Jump to content

God kule til villsvinjakt


mortens61

Recommended Posts

Hei!

Noen som kan fortelle om gode erfaringer med kule som brukes til 30.06 og villsvinjakt. Det dreier seg om hjemmelading og hvilken kule osv. Takker på forhånd for konstruktive svar!

 

Åtejakt eller drivjakt?

Åtejakt;) Det lengste holdet er vel mellom 50-100 m. De andre holdene er vel innafor 30 m

Link to comment
Share on other sites

Samme som du bruker til elg og hjort her hjemme på berget, kort og greit.

Eller helst den storviltkulen du er vant til å skyte med.

 

I Tyskland bruker de gjerne billigste sort blyspiss for å oppnå mest mulig ekspansjon og fragmentering inni dyret.

 

Enig, dog ville jeg ikke gå for fragmentering men heller for garantert gjennomskyting for å gi best mulig odds for gode blodspor i tilfelle behov for ettersøk. Det er jo nattjakt det er snakk om.

Ville også foretrekke å sette kula i bein hvis mulig, for å få nasse mest mulig immobilisert.

Link to comment
Share on other sites

Nå mente jeg ikke at man skulle satse på billige kuler og splintvirkning, det var bare tenkt å illustrere kulevalget hos de som jakter villsvin til daglig.

 

Selv har jeg brukt Oryx blant annet fordi det er den kulen jeg er vant til å bruke på elg, og jeg syns det er viktigere å fokusere på en ladning og kulekombinasjon som man kjenner enn å lage en ny spesialladning til villsvin.

Ladningen du bruker i elgbørsa til daglig er mer enn god nok på villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker homogene kuler godt.

TSX eller GS Custom (sistnevnte som er lik Tonheim)

 

Tåler mye juling og åpnes til en ganske moderat ekspansjon.

Jeg liker dette godt i forhold til å ha størst mulig sjanse for gjennomskyting.

 

Oryx som nevnt åpner ofte til ganske stor diameter og vil lettere sitte i bogplata på galtene.

 

Har spåra på en del gris som kun har innhøl.

Hvis det er barmark er det vanskelig uten å hente bikkje, og det er ofte litt kjedelig i forhold til at det er vanskelig å vurdere utfallet.

 

Jeg prioriterer størst mulig sjanse for gjennomskyting.

 

Tvi tvi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt noe stort antall villsvin - tror det er 7 - 8 stk og jeg har brukt 170 grs Oryx i 7 mm Rem mag. Det har fungert helt upåklagelig. Har vært med på jakt hvor jaktkompisen har brukt 180 grs Oryx i 30-06 med samme gode resultat. Ellers er gode, gamle Nosler partition godt egnet, men begge disse valgene er jo litt trauste da :-)

Link to comment
Share on other sites

Oryx som nevnt åpner ofte til ganske stor diameter og vil lettere sitte i bogplata på galtene.

Har spåra på en del gris som kun har innhøl.

Hvis det er barmark er det vanskelig uten å hente bikkje, og det er ofte litt kjedelig i forhold til at det er vanskelig å vurdere utfallet.

 

Hvis nasse nøff går langt med et sånt treff skyter du med usedvanlig slappe kaliber. :P

 

Der jeg jaktet var det særdeles lite populært å bevege seg fra posten før det kom hundefører til stedet, noe som også er gjengs praksis mange steder hvor de har erfaring med at det er bedre å la hundene finne en skadeskutt galte enn å la samme galten finne jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i Polen 3 ganger med 9,3x62. Har reist med Woodleigh 286gr rn. Denne vart lada til ca 720ms.

Fikk et grisetog i fanget på siste tur og den ene som blei skutt var en ca 30 kg gris, skutt på 1 meters avstand.

Fant den etter ca 80 meter, med kulehull ut mellom frambeina!! Denne kula åpner kjappt til stor diameter( 22mm i test ). Min konklusjon er at skal desse dyra stoppes kjappt så må det skytes mot hode, nakke eller høy rygg.

Ei kule som er aktuell er brenneke tag kula. Får se neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Interessant... Men nå er det vel en viss forskjell på drivjakt og postering, på hvor stresset dyra er og hvor lett det er å plassere sikre skudd. Jeg tok en 40-kilos galte på nattvak i Sverige i fjor, og den gikk rett i bakken med lungeskudd fra en 15-grams 9,3mm Oryx. Da var selvsagt dyret helt ustresset da skuddet traff. Sånn sett slutter jeg meg til at .30-06 med elg-ammo bør være tilstrekkelig på vak. Men på drivjakt ville nok jeg tatt 9,3'en med 285- eller 325-grams Oryx, eller bedre.

Link to comment
Share on other sites

kan bekrefte at 180 grs game king ikkje er noko å satse på vist du skal ete grisen.

partition trur eg er eit dårleg valg, hald deg til lodda kuler

 

Helt uenig. Jeg har skutt noen griser med Nosler Partition, blant annet denne, 180 grains Nosler Partition skutt med 300wsm.

 

gris_1.jpg

 

Denne ble ikke veid, jaktverten (mye erfaring!) anslo 180 kilo vekt, tennene var på håret under 20cm lange. Den henger for øvrig bogmontert i stua mi :D .

 

Med Partition får du god splintvirkning av den delen av kula som er foran deleveggen (partition), den bakre delen blir en plugg som dunker rett gjennom det meste. Vanskelig å få bedre penetrasjon, eller effekt, enn med partition. Det blir riktignok en del søl. Det gjør ikke meg noe, jeg vil helst ankre grisen så sikkert som mulig. Jeg bruker ikke partition på kjøttjakt, men til gris er det en genial kule synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri funnet igjen en Partition. De er ikke laget for å gi høy restvekt. Bakre del av kula blir en plugg som dunker rett igjennom. På grunn av deleveggen kan ikke den delen av kula havarere, bakre del blir til en butt helmantel kule, omtrent. Fremre del fragmenteres.

 

på jakt i utlandet er det ikke vanlig at man får kjøttet, det går til grunneier. Man betaler for jakten og trofeet. Sånn har det vært der jeg har jaktet i alle fall (flere steder i Sverige, i Lithauen, USA og Tanzania). Det er vanlig at man kan kjøpe kjøtt med seg i Sverige, og da tar jeg gjerne med en smågris. Jeg spiser ikke store galter som den på bildet uansett... Det tror jeg ikke det er mange som gjør. Det er forresten ikke sånn at en Partition kule lager graps av hele dyret, selvsagt. Det er jo en jaktkule som har blitt brukt med stor suksess i mange år nå. Den første "superkulen". Jeg synes dog jeg ser mer skuddskadet kjøtt med denne kula enn mange andre. Viktigst på grisejakt er dog å få dyret effektivt ned, og treffpunktet er myyye viktigere enn kulevalg! Skyter du rett i bogknuta så blir det mye søl uansett. Men det er effektive skudd!

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha sagt det; jeg mener ikke at verken Partition eller Gameking er det beste valget på villsvin. Tvert imot. Men jeg mener at det blir for kategorisk å påstå at de ikke fungerer på matvilt.

 

Jeg har for øvrig målt restvekt på flere Gameking og de ligger på 70-80%. Når jeg leser kuletester i diverse tidsskrifter ligger loddede kuler på 80-95%. Så forskjellen i hvor mye bly som ligger igjen i kjøttet er ikke veldig stor.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Rhino? Kan det være noe? Nå bruker ikke jeg .30-06, men .308, og kula er 165 grs. Tenkte å lade denne "litt hardt", da jeg har hørt den er nokså hard og bør ha høy fart. Skulle visst være ideell til hjort. Kanskje ikke ekspanderende nok til villsvin? Finner egentlig veldig lite om denne kula. Ikke en gang skikkelige ladedata... Har fått et par tips på Robsoft, så bruker nok noe derfra.

 

Har ellers Remington Corelockt av gamle sorten, i 165 grs. Denne kan visst fragmentere litt. Mer knall og fall da, kanskje?

 

Grubler stadig vekk på å få ordnet meg en tur til det forjettede land rett øst for oss, så om det går fint med Rhinoen, hadde det jo vært kjekt!

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, i Germania skytes villsvin med den kula man har for hånden, og gjerne en "billig" rundneset blyspiss som RWS Teilmantel Rundkopf.

Interessen for bondede premiumkuler ser ikke ut til å være helt på topp der, delvis pga. prisen, men også fordi man da må bekymre seg for en kule som suser gjennom dyret og kan treffe hunder og andre jegere.

 

Altså står jeg for påstanden om at villsvin kan skytes med samme kule som du bruker til elgen her hjemme, at du da i tillegg har erfaring med denne kulen er heller ingen ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Fra hva mine jaktvenner som skyter med 30 kaliber sier er en 180 - 200 grain bonded kule helt suveren på villsvin. Tunge bonded kuler gir jo garantert gjennomskyting uten å søle ned alt med bly, så da har en jo en perfekt kombinasjon der.

 

Det er jo enormt mye utvalg i bonded nå for tiden så dermed er jo ikke dette noe problem å finne.

 

Nosler Accubond

Speer Beerclaw

Norma Oryx

Federal Fusion

Rhino

Og mange mange mange flere...

 

Lykke til med Nasse, jeg skal ut på svinejakt i Sverige snart men skyter med 338wm og da bruker jeg enten Swift 250grs A-Frame eller Speer 250grs grandslam. Det spiller ingen rolle egentligen da begge er fantastiske kuler. Så det er egentligen opp til hva jeg har mest av ferdigladd når jeg reiser over...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...