Jump to content

DUN! Informativ tråd


SittingDuck

Recommended Posts

Sitter og kjeder meg på nattevakt, og lurer på om jeg skal prøve å starte en vettig tråd om dun.

Det finnes helt sikkert flere på kammeret med stålkontroll på dun, og jeg oppforder dere til å dele kunnskap. Finner utrolig lite info og erfaringer om dun her inne, og synes det er velfortjent at denne fantastiske isolasjonen får sin egen tråd.

 

Selv har jeg har ikke eid allverdens dunplagg, men noen har det blitt. :smile:

 

Vil allerede nå understreke at jeg er tilknyttet en butikk som selger mye dun, både soveposer og klær.

Men vi har ikke nettbutikk, og dette er ikke ment som reklame på noe slags vis.

 

 

Idag er dun blitt en hverdagsluksus som sprer seg fort. For 20 år siden var det få i Norge som tok seg råd til et dunplagg, og iallefall ikke en sovepose.

 

Dun har blitt vesentlig billigere de siste 20årene, og på 80tallet når sjefen min kjøpte sitt første dunplagg hadde han ikke råd til en hel jakke. Han kjøpte en dunvest fra RAB til litt over 3000 kr.

 

Teknisk info: (lånt fra helsport og tilpasset tråden)

 

Dunblanding:

De viktigste parametrene for å vurdere et isolasjonsplagg med dun, er dunblanding, spenst og fyllmengde av dun. Det som vanligvis kalles ”dun” er i virkeligheten en blanding av både dunfibre og fjær. Dunet har en myk, tredimensjonal konstruksjon med små armer som fanger mye luft, mens fjær er flat og stivere og holder derfor på mindre luft. Det er som kjent mengde luft som fanges i fyllmaterialet som avgjør isolasjonsevnen. Dunblandinger oppgis som en prosentandel dun i forhold til fjær. En 90/10 blanding inneholder 90% dun og 10% fjær og er den mest brukte dunblandingen for tekniske dunjakker. I våre summit og expedition jakker bruker vi en høyere dunblanding på 95/5 for å oppnå maksimal varmeisolasjon per vektenhet. Kvaliteten på denne blandingen er såpass krevende å oppnå i produksjon at prisen også ligger langt over en 90/10 blanding. Denne blandingen brukes derfor kun på produkter der varmeisolasjon per vektenhet er avgjørende for funksjonen til produktet.

 

Dunspenst:

Et annet mål på isolasjonsevnen til dun er dunspenst. Dunspenst eller fill power forteller hvor stor evne blandingen har til å opprettholde et visst volum, og stå imot trykk utenfra – altså evnen til å holde på luft og isolere. Den europeiske testen av dunspenst gjennomføres ved at 20 g dun plasseres i en glassylinder med et løst lokk over. Lokket presser blandingen sammen, og når lokket blir liggende rolig leses det av på sylinderen hvor stort volum dunblandingen opptar. Dette blir målet på spensten eller ”fill power” til blandingen. I USA måles dunspensten annerledes, trolig med et lettere lodd. Derfor vil en dunjakke som oppgir dunspenst på US vis alltid ha høyere fillpower enn den "egentlig har"

 

Regn med ca 100 cuin forskjell på toppdun, og litt mindre på <650cuin

 

Fyllmengde:

Hvor varm en dunjakke er, vil derfor alltid være en funksjon av dunblandingen, dunspensten og mengde fyll i jakka. En 80/20 jakke kan være like varm som en 90/10 jakke, men da må det brukes større fyllmengde slik at jakka igjen antagelig vil bli tyngre. Jo viktigere vekten på jakka er, jo bedre dunblanding.

 

 

 

For å gjøre det enkelt vil jeg holde meg til den europeiske skalaen i denne tråden.

 

 

Så litt generell info:

 

Mange er redd for fukt, og velger vekk dun av den grunn. Jada, fukt er duns verste fiende, ingen tvil. Du bør ha en tørketrommel og noen tennisballer om du går til innkjøp av et dunplagg 8)

 

Bruksområde må velges med omhu, sånn som med det meste annet. Ingenting varmer bedre enn dun, men en våt dunjakke er ubrukelig. Fuktig høstjakt på vestlandet er nok ikke der dun vinner flest stemmer, men den kan absolutt brukes der også. Trikset viser Roe i langholdsbloggen “lufter hunden”. Han er en heldig eier av en Marmot zeus i 800 cuin. Dette er en dungenser av typen superlett, og den tåler ikke mye regn. Vanntett pakkpose er trikset, og skalljakke utenpå når den er i bruk. Den tar ikke særlig mer plass enn kaffekoppen og veier noe sånt som 350 gram. Nei jeg selger ikke Marmot, og jeg lover at det ikke er reklamering på gang :lol:

 

Igjen tilbake til dunspens: Jeg ser mange som har forlest seg på dunkvalitet og søymfarer infolappene for å finne ut hvilken jakke som er varmest. Noen får sjokk når de ser at TNF sin McMurdo parka bare har 500cuin dun, og den koster 5000 kr. Denne parkasen har et panser av et ytterstoff, som er vanntett og vintett og sikkert skuddsikkert mot kaninkalibre som 6.5x55 også :mrgreen: Hadde denne vært fyllt med 800cuin dun ville den kollapset totalt og ikke isolert bedre, men kostet flere lapper mer.

 

Derfor er det viktig å se balansegangen. Er det en superlett dunjakke med 600cuin, så er dette (som oftest) gjort for å spare penger. Outdoor research for eksempel er fæl på dette, og ja disse selger jeg. Noe jeg ikke er stolt over. :shh:

 

Merke info:

 

RAB: Britisk, og har holdt på med dun i over 40 år. Disse vet hva de holder på med og bruker stortsett bare 750 cuin og et ganske lett ytterstoff av ettlags pertex. Jakkene har vært forbeholdt alpinister, men i det siste har de lagd en del “byjakker”

RAB er dunverdens Lapua Scenar, eller Sierra MK om du vil. Andre produsenter streber etter å måle seg med RAB.

 

TNF (the north face): Amerikansk, gammel traver. Ikke så stor på dun, men de har en del parkaser og en sinnsyk jakke som heter Himalaya. Denne har 700cuin og er 1.2kg. Ytterstoffet er windstopper og såpass lett at dunen klarer holde spennet. Denne er for varm for normale folk, og prisen er 6000,-

 

Mountain equipment: Lager også bra dunjakker, og bruker fra 650 til 800cuin. Værstingen heter Greenland og gir mye for pengene i forhold til TNFs himalaya.

 

Klättermusen: Svensk merke, som har eksplodert de siste årene. Spesielt kjent for bomullen deres.

Av dun så vil jeg varmt anbefale Liv. Det er en genser med 800cuin som veier 280 gram. For øyeblikket har http://www.ute.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank har denne på tilbud til 1500,-. Meget godt kjøp.

 

Bergans: Norsk gammel traver som har sklidd over i litt for mye kommersielt tull de siste årene. Men de har en parkas som heter Expedition down light parka. Denne er stor men forholdsvis lett. 750cuin og har et solid ytterstoff. Min absolutte anbefaling hvis du er ute etter en dunjakke å kle utenpå skalljakken på kalde vinterturer, eller som ytterjakke når det er bikkjekaldt i bygda.

Det er en forholdsvis billig jakke, som tåler å bli brukt mye. Veil pris er 3000,- men ligger til 2300,- og 2600,- på nett.

 

Sir Joseph: Tsjekkisk dungigant, og leverer mye bra! Koteka heter den sykeste vekt/effekt serien deres. Jeg har soveposen Koteka 500. 880gram og komftemp 9-.

Kotekaserien har også jakker.

 

Norrøna: Norsk. Ikke så stor på dun, men de har bra jakker nå. Er ikke mange år siden de slet med å få til den første dunjakken. Trollveggen og Lyngen er bra jakker. Er brukt endel primaloft i begge på utsatte steder.

 

 

Marmot: Utviklet av klatrere for klatrere av noen studender i California på 70tallet. Det begynte med dun og de satser fortsatt hardt på dun. Zeus 1/2 zip er nevnt. Dette er en superlett genser, eller pullover om du vil. Designet for å erstatte flis eller ullgensern.

 

Western Mountaineering: Som Vest nevner nedenfor. Også sin opprinnelse fra California og lager soveposer i den råeste ligaen. Stor oksen deres heter Bison og koster skjorta.

Jeg har heller ingen erfaring med klærne. Vet de har ei dunbukse til en overkommelig pris.

Det er liksom soveposene de er kjent for.

 

 

Helsport: Norsk. Mest kjent for meget gode telt og litt mindre gode lavvoer.

Dunproduktene deres har jeg ikke fått tafset noe særlig på, men de har en god del soveposer som virker lovende og til en overkommelig pris.

 

 

 

Skriver mere når jeg får tid.

 

Her er en gammel, men fortsatt operativ test gjort av DNT

 

http://www.turistforeningen.no/article. ... 1&fo_id=15" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så flott at noen tar seg tid til å lage informative tråder!

Jeg er i markedet for ei mellomjakke som skal erstatte den gamle "koma"gensern min som mellomplagg.

Jeg har sett meg ut disse 3 som mulige kandidater.

 

http://www.patagonia.com/us/product/pat ... 4673-0-889" target="_blank

 

http://www.patagonia.com/us/product/pat ... 4755-0-331" target="_blank

 

http://www.patagonia.com/us/product/men ... 4735-0-425" target="_blank

 

Så kommer spørsmålet.Alle tre har 800 i fillpower.Vil det si at alle er like varme/vil isolere like godt?

Down shirt og down jacket ser jo mye smidigere ut å ha under ytterjakka,samt at down shirt`n veier bare 167 gram 8)

 

Noen som har kjennskap til disse produktene?

Link to comment
Share on other sites

Så kommer spørsmålet.Alle tre har 800 i fillpower.Vil det si at alle er like varme/vil isolere like godt?

Nei, fillpower sier vel bare noe om hvor "mye luft" det blir i en vektenhet dun, og det igjen gir et tall på hvor godt en vektenhet isolerer. Det ser ut som om disse har ulik mengde dun i seg (uten at det står spesifikt hvor mye dun det er i hver), og jakkene med mer dun i seg vil da være varmere.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig: For de som ikke er brukere av dunplagg er det på sin plass å informere om at dette er sterkt vanedannende plagg. De blir fort yndlingsplagg, og jeg er redd for at de også forverrer "frossenpinnfaktoren"...

 

Andre gode merker som ikke er nevnt i trådstarters opplisting: Mountain Hardware, Patagonia (som er nevnt lenger ned), Sir Joseph og Marmot (som forsåvidt trådstarter nevner).

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og kona bruker Norrøna Lyngen light weight under skalljakke når det blir mye sitting/ståing. Tar ikke noe plass i sekken (i vanntett pose) og varmer veldig bra. http://www.norrona.com/Products/3174-10/lyngen-light-weight-down750-jacket-m Det har av og til vært veldig gode tilbud på disse :mrgreen:

 

Har en tykk Helsport Summit jakke jeg bruker av og til også (http://www.helsport.no/no/produkter/BEKLEDNING/dunBekledning/Summit) Går fint i -30 med bare super under. Blir for varmt å gå i men, kan komprimeres veldig i sekken og er skremmende behaglig når man stopper.

 

Etter jeg fikk barn har jeg brukt dun mye mer enn før. Blir produsert lite varme fra bevegelse når man er ute med barn.

 

Noe av det beste med dun er hvor lite plass det tar komprimert i sekken i forhold til hvor mye det varmer når man tar det på.

 

Dun sovepose er også et av kjøpene jeg har hatt mest glede av.

Link to comment
Share on other sites

På en tur til New York i 2007 gikk jeg til innkjøp av en Mountain Hardwear, Phantom jakke. Den har 800 dun, og veier litt over 400 gram.

Denne har vært med meg på omtrent hver eneste tur etter det.

Den tar ikke store plass, og er noe av det første jeg pakker i sekken.

Brukes på post på jakt eller i pauser rundt bålet, gjerne som mellomplagg hvis det regner eller snør.

 

På rypejakta er vi 4 stk som bor i lavvo noen dager hver høst. Dette har vi gjort i over 15 år. Og vi har prøvd det meste av kombinasjoner av klær.

Nå er samtlige satt opp med dunjakker av denne typen, eller lignende.

Samtidig har alle bukser av typen Mountain Hardwear, compressor pant. Ikke dun, men likevel veldig god og varm.

Det er rett og slett en fornøyelse å komme tilbake til campen etter en lang dag, og få på seg disse plaggene.

 

Hvis noen skal til New York så legg turen innom butikken "Tent&Trials". Kjøpte også Arcteryx skalljakke til halv pris sammenlignet med hjemme.

De har det du trenger. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det vrimler av dunjakker, dunvester og dunparkaser. Det selges "dunplagg" i utallige varianter og merker, ser det ut til.

 

Men hva med de nedre avdelinger? Er det noen merker som har bukser med dunfyll?

 

 

bergans har en bukse til den expeditionparkasen jeg nevnte. 750cuin. Dette er klær som er solide og rimelige. mye brukt på polferder. buksen er som en bib og har glidelås hele veien på begge sider.

 

bukse og jakke har 5meter vannsøyle men sømmer er ikke sveiset.

Link to comment
Share on other sites

Flott med eigen duntråd :smile:

 

Det er litt ulike meiningar om kor stor forskjell det er på eropeiske og amerikanske måltall for dunkvalitet. Eg har sett påstander heilt ned til 40 og opp til 100. Så vidt eg veit er det ikkje gjort testar på dette, litt merkelig kanskje då dette burde vere enkelt å få til for seriøse friluftsmagasin.

 

Uansett så er det ikkje så enkelt at ei jakke eller sovepose med 800 dun er bedre eller varmare enn ei på 650, det kjem jo an på først og fremst mengde,men også ytterstoff/innerstoff. Ein anna fordel utanom isolasjonseffekten med høgkvalitetsdun er at den er meir komprimerbar, bakdelen er prisen. Ei jakke med 650 i større mengder enn ei 800 dun jakke kan vere både varmare og billegare.

 

Andre produsentar av dunjakker og soveposar er:

http://www.sierradesigns.com" target="_blank Dette er ein velrennomert produsent av friluftsliv med meget gode kvalitetsprodukt til fornuftige prisar.

 

http://www.montbell.com" target="_blank topp produkt, ukjent merke i Norge,men populært i USA . Har sjølv ein slik http://www.montbell.us/products/disp.ph ... id=1121792" target="_blank ein tresesongspose med komf temp ned til -9 på under ein kilo og som tar minimalt plass. Den er ytterbehandla slik at den tåler ein god del fuktigheit/vatn sjøl om den ikkje er vasstett.

 

http://www.westernmountaineering.com" target="_blank Eg kjenner ikkje så mykje til kleda,men soveposane er heilt i toppen,men det er også prisane....

 

http://www.kelty.com" target="_blank bra produkt til rimelege prisar.

 

http://www.featheredfriends.com/frontpage.html" target="_blank Pris og kvalitetsmessig omtrent som Western Mountaineering

 

http://www.marmot.com" target="_blank kvalitetsprodusent med stort utvalg

 

http://www.haglofs.com" target="_blank nordens største leverandør av "outdoor produkter"

 

 

Her er ei amerikansk testside for friluftsprodukt mellom anna dunsoveposar og jakker. Kan jo vere greit å sjå andre testar enn dei som står i norske blad. http://www.outdoorgearlab.com/" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Uansett så er det ikkje så enkelt at ei jakke eller sovepose med 800 dun er bedre eller varmare enn enn på 650, det kjem jo an på først og fremst mengde,men også ytterstoff/innerstoff. Ein anna fordel utanom isolasjonseffekten med høgkvalitetsdun er at den er meir komprimerbar, bakdelen er prisen. Ei jakke med 650 i større mengder enn ei 800 dun jakke kan vere både varmare og billegare.

 

 

Dette glemte jeg å nevne ja. Sikkert ikke selvforklarende for alle.

Det skal også nevnes at dun er vanskelig å få til. Spesielt lettvektsplaggene.

 

Det finnes mange forskjellige lure måter å sy dunkammerene og ikke alle får dette like bra til.

 

Feks. så slet Norrøna skikkelig med sin Trollveggen dunjakke og denne ble holdt tilbake for salg i flere år før de fikk kvaliteten opp på et godt nok nivå.

 

Nå er det en topp jakke, om enn litt tung.

 

 

Det er litt ulike meiningar om kor stor forskjell det er på eropeiske og amerikanske måltall for dunkvalitet. Eg har sett påstander heilt ned til 40 og opp til 100. Så vidt eg veit er det ikkje gjort testar på dette, litt merkelig kanskje då dette burde vere enkelt å få til for seriøse friluftsmagasin.

 

 

Ja jeg har også sett dette. Det virker som spriket blir mindre når dunspensten blir lavere slik at det kan tenkes at de to skalaene ikke er parallelle.

 

 

Så til anmoe: Som du selv sier, så er dette klær designet for vading. De er da ikke laget av dun, men av primaloft. Kunstig dun, med en sånn veldig ca spenst på 500cuin.

Coreloft er arcteryx navn på ca samme stoffet.

 

Dette brukes faktisk mye i dunplagg som forsterking i bæreområde for ryggsekk og andre utsatte steder. Typiske bruksområder ellers er varmeisolasjon som kan bli utsatt for endel fukt. Padlere bruker mye coreloft har jeg hørt.

 

Takk til Vest for fin info om andre store merker.

Flere av disse tenker jeg komme nærmere tilbake på.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig: For de som ikke er brukere av dunplagg er det på sin plass å informere om at dette er sterkt vanedannende plagg.

 

Absolutt, jeg hadde aldri tenkt på at det kunne være noe spesielt smart med dunjakke før jeg kjøpte en Rab Neutrino plus i fjor og det som er så smart er jo at man kan gå med helt vanlige inneklær under, før hadde jeg tykke ullgensere osv. fordi jeg bare hadde skalljakker og softshell, så når man kommer på jobb og tar av seg jakka er man jo strengt tatt fortsatt like isolert. Nå er det bare å ta av dunmonsteret også er man rett i inneklær med en gang.

Ulempen er at er det under -10 kan jeg nesten ikke bevege meg, da det blir for varmt. Så nå er jeg selvsag nødt til å kjøpe også en tynnere dunjakke til middels kaldt vær. Rab har vel sikkert noe fint og dyrt der også :?

Link to comment
Share on other sites

Berre for å gjere det med måltall på dun endå meir komplisert så er det europeiske produsentar som brukar den amerikanske skalaen. Følgjande står å lese på RAB sine sider : "Rab use only the highest quality European down. We use US fill power ratings to indicate the down quality (or lofting ability) because it is more commonly understood around the world than the EU system. US fill power ratings are also used by most of our competitor brands and this allows you to more accurately compare our products with others on the market."

 

Ein anna norsk produsent av dunprodukt er Helsport. Eg har ei Trysil dunjakke med 650dun som er heilt ok. Dunjakker er fine ikkje berre å bruke som vanlege jakker når det er kaldt,men kan også komprimerast og puttast i ein pakkpose og brukast som varmeplagg ved postering eller stopp på skitur om vinteren osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Føgjande står å lese på RAB sine sider : "Rab use only the highest quality European down. We use US fill power ratings to indicate the down quality (or lofting ability) because it is more commonly understood around the world than the EU system. US fill power ratings are also used by most of our competitor brands and this allows you to more accurately compare our products with others on the market."

 

:overrasket::overrasket::shock::shock:

 

Herregud. Dette har ikke jeg fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

Fikk napp på en slik en til dama på en Ebayauksjon i går kveld.Tenker det vanker brukbar belønning på meg da 8)

Spent på å se hvordan den er..Virker den bra så kommer det nok fortløpende en med mitt navn på også.

 

Noen som har erfaring med den?

 

Kanskje huske å legge ved link til produktet ja :oops:

http://www.patagonia.com/us/product/pat ... 4682-0-425

Link to comment
Share on other sites

Bergans down dun jakke er den beste vinter jakken jeg har eid. Går alltid i tshirt under den for å holde normale temperaturer på vanlig bruk på vinteren. Jakt jakke er det derimot ikke, gikk 50m med den og det ble ekstremt varmt med tynn fleece genser under. Samtidig er den svært oppblåst noe som gjør at den ikke er spesiell behagelig å bruke med sekk. Men nå på vinterstider er den alltid med i sekken da, siden den er ca 15x15cm i komprimert tilstand og veier ingenting. Veldig god å bruke på post med ullgenser under helt opp til rundt -20 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stusset litt på prisen, den ene er $295, den andre $1300. Kan jo isåfall kjøpe 4 stk for prisen av en.

Hvis det er samme jakken virker det rett og slett for godt til å være sant. Er det det?

Har sett denne til tett oppunder 10.000 i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om det er mulig å sanke ærfugldun på Sørlandskysten. Ettersom jeg ikke kjenner til dunvær her, lurer jeg på om det skyldes klima, eller om jeg ikke har fått meg med at dette også ble gjort på sørlandet i tidligere tider. Har tilgang til holmer hvor ærfugl hekker, så jeg har vurdert å bygge kasse som et forsøk. Noen som har peiling på den slags?

 

§ 6. Sanking av egg og dun

 

Dun av ærfugl kan tas bort hele sommeren etter at klekking har funnet sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...