Jump to content

Hva er en god 5-skudds serie på 400m?


mar.j.kar

Recommended Posts

Jeg prøvde langhold for første gang nå. Skøyt ut til 550m. Flest skudd gikk nok på 300 og 400m. Ble skikkelig gira! Var såpass gøy at det garantert blir flere turer...

 

Jeg skyter med en Rem 700 i 308W, med 45cm lilja type tjukk, High tech stokk, org 1kg avtrekk, swarovski 3-10x42 med ML ret., og sonic demper uten moduler. Jeg skøyt 135grs SMK i 800m/s(fordi dette går bra, og jeg egentlig skulle skyte på 100 og 200m).

 

Jeg brukte kun retikkel og skrudde ikke ett klikk. På 550m og 40cm x 40cm stålmål måtte jeg forlegge med 40cm på nederste strek.

 

Det jeg lurer på er: hva kan man forvente av samling på 400m med et slikt oppsett? Jeg har ikke skutt langhold som sagt, og har ikke hengt i noe langholdsmiljø. Jeg er derfor blank ift forventninger...

Link to comment
Share on other sites

Siden det er dårlig respons skal du få en dårlig sammenligning.

I perioden 1992-2000 når jeg var som mest aktiv i Kungens kläder klarte jeg på en god dag, liggendes med ranselen som støtte og uten nevnverdt med vindavdrift, 5-10cm på 300m og 10-20cm spredning de få gangene jeg fikk prøvd på 400m. Antal skudd var 3. Dette med en AK4 (ag3) med ett 4x Hensholdt kikertsikte og med mobiliseringsammo som var 20-30 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

1 MOA grupper er vel en grei pekepinne på hva som kan forventes som bra/ok. - Ved skiftende vestlandsforhold kan det være en utfordring å klare dette utover....

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall et vanvittig kulefall utover fra 300m med nevnte kule og hastighet. Regna ikke på det, men vi snakker jo flere meter fra stilling og ut til 600;)

 

Men å gå fram til skive på 400m for å klistre og telle opp poeng var langt!!! Selvanviser i form av stålmål i wire eller kjetting er noe som må fikses.

Link to comment
Share on other sites

Har nemlig hørt noen snakke om det

La dem snakke. :wink:

 

Ei 5skuddssamling på 500m (223Rem) kan se slik ut

IMG_5429.jpg

 

Eller slik

30102010303.jpg

 

Rifla trenger ikke spesielt langt løp, demper er av til kjøling

IMG_6696.jpg

 

300m, slengeren th. er litt irriterende

IMG_5442.jpg

Alle disse samlingene med 223en er skutt med 69gr Scenar fabrikkammo, og det blåste faktisk 7-8m/s

 

223Rem, 90gr Berger VLD, 10sk, 535m,

IMG_5527.jpg

 

6.5x55 her, 500m, gongen er 20x20cm, vi hadde maken til denne gongen på Abusdal, @535m - i et av mine lysere øyeblikk så traff jeg den med 19 av 20 skudd. 308Win, 155gr Scenar, 50cm løp

c3018fec.jpg

 

338LM, 3 femskuddssamlinger, to mann, to rifler,

06112011173.jpg

 

338LM, nesten 900m - ikke helt, derav noe høyt...

IMG_6393.jpg

 

For ordens skyld, det er ikke nødvendigvis jeg som har skutt samlingene på disse bildene (I wish) men de representerer sånn noenlunde hvordan det jeg regner som gode skyttere skyter med gode rifler under håndterbare forhold. Ingen av skytterene hevder seg noe spes i konkurranser, og ingen av riflene er noe BR-bygge.

Slik jeg oppfatter det kan en forvente å plukke en TRG, T3, R93, 200STR eller 202, og iallefall noen Rem700, ut av hylla i butikken, og skyte slike samlinger etter et par turer på banen. (muligens untatt 10sk samlinga fra 500m stevnet)

Det forutsetter at en er en høvelig brukbar skytter som har skyteteknikken inne og ikke gjør elementære feil for ofte, Noe som igjen forutsetter at en trener regelmessig og på de rette tingene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Hvor mye kulefall er det med 223 på 500m??

 

Veldig artig å se resultater. Håper flere med 308 legger inn bilder osv. Jeg skal se om jeg ikke får lagt inn bilde etterpå jeg og.

 

Det som slo meg som spesielt med langholdsskyting, er at man tillater seg å skyte godt nok - og er fornøyd med det! Dvs. når man treffer gongen på f.eks 550m så er det tøft uansett. Litt lei av å skyte på 100, for jeg blir jo skuffa hvis jeg skyter større samlinger enn 20mm. MEN SÅNN ER DET KANSKJE FOR DERE SOM SKYTER MYE LANGHOLD OG!? Det vi gjør med trening, trening, trening og mange skudd, er vel å flytte egen terskel for mestring. Ihverfall følelsen av det... Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

M67: Hvor mye kulefall er det med 223 på 500m??

 

Jeg har en tabell jeg har brukt for miljøammo med hk416;

 

Kulebanen til 416 krysser på 47.5m og 200m.

 

30m 2cm under

50m senter

100m 5cm over 3 klikk ned

150m 4cm over 2 klikk ned

200 senter

250m 10cm under 2 klikk opp

300m 25cm under 5 klikk opp

350m 47cm under 8 klikk opp

400m 76 cm under 12 klikk opp

450m 118 cm under 16 klikk opp

500m 170 cm under 21 klikk opp

600m 318 cm under 32 klikk opp

1 klikk på aimpointen utgjør 1,6cm på 100m

 

Så viss du er innskutt på 200 er svaret i tabellen ca 170 cm. Hvis du har data er det bare å laste inn i pcb, eller andre balistikk programmer. Jeg har prøvd dette på feltfigur i dfs og jeg traff b65 med 5/3 på 580 m med forsvarets rifle og tvilsom miljø ammo som slenger dårlige niere :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

M67: Hvor mye kulefall er det med 223 på 500m??

 

Det varierer med hva du bruker.

En typisk FMJ-BT har G1 BC rundt .240, går denne ut med 950 m/s (vanlig) har du rundt 200cm dropp på 500m. sideveis avvik på 28cm / (m/s sidevind).

Får du en 80gr A-max G1 BC 0.453 ut i 800m/s vil den droppe ca. det samme, og ha et sideveis avvik på 16cm / (m/s sidevind).

 

Det er altså lurt å bruke den tyngste kula du kan skyte, selv om du taper utgangshastighet vil den tunge ta det igjen når holdene blir lange, og ta igjen sidelengs avvik raskt.

Link to comment
Share on other sites

Noen synspunkter

Gongene blir mindre og mindre, de samme som var fornøyde med å treffe 70x70cm gongen på "Lead Hill" for noen år siden (og kanske ville vært det enda..), syns 30cm samling på 1000m er litt sånn "halvpasse" - @ 500m der treff på en 40x40gong var "OK" engang, og 20x20cm gonger er greit nok -oppdager en plutselig at en skyter om kapp på leirduer og colabokser...

Fokus går lett over på 1. skudd, på å "aldri" bomme mer enn så og så mye, på å skyte like "bra", enten fort, fra mindre forberedt stilling. På litt større gonger (40x40 @500m) kan en skyte sittende - The Kid ble observert stående, og med en skuddtakt som ville fått Steinar Talgø til å ligge våken om nettene.. mot ikke alt for store gonger på 500 - man tilpasser det etter ferdighetene.

 

Har du skutt mye langhold med 223? BC på 0.24 og 223

Langhold og langhold, mye og mye, jeg har brukt opp et løp, og grubeler på konfigurasjonen på det neste...

223kuler er ikke bare 223 kuler, kan jeg iallefall si. Kuler med BC på 0.24 er mindre egnet til langhold det er vi nok enige i. Hva BC er på 69gr Scenar aner jeg ikke, men på 500 er det 40 klikk såpass husker jeg. Og på 600 er det 55. 0.1mrad klikk. You do the math.

Hva er kullesnurring?

Det blåser vel aldri under 1m/s?. En merker jo at det er mindre vindavdrift på 338LM og 300gr Scenar enn på 223 og 69gr, men om du prøver å skyte bittesmå samlinger med dem, så vil du oppdage at det krever veldig mye mer av skytteren å levere, med 338 enn med 223, og dette oppveier mye vindavdrift. (M67s 2. teorem: ei presis rifle har mindre vindavdrift enn ei upresis) - vindavdriften er mindre ved god skyting enn ved dårlig.... Jeg sier ikke at 223 er det ultimate, eller det beste, eller engang bra - men at det virker godt nok for meg - det sier jeg, og det jeg vil fram til er: "Skyt", drit i hva slags rifle og kaliber du har, er du interessert i å treffe, så finn ei lett tilgjengelig god kule (dvs. Lapua Scenar eller Hornady Amax), og SKYT!

Noen er flinkere til å bedømme vind, eller til å ha flaks med når de slipper avgårde skuddene, og andre har et fantastisk og konstant rekylopptak - ingen lærer noe uten å skyte.

 

Får du en 80gr A-max G1 BC 0.453 ut i 800m/s vil

"Karabinen" gir 80gr Amax rundtomkring 825-830m/s, det er ikke ei maksladning.

 

ja, det er håpløst hvis det blåser

Du blir "Sir Hitalittlebit Less" :wink: Håpløst er det ikke. 77gr Scenar og 80gr Amax i 830-850m/s er som ei god 308 ladning, og 90gr VLD i 800-830 gir opp veldig lite i forhold til 6.5x55 med 140gr kuler, bruker du lette kuler i x55, så har du MER vindavdrift. Om det er noe problem med 90gr kulene så er det seff prisen, og at det kan se ut som de er litt kilne å finne ei god ladning til.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

ja, det er håpløst hvis det blåser

Du blir "Sir Hitalittlebit Less" :wink: Håpløst er det ikke.

K

Tok litt hardt i kanskje, men som regel når det blåser der jeg skyter er vindhastigheten alt fra konstant. Om man tar feil med et par m/s så blir feilen ganske ekstrem med såppass lav BC. Jeg bruker høy BC hovedsaklig for vindens skyld, for har sålangt holdt meg på 600m. Her er så og si alt jeg bruker hypersonisk.

(og ja, jeg vet at du vet :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hei M67

 

Må si meg helt enig i at det viktigste er å skyte og skyte mye med det våpne du har! Lær det våpne du har å kjenne. Du trenger ikke en rifle til ditt og en til datt.... Jeg har jobbet med dette og da hadde jeg tre rigger av den typen 7.62, 300mag og 12.7. Jeg syntes tre var for mye! Fikk skutt ut noen piper med 223 eller 5.56 også, men det var jo i hovedsak praktisk rifleskyting og ikke dryge hald :) Jeg jobbet ikke i TMB eller KJK og er ingen militærfrik for å si det sånn...

 

Kullesnurring....det heter vel kulpintering og kan f.eks beskrive at en kule går sideveis f.eks over 500 meter. Noe jeg har erfart med mange ``gode`` kuler i tyngre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har erfart med mange ``gode`` kuler i tyngre kaliber

Kulbutering. Har iallefall lite med vind å gjøre. Dette diskuterte vi i en annen tråd for ikke lenge siden, og det er nok mange som er interessert i hvilke kuler du hadde dette problemet med. Selv har jeg bare skutt et lite utvalg kuler, og har hatt flaks med dette. Men 90grs VLD i .224 som jeg nevnte er jeg litt usikker på. Kanerne bruker den på 1000yds, men da ifra lengre løp, jeg har hatt gode erfaringer med den ut til og med 750m, og etter det har de ved flere anledninger " forsvunnet" et sted på veien til 1000m. Men jeg har sett andres kuler lage "nøkkelhull", spre så mye at dette er eneste forklaring, elle rbare "bli borte".

Skal vi lage en egen tråd med erfaringer omkring hvilke kuler som velter, når og i hvilke kaliber?

 

Om man tar feil med et par m/s så blir feilen ganske ekstrem med såppass lav BC

Med 80gr Amax teller 2m/s 5 klikk på 500m -25cm, så det er en grov bom, men samtidig er 2m/s relativt godt merkbart om en er litt obs. :oops: ... Det er uansett bare et klikk mindre med 6.5mm og Norma DL/GT, så det er en grov bom da også.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Setter du den opp M67 ?

 

Federal gold match 7.62, 308 er en av de som aldri kommer frem over 500 meter. Ikke alle liker den bekreftelsen like godt...hahaaa...

 

Nato, som er en meget god ammunisjon i mange rifler både på 200 og 300 er ikke noe å skyte dryge hald med :-), men utover det en fantastisk bra kule... Husk!, før mann er innenfor mann bør være innenfor moa`en før det er vits å strekke holdene.

Link to comment
Share on other sites

Nato, som er en meget god ammunisjon i mange rifler både på 200 og 300 er ikke noe å skyte dryge hald med :-), men utover det en fantastisk bra kule... Husk!, før mann er innenfor mann bør være innenfor moa`en før det er vits å strekke holdene.

 

Får du god presisjon med Nato-ammo på 300 meter så får du det vel på lenger hold også? Eller kva er det som eventuelt skjer utover 300 m?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener eller hva du skriver (eller hva du mener å skrive?) dbm,

så det er godt mulig vi prater forbi hverandre.

 

Byttet ut Natoen? Mener du NM60 med NM231?

 

"hvorfor vi har 300"? 300 hva? Meter? Som hva? Maksavstand med Nato-ammo?

 

Nei dette var ikke lett.

 

Jeg får vel ta min erfaring med 308 og Nato-ammo i korte ordelag.

 

Jeg startet langholdskarrieren med en Remington 700 VSF i kal 308 og noen kasser med Nato. Lotnr 010101. Skarpskytterlot, om jeg ikke husker feil. Brukte denne mye på Gjøvdal og på Vegårshei når jeg skjøt med sakotrg her fra forumet. Lengste hold på den tida var vel 630 meter oppi lia på Gjøvdal?

Deretter ble det en noen turer til Kongsberg (3?) med langholdsgjengen, stadig med VSF'n og Nato. Gongene på 400, 500, 600m fikk kjørt seg. Ah, det var tider. Det var på en av disse turene jeg fikk lempet den ut til 980m.

Og ikke er det mange ukene siden jeg var på Grimenes med SBSK sist og skjøt med min DPMS LR308, på 500m. Også med Nato,

dog ikke skarpskytterlot.

 

Så... Har du noen egen erfaring som tilsier at natoen er ubrukelig på langt hold å komme med?

 

Det er enkel fysikk: Hvis Nato-ammoen i ditt gevær går 25mm eller bedre, veier kula 146grs og har en BC på 0.421, v0 avhengig av løpslengde. Do the math.

Link to comment
Share on other sites

Det er enkel fysikk: Hvis Nato-ammoen i ditt gevær går 25mm eller bedre, veier kula 146grs og har en BC på 0.421, v0 avhengig av løpslengde. Do the math.

 

Ja, det er poenget. Har du Nato ammo som samlar godt på 200/300meter så er det vel rein fysikk (ballistisk kalkulator) som avgjer på lenger hald.

 

Mi erfaring med Nato ammunisjon i mi rifle er at den samlar relativt godt, og er fullt brukbar på lenger hald. Men, eg skyt ikkje lenger enn 750 meter foreløbig. Men den Nato ammoen eg har er berre marginalt dårlegare enn Lapua match ammo.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi enige.

 

Men det ville vært fint om du (RETT FRA LEVRA-ALERT!) holdt tullballet ditt for degselv til du iallefall hadde en viss erfaring eller faglig tyngde å komme med, istedetfor å spe ut poster som nybegynnere faktisk kan finne på å ta for god fisk.

 

Nato kun ut til 300m?

Federal gold match 7.62, 308 er en av de som aldri kommer frem over 500 meter...??

Javisst er 168grs SMK en ustabil kule, men det skjer godt etter 500m. Jeg skal vedde hus, hytte, nyrer og lever, bil, alle børser og håndvåpen, optikk og kjerring, ja hele firmaet mitt på at M67 her inne kan sette 5 skudd på 500m med 168grs SMK innenfor 30cm, endog den "aldri kommer frem". Deal?

 

Moderator kan godt se over denne posten og gi meg feedback om den er for hard.

Link to comment
Share on other sites

NM60 funker fint til godt over 600m om loten er ok. I NM149 brukte vi jo NM60 og skjøt lengre enn 600m. Lapua lockbase 150grs som brukes til skarpskyting i forsvaret i dag er ikke så mye bedre ballistisk enn NM60 er. (BC .488 for lockbase vs BC .420 for NM60)

 

168 grs sierra funker fint til 600+ den og. Er jo den kula som er i federal patronen.

Link to comment
Share on other sites

tja, hva skal jeg si egentlig.

30 cm samling på 500m med 168 grs sierra MK må vel være er overkommelig krav. Faktisk noe man kan klare knestående og, slik M67 antydet. men da er det en test av skytterens ferdigheter knestående, og ikke en test av ammunisjonen.

 

Hvor gode samlinger kan man skyte på 400m?

Dette er skutt forrige vinter i 20minus på 400m, sauer 200 str, 140 grs A-max i 6,5, liggende med reim og diopter:

4qmtc5.jpg

 

Samme dag på 500m, samme oppsett:

 

dwcacp.jpg

161j521.jpg

20gh1eg.jpg

 

Men det må legges til at dette egentlig bare er en test av skyteferdigheter ;)

 

 

Må også bare kommentere litt på denne:

Jeg har prøvd dette på feltfigur i dfs og jeg traff b65 med 5/3 på 580 m med forsvarets rifle og tvilsom miljø ammo som slenger dårlige niere :mrgreen: .

Men det må da legges til at du ikke er noen hvemsomhelst med HK'en ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med den blyammoen som brukes i hv for tida holder hk-en 1 moa samling på 100 m ihvertfall. Jeg har ikke fått testa så mye på langhold enda. Har vurdert å sette på en stjernekikkert for å prøve. (Skjeve hornhinner og aimpoint gir litt rare siktebilder etter noen serier :P).

 

Ellers for å svare på spærsmålet i tråden hvet jeg at ca 5 cm er godt mulig på 400m med diopter og reim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...