" og skyte elg på 26m avstand i krattskogen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal du ha en Ombygd Mauser. Men hvis det så blir til det. Ikke kjøpe en til over 1500,- Noe annet vil være et ripp off!!

 

Mauser 98 = høy montasje, og ingen skinnkontakt med kolbe når man ser gjennom kikkert. Den er ikke lagd for bruk av kikkert. Lakelander er et mye bedre alternativ. Eller nesten alt annet er et bedre alternativ :!::!:

 

 

Ps. Men Landrø skal ha skryt for å klare å selge den støgge rifla der til 4995,-

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett en mauser som ikke har blitt solgt... Mal den med Drygolin, kutt løpet på skrå med vinkelsliper og bruk den som do-kost, likevel vil det finnes en løk der ute som er villig til å kjøpe den for 1000,- :mrgreen:

 

Litt mer seriøst: Hva forventer du av rifla og hva skal du bruke den til? Er "5-skudd i en appelsin på 100m avstand" for dårlig? Gjør det noe at den er tung? Gjør det noe at det er militært trykkpunktsavtrekk? Er det krise om ikke alle kulevalg fungerer like glatt i magasinet? Svarer du "nei" på alle disse kan du godt kjøpe en mauser.

 

To ting som er like teit:

1) kjøpe en mauser og så prøve å bygge en presisjonsrifle for langholdsjakt.

2) Kjøpe en svintung presisjonsrifle med den største og dyreste kikkerten du kan oppdrive, for så å mate den med "forbedret elite" og skyte elg på 26m avstand i krattskogen.

 

 

 

Kan legge til et punkt til:

Kjøpe ombygd mauser, for så og lage hundeførerbørse av den..

Den var fortsatt like forbanna tung og klumpete..

Dyrt ble det og!

Endte med at den ble solgt før høsten var omme.

Link to comment
Share on other sites

Norge er vel litt i særstilling siden markedet her flyter over av gamle HV-Mausere i mindre eller større grad av utslitthet.

-Hvis en absolutt skal ha en mauser prøv og finne en sivil. Feks laget av FN eller Husqvarna. Har ett par slike selv og finner dem svært gode og skyte med. Trenger ny stokk. Får de for ca 2500 og oppover. Stokk skaffer du deg fra boyds til ca 1000 lappen ferdig importert med betalt moms og alt. Sivile mausere har ikke alskens rare utskjæringer for 30-06, ladeklips og nazi-ørner.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

@ Blaser_308

 

Gjelder det bare for M98 eller ?

Alle kikkertene som jeg har hatt montert på M98er har kikkerten vært montert så lavt at det ikke har vært plass til linsebeskyttere. Gikk faktisk ann å ta lade grep med de også.

 

Om M98 er det ultimate våpen er en annen ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...