Jump to content

Ny klubb, nytt kurs?


BigBore

Recommended Posts

Må du ta nytt kurs når du bytter pistolklubb?

Jeg er og har vært medlem av en pistolklubb på østlandet i mange, mange år. Så lenge at vi hadde vel ikke noe ”kurs” i den forstand for å bli medlem den gangen.

Jeg trener / mosjons skyter som ”gjest” her borte i Bergen, men politiet henger seg opp i at jeg ikke er medlem i klubb her jeg bor.

Om jeg ønsker å bli medlem i pistolklubb her i Bergen også. Vil klubbene kreve at jeg kjøper kurs av de før jeg blir medlem?

Link to comment
Share on other sites

De har vel uansett ikke anledning til å forlange at du skal ta nybegynner-/sikkerhetskurs for å tegne medlemsskap. Dersom de SKULLE forlange kurs ville det vel i så fall være dersom du ønsket å låne klubbvåpen på banen eller ved kjøp av våpen.

 

Siden du nevner politiet, regner jeg med at du allerede eier håndvåpen. (Noen andre kommer nok til å kommentere politiets manglende lovhjemmel for å forlange at du skal melde deg inn i en klubb i Bergen.) Sjøl har jeg byttet klubb 5 ganger, og aldri fått krav om nytt kurs. Men nå skal det være sagt at jeg kjøpte våpen og begynte å skyte stevner allerede i min første klubb (Drammen PK), slik at ved hvert klubbskifte var jeg allerede kjent for min nye klubb pga eksisterende stevneaktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny pistolskytter, og blir ofte litt forundret over hvor forskjellig dette med kurs og medlemskap praktiseres rundtom i landet.

 

Jeg synest det er helt urimelig at dersom man har ett kurs i en klubb eventuelt holdt på siden før kurs ble aktuelt og en nødvendighet, skal måtte ta ett nytt kurs i ny klubb for å kunne skyte.

 

Dette minner litt mere om "Her skal vi ta inn det vi kan av penger, og de som ikke vil betale kan bare holde seg unna vår klubb.... Denne idretten vil vi i gutteklubben ha for oss selv" enn at dette har noe med sikkerhet å gjøre.

 

Vist det er slik at en NFS klubb sitt kurs er mindre verd enn en annens, er det på høy tid at kursene blir standardisert slik at ett kurs holder til alle NFS klubber. Om det er noe spesielle kurs en klubb har fordi det er spesielle fasiliteter på banen, burde dette vært trukket ut som et lite "banekurs", men da burde alle gjesteskyttere også ta dette kurset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egen 9mm pistol og har hatt dette i mange år. Jeg har også hatt andre håndvåpen men disse er nå solgt.

Politiet kom inn i bildet da jeg nå søkte på revolver igjen og fikk avslag fordi jeg ikke var medlem i Bergen.

På østlandet har jeg ikke vært på stevner utover klubbmesterskap.

Jeg har ikke snakket med klubber her enda så jeg vet jo ikke om de vil kreve kurs heller...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt detaljen klart for meg. Er det sånn å forstå at du er folkeregistrert og bosatt i Bergen men medlem av en klubb på østlandet? Eller er du folkeregistrert på Østlandet men bosatt i Bergen? har du søkt i Bergen?

 

Hvis du er folkeregistrert i Bergen men medlem av en klubb som ligger på Østlandet og dermed så langt unna at det ikke er mulig å trene i den klubben kan jeg skjønne at politiet i Bergen er litt betenkte med å innvilge søknaden. Meld deg inn i Bergen. Du skal ikke betale to kontinenter til NSF men må betale klubb og kretskontigent. Nytt kurs er unødvendig. Har aldri måtte ta det på nytt ved bytte av klubb.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skriver jo at han trener / mosjonsskyter som gjest i Bergen. Altså har han aktivitet, og den bør kunne la seg dokumentere med utskrift fra baneprotokoll el.l. Og dersom han har bare ett handvåpen fra før, så bør jo dette holde i massevis. Og uansett hvor betenkte våpenkontoret i Bergen er pga. at mannen er østlending (forstår dem godt) og har sitt medlemsskap østafjells, så kan likevel avslaget umulig være i henhold til lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Uansett er reglene for klubbskifte relativt klare. Man trenger bare bekreftelse fra gamleklubben at man ikke har noen økonomiske krav derfra. All den tid det kan dokumenteres at man er medlem i en annen pistolklubb og faktisk har egne våpen, så vil det være rart om klubben forlanger sikkerhetskurs, men hvis du gjesteskyter der, så prater du vel med medlemmen også? Hos oss sitter alltid et styremedlem i oppholdsrommet, og om de ikke vet, så vet de hvem de skal spørre.

 

Du kan også være medlem i flere klubber, bare sørg for at du bare betaler forbundskontingent ett sted, medmindre du er rik og ønsker å sponse NSF litt ekstra :)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Siden du er våpeneier så har politiet allerede avgjort for den nye klubben at du er skikket til å ha våpen og trenger ikke ett nytt sikkerhetskurs. At grunnen til avslaget var at du ikke var medlem i en lokal klubb ser jeg som veldig rart og hadde sent inn en klage, det står at du skal være medlem i en skytterklubb, ikke en lokal skytterklubb.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

.......... Og uansett hvor betenkte våpenkontoret i Bergen er pga. at mannen er østlending (forstår dem godt) og har sitt medlemsskap østafjells, så kan likevel avslaget umulig være i henhold til lovverket.

 

 

OT;

 

Bergen er "fali" - bodde der i tre år og det ble det to unger ut av. Måtte komme meg vekk, så det ble med de to 8)

 

Istmus

 

Ps: Det var med samme dama, og vi er fremdeles gift :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetskurset er gjeldende for alle klubber med håndvåpen, bortsett fra praktisk (som er et annet kurs, men kan igjen brukes over alt her til lands der det nyttes praktisk).

Enkelt forklart: Du trenger ikke nytt kurs, dessuten så er beviset ditt på kurset at du har våpenkort på pistol.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er eneste treningsaktiviteten politiet kan kreve i trådstarters situasjon, en bekreftelse fra den klubb han er medlem av. At han har de nødvendige 4 oppmøtene i året i den klubben, eller 4 stevner fra hele landet for inneværende sesong/år (2011 akkurat nå). Oppmøter som gjesteskytter kan Politiet om de ønsker se bort fra. (iht. gjeldende lov)

 

Det enkleste er å melde seg inn som sidemedlem i Bergensklubben (om trådstarter ønsker å fortsette å skyte for gamleklubben). Koster klubbkontingent + Kretskontingent. Da er politiet pliktig til å regne med eventuelle oppmøter i denne klubben.

 

P.s. Sikkerhets/nybegynnerkurs er i utgangspunktet ikke påkrevd for den som allerede er innehaver av håndvåpen (så lenge mn holder seg innenfor samme forbund).

Link to comment
Share on other sites

Vet jo ikke hvilken klubb du trener i. Men jeg vil vel anta at de fleste klubber med egen bane vil forlange at du er medlem, hvis du skal trene der regelmessig. Du vil vel heller ikke få nøkler til bane slik at du kan heise flagg osv.

De flest aksepterer selvfølgelig at du av og til kommer sammen med noen av klubbens medlemmer og trener.

Hvis du bor i Bergen forstår jeg heller ikke hvorfor du ikke melder deg inn i en klubb her. Kan forstå det hvis din aktivitet er så stor og ditt nivå er sånn at du vil skyte i din tidligere klubb pga lagskyting på NM osv, men da må du jo sannsynligvis trene så ofte at det vil være naturlig å løse et medlemskap i en klubb i Bergen uansett (slipper jo krets og forbundskontingent). Hvis du bare skyter for gøy og moro kan jeg ikke se problemet med å skifte klubb?

 

Jeg skyter personlig i Åsane pk og kan jo uten videre si at hvis det kan dokumenteres kurs/opplæring/medlemskap og eget våpen vil ikke vi forlange noe nytt kurs. Og er du en aktiv skytter er du særdeles velkommen, ikke for mange av de her i området :D

Link to comment
Share on other sites

Når du har eget våpen er du jo i teorien regna som skikka og det burde ikke finnes en eneste unnskylning for at du trenger nytt sikkerhetskurs.

Forusatt at du holder deg innafor samme forbund selfølgeligt.

Men ut fra mye rare regler i klubber rundom overasker det meg ikke om det finnes unnskylninger for nytt kurs enkelte plasser.. :lol:

Lykke til og hold oss gjerne oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...