Jump to content

BRAVO


STUBBERUD

Recommended Posts

PRESSEMELDING FRA BraVO.

Hvorfor uteblir alle de seriøse jakt- og fiskereiseoperatørene fra Villmarksmessen 2012?

For deg som liker å jakte og fiske i inn- og utland står hele verden å venter og det finnes utallige reiseoperatører å velge

mellom. Dessverre finnes det mange både norske og utenlandske aktører som driver useriøst og ikke fyller eller følger

lovens krav mht pakkereiseloven. Enkelte norske aktører er ikke medlemmer i Reisegarantifondet (RGF) som er påkrevet i

loven, mens andre operer med utenlandske garantiordninger som er vanskelig/umulig å sjekke for den norske forbrukeren.

En konsekvens av å benytte reiseoperatører som ikke følger lovens krav er at den reisende kan utsettes for store

økonomiske tap. Reiseoperatører som ikke tar hensyn til lovens minimumskrav har også lettere for å ta andre "snarveier"

som kan lede til et dårligere produkt og en dårligere opplevelse enn forventet. Det er også krav om priser og informasjon

på norsk når man markedsfører seg på norske messer. Misfornøyde reisende kan ha vanskeligheter med å skille de

seriøse reiseoperatørene fra de øvrige reiseoperatørene og således kan seriøse reiseoperatører få et ufortjent rykte.

BraVO, som er en bransjeorganisasjon som representerer de seriøse reiseoperatører mot det norske markedet, vil nå

sette en god standard for bransjen for å forhindre at markedet utsettes for useriøse aktører. Et av BraVO's krav for

markedsføring er at det mediet som skal benyttes følger pakkereiselovens krav og gjør kunden i stand til å sjekke at

reiseoperatøren har stillet nødvendig garantier for å sikre kunden mot økonomiske tap. Presse og messer er 2 viktige

media for å nå det norske markedet, og den største messen for friluftsliv er Villmarksmessen på Lillestrøm.

BraVO ønsker at de messene representantene skal delta på har et krav om at utstillerne i kategorien reiseoperatør skal

oppfylle våre krav med bl.a medlemskap i RGF Norge, RGF Sverige eller RGF Danmark. Dette skal gjelde alle som

markedsfører, videreformidler eller selger jakt- eller fiskereiser på messer. Dette vil være til det beste for alle reisende, og

tilslutt også for bransjen selv.

 

Villmarksmessen på Lillestrøm imøtekommer ikke BraVO's krav og RGF-medlemmene (nevnt under, samt BraVO’s

medlemmer) ønsker ikke å delta på messer hvor kunden ikke kan være trygg på at utstillere er seriøse og innehar den

nødvendige økonomiske garanti. En av messearrangørene som har innfridd BraVO's krav er Villmarksliv på Vikingskipet på Hamar. Denne messen

arrangeres i perioden 23-25 mars 2012, se http://www.HOA.no Her kan kunden være trygg på at de utstillerne som stiller under

kategorien reiseoperatører fyller lovens krav og innehar den nødvendige økonomiske garanti til Reisegarantifondet. Sjekk

dette på: http://www.RGF.no Her er et kort sammendrag hvorfor disse 3 organisasjonene er så viktige for å sikre deg en god reiseopplevelse:

 

Jakt- og fiskereiseoperatørene som ønsker å sikre deg som reisende en kvalitetsopplevelse og en bransje med høy standard og derfor solidarisk uteblir fra

Villmarksmessen i 2012 og som her representeres av BraVO er:

Abiku Safari AS

Atira AS

Dæsbekken Villmarkssenter

Gustavsen Jaktreiser

Jegercompagniet AS

Mylla jakt- og fiskereiser

Norsk jaktformidling

Norwegian Outfitters

Safari Managment

Safari Max

Safari Opplevelsesreiser

Sparta Hunting Club

Stubberud jakt og fiskereiser

Viking Safari

XXL adventure AS

Yuma Safaries

Østbyes jaktreise

 

 

RGF´s viktigste oppgave er å sørge

for at arrangører av pakkereiser stiller

lovpålagt garanti og at de reisende får

refundert sine forskuddsbetalinger

og/eller en alternativ hjemreise når en

arrangør går konkurs.

Det følger av pakkereiseloven at en

arrangør eller en formidler av

pakkereiser er pålagt å stille

individuell garanti til Reisegarantifondet.

Alle som har kjøpt en garantipliktig

reise hos en som har stilt reisegaranti,

kan kreve refusjon fra Reisegarantifondet er som reisen blir avlyst som

følge av konkurs eller akkord hos

arrangøren.

Formål: Sikre kunden mot

økonomiske tap.

 

 

BraVO er en interesseorganisasjon for

reiseoperatører som tilbyr fiske-, jakt-,

villmark- og opplevelsesreiser.

BraVO skal arbeide for å kvalitetssikre

reisen for deltakere, før, under og etter

gjennomføring.

BraVO er en frittstående organisasjon,

med nært samarbeid opp mot offentlige

myndigheter, reisegarantifondet, presse,

messerarrangører og reisearrangører.

BraVO medlemmer er forpliktet til og

holde en høyest mulig kvalitet på jakt-,

fiske, og opplevelsesreiser, følge etiske

retningslinjer for jakt, samt følge

lovgivning i Norge og destinasjonsland.

Intensjon: Din garanti for en

vellykket tur!

BraVO Norge

 

 

Klagenemnda for pakkereiser er

opprettet med hjemmel i pakkereiselovens § 10-1, og nemndas

vedtekter er godkjent av Barne- og

Likestillingsdepartementet.

Fra 2007 behandler nemnda

klager på alle reisearrangører

som stiller garanti til Reisegarantifondet, mot tidligere bare

på medlemmer i NRF.

Medlemmer i NRF har framdeles en

vedtektsfestet plikt til å følge

nemndas vedtak så lenge NRF’s

styre ikke har akseptert at den

angjeldende sak er så prinsipiell at

saken bør avgjøres av domstolene

og ikke nemnda.

Nemnda ledes av en juridisk

 

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

PRESSEMELDING FRA VILLMARKSMESSEN

 

Feilinformasjon fra BraVO vedrørende Villmarksmessen 2012

 

BraVO sendte nylig ut en pressemelding hvor det spørres ”Hvorfor uteblir alle de seriøse jakt-og fiskereiseoperatørene fra Villmarksmessen 2012?”. Spørsmålsstillingen medfører ikke riktighet og pressemeldingen inneholder videre en rekke faktiske feil.

 

Det eneste korrekte i pressemeldingen er at den største messen for friluftsliv i Norge, er Villmarksmessen på Lilllestrøm. Av grunner som fremgår nedenfor, har BraVo valgt ikke å delta på Villmarksmessen 2012, men istedet å delta på den mindre messen på Hamar. Det er er valg som må respekteres. Men det kan ikke respekteres når BraVo, tilsynelatende for å rettferdiggjøre hvorfor de befinner seg på en mindre messe på Hamar, sender ut en pressemelding som på en uriktig måte angriper Villmarksmessen. Den underliggende hensikten med BraVos pressemelding er ingen annen annen enn å prøve å trekke flere deltagere og besøkende til den mindre messen BraVo, av økonomiske grunner, denne gang har valgt å delta på.

 

La det for det første ikke være tvil om at Villmarksmessen har flere seriøse jakt- og fiskeoperatører som deltagere/utstillere på Villmarksmessen 2012. Det innebærer at premissen for den oppstilte spørsmålsstillingen i pressemeldingen fra BraVO er forfeilet. Videre indikeres det i pressemeldingen fra BraVO at Villmarksmessen nekter RGF medlemmer å delta, hvilket selvsagt ikke er korrekt. Det kan opplyses at Villmarksmessen endog tidligere skriftlig har meddelt BraVo at man forholder seg til reglementet til RGF.

 

Etter dette blir pressemeldingen til BraVo stående tilbake som en feilslått og lite meningsfylt meddelelse. Vi anser det betimelig å gjøre oppmerksom på at BraVO, slik Villmarksmessen ser det, denne gang valgte ikke å delta på Villmarksmessen 2012 fordi BraVO ikke lyktes med å få aksept for de økonomiske betingelser som ble stillet. Dette er den egentlige årsaken til at BraVO ikke stiller på Villmarksmessen i år, og selv om de vilkårene som ble stillet ble ansett som helt urimelige må dette valget i utgangspunktet respekteres. Men når BraVo i etterkant går ut med en pressemelding og søker å fremstille sin deltagelse på en mindre messe utfra ideelle betraktninger, når det reelt ligger økonomiske årsaker til grunn, blir leseren av en slik pressemelding dessverre forledet i dobbelt forstand. Derfor fant vi grunn til å korrigere faktum via denne pressemeldingen.

 

Villmarksmessen er Norges største messe for friluftsliv. Det er vi blitt og det skal vi fortsette å være fordi vi har mange, flotte og seriøse deltagere/utstillere i alle kategorier innen friluftsliv, herunder jakt- og fiskeoperatører. Vi har forholdt oss til og vil fortsette å forholde oss til RGF og dets reglement. Vi beklager BraVos opptreden, men ønsker likevel BraVo velkommen som deltager/utstiller på Villmarksmesssen ved en senere anledning dersom det skulle være ønskelig.

 

Med vennlig hilsen

Finn-Erik Bredesen

Villmarksmessen 12. - 15. april, Norges Varemesse - Lillestrøm

Tlf. 66 77 60 90

www.villmarksmessen.no

Link to comment
Share on other sites

kammerherren!mao du sier at alle de andre firmane som stiller der!er useriøse! :twisted: til den kommentaren har jeg bare en ting å si!tullprat!mange utenlanske firmaer vil stille og de er like så gode som dem vi har her på berget! diana og limpopo travel vil feks stille der er de useriøse? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Donner, jeg skrev at det i praksis ikke gjenstår mange, dvs at noen gjenstår. Esensen er at MANGE mangler.

 

Ref denne listen som IKKE stiller:

 

Abiku Safari AS

Atira AS

Dæsbekken Villmarkssenter

Gustavsen Jaktreiser

Jegercompagniet AS

Mylla jakt- og fiskereiser

Norsk jaktformidling

Norwegian Outfitters

Safari Managment

Safari Max

Safari Opplevelsesreiser

Sparta Hunting Club

Stubberud jakt og fiskereiser

Viking Safari

XXL adventure AS

Yuma Safaries

Østbyes jaktreise

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Satt akkurat å så igjennom listen over utstillere for våpen og våpentilbehør over hvem som skal på messen i 2012. Jammen en veldig kort liste.... Det er pr idag slik jeg kan se det 3-4x flere knivmakere enn våpenforretninger

 

Våpen er det såvidt jeg kan se kun

Winge

Norsk Jakt

Landrø

Jakt og Friluft

Norma AS

Schou

som deltar i år. Er det det da noe poeng å reise inn om en ønsker å se på våpen for kjøp av sesongen 2012? Konkurransen er uansett ikke beinhard så prisene blir rimelig garantert ikke de beste.

 

Fra tidligere er det klart at de aller fleste reisearrangører boikotter villmarksmessen og en skulle tro arrangør ville tatt hintet og senket de helt sinnsyke prisene sine slik at messen faktisk blir noe å besøke for alle som tenker på å kjøpe noe ikke bare skal slå ihjel en dag. Det som skaffer interessante messer er jo at det er interessante utstillere. Eller hva mener brukerne ?

 

Firmaet der jeg jobber tok for mange år siden avgjørelsen at at messedeltakelsen på våren var penger ut av vinduet og det ser ut som flertallet etterhvert har kommet til den samme konklusjonen.

 

Tidligere har det vært annonsert ganske kraftig for villmarksmessen i diverse media.Dette året har jeg kun hært reklame for hjem og Fritidsmessen som går samtidig. Poenget med å ha flere messer samtidig er sikkert for å få større besøkstall for å underbygge at prissettingen er på rett nivå. Har det vært annonsert for messen i Oslo området??

Eller er dette bare ett av de mange tegnene på at messene er en sagablott som salgsarena?

Link to comment
Share on other sites

Er enig med med Sauer 150 at Villmarksmessen snart er en saga blott.Grunnen til det er at Villmarksmessen er svært kjedelig og er helt uten foandring fra år til år.

Standene står på samme sted år etter år, noe som gjør messen svært kjedelig og forutsigbar.Messseprogrammet er helt likt fra det ene året til det andre.Ser ut som det bare er å bytte årstall på info/program for messen.

Messetilbudene er det heller dårlig med, ser mere ut som noen skrur opp prisene.

Må vel være mulig å gjøre denne messen noe mere spennende. Forandre plasseringen av standene fra år til år hadde gjort veldig mye for å gjøre messsen mer spennende og fisk.Programmet er like kjedelig og er omtrent det samme som de har hatt de siste 10 årene.

De som har arrangert villmarksmessen de siste årene bør ikke arrangere denne messen mer hvis de ikke har evnen til og fornye messen og gjøre den mere frisk og uforutsigbar

Link to comment
Share on other sites

amarok!sitter du på info om at villmarksmessa snart er slutt i så fall kan du være så snill å legge disse opplysningene ut her på forumet!har du vært på messa de siste årene? for da hadde du sett av det har vært mange stander som har vært flyttet rundt på :roll: noen vil faktisk ha samme stand plassering hver år!! er du kanskje fra en konkurrerende messe? du kommer med så mye negativitet om denne messa har du vært der de siste 5 åra !!jeg har vært på/deltatt på vilmarksmessa siden tiden de holdt på på skøyen og det har vært et meget bra kvalitets løft de siste 5 årene!

Link to comment
Share on other sites

Sitter ikke på noe info om at villmarksmessa går mot slutten.Har vært på messa vært år siden Sjølyst på 80 tallet.

Det kvalitetsløftet som du sier har skjedd de siste 5 årene er det ingen som jeg kjenner som har sett noe til.

Er privat person og er ikke fra noen konkurerende messe så det er sagt.

Men det må jo gå an å lage denne messen noe mere spennende.

På Sjølyst var det jo blant annet endel seminarer, foredrag og paneldebatter som var innterresange.

Og det og forandre og flytte på standene for hvert år vil gjøre en messe mye mere attraktiv. Når messen er lik både i utseende og innhold år etter år så slutter folk og komme.Kjenner mange som mener det samme som meg og ikke gidder å reise.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge den er en pengemaskin for arrangøren, så endres nok intet.

 

Spørs hvor lenge det blir en pengemaskin når folk ikke gidder å dra dit lenger?

 

Jeg og min familie for vår del syns det også blir for dyrt for 2 voksne og 2 barn, når vi opplever at messen er i grunn rett og slett litt tam og kjedelig. I tillegg er det svært lite med genuine "messerabatter" i praksis, og det meste kan skaffes til samme, eller ofte bedre, pris ellers.

 

Jeg vet det samme gjelder mange i vår omgangskrets.

Link to comment
Share on other sites

Så lite som markedet er i Norge er det ikke lett å kunne variere så mye som enkelte ønsker.

Og det at utstillerne ønsker samme plassen som åra før kommer nok mere av at da vet folk som var hos dem i fjor og året før hvor dem finner dem, samt at det blir som hylleplassen på Kiwi, man betaler mere for gode synlige plasser en for dårlige og noe bortgjemte plasser.

 

Det at det de senere åra har kommet utenlandske utstillere, enten det er jakt og fiskearrangører eller våpenhandlere synes jeg er med på å berike messa. Men det er vel såpass store kostnader forbundet med en utstiller fra F.eks Sør-Afrika at det må generere salg skal det være noe vits, og Ola dunk er ikke den som er kjappest på avtrekkeren mht å handle der og da.

 

Tror kanskje her Bredesen vil være glad for tilbakemeldinger fra de besøkende og tar sikkert imot forslag og tips med takk, uten at jeg vet noe om det.

Kanskje vi som besøkende på messa kan være litt mere aktive å gi tilbakemeldinger på hva vi synes, men det betinger selvsagt positiv konstruktiv kritikk/tilbakemelding, ikke sure oppstøt og drittkasting...

 

Kanskje vi skal prøve det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såppas gjerrig anlagt at det først og fremst må gode tilbud til for å lokke meg til en messe. Om fravær av gode tilbud kan skyldes høy leie pris til utstillere, så er nok det noe Vilmarksmessen må ta til vurdering.

Altså flere utstillere => flere konkurerende tilbud => flere gjerrigknarker som meg.

 

De siste årene har jeg spart de 150kronene og benyttet meg av vareutvalget ved fingertuppene mine i stedet.

 

(jeg har ingen kontakter med konkurerende messe og er ikke bransjetilknyttet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og min familie for vår del syns det også blir for dyrt for 2 voksne og 2 barn, når vi opplever at messen er i grunn rett og slett litt tam og kjedelig.

 

2+2 koster 300kr, som er det samme som 2 voksne.

 

Om dere syns det er kjedelig, så er det jo bare å la være, men prisen for en familie på 4 er da ikke så avskrekkende for en dags underholdning. (Kostnaden ved havesyke av ting man ser er da langt skumlere.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og min familie for vår del syns det også blir for dyrt for 2 voksne og 2 barn, når vi opplever at messen er i grunn rett og slett litt tam og kjedelig.

 

2+2 koster 300kr, som er det samme som 2 voksne.

 

Om dere syns det er kjedelig, så er det jo bare å la være, men prisen for en familie på 4 er da ikke så avskrekkende for en dags underholdning. (Kostnaden ved havesyke av ting man ser er da langt skumlere.)

 

+ parkering osv så blir det allikevel noe. Når man så opplever den som litt kjedelig ettersom det stort sett er det samme hver gang, ja da dropper vi det denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt:

Billettprisen er for høy

Parkeringsavgiften er for høy

Mat & drikke er priset alt for høyt, og dårlig kvalitet.

 

Eksempel fra ifjor: Bestilte pizza til 3mann og det jeg fikk var ikke halvstekt engang. Dette påpekte jeg til vedkommende bak disken så ikke problemet... Jammen vi selger mye av dette, så pizza´n er god nok :roll: var svaret jeg fikk...

 

Så fint da, da kan du beholde det selv sa jeg og gikk!

 

Skal man se noe nytt her, så trenger man ikke å reise dit mer enn hvert 3år er min påstand. Og jeg skjønner meget godt hvorfor utstillere ikke er her, med de sinnsyke prisene messa skal ha for x antall kvadrat!

Link to comment
Share on other sites

Jfr. listen over våpenutstillere så sier det seg jo selv at her blir intet nytt. Jeg betaler ihvertfall ikke 150 kr for å kikke på en Tikka T3, en X-bolt, en A-bolt, en Remington og noen Blasere og Sauere. Samme kjedelige utvalget hvert år, både i butikkene og på messa.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at inngangsprisene er stive.

Det man også kan ta med i betraktningene er hva deltakelse på en slik messe koster for de forskjellige aktørene.

En dag rigging + 3 dager messe + en dag ned rigging = minst 5 dager (kanskje også overtid).

Med andre ord en uke. Med hvor mange personer ?

I tillegg koster en slik stand x antall tusen kroner.

 

En reisearrangør deltar kanskje på flere slike messer i løpet av et år.

Hvordan dekker denne arrangøren opp sine kostnader i forbindelse med dette ?

 

En annen reisearrangør som ikke deltar på messer har ikke disse utgiftene....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Litt outdated men kom ikke over denne før nå.

 

Skal la vær og kommentere bravo prosjektet, men for meg lukter det litt sure sokker.

 

Til dere som klager over utvalget av våpen. Hvilken annen messe kan skilte m disse våpenprodusentene: James Purdey& sons to ganger, Boss & co, Hartmann @ Weiss, Karl Hauptmann, og Holt'sauctioneers.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Litt outdated men kom ikke over denne før nå.

 

Skal la vær og kommentere bravo prosjektet, men for meg lukter det litt sure sokker.

 

Til dere som klager over utvalget av våpen. Hvilken annen messe kan skilte m disse våpenprodusentene: James Purdey& sons to ganger, Boss & co, Hartmann @ Weiss, Karl Hauptmann, og Holt'sauctioneers.

 

Det er nok ikke mange som kan skilte med disse du nevner, men hvem har råd til og kjøpe våpen fra disse ? Det hadde vel vært bedre med fler som har våpen i det prisleiet som folk flest kan klare ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kommer på en motormesse uten superbiler???? Tror det hadde blitt en dårlig besøkt bilmesse med bare familiebiler. Det skaper en variasjon og folk elsker og se det, og oppleve noe de bare har lest om Og folk som faktisk ikke har besøkt messa og sett hva som faktisk er der bør også frastå fra og uttale seg. Tror heller ikke villmarksmessen har økt prisene sine nevneverdig di siste årene. Det er derimot norges varemesse som har helt sinsvake priser for alt fra tepper til strøm, parkering og mat.

 

Villmarksmessen har også mindre påvirkningskraft på hvordan utstillerne lager sine stands. Veldig mange ønsker også å stå samme sted. At de firmaer som importerer våpen ikke gjør mer ut av sine produkter føler jeg er mer betimelig og kritisere for dårlig variasjon.

 

De kan selvfølgelig forbedre seg, finne mer intr foredragsholdere, temaer osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...