Jump to content

Hjelp til rådyrfor


ArticMan

Recommended Posts

jeg skal legge ut noe rådyrfor så jeg får skutt til helga!!

 

tips til for som di kommer til med engang?

noe som kan skaffes gratis??

 

hendtes på butikker el lignende? håper på raske svar!

 

Thnx:-)

 

Har endret trådtittel til en mer forståelig en!

ko-stens moderator

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått deg riktig, du skal legge ut noe rådyrfôr, så du får skutt deg et rådyr i helga? Jøss, det hørtes lettvint ut :)

 

Du får bare spørre i noen butikker om de har noe da? Om ikke, så får du vurdere å bruke en hundrings på noe fôr da, det er vel et rådyr verdt? (ettersom du var sikra fangst mener jeg) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Heheh...blit egentlig altfor lettvindt, liker å smyge i dagevis til vanlig, men pga familieøkning nå, så ble d lite jakt :-)

 

hehe ja, men holder kansje med 2 poser med billig poteter og 3-4 stk gulerøtter poser kansje? eller blir det lite??? har aldri gjort slikt før så trenger tips :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det trolling på gang her ?

Må bare spørre siden du har en overskrift som skulle antyde at du var i en kjempe knipe, du bruker å jakte rådyr som du smyger på i dagevis?? Mulig jeg bare er uvanlig gretten i dag men syns det høres litt dumt ut.

Tror du må legge litt mere arbeid i å vinerfore dyr, en å bare skal kaste ut no "gratis" mat for at du skal skyte deg et rådyr til helga.

Link to comment
Share on other sites

Donner:

 

Ja er sånn jeg jakter på alt hele tiden og alle år jeg har jaktet. men med 2 nye små i familien som er 2 mnd nå, å jobb , så blir de litt knapt med tid i forhold til det jeg bruker på rådyrjakten :-)

 

Er ikke noe stas dette, men må jo skyte når jeg har fått tildelt et da :-)

 

Noen som vet om hvor lang til det tar fra jeg legger ut maten, til di kommer dit????

 

Tusen takk for svarene :-)

Link to comment
Share on other sites

jeg skal legge ut noe rådyrfor så jeg får skutt til helga!!

 

tips til for som di kommer til med engang?

noe som kan skaffes gratis??

 

hendtes på butikker el lignende? håper på raske svar!

 

Thnx:-)

 

 

Hva med og heller legge ut noe etter jakta slik att du hjelper bestanden igjennom vinteren så den blir større og dermed flere og jakte på til neste år :?: Vært en bedre gjerning inn mot jula det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell.

 

Kan være ulovlig å fore rådyr for å få skutt de. Det er heller ingen som helst prestasjon å skyte et rådyr etter å ha foret de på poteter noen uker. Dette er ikke jakt i mine øyne. Kos deg heller på "smygeturene" dine du, da får du bedre opplevelser enn å slakte rådyr på en foringsplass.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke som du tror, jeg vet fullstendig om alt av lover og forskrifter!!!!

 

Jeg er vel en av di få som bruker såpass mye tid på jakt i løpet av året, men som du ser jeg skrev lengre opp;

Vi fikk tvillinger som nå er 2 mnd, og jeg jobber 9timers dag!! så er et Uvanlig måte for meg...

 

men her legger vi ikke rådyra på sølvfat til gaupa da!! Satt og lokka på rev sist søndag, og da kom det 5 gauper på meg!! så er altfor mye rovdyr!

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg at forumet (som ofte) tar av vel mye her!!!

 

Karen stilte et kurant spørsmål om foring og jakt på rådyr og får masse pes på jaktetikken i det. Er jakt etter rev på utlagt åte så mye bedre enn rådyr på åte?

 

Er det mindre jakt å sitte å vente på at dyret skal komme til deg, enn å snike seg innpå det? Tja, kanskje... Men hva da med elgjakta, der det sitter skyttere på rekke mens driverne går gjennom skogen og, ja - driver dyr frem foran seg...

 

Jakt er jakt!!!

 

@ArcticMan: legg ut fòr, skyt deg et rådyr og nyt det når vinteren henger over oss!!!

Link to comment
Share on other sites

Er jakt etter rev på utlagt åte så mye bedre enn rådyr på åte?

 

Rev er rev, ikke uten grunn man får betalt for å ta dem.

Eneste reven er brukbar til er som åte for andre rev.

 

Ellers er det jo vanlig at ting utarter her inne...

En bitteliten fjær blir til en middels diger amerikansk kalkunfarm....

Link to comment
Share on other sites

Enig med Yhaug og rogsom her.

90 % av tråden er off-topic og har

ingenting med trådstarters spørsmål

å gjøre.

 

Bøjakt på hjorten tidlig på høsten

kan jo sammenlignes med åtejakt.

Bøen er jo et eneste stort matfat,

og der sitter vi å venter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke som du tror, jeg vet fullstendig om alt av lover og forskrifter!!!!

 

Jeg er vel en av di få som bruker såpass mye tid på jakt i løpet av året, men som du ser jeg skrev lengre opp;

Vi fikk tvillinger som nå er 2 mnd, og jeg jobber 9timers dag!! så er et Uvanlig måte for meg...

 

men her legger vi ikke rådyra på sølvfat til gaupa da!! Satt og lokka på rev sist søndag, og da kom det 5 gauper på meg!! så er altfor mye rovdyr!

 

Du lokket altså til deg 5 gauper på ein dag???? :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Har vel ein solid gaupebestand i Telemark også,men aldri høyrt om nokon som har lokket inn 5 gauper på ein dag.

Prøv havrepellets som rådyrfor, 25kg sekker koster ca 60-80 kr.

Blandet med melasse er det ein godbit for rådyrene, har funket bra for meg.

Melasse får du også på felleskjøpet.

Lykke til, og skitt jakt!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja.....

 

% stk en morgen...kansje det er mye der du bor, men lite her!!

 

 

 

Om dette er tilfelle så ville jeg snudd litt på hva jeg jaktet og skjøt, ellers blir det ikke mer rådyrjakt på deg!

 

I mitt lille paradis av et rådyrterreng er bestanden av rådyr i dag tilnærmet lik 0..!

Så om jeg ser gaupe så vet jeg akkurat hva jeg ville gjort...............................................................................

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er vel nok off topic her.

Epler og jordbær er uten tvil det beste rådyr vet. Litt råflott med jordbær i desember kanskje, men hadde jeg hatt lov til å skyte rådyr over jordbærbedet mitt i sesongen, (jordbærsesongen..) så skulle jeg fort hatt et par frysere full.

De beiter også hissig på epler som har falt ned, og på eikenøtter, men utpå vinteren når snøen har lagt seg, da står de inne i eikekjerrene og kjører i seg eikenøtter.

Men epler og pærer (og jordbær) - og så må de jo oppdage dem, så det kan lønne seg å lage en "sti" med åte fra et tråkk, eller bare legge littegrann på tråkket, et sted de passerer hver dag. Så kan du øke på til det er så mye at de blir stående og ete, og vips du har et åte. Epler og pærer kan en jo ofte plukke under trær som ikke blir plukket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om rådyrbestanden er liten der du bor,tror jeg neppe du får inn noe på noen dager. De må jo komme på det under beite,og vet du hvor de beiter trenger du jo ikke fore.

Vi la ut grønnsaker etter jul et år der vi visste det var rådyr men det tok flere uker før dem spiste av det.

Lykke til :lol:

Link to comment
Share on other sites

i og med at det ikke lenger er noe takhøyde igjen på kammeret , eller vi har litt vel fint følende moderatorer så skal jeg omformulere mitt tidligere innlegg !! Mulig det blir satt litt ut av system iom at tråden er krafti moderert, men her er mittt svar :

 

Kan ikke folk drite i hvordan han jakter ?

Hvor mange av dere har jaktet hjort på bø eller ved viltåker ?

Er det noen bedre prestasjon å jakte rev på åte ?

 

Så kommer vi til sakens kjerne, for at moderator ikke skal få hikke så må man svare på trådstarters spørsmål og ikke bare komentere andres nedlatende komentarer av trådstarters spørsmål.

 

Legg ut div. frukt og grønnsaker, noe du sikkert kan få på din lokale butikk.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe stas dette, men må jo skyte når jeg har fått tildelt et da :-)

 

 

Er det ikkje litt feil å sei at du må skyte eit dyr sidan du har fått løyve?

 

Du kan skyte når du har løyve, men du må ikkje. Av og til (egentlig litt for ofte) så må ein godta at ein ikkje fikk skyte det dyret som ein har fått tildelt.

Sjølv så har me hatt stang ut på jakta i år, og mangler fleire dyr for å fylle kvoten. Men slik er det, og det godtar me utan problem.

 

Klarer du å skyte dyret så er det fint!

Link to comment
Share on other sites

i og med at det ikke lenger er noe takhøyde igjen på kammeret , eller vi har litt vel fint følende moderatorer så skal jeg omformulere mitt tidligere innlegg !! Mulig det blir satt litt ut av system iom at tråden er krafti moderert, men her er mittt svar :

 

Kan ikke folk drite i hvordan han jakter ?

Hvor mange av dere har jaktet hjort på bø eller ved viltåker ?

Er det noen bedre prestasjon å jakte rev på åte ?

 

Så kommer vi til sakens kjerne, for at moderator ikke skal få hikke så må man svare på trådstarters spørsmål og ikke bare komentere andres nedlatende komentarer av trådstarters spørsmål.

 

Legg ut div. frukt og grønnsaker, noe du sikkert kan få på din lokale butikk.

 

 

Takk for det :-)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe stas dette, men må jo skyte når jeg har fått tildelt et da :-)

 

 

Er det ikkje litt feil å sei at du må skyte eit dyr sidan du har fått løyve?

 

Du kan skyte når du har løyve, men du må ikkje. Av og til (egentlig litt for ofte) så må ein godta at ein ikkje fikk skyte det dyret som ein har fått tildelt.

Sjølv så har me hatt stang ut på jakta i år, og mangler fleire dyr for å fylle kvoten. Men slik er det, og det godtar me utan problem.

 

Klarer du å skyte dyret så er det fint!

 

 

Skjønner det, men har jaktet i 18 år, og har ikke et eneste år etter jeg starta å jakt, å ikke fylt det jeg får tilldelt, alt= elg, rådyr,gaupe og rein.....

 

så du skjønner at jeg er mere i skogen en hjemme untatt i år, og jeg skal fylle i år og :-)

Link to comment
Share on other sites

Hakk opp epler og gulerøtter (i pene terninger litt Hellstrøm stil! neida, oppi en pøs eller kasse og hakk med spade:-), spre utover et jorde du vet det trekker dyr.

 

 

Takk!:-) det må da funke?? kan ikke skjønne annet 8)

 

Skal kjøpe i morgen...vet du ca hvor mye som må til?

Link to comment
Share on other sites

men her legger vi ikke rådyra på sølvfat til gaupa da!! Satt og lokka på rev sist søndag, og da kom det 5 gauper på meg!! så er altfor mye rovdyr!

 

5 gauper??? :lol::lol::lol:

 

JA % stk gauper ja....

 

1 stk mor

1 stk far eller fjordårsunge som var stooor

3 stk små...

 

i mitt hodet blir det 5 stk gaupe! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke lov til og skrive dette her,men gjør det alikevel. Gaupa er ikke flokk dyr og 2 voksne går ikke sammen og værtfall ikke når den har små unger!! Kan ha vært voksen hunn med unger,men 4 unger veldig tvilsomt og værtfall at alle kommer sammen inn på lokk.

 

Men kast ut no gullerøtter og skyt rådyret funker helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke lov til og skrive dette her,men gjør det alikevel. Gaupa er ikke flokk dyr og 2 voksne går ikke sammen og værtfall ikke når den har små unger!! Kan ha vært voksen hunn med unger,men 4 unger veldig tvilsomt og værtfall at alle kommer sammen inn på lokk.

 

Men kast ut no gullerøtter og skyt rådyret funker helt sikkert.

 

Ja jeg vet alt om dette, så derfor mener jeg bestemt at det var en hunngaupe med 3 unger, og etter min erfaring etter mange år her, så var det med en fordårs unge, dette har blitt observert her før...:-)

 

ja jeg skal handle i morgen og så tømme en plass jeg vet det er hyppig trekk:) så får vi se hva som hender :-)

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke lov til og skrive dette her,men gjør det alikevel.

ja jeg skal handle i morgen og så tømme en plass jeg vet det er hyppig trekk:) så får vi se hva som hender :-)

Trenger ikke nødvendigvis å bruke penger på dette. Gå innom Kiwi. De har holdbarhetsgaranti på varene sine, grøn- og frukttforet inkl. De hiver enorme mengder med fullt brukbar frukt. Spør pent så får du sikkert med deg en gratis kasse eller to med epler, pærer, gulrøtter , whatever. Jeg hadde fast avtale med en av butikkene deres for noen år siden da jeg hadde høns og kalkuner. De er egentlig glad til for å bli kvitt frukten til dyrefor, men etterhvert fikk de problemer med en del invandrere som raidet containerne deres til eget konsum, så de begynte å låse dem. Mye bakterier og dritt og lort i slike containere slik at maten ikke egner seg for mennesker.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...