Jump to content

Bruk av Chronograf


Nord

Recommended Posts

Har ladet ammo et par år nå, og koser meg virkelig med dette.

For et par måneder siden kjøpte jeg QL og chronograf for å kunne ha en viss formening om kammertrykk.

 

Har aldri brukt chronograf før nå, og lurer litt på om jeg kanskje kan bruke den feil.

 

Jeg lurer i hovedsak på hvor lang avstanden skal være fra riflemunning til chrono.

Jeg sjekket en ladning i 308 Win. her for en stund siden som varierte +/- 15 m/s

Er dette mye? Altså en forrskjell på 30 m/s?

 

I tillegg viste snittfarten 40 m/s mer enn det QL sa. Det utgjør ca 5% mer enn forventet hastighet. Er dette akseptabelt?

QL er jo ren teori og lek med tall, og må brukes deretter. Men det skal temmelig grove justeringer til før jeg kommer opp i min målte hastighet.

 

Kruttladningen vet jeg er riktig. For at teoretisk hastighet skal bli riktig må jeg øke kruttmengden med 5%

Hylsevolum ville ikke gi det utslaget.

Settedybde gav heller ikke det store utslaget.

En kombinasjon av mange parametre holdt heller ikke mål.

 

Dette koker ned til at jeg er usikker på om min bruk av chrono er riktig.

Uten å legge noen føringer for hva jeg har gjort; Hvor langt unna skal man stå fra chrono for å minske interferenser fra kruttgass (Som jo vil gi høyere målt hastighet)?

Er det evt andre interferenser som kan gi samme utslaget?

Dette er for øvrig en Chrony Alpha.

Link to comment
Share on other sites

5 m er en grei avstand, på crony med løst display kommer jeg skjelden mer enn 3 m. Husk på at du skal kunne lese displayet.

Uansett må du beregne deg tilbake til munningshastighet.

Pluss/minus 15 m/s er litt for mye. Har du svak ladning? Det kan være at kruttet tenner og brenner ujevnt.

Link to comment
Share on other sites

Avstand til chrony 3-5m. Viktig å brette chronyen helt ut ellers så får man veldig feil hastigheter. Man bør heller ikke kronografere under lysstoffrør. Hastighetsmessig bør man komme under -+5m/s. Når alt er stilt inn riktig i QL pleier den å gi hastigheter +-10m/s i 308win.

Link to comment
Share on other sites

Pluss/minus 15 m/s er litt for mye

For langholdsskyting ja, og kronografen er langt mere nøyaktig. At alminnelige hjemmeladninger ligger på ±15m/s oppfatter jeg ikke som unormalt. Jeg pleier å være nokså fornøyd når det er under ±10, og bedre enn ±5 anser jeg som fantastisk.

Men da snakker jeg ikke om 3 eller 5 skudd. Det iser noe om gjennomsnittet, men trenger ikke si noenting om variasjonen. Typisk ser en "ES" på 5m/s om en måler 3 skudd, og 20 om en måler 30 skudd.

 

Kronografen må som Per-S sier stå 3-5m foran, om en ikke bruker brems eller demper, da kan den stå helt inntil. Kan stå nærmere om en bruker brems eller demper, men greiest om den står et stykke fra

Så må en regne tilbake, og så må en seff ha rett avstand mellom skjermene, og ikke glemme å skyte rett igjennom. Skyter en på skrå får en for lave hastigheter, de geometrisk anlagte kan regne ut hvor mye... men om en har 5m avstan, ikke regner tilbake OG skyter på skrå...

 

At det ikke stemmer med QL ville jeg ikke ligget våken over, løp er forskjellige. Mine har hver sine "QL-korreksjoner"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Oj, masse svar!

 

Jo, det er en relativt slapp ladning.

 

40 grs VV N130

125 grs Nosler Balltip

COL 71 mm

57 cm løp

 

Gir en fyllingsgrad på 90%, ganske lavt trykk.

Kan øke ladningen noe med samme kruttet uten å tenke på kammertrykk hvertfall.

 

Men kanskje det viktigste her er at jeg stod med munningen 1,5 meter fra chrono.

Link to comment
Share on other sites

En runde med teip like langt opp på de fire stagene som holder skjermene er til god hjelp for å skyte riktig gjennom chronografen.

Sett på teipen slik at du med trygghet kan legge den horisontale linjen i kikkerten på teipbitene uten å sette en kule i displayet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva er anbefalt avstand når man kronograferer hagleskudd da? 3-5m det også? På 5 m har vel skura blitt en 13-15 cm.

 

Rifler kan/skal,etter som jeg husker,kronograferes på 3 m.

Salongkaliber kan kronograferes på 1.5 m.

Hagle skal/kan kronograferes på 3 m.

Har å lest at skyter du med rifle og demper,kan man kronografere helt opp mot løpsmunningen.

Å akkurat dette skal jeg teste ut i morgen.

Rapport kommer :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken kronograf anbefaler dere å kjøpe?

 

Kriterier for kronografen

* Brukervennlighet

* Pris

* Kvalitet

Stort sett er vel de fleste greie. Jeg har brukt flere opp igjennom åra.

Den eneste jeg virkelig ikke likte var CED. ( Den kunne alt uten å måle. Virka aldri)

Hatt 2 stk en infrarød og en vanlig. Begge endte i boss.

 

Nå bruker jeg BMC 18 fra Werner Mehl du får kjøpt den fra Frankonia.

Den er nok litt dyrere enn de andre,men virker alltid. Infrarød så du er helt uavhengig av varierende lysforhold.

http://www.frankonia.de/257732/189837/p ... 1&navCateg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.kurzzeit.com/eng/bmc18.htm" target="_blank

 

LSqoSy347794-02.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denna var grise dyr, når den koster 5381 kr

 

Prisen jeg skal legge i en kronograf er 1000-2000 kr

 

Hvordan erfaringer har du med merket chrony?

 

Grise dyr . Du får det du betaler for.

 

Mht til Chrony. Har aldri eid en ,men skutt over den en rekke ganger. Den virker i alle fall enklere å ha med å gjøre enn CED.

CED var usedvanlig kresen på lysforhold og underlag. Rett og slett sær.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt litt over kronografen nå. SAtte den nøyaktig 5 meter unna.

 

Hadde ladet opp noen nye patroner via QL i 308

41 grs N130

125 grs Nosler Balltip

COL 70,3 mm

Løp 57 cm

 

QL sa 866 m/s med kammertrykk på 3286 bar.

Målt hastighet var nå 931 m/s.

Dette er et avvik på 7,5 % ifht. QL.

 

Tok for ordens skyld å skøyt en fabrikkladet Oryx.

Ratet V0 til 796 m/s, målt 814 m/s.

Det er et avvik på 2,3%, hvilket jeg kan leve med.

Hvor langt er løpet til Norma patronen er testet i?

 

7,5% avvik til QL er litt mye føler jeg.

Men greit å vite. QL er og blir teori uansett.

 

Hvis jeg vil ha noen formening om kammertrykk, kan jeg da f.eks. øke kruttmengde til riktig hastighet kommer opp i QL?

I så fall må jeg opp på 45 grs hvilket teoretisk ville vært komprimert ladning.

Da viser QL kammertrykk på 4280 bar.

 

Ellers er det ikke noen tegn til usedvanlig høyt kammertrykk.

Hevarm går som smurt, trykkring er økt med 0,002 mm i forhold til når hylsene var skutt med fabrikkammo, ingen merker fra støtbunn, ingen hylseseparasjon og alle gjeksler i behold.

Men intil videre tør jeg ikke øke kruttmengden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner tråden litt:

Jeg skulle i dag kronografere noen 35gr v-max kuler, men fikk bare error... Noen som vet hvorfor? Er kulene for små?

 

Jeg kronograferte noen 140 gr a-max og 139gr scenar før, og det gikk fint. Men disse v-max kulene ble kronografert etter sola forsvant, kan det være forklaringen?

Link to comment
Share on other sites

Fader, dårlig batteri er nok absolutt en potensiell årsak ja. Hadde med nytt batteri, men da det fungerte, så lot jeg vær å bytte.

 

Hadde på bøylene, men forsøkte og uten. Disse skal alltid være på hvis det er skyfritt? Var knall blå himmel her i dag.

 

Kjell Olav, dette med å tusje dem skal forsøkes neste gang! Takk for tipset :)

 

Veldig ergelig i grunn, for disse var ganske hot, så hadde regnet med hastighet på langt over 1000ms. Samlingen ble på 22mm på 5 skudd, noe som er godt nok i massevis for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er anbefalt avstand når man kronograferer hagleskudd da? 3-5m det også? På 5 m har vel skura blitt en 13-15 cm.

 

Rifler kan/skal,etter som jeg husker,kronograferes på 3 m.

Salongkaliber kan kronograferes på 1.5 m.

Hagle skal/kan kronograferes på 3 m.

Har å lest at skyter du med rifle og demper,kan man kronografere helt opp mot løpsmunningen.

Å akkurat dette skal jeg teste ut i morgen.

Rapport kommer :)

Hvordan gikk dette?

Hvor nærme kunne du komme, før du fikk avvik?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...