Jump to content

Bygge heldempet?


F86

Recommended Posts

Jeg har børstet støvet av min `73 Brno mod 2, flott våpen med godt avtrekk.

Siden folk ikke er så tolerante for smell som før tenkte jeg demper av en eller annen type.

Har sett litt på heldempede 22 rifler, noen som vil bidra med synspunkter? Rifla kommer til å bli brukt til rekreasjons skyting og litt jakt.

Kommer også til å pensjonere kikkerten, en Bisley de lux fra rifla var ny. Gjerne innspill her også, har brukt Meopta og S&B på grov riflene men disse koster jo litt..

Og til slutt.... noen som vet om hulspiss verktøyet som i alle fall var mye omtalt på SL kommer for salg noen gang?

Og i samme slengen :) blir to fot montert i reimbøylen ?

Link to comment
Share on other sites

børsa vil nok bli like stille med sub ammo om du har vanlig salonglyddemper som heldempet pipe, men sistnevnte ser jo betydelig tøffere ut da :wink: har bare erfaring med demperen jeg har, en SAK for salongrifle å da er det bare klikket fra tennstempelet man hører å klasket når kula treffer :mrgreen:

De vanligeste tofotene monteres i vanlige fester for avtagbare reimbøyler ( http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1688" target="_blank ). vet ikke hvordan det er på brno mod.2 men det skal ikke være verre en å skru ut de gamle og inn de nye evt. med litt lim på. Det er også tofoter som skal ha egne fester av ymse slag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og til slutt.... noen som vet om hulspiss verktøyet som i alle fall var mye omtalt på SL kommer for salg noen gang?

Du tenker på "Whisperizer" :wink:

Har en slik stående på hylla. Nei, den er ikke for salg.

 

Kjenner produsenten, såvidt jeg vet har han ingen planer om det, men man skal aldri si aldri.

Link to comment
Share on other sites

Du har en flott salong der, og du har etter mitt syn to valg/veier å gå med dine ønsker.

 

Men først litt om problemet tofot og Brno mod2/cz std-Lux utgavne.

 

Disse har så tynt forskjefte, at man må regne med at man "dytter" på løpet ved bruk av tofot. Dette kan bli noe frustrerende om man ikke er nøye med å ikke legge annen last en riflas (og da rett ned) på tofoten, triks som å laste tofoten fremmover, eller å legge trykk sideveis fremfor å sette bena i rett rettning før skyting. Må man regne med vill gi variasjoner i treffpunkt.

 

Så til valg av demper/dempe metode.

 

Det rimligste og enkleste er selvfølgelig å få montert en frontmontert demper på rifla di, og siden den er en langløpet 22llr rifle. Vill den garantert bli av de stilleste med sub amo, en A-Tec cmm4-6 rimfire eller tilsvarende lett demper av god kvalitet vill dempe denne godt.

 

Men du får en forbasket lang rifle av det hele, og det er ikke alltid like morro på jakt (ved blinkskyting spiller det ingen rolle).

 

Du kan selvfølgelig kappe ned din Brno, men da har du også fjernet noe av grunnen til at den blir så stille med demper (og er noenlunde stille uten som den er), samt at den ikke lenger er i nærheten av å være original.

 

Derved kommer vi til alternativ 2, som innebærer fjerning av åpne sikter, enda tynnere forstokk, kortere våpen (med demper montert hele tiden), tøff og hendig jaktrifle. Nemelig å sende rifla til Alm for montering av deres nye versjon av heldemper.

 

Det siste blir dyrere, men gir en den desidert beste jaktrifla av løsningene. og er valget jeg ville ha tatt om løpet uansett skal kappes, og de åpne siktene fjernes. Viss ikke ville jeg ha nøyd meg med å montere en frontmontert demper på Brnoen.

Link to comment
Share on other sites

Ja tror jeg går for å sende den til alm, sjøl om rifla representerer mye nostalgi :) Har kommet til at jeg har nok nostalgi som skal bevares så da er det bedre å gjøre denne så bruks venlig som mulig. Går egentlig greit å ofre jern siktene, har jo en Marlin 795 så jeg har lurt på å kovertere til "halv diopter) type us carabine.

Er litt i stuss på om jeg skal kjøpe ny stokk til Brno`n, det hadde kanskje vert en fordel med tanke på to fot?

Men ønsker jo fortsatt et hendig jaktvåpen som kan vere med på de fleste fjellturer.

Tror det generelt var bedre "ut av eska" kvalitet på Brno før, en kamerat kjøpte sin i 1980, merket god forskjell på de to riflene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ligger Brno`n og venter hos Alm, blir montert i en varmint stokk :)

Men så skal jeg bestille en "hulspiss die" fra Neal Waltz, problemet er at han vil ha en Cashier's Check .

Hvordan får jeg noe sånt i Norge? Har tidligere bare brukt kort og paypal for US handel.

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Det har seg vist sånn (uten erfaringer selv) at hastigheten i 22lr vil øke ved kapping. Det vil si at ei rifle med pipe på 40 cm er vanskeligere å finne amo som går i under-lydshastighet en ei på 60 cm :wink:

Dette gjelder ved kapping av 22lr pipe, men ikke for heldempet utgave (ALM), da en av tingene som blir gjort er å borre 8 hull i pipa så kruttgassene ventileres ut i demperen, og standard amo fortsatt holder seg underlyds.

Presisjon blir normalt konge på disse Alm konverteringene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei jeg kjøpte en heldempet 455 samme som Alm lager( denne er ikke laget der) ,jeg er ikke overbegeistret for måten det er gjort med å borre hull i løpet til kruttgass.Mister mye effekt der, samme type rifle bare nedkappet og med bra demper er faktisk like lydløs.Og mye billigere :D

Link to comment
Share on other sites

Og til slutt.... noen som vet om hulspiss verktøyet som i alle fall var mye omtalt på SL kommer for salg noen gang?

Du tenker på "Whisperizer" :wink:

Har en slik stående på hylla. Nei, den er ikke for salg.

 

Kjenner produsenten, såvidt jeg vet har han ingen planer om det, men man skal aldri si aldri.

 

 

Ser ut som denne ligner? Har ikke sett originalen før.... men løp og kjøp!

 

http://www.vertebrae.no/index.php?page= ... 11〈=nb" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Copper-Plated betyr kobber belagt, altså er det snakk om elektrolytisk påført forkobring og ikke en kobbermantel.

 

Plenty .22LR som er rundneset og kobberbelagt, men riktig helmantel er det jo ikke da. :)

 

Edit. treg til å svare og dårlig til å forklare..

Jeg er klar over hvor tynn den er, men det er likevel en form for mantel. Jeg har brukt en del bulk-ammo som var mantlet hullspiss, og den måtte jeg selvfølgelig skjære i for å se.

Det å bruke elektrolysen som argument er det samme som å si at federal fusion ikke har mantel :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Da er brno`n kommet fra Alm :) Ser bra ut. Venter nå på picatinny skinna så jeg får kikkerten på. Det ble i første omgang en sweet 6-18x40. De orginale montasjene ble litt lave grunnet den forb... utforminga på hevearmen. Har litt forskjellige billig ringer liggende så når jeg finner rette høyden blir det QR ringer. Blir moro å teste presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...