Jump to content

Våpensøknad


Tomaso

Recommended Posts

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med en sak. Jeg har vær medlem av en pistolklubb i over et år nå. Jeg har derfor lyst til og kjøpe meg en glock 19. Men er litt usikker på det mez og søke. Jeg har bare vært og skutt en gang pga av at jeg syns det er gørr kjedelig og skyte med 22. Jeg har fått et kort på at jeg er medlem av metalsiluett. Kan jeg da skrive det på bruksområde også bare søke eller er det mer jeg trenger? Skal bruke våpne til trening og etter vært som jeg blir flinkere prøve meg på noen stevner.

Har ikke lyst og drite meg ut på søknaden pga fikk beskjed at vis man fyller den ut feil at det kan få konsekvenser?

Link to comment
Share on other sites

Det ttrådstarter skriver er han syns det er kjedelig å skyte med .22. Uansett, så må det 10-12 oppmøter til i løpet av en 6-månedersperiode (i de fleste politidistrikter) for at du skal kunne få søknaden innvilget. Så kom deg på banen og tren, så søker du når aktivitetskravet er oppfylt.

 

Dersom du syns at .22 er kjedelig, kan du jo alltid prøve luftpistol i stedet. Det er både utfordrende og morsomt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått et kort på at jeg er medlem av metalsiluett. Kan jeg da skrive det på bruksområde også bare søke eller er det mer jeg trenger? Skal bruke våpne til trening og etter vært som jeg blir flinkere prøve meg på noen stevner.

Har ikke lyst og drite meg ut på søknaden pga fikk beskjed at vis man fyller den ut feil at det kan få konsekvenser?

 

Hvilken metallsilhuettøvelse har du egentlig tenkt å skyte når du kommer så langt som å delta på stevner? Jeg vil jo anbefale deg å kjøpe noe som er litt mer "konkurransedyktig" enn en Glock. Spesielt med tanke på at man som metallsilhuettskytter, med pistol, som et minimum skal skyte ut til 100meter.

 

Ut over det du har nevnt til nå så trenger du selvfølgelig aktivitet. Siden du har tenkt å søke om våpen til metallsilhuett så er det en fordel å ha aktivitet innen metallsilhuettskyting. Siden du allerede har fått et kort som tilsier at du er medlem av metallsilhuett så går jeg ut i fra at du da er medlem i Norges Metallsilhuettforbund (NMF) og kanskje til og med er tilsluttet en klubb som i sin tur er tilsluttet NMF :)

Hvilken klubb det er, hvor i landet du bor osv. vil ha litt å si for hvor enkelt det er å skaffe den tidligere nevnte aktivitet. Hvis du trenger hjelp til å finne ut av det så må du gjerne sende meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Du syns skytesport er dritkjedelig, men har steinlyst til å eie en glock 19?

 

Gjør oss alle en tjeneste og glem hele søknaden.

 

Nei syns det er dritt kjedelig og skyte med 22! Jeg syns det er utrolig gøy og skyte med noe som sparker litt mer en 22. Vis du har tid til og svare så har du også tid til og lese!

Link to comment
Share on other sites

Eg veit iallfall at eg aldri hadde gitt nokon den nødvendige dokumentasjonen frå klubben etter 1 (!) oppmøte med skyting. Medlemsskap betyr ingenting utan aktivitet. I løpet av dei seks månadene så vil eg sjå iallfall to oppmøte i månaden, helst meir. Av og til må ein ta ting som t.d. skiftarbeid med i vurderinga.

Link to comment
Share on other sites

Er i lillestrøm skytter klubb. Hva de skyter metalsiluett med vet jeg ikke. Fikk ikke akkurat så mye hjelp der. Og de utlåns pistolene er ikke akkurat så mange av så man låtte bytte med en annen. Liten skytebane og få standplasser. Derfor tenkte jeg at jeg heller får skaffe meg eget våpen og bruke det på banen. Jeg ble satt opp på metalsilutt derfor vil jeg prøve deg først også vil jeg prøve feltskyting. Grunn til at jeg ikke har helt grepe på dette er pga av at når jeg tok sikkerhets kurset så var det bare en helg så ikke mye info om det da. Tok det opk men det er et stykke unna så derfor meldte jeg meg inn på lopk for det er nærmere.

Når jeg da kom på den første treningen spurte jeg om det med oppmøte og da sa de at det var ikke noe de påla i sin klubb ellefs var det ikke så mye mer og få ut av de for de var mer opptatt med og prate og drikke kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken klubb har du 'fått kort' i da som skyter metallsilhuett med .22?

Lukter det troll?

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med utsagnet, men for sikkerhets skyld vil jeg presisere at de aller fleste klubber som arrangerer approberte metallsilhuettstevner har skyting med kaliber .22lr.

.22lr er den nest beste treningsformen for å bli god til å skyte metallsilhuett (den beste er selvfølgelig luft).

 

Dette er bare i tilfelle noen skulle være i tvil om dette med å skyte metallsilhuett med .22lr.

Forøvrig så er det flere som skyter og har skutt metallsilhuett med våpen i 22Hornet, 223 og 222 også :D

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at det er tillatt å skyte med 9mm på bana der da? Ikke alle baner har mulighet til det....

Ja virket sånn siden noen skjøt med 9mm og noen andre med magnum 357. Tror det som ikke var lov var 45. Virka litt lukka miljø siden når vi kom inn satt folka og viska: hvem er de nye folk der a. Kan være at jeg og kompisen min misforstår men for oss virka de ikke særlig åpne for nye folk. Kansje for at da må de dele banen sin med enda flere. Det var tross alt vente liste på og få skyte og kom man litt senere en når det åpna var det litt vanskelig og få skutt.

Link to comment
Share on other sites

Tomaso:

Du har nok ikke sjanse til å få innvilget noen søknad med kun ett oppmøte, man må dokumentere aktivitet i over en 6mnd periode, og som noen sier her, iallefall skyte 1-2 ganger i måneden.

 

Jeg kan skjønne litt hva du føler når det gjelder at .22 kaliber kan være kjedelig. Jeg synes det selv i starten, og jeg var også møkk lei klubbpistolene og revolverne. Jeg hadde heldigvis en kompis som hadde skutt lenge og jeg fikk lånt det jeg ville på banen av han. Etter å ha skutt en del synes jeg nå .22 er noe av det morsomste å skyte med. Det er billig og man fokuserer mer på teknikk enn på rekyl ;-)

 

Det sagt, om du synes .22 er såpass kjedelig at du kun har skutt 1 gang så vet jeg ikke om denne sporten er noe for deg, andre kalibere er jo det samme bare med mer spark, og praktisk skyting bør du ikke begynne med før du har lagt en del bly bak deg.

 

Du sier at du skøyt med en kompis, prøv å ha litt intern-konkurranser dere i mellom på banen, da blir det straks mye mer moro!

 

Det er grunner til at reglene er som de er, og også til at enkelte på forumet reagerer som de gjør. Man skal ikke kun møte opp på skytebanen et par ganger og få innvilget våpensøknaden. Det er strengt, og det er bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er vannsklig av og til å være ny i klubb. Personlig tror jeg det største frafallet av nyrekruttering ligger nettopp her. Kjenner man noen som allerde skyter i klubben og så tar kurs osv er veien inn til det gode kameratskap, aktivitet og hyggelige opplevleser ganske korte.

 

Jeg har lenge ønsket å ha en funksjon i klubbstyret, som på treningskvleder for nybegynnere faktisk kun har som oppgave å følge opp og bistå nybegynnere med alt fra skyting til kunnskap. Dett er selvsagt en oppgave som kan gå på rundgang for styremedlemmene - og kan som en bonus føre til at styret i større klubber (Slik som LOP, OKTS osv) faktisk kjenner sine medlemmer. Men det var kanksje en avsporing, poenget er nettopp at jeg forstår hva Tomaso kan ha møtt av utfrodringer.

 

Tilbake til trådens utgangspunkt.

Skal du søke om metallsilhuettt våpen så må du være medlem av Forbundet Norges Metalsilhuett forbund. Det holder ikke å være medlem av LOP's Metallsilhuett gruppe for dette. DU må altså ha betalt en seperat kontignet for dette og ha et eget meldemskort. Videre vil du gjøre deg selv, og en god del skytter er jeg redd - en stygg bjørnetjeneste om du søker om en G19 til MS. Det er ikke annet en misbruk av den tilitten som er mellom skyttere og myndighetene, og noe av det som har ført til stadige innstramninger i forhold til privat våpenerverv og innehav.

 

Som mange andre har poengtert i denn tråden er det et krav om aktivitet for å kunne erveve håndvåpen. Jo... 22 er litt trist i begynnelsen (Det tok meg vel nesten 10 år før jeg begynnte å forstå at jeg må skyte mye 22 for å bli en bedre skytter. Men lid deg nå igjennom disse øktene, vær ydmyk og lærende - så skal du se at folk begynner å hilse også.

 

Er du genuint interessert i metalsilhuett anbefaller jeg deg å prøve å møte opp på luftpistol og de andre stevnene som eidsvoll sporstkytter arrangerer (vel 45 minutter nord for oslo). Det er her jeg har fått opplevd hvor morro det kan være med gode luftpistoler og vanskelig skyting. (og .22 pistol ut til 100meter...

 

Lykket til!

Link to comment
Share on other sites

8) Vi her i LPK arrangerer 'kosekveld' en gang i måneden, sosial treff etter skyting.. Beklagligvis er akkurat nybegynnerene våres dårlige til å møte på dette. Så det er ikke nødvendigvis lett å komme i kontakt med nybegynnere heller!

 

Tilbake til dette med kaliber... Hva gjør det så morsomt at det er kraftigere rekyl? Vanskeligere å håndtere.. Mye dyrere ammo.. Mao mindre skyting hvis du da ikke er rik!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt korrigering:

Krav til nybegynner er spikret i rundskriv, og er som følger:

Minst 2-3 oppmøter på bane i måneden i en 6 måneders periode.

Dette er nok satt slik for at nybegynner skal få drillet inn våpenhåndtering og for at man som klubb skal kunne vurdere hva slags person man har med å gjøre (det er ikke gitt at man får aktivitetsbekreftelse fra en klubb, om man ikke oppfattes som skikket til å håndtere våpen sikkert).

 

I enkelte tilfeller kan det være at klubbene er noe fleksible på hvordan man løser dette (skiftarbeide, nordsjøarbeider etc.), men summa sumarum blir som regel totalt sett som tiltenkt (min klubb har i utgangspunktet strengere krav, på min 20 oppmøter og gjennomført sikkerhetskurs, før vi gir bekreftelse på oppnådd aktivitet og tilstrekkelig kunnskap om sikker våpenhåndtering. Men vi tilpasser 6 måneders kravet etter behov, dog aldri mindre enn 6 måneder).

 

Ellers kan jeg si at jeg enda har tilgode å se nybegynnere som har kommet noen vei med å bedre sin presisjon med å gå rett på 9mm våpen, disse ender somregel opp med ett våpenskap og ett våpen eller to. Og så ser man de knapt mer, da det er flaut å bli "banket" på banen av alle som har trent med luft eller 22lr våpen.

 

Kansje synes man 22lr er kjedelig, men da våger jeg påstanden om at man egentlig ikke ønsker å skyte. Men mere egentlig ønsker å ha noe kult og dyrt fyrverkeri (har en bror som er slik, dess mere det smeller, dess mere morro er det, treffe er ikke tema). :roll:

Link to comment
Share on other sites

bare sånn for å dele erfaringer, siden enkelte andre her aldri har hørt om mennesker som har den erfaringen jeg har..

første våpenet mitt var en .357. så kjøpte jeg en .460 og en 9 mm, og en.22.

Jeg har skutt aktivt siden jeg kjøpte mitt første våpen, og gjør det enda.

Om jeg hadde blitt en flinkere skytter av å kjøpe .22 først er bare spekulasjoner, så den diskusjonen håper jeg vi lar ligge, men jeg har hvertfall hatt det gøy, og for meg er det det dette handler om.

ikke har noen av våpnene støvet ned i skapet heller.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at du gjorde tingene bakvendt, og jeg skjønner du på mange måter har kommet i mål. Men all erfaring tilsier at den andre veien gir best (og ikke minst hurtigst) resultater.

 

@Tomaso

Det eneste jeg få rmed meg fra rifleskyting over til pistol (utenom mental trening), er viktigheten av ett godt avtrekk og rekylopptak. Ingen rifle jeg har kan gi meg den treningen som det å faktisk skyte presisjon skyting med håndvåpen.

 

Når det er sagt, så har jeg sett at de som skyter og trener rifleskyting med en metodisk tilnærming (les DFS o.l.) en fordel fremfor andre. Da de ofte tar med seg treningsvilje og evne til å fokusere på de tingene som gjør de til bedre skyttere til pistolskytingen.

 

Når dette er sagt, pistolskyting skal være morsomt, veldig morsomt. Og jeg kan med hånden på hjertet si at der er mange måter å trene pistolskyting med en 22, som ofte tiltaler mange mye mer enn å stå og presse serier.

Etter min mening er det beste å variere etter humør, og da vill jeg fremheve hurtigdisiplinene som skikkelige øyeåpnere. Det er få ting her i verden som gjør en mere motivert for grunntrening enn ønsket om å prestere i hurtigdisiplinene (jeg ser på de som innendørs feltskyting, da de er nydelig trening til sommerens feltrunder).

 

Supplerer man med en kulefanger for luft i garasjen/kjelleren, og får tak i luftpistol av anstendig kvalitet (d.v.s. fra Baikal 46M og oppover). Har man muligheten til å trene presisjon hjemme, noe som virkelig gir resultater (om man trener på de riktige tingene).

Link to comment
Share on other sites

Når dette er sagt, pistolskyting skal være morsomt, veldig morsomt
Pistolskyting ER gøy, og som du sier så er det nok fornuftig å variere litt. Det blir vel ofte mye 'baneskyting' innendørs om vinteren, men hvorfor ikke arrangere en NAIS konkuranse?

Dette er da kremskyting for nybegynnere! (http://www.skyting.no/loverogregler/Sider/NAIS-skyting.aspx)

 

Vi her i LPK skyter også 'revolvercup' om vinteren som også nybegynnere synes er gøy:

 

Skyting hold 1 på 25 meter: 5 skudd presisjon 1 ½ minutt. Så 5 skudd vanlig duell.

Skyting hold 2 på 20 meter: 5 skudd presisjon 30 sek. SA/DA. Så 5 skudd DA duell. Hane ikke spent.

Skyting hold 3 på 15 meter: 5 skudd på 6 sek. Fri stilling. Så samme igjen: 5 skudd på 6 sek. Fri stilling.

 

Totalt 30 skudd. Duellskive. Ingen prøveskudd. Skytes i fin, grov, snub og spesialpistol..

Kjekk trening for andre våpen enn baneracere.... :D

Link to comment
Share on other sites

Som noen skrev at 22 er mye billigere og skyte med en 22 enn 9mm. Er det da lov til og ha en 22 også ha en 9mm ved siden av? Eller er det bedre og ha en pistol som man kan skifte om på så den kan gå fra en 9mm til 22? Er det bedre siden det er samme pistol? Tenkte på grep og avtrekket og åssen mån vender seg til den.

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker rart at du forventer og være en av gutta etter 1 oppmøte i klubben, du sier at du har tatt sikkerhetskurset i en annen klubb, det sier meg at medlemmene i LOP har sett deg 1 gang. Det er ganske vanlig at man ikke blir bestevenn eller venn i det heletatt med noen man har møtt 1 gang, møt opp på hver trening i 1 måned eller 2 så skal du se at folket åpner opp litt mer.

Link to comment
Share on other sites

@Tomaso, jeg foreslår att du prøver møte opp på klubbtrening igjen, om metalsiluett er riktig sted og begjynne aner jeg ikke da jeg ikke er innsatt i hvordan skytingen der foregår.

Men innen NSF finnes andre skyterformer som ikke er så utrolig langsomme og kjedelige som presisjon på 25m.

Feltskyting og hurtigøvelser som nevnes i tråden er meget artige og det jeg foretrekker. Selv med en 22lr blir slike øvelser morsomme og krevende.

Problemet er som regel att for at hevde seg i disse grenene må de allerfleste av oss øve presisjonsskyting, jeg synes selv ikke det er spesiellt morsomt, men det må til da jeg vill slå mine klubbkamerater. Jeg syntes selv jeg var en "grei" rifleskyter, men duverlden så mye vanskligere det er med pistol enn med langvåpen :oops:

 

Så gi det en ny sjanse, skyting kan vare gøy, selv med 22lr. :wink:

 

Ta dette fra en som absolutt aldrig skule skyte noen pistol med anatomisk skjefte med en hand. Nå er jeg en av de ivrigste i klubben, har skaffet meg en jævla matchpistol i 22lr og ett annet typisk banekaliber jeg heller ikke skulle ha, nemlig 32S&W long.. Men ja, det er mest morsomt når Glocken plukkes frem :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg begynnte i min klubb alene, uten å kjenne noen fra klubben fra før. Og jeg må innrømme at folk så rart på meg da jeg kom de første gangene. MEN det er bare å møte opp på treninger og oppsøke gutta og jenetene når de driver å skravler, så kommer man raskt nok inn i miljøet selv. Er veldig få som biter, selvom for min del, så det ut som alle gjorde det da jeg møte første gangen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal snart være med i P.Klubb. Gleder meg masse.

Noen kompiser blir også med.

tullet litt og sa til den ene at første 6 mnd måtte man bruke kruttlapp pistoler, for å øve på sikting.

Og kruttlapp var bare for at det skulle bli litt mere spennende for lyden sin del :lol:

Han gikk nesten på den...

Nei 22 holder vel i massevis i starten...Øver mye med 22Lr rifle selv om jeg har 30-06.

Regner med når jeg kan ha pistol hjemme at det blir en 22 og en 9mm av noe slag, eller 1911.

Synes den er fin..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...