Jump to content

Hjelp til valg av riflekikkert.


korporal

Recommended Posts

Jeg kjøpte rifle i fjor og nå i år er det optikk til rifla som står på lista.

Jeg vil si at jeg har litt under middels peiling på optikk generelt, så litt hjelp hadde jeg satt pris

på.

 

Rifle: Sako 85 Hunter i .308

KKC Stokk

 

Her er mine kriterier:

 

Skyter mye på bane

Skyter også endel jaktfelt

Jakten jeg bedriver er jakt på rev og rådyr ofte i skumring og lysning.

Jeg vil gjerne ha opplyst retikkel av noe slag

Prisklase under: 15 000.-

Tror jeg har funnet ut at 12x er passe maks forstyrrelse.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Har samme sikte, og er svært godt fornøyd.

Unntaket er at jeg valgte retikkel 40 da rødprikken ikke er synlig i dagslys på denne modellen, og 40 er litt grovere enn 60.

Forskjellen er vel som retikkel #4 og #6 uten lys.

Men har en godt syn er naturligvis # 60 ikke noe problem

Link to comment
Share on other sites

Det de ovennevnte har foreslått, må være noe av det beste du kan få til jakta du tenker på. I og med at du skyter på bane og jaktfelt, og derved sikkert ofte bruker høy forstørrelse, burde du kanskje tenke på et med ikke-medforstørrende retikkel.

 

Har selv vinglet grusomt i valg av bra kikkert til det meste, men jaggu, etter å ha vurdert 1,5-6x42 og 2,5-10x50, ender jeg nok på 3-12x56 selv. Glante gjennom en kamerat sin Victory 3-12x56 med ret 60 og opplyst prikk, og da var det vel gjort...

Link to comment
Share on other sites

her har du retiklene du kan få i Zeiss: http://www.zeiss.com/C12568CF00206298/ContainerTitel/ReticleSelector/$File/index.html

 

Grove stolper er fint i skumring, spesielt om du ikke har opplyst punkt i midten. Medforstørrende betyr at retikkelet blir grovere når du justerer opp forstørringen. Også greit i skumring. Grove stolper synes mye bedre enn tynne da. Det er delte meninger om det er kjekt eller ei.

 

Retikkel 60 har ganske tynne stolper. Skal du ha tynnere enn det, blir det vel crosshair eller elgbaneretikkel, muligens mildot, men her har man også litt grovere stolper utover. Evt kan du gå på en Varipoint og bestille retikkel 0. Her har du ingen stolper, bare prikken i midten. Uten lys på, blir det en svart prikk. Ikke akkurat skumringsvennlig, men det blir jo noe bedre med opplyst prikk.

 

Ellers har man jo Rapid-Z-retiklene til Zeiss og (om det er en Zeiss du etter hvert går for). Disse har hele retikkelet opplyst. Litt juletre for min del, og alle prikker og streker i alle retninger ville forvirre en gammal stakkar mer enn han har godt av (les: meg)...

 

Edit: Slått på målstreken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Medforstørrende retikkel når du har opplyst,er bare tull i mine øyne.Du trenger ikke disse altfor tykke stoplene til å plassere siktepunktet i mørket når du har opplyst.

 

Jeg er ikke helt enig med Super Hansen her, og da snakker jeg konkret om nevnte Zeiss Victory.

Å kalle det "bare tull" i denne sammenhengen, er etter min mening bare tull :wink:

 

I dagslys er som nevnt lysprikken ikke synlig, og behovet for et tydelig retikkel kan etter min erfaring lett oppstå på feks grå dager med overskyet vær, mørk elg i bevegelse mot mørk bakgrunn.

Samme om mikkel rev ligger under birkerot en grå dag, eller råvilt mot mørk bakgrunn osv, osv.

 

Et tydlig retikkel blir aldri feil, men naturligvis vil egne preferanser og hvor godt ens eget syn er spille vesentlig inn.

Jeg kjenner folk som er hysteriske i forhold til alt et retikkel som #1 eller #4 dekker og skjuler av målet.

De foretrekker et fint tråkors, og lever tydeligvis godt med det.

Om de ser så mye mer av eventuelle mål enn det de ville gjort med medforstørrende #1 eller #4, se det har vi ikke noe godt svar på :?

Link to comment
Share on other sites

Shultz_3006: jeg liker ikke ogivalformen på den fremre delen av kikkerten på Swaro kikkertene.

 

Jeg har nå sett i min nåværende leopould kikkert og ser at jeg har noe lignende retikel20 Z-Plex :oops::oops:

Tror at bildene på nett har lurt meg litt med tanke på hvor tykke stolpene er i Zeiss'ene.

 

Hva er forskjellen på 60 illuminated og 60 varipoint? Jeg tror det er de som er mest aktuelle retiklene i tilleg til 44 illuminated og 66 illuminated. Resten blir for rotete.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er at den du har linket til her har retikkel tysk nr4,det er ikke belyst og retikkelet ligger i første bildeplan.Dvs at når du skrur forstørelsen opp så blir retikkelet også større.

 

Den jeg linket til har opplyst retikkel,samt at retikkelet ligger i andre bildeplan.Dvs at lysprikken og korset ikke blir større når du skrur forstørelsen opp.

 

Du skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Jepp :) Pedagog? :D

 

Så det er det som menes når det snakkes om første og andre blideplan. Er noen andre ting som har med første og andre blideplan og gjøre?

 

 

Dette koker vel egentlig sammen til den du linket til i første svar SuperHansen.

Beklager maset men jeg liker og vite hvorfor jeg velger en bestem ting som jeg blir fortalt at jeg bør velge.

 

Bare en ting som jeg ikke fikk svar på i stad:

Hva er forskjellen på 60 Illuminated og 60 Varipoint?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen ligger vel i at Varipointen sin lysprikk kan justeres så den kan brukes på dagtid og.

 

Glante gjennom en Varipoint 2,5-10x50 for en tid tilbake, og der var det medforstørrende ret 60. Det var imidlertid ikke fæle greiene, langt fra retikkel 4 (evt 40 opplyst), men litt var det jo. Vær sikker på hva du evt bestiller!

 

Har også tittet på Meopta Meostar 3-12x56 med lys. Rimelig og god kikkert, men akk... Jeg vil ha større øyeavstand enn 7,5 cm. Liker ikke rekyl noe større, selv med .308, og vil helst slippe å gruble på om jeg får en karamell eller ikke. En kamerat har denne, og han har fått noen artige kakk i trynet med sin .30-06, med dertilhørende rekylfrykt og med det dårlig skyting. Redningen der ble demper. Men derfor frister ikke Meoptaen meg noe mer. Jeg har nemlig ikke tenkt å "ødelegge" det klassiske "stuket" til Sako Foresteren med demper! Og min Zeiss Classic 2,5-10x50 er ikke langt unna når jeg svir av skudd med børsa, 8 cm, og det er ikke mer enn akkurat for meg.

 

Et retikkel jeg forresten ikke har sett beskrevet noe større, er 69. Denne har både prikk og kors. Man kan bytte om. Høres snedig ut. Og ikke i det hele tatt fristende... :)

Link to comment
Share on other sites

Retikkel 69 er rett og slett genialt!Hvorfor sier du?Og da sier jeg:Til dagjakt har man lysdot(ret60) som ligger i 2 bildeplan og ikke er medforstørrende.Denne dot`n kan du stille trinnløst fra usynelig til glødende sterk så selv i sterkt lys ser du den uten problemer.

 

Så skal man jakte skumring/natt.Hva tror dere gjør seg best da av en liten dot,eller ett opplyst trådkors?når det er mørkt må belysningen tones masse ned så man ikke blendes og da er det mye lettere å plassere ett trådkors i målet(igjen min mening)dette retiklet ligger i 1 bildepan og er medforstørrende.Så enten man liker medforstørrende eller ikke så får man her både i pose og sekk!

 

Er det vanskelig å bytte mellonm de to retiklene?Nei,man skrur lysjusteringsknappen 4 runder med klokka.Begge retiklene justerer man lysstyrken trinnløst på.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvorfor Zeiss har laget lysdotten i diavari kun til skumring, hadde jo vært ett mye mer allsidig sikte med "ordentlig" lys! Når det er ett lys der så kan det da ikke være så komplisert/dyrt med litt mer styrke? De vil vel at folk skal kjøpe en diavari til skumringsjakt og en varipoint til driv/dag jakt? Da mener jeg det er bedre å kjøpe 1 stk. Z6i og spare mange høvdinger og attpåtil få med mer zoom og bedre synsfelt på kjøpet 8)

 

Er det vanskelig å bytte mellonm de to retiklene?Nei,man skrur lysjusteringsknappen 4 runder med klokka.Begge retiklene justerer man lysstyrken trinnløst på.

 

Nå ble jeg faktisk enda mer forvirret enn når jeg prøvde en, både jeg og forhandleren knota fælt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være kjerringa mot strømmen litt og har valgt anderledes enn anbefalingen selv.

 

Skulle jeg hatt en bane, JF, all round og litt jakt i mørket ville valget vært enkelt. Z6i 2-12, 1,5-15x44 eller 3-18. Den siste er kanskje den heteste kandidaten. Sinnsykt synsfelt, bra mekanisk kvalitet, gode tårn om en vil og ikek minst både dag og nattlys som fungerer utmerket

 

Men jeg jakter mye i mørket ergo ramler Z6'n ut. Har hatt 2 stk men de blir byttet ut etter en sesong da de er (alt)for dårlige i dårlig lys og da er en Z4 eller en Zeiss ett bedre valg. Til JF osv der det ville vært en ubetinget fordel med daglys retikkel er Zeissene etter min mening minst like mye dårligere tilpasset bruken som Swaro'n er til nattbruket.

Link to comment
Share on other sites

På grisejakt og hjortejakt i mørket skiller det MYE sammenlignet med alle de andre 56mm objektiv fra konkurrerende merker. Etter egen erfaring er alle de andre 4x zoom fra de andre tyske vesentlig bedre i mørket.

 

Dette er i kun testet med min egne 2 grønne på utvalgte utgaver av DT-BB under varierende lysforhold, så det kan være andre har avvikende resultater.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg faktisk enda mer forvirret enn når jeg prøvde en, både jeg og forhandleren knota fælt!

 

Når man har lysdot i siktet og vil skifte til kors så vrir man knotten MED klokka ca 4 runder.Skal man tilbake til dot igjen så må man????Ja helt riktig,skru MOT klokka ca 4 runder tilbake igjen.

 

Hvis dette oppfattes som for komplisert anbefales simplere glantut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

På grisejakt og hjortejakt i mørket skiller det MYE sammenlignet med alle de andre 56mm objektiv fra konkurrerende merker. Etter egen erfaring er alle de andre 4x zoom fra de andre tyske vesentlig bedre i mørket.
Denne observasjonen stemmer med teorien også. Z6 er bra, men ikke bra til alt. Man får ikke både i pose og sekk, som vanlig.
Link to comment
Share on other sites

Kan bare anbefale Zeiss Victory 3-12x56. Dersom mørkeegenskapene er ekstremt viktige er det kanskje greit å unngå Varipoint ettersom denne benytter to ekstra linser (beamsplitter) for å få til den kraftigere lysprikken. Dersom du ikke skal tøye grensen de siste prosentene synes jeg derimot Varipoint virker svært interessant. I dagslys synes jeg at lysprikken fungerer veldig fint.

 

Som et kuriosum kjøpte jeg nettopp min andre Victory 3-12x56 i kveld, fullstendig strøken, med kompensator i høyde og retikkel 60. Kjøpte den av et hyggelig Kammermedlem til en meget god pris. Min andre er med retikkel 8.

 

Dette er forøvrig første gang jeg har kjøpt sikte med lys, har testet mye forskjellig tidligere men aldri tatt meg råd til Victory med lys, har derfor prioritert å kjøpe best mulig optikk frem for dårligere optikk med lys (har fått mye brukt Victory og Swaro for pengene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også før at varipointen hadde en beamsplitter. Men stemmer ikke helt. Det er to glassprismer som er limt sammen, på samme måte som en beamsplitter, men der er ikke et lite gap mellom disse, som en egentlig beamsplitter har. De er limt sammen helt tett, med et lim som har mest mulig riktig brytningsindeks som glasset. I mitten av det ene prismet er det på dampet et lite metallspeil, som reflekterer lyset fra lyskilden mot øyet til brukeren, og som ser ut som en lysende prikk.

 

Dette blir som en beamsplitter som er designet for å splitte ut 0% av lyset ut mot siden, men det blir nok ikke helt null i praksis.

 

Disse ekstra brytende flatene som er i dette prismet, gjør ihht tester at varipointen er bittelitt dårligere optisk enn en vanlig diavari victory. I tillegg blir okularhuset noe lengre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...