Jump to content

Valg av grovpistol?


vingemutteren

Recommended Posts

Vilke/n Grov pistoler (32S&W Long) er seriøse alternativ for en som bruker large/xlarge grep?

 

Vilke anbefales for sin funksjonssikkerhet?

 

Vilke anbefales som beste bruktkjøp?

 

Så på ett vekslesett til min Hammerli SP20, dette var oppgitt til 32S&W wadecutter. Er det det samme som 32S&W Long, men passer til/beregnet brukt til wadecutter kuler?

 

Er det solgt lite vekslesett i kal 32S&W long til Hammerli SP20, siden man aldri ser brukte vekslesett til salgs?

Link to comment
Share on other sites

Så på ett vekslesett til min Hammerli SP20, dette var oppgitt til 32S&W wadecutter. Er det det samme som 32S&W Long, men passer til/beregnet brukt til wadecutter kuler?

 

Er det solgt lite vekslesett i kal 32S&W long til Hammerli SP20, siden man aldri ser brukte vekslesett til salgs?

 

Ja, det er samme kaliber.

 

Ja, det er solgt svært få vekselsett til SP20.

Link to comment
Share on other sites

Finner du en Hammerli 280, så KJØP dem fungerer ihvertfall 100o/o. Jeg har ikke hatt hverken klikk eller funksjoneringsfeil med mindre det har vert feil på ammoen. Har skutt ca 1500 skudd med min i år og den jeg hadde på 90 tallet (kjøpt ny i 88, solgt i 96) hvet jeg ikke hvor mange skudd som gikk igjennom, men ca 1000-2000 skudd pr år er ikke langt i fra sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Tja......det er ymse meninger om det.

Noen som kjenner desse sier at 240'n er en feinschmecker, mens 280'n er mere

en bruksmaskin. Jeg kjenner dem ikke så godt så jeg vet ikke hva som er lurt.

Har heller ikke fått muligheten til å studere dem.

 

Ombyggingsett er ikke intressant, så den muligheten er ikke for meg noe tema

på vektskålen. Jeg har 22 som jeg er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Fas er (.) våpen. Kan være litt kresen på ammoen bare.

En underdrivelse. Kresen på det meste. Reservedeler vanskelig tilgjengelig her. Neppe noe godt bruktkjøp.

 

Hämmerli SP20 i .32? Raporteres om ye vansker med SP20, særlig i .22, men også i .32.

Hämmerli 240 og 280? 240 er gammel, reservedeler vanskelig tilgjengelig, hvis i hele tatt.

280 hadde sine vansker, men noen få er fornøyde med dem (i .22 riktignok).

 

Noen virkelig god .32 S&W L WC grovpistol? En som har høy funksjonssikkerhet, lang holdbarhet, godt justerbart og holdbart avtrekk? Er villig til å si at en slik grovpistol dessverre ikke finnes på markedet (ennå). Pardinier har mye tull, MatchGuns .32 like så. Det nærmeste man kommer et pålitelig og fordøyelig våper er antagelig nyere GSP-er, tror jeg ville gått for en GSP Expert. Dersom man føler seg komfortabel med grepet og grepsvinkelen.

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke oppplevd noe vansker med 280 verken i .22 eller .32

Med riktig ammo så er denutrolig presis i 32 på lange hold til felt (ca4") på 70m

Eneste minuset er at en må ut av landet etter deler, slik som fjærer og tennstempel, visst det mot formodning skulle ryke.

Hadde jeg skulle byttet den ut i dag så hadde det nok blitt til fordel for en Benelli.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skulle byttet den ut i dag så hadde det nok blitt til fordel for en Benelli.

Har ikke erfaring med bruk av Benelli selv, men vet det var mye tull med eldre modeller, både i .22 og 32. Noe ble tilskrevet magasinene, noe laderampens konstruksjon. Håper de nyere modellene er bedre.

 

Eller leser jeg med glede at mange brukere har "null" problemer med sine grovpistoler. Godt nytt oppe i alle episodene med alvorlige vansker man har sett og fått gjengitt gjennom årene.

"Null" problemer over en bruksperiode av noe varighet? Dvs. bortimot 100 % pålitelighet, alltid? Helt perfekte pistolkonstruksjoner altså? Bra. Problemet er vel at erfaringene fra banene tyder på noen annet. Fra tid til annen, og ikke så helt sjelden. Men det er nå så.

 

Gratulerer de lykkelige eiere av de helt feilfrie og uproblematiske våpen i kaliber .32.

Link to comment
Share on other sites

@kalstad: Siden du er skeptisk til funksjonssikre våpen, gikk jeg tilbake i min skytelogg for 2010. Jeg ser at jeg har 15 starter på bane og 10 starter i felt med min grovpistol. Det blir grovt regnet 1600 skudd. Jeg innrømmer at jeg ikke trener veldig my med denne pistolen. Kanskje bare halvparten så mange skudd som i konkurranser. Dvs tilsammen ca 2400 skudd per år. Jeg bruker ammo fra Lapua og Fiocchi. I løpet av denne skytingen har jeg ikke hatt funkfeil.

Den eneste feilen jeg hadde var min egen. Jeg ladet kun med 2 skudd på en standplass på felt på Oppdal.

Link to comment
Share on other sites

Tja......det er ymse meninger om det.

Noen som kjenner desse sier at 240'n er en feinschmecker, mens 280'n er mere

en bruksmaskin. Jeg kjenner dem ikke så godt så jeg vet ikke hva som er lurt.

Har heller ikke fått muligheten til å studere dem.quote]

 

 

Det var en 240 til salgs her inne for en tid tilbake, riktignok i 38spl. Selgeren hadde ikke noe pris på den,men han ønsket å selge den til høystbydende. Det er dyre våpen tydelgvis. Jeg tenkte å bruke den til hurtigmilitær, men ga f... og kjøpte en Pardini GT i stedet da prisen vart den samme :shock:

Link to comment
Share on other sites

.. gikk jeg tilbake i min skytelogg for 2010. Jeg ser at jeg har 15 starter på bane og 10 starter i felt med min grovpistol. Det blir grovt regnet 1600 skudd. ( - ) tilsammen ca 2400 skudd per år.

I løpet av denne skytingen har jeg ikke hatt funkfeil.

Uansett et pålitelig våpen. Med "grovpistol" mener du her en .32 S&W L?

Eneste våpen jeg har som er bortimot 100 % pålitelig er en gammel Sig 210 i 9 mm.

..

Den eneste feilen jeg hadde var min egen. Jeg ladet kun med 2 skudd på en standplass på felt på Oppdal.

:forvirra::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I den tiden jeg skjøt grovpistol med Pardini, skjøt jeg mange tusen skudd med begge våpen ( jeg disponerte 2 stk) og hadde minimalt med problemer. Men nå skal det poengteres at bytte av buffer og rekylfjær, samt puss, ble foretatt jevnlig.

 

GrovFASen min lever jeg lykkelig med i dag, og får tak i de delene jeg trenger. Men jeg kan si meg enig i at det neppe er det ideelle nybegynnervåpenet.

Link to comment
Share on other sites

Har vært inom GSP 22/32 og har nå en Sako Triace 22/32 som jeg kom over svært lite brukt.

Så langt godt fornøyd med sakoen.Har hatt litt problemer med å få tak i støypetenger, type wadcutter med mange hull.Bruker nå en rundneset 98 gr støpt kule fra LEE. Setter dem dypt i hylsa og dette fungerer godt.Bruker samme kule tilmin S&W 63 i 32 H&R mag .Noen som har wc tang i .32 for salg?

Link to comment
Share on other sites

Vilke/n Grov pistoler (32S&W Long) er seriøse alternativ for en som bruker large/xlarge grep?
Manhurin MR-73 i kal. .32 S&W Long med Nill eller Rink grep i riktig størrelse for deg. Morinis grep til MR73 er også ualminnnelig gode.

 

Vilke anbefales for sin funksjonssikkerhet?
Manhurin MR 73, uovertruffen funksjonssikkerhet i sin natur sammenlignet med pistoler.

 

Vilke anbefales som beste bruktkjøp?
Manurhin MR 73 som er praktisk talt uslitelig i et slikt mildt kaliber. Meget ettertraktet og forsvinner vanligvis fort når de legges ut for salg, men du kan jo ha flaks.

 

Den absolutt eneste ulempen (hvis det er en ulempe da????) med en MR 73 er at du ikke kan bruke den til feltskyting og hurtig p.g.a. at det er singleaction avtrekk. Dette kan bygges om til DA, men går på bekostning av de gode egenskapene dette våpenet har med bl. a. sitt fantastiske avtrekk.

 

Hva med et tilleggsvåpen til grovfelt? Hvis du vil unngå italiensk fiksfakseri og utstansede blikkplater eller eks. sveitsiske greier er en ekte håndbygget Smith & Wesson Model 52 tingen (.38 Special Wadcutter). Med denne kan du skyte grovfelt og hurtig grov, men ikke militærfelt p.g.a. at du må bruke wadcutterammo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er mange MR73 match som er levert med både SA og DA, og med topp kvalitet på begge deler.

Nå vil jeg påstå at DA på en MR73 ikke er fullt så bra som på en veltrimmet Smith, men likefullt veldig bra.

En revolver er i seg selv et handicap i grovfeltløypa, så jeg ser ikke gevinsten med en MR73 her.

Til banebruk fungerer den glimrende, spesielt for de som presterer like godt som våpenet.

For resten av oss holder en god grovpistol i bøtter og spann.

I Sverige er kal. 32 tillatt på revolverfelt, og SM pleier å bli vunnet med en MR73 Match 32.

Om man vil kunne bruke revolveren på revolverfelt her i landet må man opp i kal. 38, og da er jo MR73 Match 38 et alternativ som også kan brukes på grovfelten dersom man er interessert i det tidligere nevnte handicap.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg påstå at DA på en MR73 ikke er fullt så bra som på en veltrimmet Smith, men likefullt veldig bra.

Dette har hr. El Gringo helt rett i, derfor omhandlet i utgangspunktet mitt innlegg kun SA versjonen som jeg anser som tidenes absolutt beste grovpistol til programmer som ikke forutsetter rask skuddavgivelse.

Trådstarter var vel ute etter forslag til grovpistol, ikke revolverfelt våpen? Dog spesifiserte han ikke til hvilke grovpistol-programmer han ønsket råd for, men for ordens skyld føyde jeg på en linje om Model 52.

Jeg kunne utdypet rådene ganske grundig, men må dessverre være litt moderat i forhold til å øse ut av min omfattende kunnskapsmengde. Det er beklageligvis slik at jeg da kan oppfattes som en "bedreviter" og medføre at andre føler seg forulempet. Gjør jeg det, kan jeg bli utestengt fra forumet da jeg har fått en forumadvarsel fra et samlet moderatorkorps. Det ønsker jeg jo absolutt ikke, så derfor har jeg lovet å bare skrive snille innlegg som ikke fører til forargelse, hvilket jeg selvfølgelig heller aldri har hatt som intensjon. Til dere som eventuelt vil savne tunge faglige utdypninger må jeg bare beklage, men vurderer det absolutt som riktigst å prioritere og tilpasse meg spillereglene her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig i at dersom man har et annet, mer passende, våpen til hurtigpistol og felt så er nok en Manurhin i .32 S&W Long et ganske uslåelig våpen til grovpistolprogrammet. Med alle forbehold om skjeftevinkel og balanse såklart. Men man kan gjøre mye med en Dremel og noen lodd...

Link to comment
Share on other sites

A@ "deerkiller": Sako Triace var det store forventninger til da den kom. Vellaget, fin finnish (!) og høy pris. Den kom i .32, .22 og 22 short. Det viste seg snart at funksjonringspåliteligheten ikke svarte helt til forventningene. Har du et godt eksemplar er den god å skyte med, og passer bra for folk med store never. SAKO hadde noe erfaring med rifler, langt mindre erfaring i produksjon av konkurransepistoler...

Jeg kunne utdypet rådene ganske grundig, men må dessverre være litt moderat i forhold til å øse ut av min omfattende kunnskapsmengde.

Det aner meg etterhvert at din kunnskapsmengde står seg relativt bra i forhold til din påstand her.

Det er beklageligvis slik at jeg da kan oppfattes som en "bedreviter" og medføre at andre føler seg forulempet. Gjør jeg det, kan jeg bli utestengt fra forumet da jeg har fått en forumadvarsel fra et samlet moderatorkorps.

Det skal ikke mye til for å komme i den sistuasjonen der. Fikk for en tid tilbake en melding fra en moderator om at en anen bruker (som var uenig i mitt standpunkt m.h.t. utryddelse av ulv i landet) påsto jeg trollet i tråden om "Hund tatt av ulv". Jeg ba da om en redegjørelse fra moderator om spesifikt i hvilke(t) innlegg jeg hadde trollet. "He hasn't answered yet..."

Det ønsker jeg jo absolutt ikke, så derfor har jeg lovet å bare skrive snille innlegg som ikke fører til forargelse, hvilket jeg selvfølgelig heller aldri har hatt som intensjon. Til dere som eventuelt vil savne tunge faglige utdypninger må jeg bare beklage, men vurderer det absolutt som riktigst å prioritere og tilpasse meg spillereglene her på Kammeret.

Gleder meg over disse velartikulerte utsagn. Sjelden vare her på forumet. (Der pådro jeg meg vel en klage jeg også... :) )

 

Når det gjelder revolver, så er både veltrimmede S&W i forskjellige moddeller, og MR73 gode våpen. Men få bruker dem i VM-grov programmet her i landet. Det enkleste er kanskje pistol?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Til trådstarter eller noen som ønsker å anskaffe grovpistol, så nevnes det i førsteinnlegget seriøse, funksjonssikre, beste bruktkjøp for grovpistol.

 

Til dette, er det bare én ting å si; her er det masse bra å velge blant! :-)

 

Hva den merittérte grovpistolskytteren Petter Bratli har ordnet seg av arbeidsredskap og hvorfor det ikke eksisterer en wikipedia-webside når man googler han, vet jeg ikke ikke, men kanskje andre har mulighet for å bidra med informasjon.

 

Matchguns MG4 kan kanskje være et seriøst alternativ. Websiden www.matchguns.com reklamerer med godt rekylopptak og lav kjernelinje.

 

Selv, så synes jeg MG4 er et flott presisjonsinstrument som finpuss kanskje bør kreve 30 minutter, og som samtidig avleverer en rask rekyldupp og en enestående følt rekyl. Hvis man kunne ønske å velge grovpistol ut fra europeiske produksjonsland Italia, Tyskland eller merke, så er disse i feltløypen å finne (ikke tilfeldig rekkefølge): Pardini, Carl Walther.

 

Det beste bruktkjøp, er det som til en hver tid er tilgjengelig på markedet og som konkurranseskytteren benytter.

 

Med forehold om at hyperlinkene kan bli endret

Link to comment
Share on other sites

Hva som er lurt som brukt kjøp skal jeg ikke ha noen sterke meninger om, men

det ble en ny Hammerli SP 32 RRS, og den er nå innkjørt og går helt uten

noen problemer. Nydelig sak å skyte med, og lett å modifisere til 6-skudd magasin

for felt.

 

Vet ikke hvordan tidligere generasjoner er som brukt våpen, men jeg er iallefall

godt fornøyd med valget som nytt våpen iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...