Jump to content

Slank og nett kombi


Jeger'n

Recommended Posts

Er i tenkeboksen ang ny kombi. Grunnet små hender trives jeg ikke mer enn passe med to avtrekkere. Skal derfor være med single trigger og løpsvelger, uten oppspenner. Er evt ute etter en slankest mulig i cal 12 eller en "normal" cal 20. Noen som kan gi tips om slank og smekker kombi i cal 12 med single trigger og uten oppspenner? Der har jeg null oversikt. I cal 20 vet jeg jo om noen italienere som leveres med slank baskyle og single trigger, men det finnes sikkert også andre der ute som jeg ikke kjenner til. Våpenet må være tilgjengelig i 7x57R eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke om hvilken prisklasse du kan tenke deg.

 

Hva med en sideliggerkombi? denne er slank, og kan spesialbestilles med en avtrekker.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article291234.ece

 

Jeg ville ikke gitt opp to avtrekkere selv om du ikke har prøvd noe som har passet til nå. Våpen med to avtrekkere må ha mindre utpreget pistolgrep, mer som et engelsk skjefte for å være bedre egnet for å ha hånden i litt ulike posisjoner for hver av avtrekkerene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaffet en Blaser BBF 95 i sommer.

Utrolig nett og lett kombi.

 

Jeg er heller ikke vandt med 2 avtrekkere, men dette var overhode ikke noe problem når jeg ble overrasket av rådyr for et par uker siden.

Blaseren har også god plass mellom avtrekkerne slik at hanske kan benyttes uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

@ Jaktmann

Denne er ikke spesiellt slank og nett. Har imidlertid vært i kontakt med selger.

 

@ Amatør

Prisklassen for spesialbestilling av en slik med single trigger er høyere enn jeg verdsetter den til. Har sett på et par slike for mange år siden, og angrer vel nå på det valget jeg gjorde den gang. Om det dukker opp en vettugt prisa brukt, og jeg har fått lirka til meg en kjøpetillatelse, så er nok dette en meget aktuell kandidat. Skader heller ikke at den er fin å se på FØR jeg sette raspa i treverket og tilpasser min noe underlige skapning.

 

Det er sikkert greiere med en enkel italiener i cal 20 og et eller annet akseptabelt riflekaliber. Det finnes vel noen Fair og Diamond på markedet innimellom. Lincoln er ikke levert med single trigger. Det med engelsk skjefte hjelper ikke meg, da det er mine små hender og korte fingre som er problemet.

 

@ Nord

Den Blaser'n har vel oppspenner, 2 avtrekkere om den er spesiellt slankere enn de vanligste 12'erne på markedet aner jeg ikke. Du kan jo ta noen vitale mål og legge inn her. Det med 2 avtrekkere har ikke noe med hva jeg er vant med, men hva jeg er skapt til å kunne tilpasse skrotten min til.

 

Noen som kjenner til målene (bredde/høyde på baskylen) på en Merkel SLI? Det var en del slike i markedet for noen år siden med single trigger og løpsvelger. Ser i alle fall at det svenske markedet har en og annen slik innimellom. Har såvidt kikket på en annonse fra jakt & Friluft på en Heym, men må få meg litt mer teknisk info om den før jeg gjør meg opp noen mening.

 

Den jeg har i dag er særs slank, en Lincoln TM2200 i 20/76 - 7x57R, pipene er kappet litt og det er satt inn Brileychoker i haglepipa. Børsemaker har tilpasset Leupold QR-baser og frest ut spor for superlav Doctermontasje. Det er polert til helt rent avtrekk og avtrekkervekt 1,2 kg på begge. Kolben har jeg fiksa på så den passer meg utrolig bra og øyet havner helt rett ved anlegg. Hele stasen veier 2,7 inkl. Doctersiktet og rifleløpet skyter som bare rakker'n. Er bare så forferdelig langt fram til den framre avtrekkeren av jeg må strekke lankene litt i meste laget. Det er ikke brukbart i lengden. Hadde jeg fått det til på vettugt vis, så hadde jeg bygd om avtrekket på denne, men det virker som om det ikke er så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har samme kombi (ikke lux) som den linket til over her. Har du kjent på denne? Selv synes jeg at den er veldig hendig og passer godt mine jentehender.

 

Skulle jeg solgt min, ville den ihvertfal ikke stått lite brukt :roll: Er en favoritt blandt mine børser!

Link to comment
Share on other sites

@ Waldez

Den Sauer'n, er den å få med single trigger a?

 

@ idawox

Nei, jeg har ikke sett/kjent på den. Litt langt fra det indre østland til Bergen bare for å kikke og klemme litt.

 

Ingen som kan hoste opp noen vitale mål på våpnene de foreslår?

Husk forresten at det er modeller med single trigger og uten oppspenner som etterspørres.

Ikke så greit å få sett på/kjent på de mange forskjellige modellene (veit da pokker hvem som har slike), men mest mulig teknisk info ville hjelpe et stykke på vei.

 

Edit:

@Palinder

Helt enig med deg ang brukt vs nytt. Det er mye fint å finne bare en har litt tid på seg. Skulle bare visst litt mer om hva jeg skal sortere vekk med en gang og hva jeg vil bruke litt mer tid på.

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg feil om amatør er enig
Nei, det gjør du ikke. Jeg har jo en slik Sauer 54. Den finnes ikke i andre haglekalibre enn 16, og er bygget bare som kombi. Dvs, det hadde ikke vært plass til to haglekalibre i 16 over hverandre. Jeg tror den aldri ble laget med bare en avtrekker. Men jeg tror fortsatt at du vil trives bedre med to, om du finner en som har en stokk som passer.

Her er et ekstra fint eksemplar:

6Gdgy.jpg

Disse kan kjøpes brukt i utlandet, for det samme som man betaler for en ny italiener.

 

Men denne kombien på bildet under, er ennå slankere og nettere.

 

DSC04347_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her var det jo kommet noen forslag/ideer/kommentarer av ymse slag. Noen gode, andre ikke så gode.

 

Jeg har gjort meg opp en mening om det med 1 kontra 2 avtrekkere etter mange dager i skogen med begge deler. Jeg er ikke i tvil om hva jeg vil passe sammen med. Det er som med Prinsesse Madde fra Sverige. Lekker å se på, sikkert praktisk til en del bruk også (er jo i sin beste alder) :mrgreen: , men jeg er like fordømt sikker på at vi ikke hadde passet sammen 8)

 

Jeg har vokst opp sammen med en gammel Valmet 220K (ikke den klumpete 212, nei), innkjøpt dagen etter konfirmasjonsdagen. Var en utrolig stolt 13 åring som dro til skogs påfølgende lørdag for å skremme vettet av noen ryper. Er en ide å sette innstikksløp i den, faktisk. Meget slank, og trivelig å håndtere. Single trigger med løpsvelger. Vi har dessuten vokst opp sammen. Så lenge jeg fikk fatt i Vihtavuori haglepatroner var vi litt av et team. Senere har jeg slitt en del med å finne ammo som går like godt i den, dessverre. Har alltid hatt minst ett slik slankt våpen, noen ganger to. De øvrige har aldri blitt så lenge i mitt eie, for de har alle hatt 2 avtrekkere.

 

@ LisleArne

Jeg har sendt e-post til Jakt & Friluft på den, men ta gjerne en tur innom og gi meg noen facts på e-post. Teknisk info slår alt annet innen jeg får klådd sjøl. Hvis oppspenneren ikke har for lang og tung bevegelse, så kan det kanskje gå. Du har jo sett meg og vet hvor misdanna jeg er, i tillegg vet du vel hvor sta og egen jeg kan være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjønner heller ikke at løpsvelger skulle være mer hendig. Jeg har prøvd alt av avtrekker kombinasjoner inklusiv drilling med oppspenner til rifleløpet. På en kombi ville jeg uten tvil valgt 2 avtrekkere. Det å skulle drive med en omstiller i en kjapp situasjon må da ta lengere tid.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi da går tilbake til min intensjon med å starte denne tråden, nemlig å samle info om slanke og nette kombier med singler trigger, løpsvelger og helst uten oppspenner.

Hvorfor jeg vil ha det slik har noe med min skapning å gjøre og er forøvrig en privat sak.

Vi er ikke alle like og har ikke samme smak. Er ikke det like bra, da?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke om hvilken prisklasse du kan tenke deg.

 

Hva med en sideliggerkombi? denne er slank, og kan spesialbestilles med en avtrekker.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article291234.ece

 

Jeg ville ikke gitt opp to avtrekkere selv om du ikke har prøvd noe som har passet til nå. Våpen med to avtrekkere må ha mindre utpreget pistolgrep, mer som et engelsk skjefte for å være bedre egnet for å ha hånden i litt ulike posisjoner for hver av avtrekkerene.

 

Vet ikke om det er interessant i denne tråden, men det ligger en slik på egun nå. http://egun.de/market/item.php?id=3617342 Riktignok med doble avtrekkere, men duverden for ei nydelig børse!

 

Den veier 3.4 kilo står det i artikkelen det er linket til over. Det gjør vel de fleste kombier? Da vil jeg heller ha et hagleløp til

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er mye snacks på egun.de Her er en Sauer 54 til 800euro, det er rett under 6000 Norske med dagens kurs, så hvis man gidder kjøre og hente den selv slipper man momsen. http://egun.de/market/item.php?id=3624537

 

En god del Heym 22 også http://egun.de/market/list_items.php?mode=qry&query=Heym+22&wheremode=and&plusdescr=0&cat=474

 

Forutsatt at man vil ta jobben med å importere selv, så er det en del å spare.

Link to comment
Share on other sites

Kan du leve med oppspenner er en slik Heym 22, som er til salgs hos J&F et godt alternativ. Den har løpsvelger på siden av låskassa, slik at det er veldig intuitivt. Ned er rifle, opp er hagle. Eneste fornuftige løpsvelger for en kombi, da konskvensen av å fyre av feil løp, er mye større enn på en dobbeltløpet hagle. Den har bare en lås, så oppspenneren er så lett som en oppspenner kan være, men det er ikke et optimalt støkkjaktvåpen. Jeg hadde engang en Diamond Kombi, med én avtrekker. Den ble jeg aldri fortrolig med, og den var alt for klumpete og tung. Løpsvelgeren var den samme knappen som sikringsfløya, men det som gjorde den ubrukelig i mine øyne, var at man bare kunne endre løp i sikret posisjon. Dvs, var den avsikret, måtte man først sikre, så endre løp, så avsikre igjen.

 

Nette kombier kommer fra Tyskland eller Østerrike. De italienske er bare masseproduserte hagler som har fått kombipiper. Jeg så engang en Tysk kombi, uten oppspenner og med to låser, og en løpsvelger som virket opp og ned på siden på samme måte som de Heym 22, men jeg husker ikke hvem som hadde produsert den.

 

Disse Heymene har ofte en bokstav etter 22, som jeg ikke er helt sikker på hva betyr. Noen av de har også to avtrekkere. Det er gjordt en del kompromisser for å få den lave vekta. Baskyle av aluminium og bare en lås. Det er ikke noen metalldel inne i forskjeftet. det er bare skrudd fast med en skrue. Børsa kan ikke deles uten verktøy.

 

Dette er en 22F, som jeg tror spennes med den ekstra avtrekkeren? er det noen som vet? Den har i hvert fall vanlig sikring på kolbehalsen.

3457595_5_4e5666d468b96.jpg

 

Den hos J&F er vel en 22S, og har en lås med oppspennertangent.

pix070911370.jpg

 

Dette er en 22S2, med to låser og to avtrekkere, med oppspennertangent, som alså må være dobbelt så hard:

3609286_3_4edbc2573e18a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utrolig fornøyd med en min

Er en nett og fin Kombi det, og lett er den også!

 

Jag köpte också en Kuchenreuter kombi från Tyskland under våren (Direkt från familjen Kuchenreuter förövrigt) och jag är också otroligt nöjd med det här vapnet!!!! Lätt och smidig och väldigt "svingvänlig"..

 

Hade tidigare en Simson/Merkel SL1. Den var ännu lättare än Kuchenreuter kombin (2,3kg) men tyvärr så passade inte tyngdpunkten på den kombin just mig. :cry: Men annars är Merkel SL3, SL2 och SL1 väldigt lätta och trevliga bössor som dessutom har kulpipor med väldigt bra precision för att vara ett kombinationsvapen... Men för min del så har jag "hittat hem" i och med att jag fick hem min Kuchenreuter 8)

 

P1030002.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ amatør

Se der ja. Konstruktiv info i forhold til utgangsspørsmålet.

 

Da avventer jeg LisleArnes Arendalstur og litt mer info om våpenet. Inntil det skal Frk. Lincoln og jeg skremme rådyr et par dager til før jul. Greit å få seg en "julebukk" sånn helt innpå.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg får se. Skyter nesten aldri 2 påfølgende skudd uansett, så det blir neppe noe stort savn.

En slik Merkel 240 med single trigger og løpsvelger hadde trolig vært det mest ideelle og helt sikkert det mest trivelig å gå til skogs med. Tenk deg når jeg hadde fått brukt rasp og fil på den ei stund 8) Vil anta at det er langt mellom dem på bruktmarkedet og en ny kommer jeg nok aldri til å kjøpe for å rasere treklossen den fullstendig. Er sjelden snill med slikt som er produsert med tanke på massene, uansett hvor pent det er i utgangspunktet.

 

Det er vel bare å begynne med prosessen som heter "Salg" for å overbevise Tante Grete om at jeg har plass i skapet til en ny kombi. Hva i alle dager skal en selge, da?

 

Hmmmmm.............. Nei jeg tar meg en ettermiddagstur på ulvesporing/jakt jeg, mens jeg tenker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...