Jump to content

Sitter med et våpen jeg ikke får brukt...


blaser88

Recommended Posts

Heisann!

Kjøpte for ca 2mnd siden en Blaser r93, med kikkert, demper kappa løp og heile pakka.

Løpet var vel strengt tatt et løp som butikken hadde liggende, og som jeg mistenker har vært brukt, men det er ikke noe jeg henger meg opp i.

Fra starten av så var det litt ymse informasjonsflyt, men fikk til slutt booka salget. I ettertid har jeg etterlyst dette verktøyet man skal bruke for å

Løsne løpet med, men har ikke sett noe til det i posten, til tross for utallige lovnader ifra personen som dreiv bedriften.

 

 

Det som er problemet mitt nå, er at jeg i utgangspunktet sitter med et våpen jeg ikke får brukt, har ikke papirer på det, og våpenkontoret i det aktuelle distriktet har heller ikke fått inn søknaden min. Han som dreiv bedriften lovte også at han skulle sende blådelen av søknaden min oppover til meg, noe som IKKE har blitt gjort.

Så nå sitter jeg her med en riflepakke til 30k som jeg ikke får brukt, eller egentlig ikke har lov til å ha? ganske surt, noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få TURUT på hamar til å gjøre opp for seg nå som de har begjært opphør av as`et?

Håper at daglig leder der ser dette, da han er en bruker her på forumet, og at han tar motet til seg å ringer tilbake når han ser at han har x antall ubesvarte anrop på telefonen sin.

 

Tips til hva man skal gjøre? må jeg levere inn rifla mi på våpenkontoret her?

Link to comment
Share on other sites

Tenker du bare tar med deg kvitteringen for kjøpet til nærmeste politistasjon, så tar det vel ikke mange dager før alt er ordnet opp i. Politiet ser nok ikke like lett på saken slik som denne "useriøse" selgeren gjør.

 

Hva som skjer med våpenet ditt i mellomtiden er vel uvisst, men jo raskere du melder saken til politiet jo bedre er det nok for din egen del, siden våpenet er ubrukelig uten papirer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har gyldig utlånserklæring kan du bruke våpenet uten problemer. Men vil tro at den ikke er gyldig så veldig mye lengre sia det er maks 4uker.

 

Hvis selger ikke svarer på purringene dine lengre ville jeg purret på politiet til å undersøkt saken. Det er vel ikke så mye du kan gjøre..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe problem dette, har du utlånserklæring fra butikken er jo saken grei. Greit nok at utlånserklæringen egentlig bare varer 4 uker, men det bør jo gå an å snakke seg ut av. Av og til lurer jeg på om vi alle bor i samme landet. Det lånes ut mye jaktrifler her i distriktet, men de færreste har hørt at det er noe som heter utlånserklæring. Blir man mot formodning stoppet, er det sannsynligvis av en politimann man kjenner, og man forklarer bare at man har lånt rifla av den og den.

Link to comment
Share on other sites

Stikk innom onkel blå å legg fram utskrift fra elle e-poster + utlånserklæring + en eventuelt kvittering å si som det er.

 

Om de har invilget søknaden din tidligere og ser at du tilsynelatende har allt ditt på det rene så vill jeg anta at de vill registrere det og gi deg en våpenkort på dette på lik linje som om du kom med ei gammel krag du fant på loftet etter en død bestefar.

Om ikke så får du levere det inn til oppbevaring og levere en anmeldelse for svindel. Tror du står sterkere da dersom det blir til at du skal ha pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Aha..det forklarer hvorfor jeg ikke får svar fra TURUT. Jeg har nemlig ringt utallie ganger dne uke..fra mandag til fredag. Jeg trenger nemlig en bekreftelse på pris på en ting vdr forsikringen min. Litt o.t,men nå vet vi at TURUT på Hamar dessverre ikke er i virke lenger..å det er synd for bl.a trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Ganske kinkig situasjon, men er ikke værre enn at det er en enkel løsning. Har "meglet" i lignende saker før.

 

Du ringer til de som behandlet våpensøknaden din (eventuelt kontakter lensmannskontoret) og forklarer situasjonen.

 

Du har jo bevis på at våpenet er ditt siden du har kvittering. Forøvrig så ligger våpensøknaden din elektronisk hos politiet så de kan se at alt er som det skal være.

 

Dessuten så viser jo saken at vedkommende du har handlet våpen fra er useriøs (i og med at det er konkurs og slik du forteller, at tlf og sånt ikke blir besvart, tyder på at eieren har "gitt opp").

 

Prosedyren er ganske lik en uregistrert mauser fra 2vk (arvegodslignende greier)

Link to comment
Share on other sites

Legger igjen et kort svar her for litt oppklaring. Når det er åpnet konkurs er det vanlig at de tidligere ansatte ikke har adgang til lokalene. Så er tilfelle her. Det er jeg som sitter med papirjobben og så snart jeg har fri tilgang til kontor og papirer som ligger nedlåst vil dette bli tatt hånd om. Ft sitter jeg hjemme og får ikke gjort stort. Telefoner tilhører boet og ikke meg, men mail er åpen og vil bli besvart når jeg kommer tilbake inn på kontoret.

Før det er det ikke mye å få gjort, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Her har derre en bedrift, som har slått seg konkurs. Med alle dei følgene, som det fører med seg. Dette er en krevende tid for styre, daglig leier, annsatte og kunder, og som alle veit med konkurs, settes helle boet over til bostyrer. som vil jobbe med alt av praktisk art og dette tar tid. men å legge det ut på kammeret med navn og det helle. det kaller eg useriøst

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk aldri våpen kort fra et annet kjent firma som er høyst oppegående og i drift, men kanskje ikke viser verdens

beste kundeservice...... De skylte på at de hadde sendt papirene til sitt lokale politikontor, og at det var de som måtte

videresendte til Bodø, men skjedde aldri noe, og Politiet hadde ikke sett snurten av papirene....

 

Til slutt tok jeg kvitteringen og mailkorrespodanse med meg til politiet og fikk et våpenkort,

dog hadde jeg "blålappen" men syntes det var nesten "flaut" å kjøpe ammo på en blålapp som var 18mnd gammel...

 

Var ingen problem, de skreiv ut våpenkortet mens jeg ventet, og vil tru det er samme saken for deg, som tilogmed

har info om at selger er konkurs, noe som vil betyr at de neppe får inn papirer fra selger....

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk aldri våpen kort fra et annet kjent firma som er høyst oppegående og i drift, men kanskje ikke viser verdens

beste kundeservice...... De skylte på at de hadde sendt papirene til sitt lokale politikontor, og at det var de som måtte

videresendte til Bodø, men skjedde aldri noe, og Politiet hadde ikke sett snurten av papirene....

 

Til slutt tok jeg kvitteringen og mailkorrespodanse med meg til politiet og fikk et våpenkort,

dog hadde jeg "blålappen" men syntes det var nesten "flaut" å kjøpe ammo på en blålapp som var 18mnd gammel...

 

Var ingen problem, de skreiv ut våpenkortet mens jeg ventet, og vil tru det er samme saken for deg, som tilogmed

har info om at selger er konkurs, noe som vil betyr at de neppe får inn papirer fra selger....

 

Da har da altså våpenbutikken handlet riktig. De har ikke noe som helst med å sende våpenkort å gjøre. Alt de skal, er som gjort her, videresende papirer på våpen som er solgt fra butikken (Minst en gang verdt kvartal) og så er resten opp til politiet. At ting blir borte er slettes ikke uvanlig, og sjeldent problematisk.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. TURUT så har vi nå i dag endelig fått varebeholdning og driftsmidler abandonert tilbake fra bobestyrer for realiseringssalg for Sparebanken Hedmark. -Godt på overtid etter en noe nidkjær behandling av bobestyrer...

 

Jeg er nå tilbake på kontoret og kan endelig ta fatt på å få ferdigstilt våpenpapirer fra siste kvartal. Jeg regner med å ha sendt ut alt innen en ukes tid - så må dere legge til behandlingstiden til respektive lensmenn og politi før dere får våpenkort. Håper dette når frem til mange, og ellers vil det bli lagt ut info på nettsidene til TURUT så lenge disse er oppe og redigerbare.

 

Jeg blir tilgjengelig i butikkens lokaler (stort sett) i de vanlige åpningstidene hvis noen trenger oppklaring på spørsmål - eller vil benytte seg av opphørstilbud (mye bra som skal selges). For å gjøre avtaler, vennligst benytt epost.

 

Epost: post@turut.no

Telefon: dessverre ikke tilgjengelig

 

 

Mvh

Reidar

Link to comment
Share on other sites

Det at papirer blir "borte" i posten er det veldig mye av.

 

Der jeg jobber bruker vi postkassetter fra posten. Det går noen tusen ut pr dag (Strålfors) Greia er at vi selvfølgelig får tomme kassetter fra posten, og vi har mange tusen av disse stående (tomme)

 

Nesten daglig finner vi post i disse som skal være tomme. Det er selvfølgelig alt mulig. Små pakker, brev, kort..hva som helst. Brev til sykehus, post fra sykehus. Pakker med biologisk materiale, julekort, brev inneholdende jobbsøknader, brev til Politiet og brev fra Politiet, og fra Tanter og onkler, optikere, trygdekontor/NAV og gud vet hva. Alt mulig.

 

Og alt dette er mange mnd gammelt. Det eldste sendingen/kassetten jeg fant var datert 7mnd tilbake (brevene er stemplet)

 

Dette skyldes slurv hos posten. Ikke noe annet.

 

Kjerringa mi jobber på Posten, så det er ikke for å sverte de på noe måte :)

 

Men ting kan faktisk bli borte/glemt i lang tid også :)

Link to comment
Share on other sites

Blaser 88 er ikke alene om et våpen som ikke kan brukes.

Fikk "min" T3, fra samme bedrift, i slutet av nov. med utlånserklering, som har gått ut på tide.

"Karl'n" fikk søknad i begynnelse av december, lovte (per tel. 5 dec) at den signeres og returenes (han satt visst me'n foran seg) Har ikke sett et skvat enda. Ikke svarer han på mail eller tel. Ikke får jag hjelp av av bostyrer eller politi.

Klart som f-n at vi blir frustrert nor vi har gjort ting etter boka og likevel blir malt in i et hjörne, uten mulighet og gjøre det vi ønsker... bruke våpnet til det ska og ikke samle støv.

 

/nobbe

Link to comment
Share on other sites

Har dere kontaktet lokalt våpenkontor, forklart saken og bedt om å få skrevet ut våpenkort?

Det er så forbanna trist at det har dukket opp en slaks holdning til at politiet (Les forvaltningen) er fiender og ute etter å ta oss, slik at man ikke tør å snakke med dem i frykt for at noe galt skal skje.

De er der for å bistå og hjelpe OSS. Og det gjør de også i aller største grad.

Link to comment
Share on other sites

Kan dere ikke slappe litt av? Jeg vil tro at Reidar på Turut har nokk å henge fingrene i for tiden.

Papirene vil garantert komme. Bare være litt tolmodig.

Å dere som har kjøpt våpen den siste tiden,har sikkert blålappen. Den er gyldig i 1 år.

At enkelte er frustrer kan jeg forstå,men synest det blir feil å"sparke"noen som allerede ligger nede.

Ting kan ta tid..å det vet alle.

Ellers så får dere ha en fin dag,å smile til alle dere møter på deres vei :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ens blå lappen da den ikke er returnert.

Konstaterer bare læget, sparker IKKE på noen da det nytter ikke. vil bare ha en løsning på problemet asp.

Missar/ har missat en del stevner grunnet dette med unødvendige kostnader

 

Det som er umuligt tar bare lite mer tid!!!

 

/nobbe

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel fohandleren som har tillatelsen, og blålappen.

 

Selv om jeg skjønner frustrasjonen her så er det vel sannynlig at politet ved en evt. kontroll vil ta en utgått utlånserklæring for god fisk dersom man forklarer hvorfor man ikke har noe annet, jf. våpenloven

§ 9, siste setning:

 

Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll. Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon. Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg

Link to comment
Share on other sites

Da er problemet løs etter møte med Politi idag. Får utskrevet :P våpenkort da jeg har kvitto, utstedet utlånserklæring: kjøp (utgått dato) og våpnet. Hensikte var og få til en løsning, gyldigt våpenkort, oppnått. IKKE någe annat!

 

Lærdom: Ikke ta emot våpen innan alt av papir er i ordning, blålapp eller våpenkort. Utlånserklæring alene er i gyldig dokumentation i 1 månad, ikke mer.

 

Takk og hei leverpostei

 

/nobbe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...