Jump to content

.223 rem eller 6,5x55 på toppjakt?


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Da står årets toppjakt for tur. Har i år blitt litt usikker på hvilken børse jeg skal ta med meg over grensa. Det står som overskriften sier om 6,5x55 eller .223 rem. Har brukt sistnevnte tidligere, men har dessverre ikke fått prøvd den på tiur. Ettersom tiuren er det store på toppjakt velger jeg kaliber etter dette. Det skal altså være det kaliberet som er mest anvendelig på tiur. Vil veldig gjerne høre erfaringer fra dere som har prøvd begge deler, da jeg vet utmerket godt at begge fungerer. Men når man har valget, hva velger man?

 

Så, kulevalget. Jeg har ikke prøvd helmantel i .223 på toppjakt da målet har vært tiur, og jeg har blitt fortalt at tiuren ofte kan seile et stykke med .223 og helmantel. Det har til nå endt kun med orrfugl med Nosler ballistic tip ol., og det har det blitt store hull av :shock: Så, hvilken kule til jakt på både storfugl og skogsfugl med .223?

 

I 6,5x55 fungerer vel helmantel ok på begge deler?

 

Takker for erfaringer og råd :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også en tur over, og vet enda ikke hvilken rifle jeg skal ta med. For meg står det mellom Tikka T3 6,5x55 med kkc, og en Tikka 595 .243win med standart monte carlo stokk.

 

Fordeler med T3`en: Kikkert 4-16x56 med kulebanekomp. Jeg har funnet helmantelkuler med bc på 0,636. Det er den børsa jeg skyter med til vanlig. Ulemper: Tyngre og større, og dermed litt mere plunder med å få ned i Jahti-jakt riflesekken.

 

Fordeler med 595`en: Veldig bra presisjon. Lettere og med mindre kikkert mht. riflesekken. Ulemper: Noe mere vindavdrift. Billig kikkert Shirestone silver 3-9x40.

 

Jeg kommer til å skyte inn begge på 200m. Forholdsvis lik kulebane på begge vil jeg tro. (For 223 også forsåvidt) Deretter skyter jeg på 100m for å sjekke om teorien om kulebane stemmer sånn nogenlunde. For 6,5`en er det enkelt å skru etter avstand under jakta. Med .243`en forlegger jeg siktepunktet etter avstand.

 

I teorien skal 6,5`en ha de beste forutsetningene for vellykket felling pga. større kule i litt lavere fart, men med en høy bc, som gir flat kulebane og lite vindavdrift. Men før jeg bestemmer meg, vil jeg også se hvem jeg skyter best med, og 243`en er steiki god å skyte med.

 

Til deg så vil jeg påstå at kulevalg er vel så viktig som kaliber. Anbefaler dessuten å skyte inn på 200m uansett om du har kulebanekomp. eller ikke. Usynlige feil på 100m kan gi utslag på 200m. Omvendt vil en synlig feil på 200m ikke være like ille på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Norma 55 grs fmj jaktmatchkula i .223.

 

Se EilertseN sin fangst i denne tråden. Den virker på tiuren: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=59305&p=679370&hilit=55+grs+norma#p679370

 

Han fikk ikke god presisjon med ferdigrullet, men selvladet gikk den bra i hvert fall.

 

Skal selv bruke .222 og Sako Speedhead fmj 50 grs i 800 m/s (selvladet).

Link to comment
Share on other sites

Valget ditt er enkelt! Ta med den rifla du skyter best med,og bruk hvilken som helst fmj som går gått og er stabil. Du skal bare bikke en fugl av greina,og det skal det ikke mye til for å gjøre,bare du gjør jobben din.

 

Er du sikker på at tiuren detter rett ned med .223 og helmantel :?: Jeg har blitt fortalt at tiuren lett kan seile et stykke med fmj og 223 :roll: Det er igrunn dette som er spørsmålet. Om jeg kan være sikker på at den gjør jobben tror jeg den blir valgt pga bærekomfort.

 

På den andre side er alternativet konkurransesaueren (200STR) med jaktstokk. Og ja, jeg skyter best med denne :winke1: Men, den er stor og tung i forhold til .223! Har uansett tenkt til å bruke den samme kikkerten, Nikon Monarch 8-32x50.

 

Jeg har nå skutt inn .223en med Hornady V-max og Nosler Ballistic Tip, disse vil vel ikke være aktuelle å bruke på jakta :?::arrow: Jeg har tatt utgangspunkt i at begge disse vil lage mest suppe og gørr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at du vil drive med jakt for kjøtt. V-max og ballistic tip er rene skadedyrspatroner og er laget for å sprenge småvilt eller lage fin pels av de litt større, som feks rev. Suppe innvendig og ikke noe utgangshull. .223 og helmantel holder lenge om du treffer riktig. Spør svenskene på robsoft.nu. .222 og .223 er betegnet som rene toppjaktrifler blant mange.

 

En grunn til at så mange bruker småviltkalibre til slik jakt er at de er hendige å bære på og er lettere å skyte bra med pga mindre (nærmest fraværende) rekyl i forhold til de større. I benk skyter jeg ca like bra med .308 og .222, men på frihånd eller støtte foran, skyter jeg absolutt best med .222'en. Om folk ler av meg eller ei, jeg liker ikke rekyl selv på "snille" .308, og innerst inne går det nok litt utover presisjonen. Skyter mer enn bra nok til hjortevilt med 25 - 35 mm samlinger på 100 meter, men det blir dårlig treff på fugl på samme avstand og nesten garantert bom på 200 meter. Da er det bedre å skyte 5 - 15 mm samlinger med småtten. Rimelig sikker på fuglen og da.

 

Sikker kan en selvsagt aldri være, og et litt for dårlig treff med .223 kan være nok med 6,5 likevel.

 

Og drit i det med flattskytende, som så mange er opptatt av, om det er noe du lurer på. Det er en langholdsgreie som har noe å si på langt større avstander. Sitter fuglen på avstander godt over 200 meter, bør du nesten smye innpå litt. 6,5 er for øvrig kjent for å være en god kule over lengre avstander. Den er også mindre utsatt for vindavdrift enn småkulene i .223. Sjekk gjerne værmeldingen for området du skal til i dagene før du reiser. Er det meldt til dels kraftig vind, ville jeg nok valgt 6,5.

 

Men når sant skal sies; jeg lå på 100 meter og skjøt 12 mm-samlinger med 46 og 50 grs-kuler i kraftig og ustabil sidevind før jul, så hvor stort problem det er vet jeg ikke. Bommet på 95 meters hold på orrhane i fjor i tildels kraftig sidevind, og jeg kompenserte for det. Sannsynligvis hadde jeg neppe trengt å gjøre det...

 

Men, er du i tvil tar du selvsagt 6,5'en. Ta i hvert fall den du skyter best med! :wink:

 

Skyt inn på 100 - 150 - 200 meter. Lag deg tabell for kulefallet. Da er du rimelig sikker.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar!

 

Jeg har nå bestemt at det blir .223 til fordel for 6,5x55, dette på grunn av vekten på riflene. Etter å ha forhørt meg litt blir det nok helmantel i år, så får en se hvordan dette duger om det skulle dukke opp en tjädartupp :D

 

Ettersom ingen virker å ha mye erfaring med helmantel og .223 på tiur tenker jeg at det er greit å prøve for å se effekten. Med gode treff vil den jo ramle uansett kule :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ettersom ingen virker å ha mye erfaring med helmantel og .223 på tiur tenker jeg at det er greit å prøve for å se effekten. Med gode treff vil den jo ramle uansett kule :wink:

 

Jo, så absolutt. Bare ikke vær så utålmodig så kommer det nok noen svar skal du se :)

Jeg har selv skutt ett ti-talls tiur med helmantel og .223. (Sako Speedhead). Det har alltid gått bra, fuglen har alltid falt rett ned. En gang var jeg dog uheldig, kula må ha fått en sleng av en 'usynlig' kvist. Store kjøttødleggelser, men tiur lapskaus var også godt.

Syns tiuren begynner å bli veldig liten ved noe særlig mer enn 100-120m, så je har aldri skutt noen på noe lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Norma jaktmatch i .223 de siste årene på gåsa, med gode erfaringer

 

Ettersom ingen virker å ha mye erfaring med helmantel og .223 på tiur tenker jeg at det er greit å prøve for å se effekten. Med gode treff vil den jo ramle uansett kule :wink:

 

Jo, så absolutt. Bare ikke vær så utålmodig så kommer det nok noen svar skal du se :)

Jeg har selv skutt ett ti-talls tiur med helmantel og .223. (Sako Speedhead). Det har alltid gått bra, fuglen har alltid falt rett ned. En gang var jeg dog uheldig, kula må ha fått en sleng av en 'usynlig' kvist. Store kjøttødleggelser, men tiur lapskaus var også godt.

Syns tiuren begynner å bli veldig liten ved noe særlig mer enn 100-120m, så je har aldri skutt noen på noe lengre hold.

 

Se her ja, det var bekreftende nyheter! Supert! Det er viktig å ha troen på det man skyter med for å treffe godt :D Skal gjøre de siste forberedelser på skytebanen i morgen. Skyter inn på 150 meter og tester på 50, 100 og 200.

 

Takk for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

det er Lapua FMJBT 9,3g

Nå er det jo ikke sikkkert at jeg har fått til en god ladning. Jeg har ladet maxladning med N560, så de første skuddene blir med briller, så jeg får se om det røyner på hylsene. Skal kronografere også.

 

Skal ut i morgen om helsa ikke blir værre. Skal teste både 6,5 og 243, samt noen nye skiver som slipper svartfarge og etterlater seg en orange flekk ved treff. Er spent på å se om jeg kan se treffene på 200m gjennom kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg innskutt til toppjakta. Blikkstille, -10 grader og sol.

 

For det første ble jeg overrasket/skuffet over hastighetene vi kronograferte. Hadde ladet maxladning med N560. dette skulle gi en hastighet på bortimot 850 m/s. Kronografen ga meg en gjennomsnitt på 767 m/s. Mulig jeg har for kort løp til så tregt krutt?

 

Men så var det innskyting på 200m. hadde kjøpt meg noen skiver som skulle gi gule flekker ved treff. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3140" target="_blank" target="_blank

Fult så bra som i reklamen var de dog ikke, men vi kunne ane treffene på 200m med 16x forstørrelse.

scaled.php?server=525&filename=img1884g.jpg&res=medium

dette var den dårligste serien på 200 :oops: . Glemte helt å ta bilder av den beste.

 

Etter at jeg hadde skrudd til jeg var fornøyd, skjøt jeg 3 skudd mot tiuren. Fremdeles 200m.

scaled.php?server=835&filename=img1883z.jpg&res=medium

Et ruskete avtrekk til venstre, eller ok. Prøvde også med 243`en med samme resultat. den var allerede innskutt fra i fjor.

 

Underlaget var ikke det beste. Noe glatt scaled.php?server=28&filename=img1882v.jpg&res=medium

 

Skjøt til slutt på 100m og registrerte en overhøyde på ca 8cm. Dette stemmer bra med den hastigheten vi målte. Hastigheten er grei nok, og jeg kommer til å ta med meg 6,5`en på jakt pga. bedre kikkert med kulebanekompensator, samt mindre vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Fin oppdatering, vømmøl - håper du får fugl, slik at du kan fortelle om skuddeffekt/evt. kjøttødeleggelse ved bruk av fmjbt. Jeg ble fortalt at den kan være litt røff, men håper det er feil :smile: Bc på 0,636 kunne jeg gjerne tenke meg, og er det eneste jeg savner i Trainer`n. God tur!

Link to comment
Share on other sites

Far lader nå ammoen som skal testes i morgen. Den lokale forhandleren hadde bare S&B 55gr. FMJ. Pakken så ordentlig jalla ut, og (litt for) billig var de også! Men, vi får se i morgen hva de duger til!

 

Noen som har erfaring med denne kulen?

 

Pakken ser slik ut (eksempelbilde fra internett, så kulevevekten stemmer bla. ikke). 2495_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn på 100 meter. Så lenge du vet høydemeter på terrenget, ca tempratur og utgangshastighet og kuletype ved innskuting..så blir knepptabell meget bra. Tiuren lever da farlig ut til 300 meter.

Så du skal teste om du får knepptabellen til å stemme, på tiur? Ikke rart dere synes mange kuler dreper dårlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jepp den funker den. Tiuren er stor men ikke spesiell stor alikevel.. :) Men du er iallefall betraktelig mye nærmere suksess ved å justere enn å begynne å vurdere overholding på feks 10 cm på 200 meter osv.. da sklir nok cm ut.. min erfaring iallefall..

 

Dvs min 144 grs i 750 m/s detter 16 cm på 200 meter når innskutt 100 meter.. dvs 8 klikk opp og da er den der.. dette testet senest på jegerfelten på lørdag og skudda satt dønn i :)

 

Før jeg ikke turte å skru på bushnellen.. så var vurdering og overhold hele tiden..ned dertil resultat.

 

Forøvrig skal det nevnes at de fuglene jeg har sluppet 6,5 på..har alltid bikket :) så jeg tenker ikke spesiellt mye på det. Det er iallefall ikke selve kula som får fuglen til å fly videre skadd.. men heller dårlig plassering.

 

Oppsummert! Jepp, kronografer kula, lag klikktabell og begynn trening og testing!

Link to comment
Share on other sites

Du skrev innledningsvis at du ikke har prøvd 223 på tiur... Du prøvde vel strengt tatt den for to år siden men du fikk vel ikke se vrikninga av kula da :lol:

 

Såså, Penalty!

 

Men, du har vel rett. Det er vel en liten detalj som ikke er nevnt her. .223 er prøvd mot tiur, men det ble dessverre ikke på tiur :lol: Det er forresten ikke slik :lol: men slik :evil: !

Link to comment
Share on other sites

holder en knapp på det som m67 svarer her. Det som jeg bruker å gjøre er å ha tabellen som er verifisert på tårnet, og skyter inn på nytt før hver tur, på 300 m til toppjakt, eller flekkjakt på rype, Hvis temp er forandret fra siste innskyting. nullstiller Jeg da tårnet hvis jeg må justere, slik at det står på 300 m, da blir feilmarginene mindre på lengre hold, enn om en nullstiller på 100 m

håper dette var forståelig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Litt utenom kanskje dette.

Men hadde Norma feks laget en 70g kule i 223 en slik jaktmatch kule som de har i dag i 222 og 223, så hadde jeg nok byttet løp til 223 på min sako som i dag er i 222.

En slik 70g kule ville egna seg mye bedre til småviltjakt en dagens 55g. Man ville fått mindre hastighet, og mindre vindavdrift.

Ville vel egentlig oppført seg ganske likt den gode gamle 5,6x52R som de produserte i helmantel med 71g kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...