Jump to content

Hvilke kalibre er godkjente for storvilt?


hilux master

Recommended Posts

Alle kalibre med større eller lik anslagsenergi med 222 remington kan brukes på storviltarter i Norge.

 

Dersom du leser forskrift om jakt og fangst finner du alle detaljer, denne forskriften er jegernes bruksanvisning, og alle plikter å kjenne denne, eller de deler av foeskriften som er relevant for den jakt du driver.

Link to comment
Share on other sites

Alle kalibre med større eller lik anslagsenergi med 222 remington kan brukes på storviltarter i Norge.

 

Dersom du leser forskrift om jakt og fangst finner du alle detaljer, denne forskriften er jegernes bruksanvisning, og alle plikter å kjenne denne, eller de deler av foeskriften som er relevant for den jakt du driver.

 

222 er vel litt snaut for storviltjakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener tiden inne til å dele storviltet inn i to eller tre grupper med forskjellige krav til anslagsenergi.

En slik endring kan gjøre kravet (eller kravene) enklere siden jakt med rifle på rådyr og gaupe fordrer skyteprøve og har et krav om at anslagsenergien skal være minst 980 joule allerede.

Og strengt tatt behøver man ikke anslagsenergi på minst 2700 joule (275 kgm) med ei 9 grams kule under jakt på villrein, dåhjort og hjort. Derimot er dette anslagsenergikravet mer riktig i forhold til jakt på elg og bjørn.

 

Og om ikke det er forvirrende nok nå, så gjør forslaget Direktoratet hadde inne til høring det enda mer komplisert ved at de ønsker endring fra gjeldende minimumsvekt på 9 gram (139 grain) til 7,4 gram (114grain).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi bør være meget forsiktige med å ønske oss flere regler om jakt. Vi risikerer å få det vi spør om, nemlig flere regler, men de kommer pakkevis, og vi får ikke bare det vi spør om. Pr idag er det nok å ha med 3-4 forskjellige papirer på storviltjakt, men jeg antar at dette vil doble seg på de nærmeste 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig usikker på hva direktoratet mener med forslaget sitt. Bakgrunnen er vel at 6.5 stabiliserer lange homogene kuler dårlig. Men hvis det er tilfellet bør vel likeverdige kaliber få samme fordelen. Helsike, man skyter jo glatt en rein eller hjort med 25-06, faktisk går det fint med 243! Etter min mening bør dette unntaket gjelde rein og hjort. Elgen blir litt vel kraftig, selv om man helt klart kan skyte kalv eller ungdyr med 25-06. Personlig betyr det lite da jeg bruker allsidigheten selv, 7mmRM til alt over rådyr!

 

:):winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er veldig usikker på hva direktoratet mener med forslaget sitt. Bakgrunnen er vel at 6.5 stabiliserer lange homogene kuler dårlig. Men hvis det er tilfellet bør vel likeverdige kaliber få samme fordelen. Helsike, man skyter jo glatt en rein eller hjort med 25-06, faktisk går det fint med 243! Etter min mening bør dette unntaket gjelde rein og hjort. Elgen blir litt vel kraftig, selv om man helt klart kan skyte kalv eller ungdyr med 25-06. Personlig betyr det lite da jeg bruker allsidigheten selv, 7mmRM til alt over rådyr!

:):winke1:

 

Se på UK, der detter alt av hjortedyr legalt for 243 Win (de får forresten bruke lys til både rev og kaninjakt men det er en annen historie)

De har riktignok ikke elg, men ellers et utrolig bra uvalg fra chinese water deer, via muntjac, rådyr, sika, fallow og red (glemte sikkert noen i farten)

Hadde man her i landet satt en grense oppad til og med hjort, og så puttet elg og bjørn i same klasse, kunne man åpnet for mange interessante kalibre for de mindre hjortedyra.

Men vi har tydeligvis et slags 6,5x55 syndrom som nok er historisk betinget, men som også setter dagsorden på diverse måter.

Nå sist med forslag om å tillate en kule som etter sigende ikke finns slik jeg har oppfattet det ..... ?

Link to comment
Share on other sites

Tror man må se ting I et historisk lys. 6,5 Krag ble mye brukt, men med dårlige ladninger og kuler ble Kragen som jaktrifle forbudt til elg,hjort,villrein. Passet sikkert staten bra som hadde masse mausere til salgs. Dette var krigsbytte etter tyskerne. Ingen skal fortelle meg at ikke kragen er velegnet til rein og hjort. Så kragen ble forvist til DFS. Men resultatet ble jo at 6,5 svensk mauser ble et populært jaktkaliber. Dette henger igjen hos besservisserne som mener at 6,5 er et marginalt kaliber. Det kan godt være at det er på elg, men I dag har faktisk folk flest mulighet til å ha mer enn ei børse. Kalibre som 243, 25-06, 6.5-06, ja faktisk 6,5 Krag burde vært tillatt på rein og hjort. Helvete, jeg tror jeg glatt kunne felt rein med 6mmBR en min. Skuddplassering er alfa og omega. Er helt sikker på jeg kan felle rein med bua mi! Ja til buejakt! Eh... et annet forum.... Ok.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering er alfa og omega. Er helt sikker på jeg kan felle rein med bua mi! :mrgreen:

 

Det er hele poenget, det meste vil falle dersom skuddet sitter riktig, nesten uansett hva du skyter på. Jeg har skutt noen rever med 22LR, på hold opp til 125 m (før enerigkravene kom vel og merke :roll: ) og reinsdyr med 6,5 mm Krag, og de har alltid gått rett ned. Jeg har lest at det har forekommet at man har skutt elefanter med 22LR, men det er en historie jeg ikke kan bekrefte eller har sett at andre har bekreftet.

 

"Grove" kalibre med stor anslagsenergi er ingen garanti for at dyret faller fort og effektivt, jeg har skutt 2 reinsdyr som hadde blitt skadeskutt tidligere i jakta, + ett som jeg traff på rypejakt som jeg ikke kom nær nok til å avlive med hagla. Skyteprøven har således utvilsomt sin berettigelse, den er etter min mening viktigere enn disse kravene til anslagsenergi.

 

For å ta et litt bisart og OT eksempel: "Alle" er vel enige om at 44 mag er et kraftig og potent kaliber, allikevel overlevde Wilhelm Nygaard i Aschehougs forlag tre skudd fra 44 mag. Ett av disse ville uten tvil drept han dersom dette hadde truffet "riktig"

Link to comment
Share on other sites

ja, okei, da satser jeg nok på det ;)

jeg hakke snøring på lading, så har en kompis som får gjørra sånnt får meg :P

 

I afrika så blir det kudu,oryx, vortesvin eller steinbuk, sjakal og no fugler(dette er det jeg har bestemt meg for før jeg drar, blir vell ei antilope til tenker jeg) ;)

Reiser til Namibia ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter å vurderer å kjøpe meg ei ny børse i kaliber 270 win

noen som har erfaring med dette kaliberet?

. Det var min tidliger favoritt til bukk,bever og rev. Felte aldri elg med 270'n, men hadde veldig lyst til det. Ladet opp både swift, og Woodleigh. Min favoritt på rådyr var 130gr remington kule.
Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte inn på Africahunting.com for å sjekke. Det faktisk sånn at Namibia har et minstekaliber på 7 mm. Dog sier de fleste outfitterne at 270 og 6,5 er greit. Sør Afrika har ingen minstekaliber for plainsgame. Botswana har .222. Tanzania har .224 og Zimbabwe har 7 mm. Tror årsaken til grensa på 7 mm er populariteten til 7 x 57 I land som Namibia med tyskavstammet befolkning.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er egentlig ganske interessant å diskutere litt. På den måten får vi tråden tilbake så den matcher topic til norskt storvilt også :wink:

Med å godkjenne 7,4 g kulevekt vil jo 25-06 bli godkjent.

Hadde det enda vært så vel. Forslaget var spesifikt for kaliber 6,5x55...

Forskriften angir vel ikke kaliber som er godkjent?

Det den ihvertfall regulerer - er kulediameter/-vekt og energikrav.

De gjeldene bestemmelser i §16 i dag er 9 grams (139grain) kule laveste kulevekt for bruk til storvilt ( elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn) . Grensa på 9 gram gjør kaliber 6,5mm (264") til minste lovlige kaliber til dette viltet. Det er forsøkt laget og finnes et sted der ute, (men vanskelig å få tak i) 9 grams kuler til kaliber .25 (257") . Med denne i f.eks. en 25-06 kan man med henvisning til §16 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst lovlig jakte slik storvilt som tidligere nevnt. Uansett ville ikke dette blitt normen blant jegerene, men kun for de spesielt interesserte.

 

Nå har DN slått seg på bølgen for å fremme blyfritt alternativ i riflekuler. Ikke noe galt i det forsåvidt. Homogene kobberkuler begynner å bli et godt alternativ i de fleste kalibre. Ikke alle kalibre egner seg like godt. Og definitivt ikke i kaliber 6,5x55 og de andre små seksogenhalverne. Siden ei 9grams homogen kobberkule med denne diameteren er urimelig lang, vil den derfor måtte settes dypt i hylsa og vil "stjele" plass for krutt som igjen vil føre til for lav hastighet for å oppfylle dagens krav til anslagsenergi.

Hva gjør så DN med dette "problemet"? JO! Vi setter ned kravet til kulevekt for å oppnå tilstrekkelig hastighet for den oppsatte energien på på minst 2700 joule (275 kgm) og spesifiserer at dette skal gjelde kun for 6,5x55.

 

Joda, det vitner om lite våpenkunnskap i DN, men det er ikke tatt ut av det blå allikevel, serru. Riktignok finnes det ikke pr.dd. noen kulekonstruksjon i kal.6,5 (.264") med kulevekt 7,4gram - 114grain. MEN det finnes gode jaktkuler i kaliber 25 (.257") av både god gammel blyholdig utgave OG i blyfritt alternativ i 115-120grain ish vekt.

Direktoratet for naturforvaltning viser med dette at de veit tydeligvis om at det finnes "sterke krefter" som ønsker innført kaliber 25-06 som lovlig kaliber på reinsfjellet, men de prøver å unngå dette med å foreslå 6,5x55 som et unntak for 9grams regelen.

 

Når en kalkulerer ei 7,4grams kule i normas ballistiske kalkulator (balistisk koeffisient 0.450 ? ) finner en at den må ha ca 930 meter/sek utgangshastighet! Rimelig heftig ladning til å være en 6,5x55 altså. Det verste av alt.. Beregnet til elg!

Jeg ser for meg noen lange vanskelige ettersøk for de som vil teste ut dette. Hvis de da ikke klasker den lette kula med den høye farten i områder som jegerprøven ikke anbefaler. :mrgreen: (Nakkeskudd ville vært perfekt)

La oss komme tilbake til fornuften hvor kulevekt og hastigheter harmonerer med krav til anslagsenergi for standardkalibrene uten å måtte ha ammunisjon som er farlig for våpen og skytter! Når selv en gammel traver som 6,5x55 tomler avgårde ei tung blykule etter moderat kammertrykk mot skogens konge vil den eneste faren være i form av brå og uventet død for viltet.

Så jeg spør igjen.. Hvorfor i himmelens navn kan de ikke lytte til fornuft i DN og lempe på kravene til anslagsenergi med lettere kule for de som ønsker blyfritt alternativ for villrein, dåhjort, ulv. Og eventuelt dagens krav til elg, bjønn og moskus.?Men DA med 9 gram som letteste kulevekt.

 

Skal byråkratene være vanskelige, kan jeg være sannelig vanskelig tilbake. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med å godkjenne 7,4 g kulevekt vil jo 25-06 bli godkjent.

Hadde det enda vært så vel. Forslaget var spesifikt for kaliber 6,5x55...

OK. Trudde forslaget var spesifisert til minimum kulediameter 6,5mm, og ikkje ei spesifikk hylse bakom...

Link to comment
Share on other sites

ei 7,4grams kule i normas ballistiske kalkulator (balistisk koeffisient 0.450 ? ) finner en at den må ha ca 930 meter/sek utgangshastighet! Rimelig heftig ladning

930m/s på 7.4g kule er da ikke heftig en plass? Bortsett fra der den lander

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...