Jump to content

.223 vs 22-250


Hammers

Recommended Posts

Wikipedia er en kjekk ting :wink:

.223 Rem

.22-250 Rem

 

Et bilde:

RSgreat_0930D.jpg

Left to right: .222 Rem., .222 Rem. Mag., .223 Rem., .22-250 Rem

(Sitat og bilde henta Herfra)

 

Min mening:

Lader du selv, eller har planer om å starte med det, så velg .22-250. Grunnet høyere hastighet (dermed større effekt) og at den er en mer spennende patron. (Min mening)

Om du ikke lader selv, eller ikke har planer om å starte med det, så velg .223. Grunnert bedre tilgang på ferdiammo og til en MYE hyggligere pris..

Link to comment
Share on other sites

Utvalget i ferdiamo er ike det største i 22-250. Det er nesten ei bøsje som du først har full glede av når du lader selv.

Lader du ikke selv tror jeg du blir mer fornøyd med 223. Lader du selv, og liker og finne gode ladninger til bøsja, er 22-250 mye morro for penga.

Link to comment
Share on other sites

jeg spurte om meninger stqrm :P hehe

 

så lurer litt på om det ikke blir ei refle i .223 vist ingen har noen andre forslag til bruk på øitt ymse forskjellig opp te rådyr...?

sånn til ekstra forvirring :lol:

 

Siden du ikke lader selv så egner .223 seg best, grunnet stor tillgang på relativt billig ammo. Så sant du ikke vil opp en klasse, dvs 6,5-55, .308, .30-06 osv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg spurte om meninger stqrm :P hehe

 

så lurer litt på om det ikke blir ei refle i .223 vist ingen har noen andre forslag til bruk på øitt ymse forskjellig opp te rådyr...?

sånn til ekstra forvirring :lol:

 

Pass på å få ei rifle med litt kjapp twist i pipa f.eks 1:9 eller 1:8. Fint å kunne skyte tyngre kuler en 50 - 55grn.

 

I rifla jeg har er det 1:9 og i den har jeg skutt kuler fra 30 - 75 grain med topp presisjon.

Link to comment
Share on other sites

hvor mye har den snurren å si sånn egentlig?

hvor stor forskjell er det?

Til langholdskyting på bane har det mye og si, til jaktbruk er forskjellen mye mindre. Flere gode alternativer på 53-55gr til rådyr, og masse og velge i til varmintskyting.

I 22-250 gjør den raske hastiheten at en greier å stablisere kuler litt tyngere en det en greier i 223.

Min konklusjon er at en greier seg med 1:14 i 22-250 ( men ser ikke bort fra at det kunne vært morsomt med litt krappere) I 223 ville jeg nokk ikke kjøpt ei børse med slakkere syigning en 1:10

Link to comment
Share on other sites

Til forvirring, eller som et tips, kan du jo se på 243 win, eller en annen 6 mm patron. Nesten samme kulebane som 223, nesten like lite rekyl, men tyngre og mer egnede kuler til f.eks rådyr, noe som etter min mening gir den ekstra marginen som kan være kjekk og ha. Tilgangen på kjøpeammo er vel ikke den største enda, spesielt ikke på andre 6 mm enn 243, og prisen er vel ikke akkurat billig, men dette tror jeg kommer til å bedre seg.

Link to comment
Share on other sites

jeg har jo egetnlig ikke tenkt å dra på rådyr jakt...så trenger jo ikke te noe vilt som er så stort

tenker først og fremst på rev og litt stor fulg...

 

kanskje en hare vist sjansen byr seg men har nå en luzernstøver og ei hagle te den da :P

Link to comment
Share on other sites

I rifla jeg har er det 1:9 og i den har jeg skutt kuler fra 30 - 75 grain med topp presisjon

 

Hvilke 75gr kuler. Er 1:9" nok til å stabilisere f.eks. 75gr Amax eller 77gr Sierra MK.

Og hva slags stigning må til for å stabilisere de nye 90gr VLD til Berger mfl. 1:7"?

 

K

 

Berger 90grs VLD må ha 1:7 snurr :wink:

Link to comment
Share on other sites

I rifla jeg har er det 1:9 og i den har jeg skutt kuler fra 30 - 75 grain med topp presisjon

 

Hvilke 75gr kuler. Er 1:9" nok til å stabilisere f.eks. 75gr Amax eller 77gr Sierra MK.

Og hva slags stigning må til for å stabilisere de nye 90gr VLD til Berger mfl. 1:7"?

 

K

 

Har bare testet med Partzan 75 HPBT Match, den gikk helt nydelig. Har Hornady 75 A-Max i hus men har ikke fått testet den ennå. Berger 30 MEF gikk på 11mm på 100 meter.

 

Partizan 75 skutt på 200 meter. 14,5 mm gruppe.

Partizan75HPBTMatch006Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

ok da blire no anna hehe

 

 

men er det noe bakdel å skyte lette kuler i en med 1:8 foreksempel?

vist ikke så er det vel ikkno vits å lage med 1:14 ?

 

noen som skjønner meg?

Dette har jeg også lurt på. Men jeg mener å huske fra sluttstykket at det var noe diskusjon rundt dette og at lette kuler kunne opptre sidelengs og bak fram hvis de hadde for mye snurr. Husker jeg riktig?

Link to comment
Share on other sites

Du hammers; Du har nok fått endel svar og litt mere til. Synes det har blitt litt mye "snurrprat". Saken er at du skal ha ei rifle til småvilt og spør om 223 og 22-250, og skal ikke lade selv i nærmeste framtid. Du kunne gjerne spurt om alle 22 kalibrene, vel uansett;

 

Tingen du skal kjøpe er en 223 :!:

 

Grunnen er at den finnes det særdeles billig treningsammo til, og haugevis i ferdigammo(det er den nye norske militærammoen også) Og mye rimelig bra jaktammo til alt ditt bruk. Den passer som hånd i handske til ditt bruksområde. Smeller lite, lett å dempe, god presisjon. Og hvis du en dag skal begynne å lade er den like grei å lade selv som alt annet. De fleste leverer 1-9" stigning i dag i Norge, men sjekk. Hadde styrt unna 1-14" selv om jeg ikke hadde sett det som krise hvis et godt riflekjøp var i den. Generellt kan du skyte ALT i en krapp stigning i 223, mens du må sette vekk 2 av 10 esker i butikken hvis du har en 1-14" uten at det burde ta nattesøvnen.

 

Selv har jeg både 223 og 22-250, og den lille rakkaren er en finfin patron.

Link to comment
Share on other sites

da tror jeg det blir en .223 da

med 1:9 snurr...

må jeg bare spørre i sjappa da om snurren?

 

 

 

så skal jeg komme med tilbake melding når jeg får surra meg te å handla...:P

 

var på xxl å sikla litt på lørda...:P

 

på remington og tikka

Link to comment
Share on other sites

da tror jeg det blir en .223 da

med 1:9 snurr...

må jeg bare spørre i sjappa da om snurren?

 

 

 

så skal jeg komme med tilbake melding når jeg får surra meg te å handla...:P

 

var på xxl å sikla litt på lørda...:P

 

på remington og tikka

 

Remington 700 tror jeg du får bare med 1:12 twist, med unntak av LTR som har 1:9.

Tikka T3 kan du velge 1:8 eller 1:12 :wink:

 

Edit: faktafeil :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

da tror jeg det blir en .223 da

med 1:9 snurr...

må jeg bare spørre i sjappa da om snurren?

 

 

 

så skal jeg komme med tilbake melding når jeg får surra meg te å handla...:P

 

var på xxl å sikla litt på lørda...:P

 

på remington og tikka

 

Tror nok du steller i stand en god latter hvis du spør om "snurren".... :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...