Jump to content

Forventet søk på 1 års gammel NEG.


KnutH

Recommended Posts

Hei godt folk.

Har en neg som blir 1år i disse dager. Under jakta og no under trening så syns jeg ikke han har noe spesielt langt søk. Hvis han ikke finner noe så kommer han tilbake etter kun få min.

Men hvis han får elglukt i nesen så drar han ut. Loset på ku og kalv i 1,5 time under jakta. Var og trente med han i helga. For for det meste rundt meg, men når vi kom på et relativt ferskt spor dro han ut og fulgte det til han stoppet ved en elv ca 2 km ute.

Hva kan man forvente i søkerne på en så ung hund?

Lar dere hundene få leke med lemmen? Syns det ble i overkant mye løping etter lemmen tidligere i høst.....

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det den unghunden din har gjort synes jeg er hva du kan forvente av en så ung hund. Du må huske på at han foreløpig har null erfaring. Når han får på seg et par år til kan jeg tenkemeg at du vil få se noe helt annet. Det at han kommer tilbake til deg, blinker som vi sier er helt normalt. Han er usikker og vil ha med deg inn på elgen. Mulig han blir en helt annen hund alt til neste år :D . Det at han leiker med lemen er ikke noe og bry seg om, det er noe de legger fort av seg. Og så er det vel lemen år i år så hvidt jeg vet og det gjør det jo litt vanskeligere. Husk, han er jo bare en liten unge enda. Lemen er gøy det ei stønd :D . Lykke til med hunden din.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Var ei stund redd for at jeg hadde gjort noka som skulle gjøre han mer usikker. Men jeg har bestandig vært der han sist så meg. Så tryggheten må vel komme etter ei stund.

Fikk oppleve noe i helga som gjorde meg litt stolt. Etter at han hadde vært på turen etter elgen kom han tilbake. Så for han og sprang litt rundt. Etter ei stund begynte han å gå på samme sporet. Men det begynte å bli litt mørkt, så når han var på ca 1 km så blåste jeg i fløyta. Han snudde momentant og kom tilbake til meg :D Så det virker som innkallingen begynner å sitte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er for dårlig av en hund på 1 år! Dem skal ha bra søk da dem er ett år! 15-20 minutt! At han gir seg ved en elv 2 km ute, er ikke dårlig, det lærer han seg! Synes også at 1,5 time los i ett års alder er for lite... Alt for lite!

Han er nok, uten å være for bastant, middels/ mindre bra hund, med middels til under middles jaktlyst!

Han kan jo bli bedre til neste år, men antagelig ikke!

Link to comment
Share on other sites

Losen på 1,5 time var den første losen hans, og den eneste skikkelige han har hatt. Han haddoe en liten okse en dag. Men den vil ikke stå for han. Da fulgte han no på den i en 3-4 timer med korte loser og mye flytting. Men han dreiv oksen forbi hele post rekka, så alle fikk se. De andre dyrene han har kontakt med ville ikke stå for han, siste dagen av jakta dro han ut en 2-3km for han retunerte. Det er vel opp i 10 min mellom hver gang han er innom, men på astroen ser jeg at han ikke søker så langt ut. Kan holde på en 100-200meters avstand.

Jaktlyst er ikke det mest arvelig, er ikke det genetisk fra foreldrene. I så fall er jeg ikke redd for at det skal bli forlite jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlyst er arvelig ja, men det er jo ikke alle i kullet som får like mye! Og min mening slik du besrkiver hunden, er at den har for lite til å bli en topphund! Men for all del, han kan jo bli en dugandes hund for det!

Jaktlyst er medfødt, det er ikke noe som kommer. Det at han går ut et par hundre meter, og driver der å roter, er etter min erfaring brist på jaktlyst! Desverre! Jeg prøver absolutt ikke snakke dritt om hunden din, jeg bare sier hva min erfaring er! :)

Link to comment
Share on other sites

Man får vel se med tiden. Jeg mener det er tidlig å dømme enno, mange mener jo at man ikke skal slippe hunder når de er så unge. Men det er kansje en annen sak. Men jeg vet ikke om jeg vil ha en hund som henger på på timesvis, kveld/natt. Dette det er ikke vi tjent med. Små vald og gjerne 2-3 driv i løpet av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg synes dette er for dårlig av en hund på 1 år! Dem skal ha bra søk da dem er ett år! 15-20 minutt! At han gir seg ved en elv 2 km ute, er ikke dårlig, det lærer han seg! Synes også at 1,5 time los i ett års alder er for lite... Alt for lite!

Han er nok, uten å være for bastant, middels/ mindre bra hund, med middels til under middles jaktlyst!

Han kan jo bli bedre til neste år, men antagelig ikke!

 

Si meg en ting, hva er det du prater om du da ? Skulle gjerne likt og vist hva du hadde for bagasje for og være så bastant og ta motet fra folk på den måten der. Det er IKKE uvanlig det hunden hans gjør, langt derifra. Har hatt æljbikkjer sjøl i snart en mannsalder og en kompis som driver oppdrett av neg. På de åra har jeg opplevd en, kun en hund som tro til for fult første året. Men dæven røske og mye bra bikkjer vi har hatt. Til deg Knuth, ta ikke inlegget til denna fyren alvorlig. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Uvanlig er det ikke nei, men det har vel å gjøre med avelen på dritthunder i flere år i elghundmiljøet som kan for, ikke jeg....

 

Medfødte egenskaper for en elghund er: Påhengelighet, bra søk og godt mål. Påheng og godt søk er indikasjoner på jaktlyst.... verre er det ikke! En hund på ett år som mangler disse egenskapene, mangler også jaktlyst til å bli en topphund, men som jeg sier kan han bli en dugendes hund for eieren!

Markedet for NEG tar jo imot absolutt alt som blir avlet fram, så alt av drittbikkjer kommer i avelen! ( dette er generelt, og har ingenting mde denne hunden å gjøre)

Beste gråhund i SM i år var på 4 plass.... Skremmende.

dette har vel med det at Norske/ Svenske oppdrettere har avlet på samarbeid og lydighet i mange generasjoner, noe som i følge en meget dyktig hundemann i Finland ( Jukka Immonen) er indikasjoner på manglende jaktlyst. Han har sjekket tusenvis av hunder og oppdrettere, så han har kanskje mer slagkraft enn graahund, som har 1- en- kompis som driver oppdrett??

Max 10% av NEG blir i dag premiert på jaktprøve, det betyr at 90% av valpekjøpere ikke får det de betaler for, hvilken annen bransje hadde vi forbrukere godtatt dette?? hadde vi kjøpt ett bilmerke der vi vet at 90% av bilene ikke virker??

Se på Finland, se hvor mange hunder der som blir premiert i 9-10 mnds alder og da blir satt i avel, da får man framgang på en rase da, ikke slik vi gjør det her, men vi skal være så jævlig gode at vi hardratt nisselua helt ned til haka og har totalt mistet synet for omverdenen!

Ser man tilbake i de finske linjene er det de samme hundene som går igjen, som i norge. men vi i Norge ligger jo mange lysår etter i avelen?? Hvorfor?? kan det ha sammenheng med at finnene avler på jaktlyst og ikke eksteriør, samarbeid og lydighet??

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@bhdokk, slike allvitere som deg gidder jeg rett og slett ikke diskutere med. Lev i din egen verden så blir det nok bra. Vi med "drittbikkjene" får leve i vår.

Link to comment
Share on other sites

Vi må bruke jaktidiotene i avel, da vil noen si; at er vi tjent med hunder som jager døgnet rundt! Jaktidioter avler ikke jaktidioter, er vi heldige, kanskje det blir en eller to idioter i de beste kullene, mens resten av hundene blir dugelige jaktbikkjer. Forhåpentligvis hvertfall!

Mange oppdrettere i Finland ligger nå på en premiering over 80% første leveår av valpene!! Så JA, jeg har faktisk mulighet til å uttale meg så bastant!

Det blir også avlet på mange treningsprodukter som jeg vil kalle dem! Hunder som ikke klarer gå til 1 premie som 3 åring, og champion som 4 åring. fremmer dette avelen?? da vi VET at jaktlyst er medfødt, og tidlig jakt avler tidlig jakt( noe som igjen er en indikasjon på god jaktlyst)

Nei, dette fremmer absolutt ingen rase!

Anbefaler alle å lese artiklene som Jukka Immonen, Per Sollihagen og Seigerud sine artikler, publisert i kjente svenske: Alt om jakt og vapen.

Link to comment
Share on other sites

KnutH

Eg har ingen kjennskap til elghunder. Men det som er normalt for alle hunderaser er variasjon i utviklinga til det enkelte individet. Nokre vert superhundar tidleg, medan andre treng lenger tid.

 

For nokre år sidan vart ein unghund omplassert p.g.a. at den ikkje visste nok lovandes takter på jakt for sin prøvebevisste eigar. Den var etter hans meining ubrukeleg! Den nye eigaren brukte 2-3 år med trening, og fekk ein veldig god jakthund som og vann jaktprøver. Dette var ein fuglehund.

 

Har du tid til å trene hunden så vil nok hunden bli god, og etter det eg forstår så er det berre å få søket lenger ut som er målet. Det kjem når hunden vert sikrare på seg sjølv.

Link to comment
Share on other sites

No må det ikke ta helt av dette her :lol:

At avel går mye på utsende og ikke direkte jaktegenskaper kan mann vel være litt enig i. Men uansett så skal jeg la han få utvikle seg videre, så får vi se hva det blir til slutt. Han er no blitt et kjærlig medlem av huset.

Vi har no fått trent lite utenom jakta, men prøver no å trene så mye som mulig. Jeg har no kansje ikke formulert meg helt korekt. De losene og dyrene refererer til var under første uka av elgjakta. Da var han vel bare 9 mnd. Fikk jakta bare en uke pga jobb og kvota ble tatt tidlig. Så hvis det ikke blir så mye snø, så håper jeg på noen loser før jul.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle stå max 20%! Og det var av antall fødte valper 2010.

Husker ikke helt hvor jeg fant statistikken, og på dogweb er det jo umulig å finne fram til noe som helst! Men det er jo bare å sette seg ned å telle det! Tror tallet var 17% jeg.... Så dårlig stelt er elghundavelen i Norge!

Link to comment
Share on other sites

Tja!! Jeg tror nå på teorien at dem som har bikkjer dem vet tar en første premie kommer på prøve jeg da! Men så klart det står noen gode bikkjer som ikke kommer seg på prøve, men sett i avlsammenheng, kan vi ikke regne disse som gode, så lenge de ikke har bevist noe på prøver! Det er eneste verktøyet vi har for å plukke ut avlsdyr!!

 

En annen ting Jukka Immonen sier i sin artikkel, er at de beste avlsdyrene ikke nødvendigvis er de beste jakthundene, til det er de som regel for selvstendige, de har for stort søk, for mye påheng og for lange lostider!

 

En annen ting jeg synes er skremmende da, er at på NEKF sine sider, så ligger det ikke ute statistikk på hvor mange premierte hunder det ble på jaktprøver i fjor, men utstillingsresultater, det ligger der!! Det er da jakthunder vi skal ha!!! Ikke showdogs.... Skremmende!

Under fjorårets eidsskogprøve, var det etter dag en 5 hunder som sto i skogen etter middag! 2 jamt 2 grå og en kareler, dag 2, kun 1 hund! Karelertispa! Har valp etter ho jeg nå!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Blest i denna tråden her ja :D

Må vel si meg enig i at det blir avlet på litt for mye rart på gråhundfronten for tiden.

Fryktelig synd for rasen!

Men de gode kombinasjonene finnes absolutt,og at alt er så mye bedre i nabolanda har jeg liten tro på.

Jeg er også av den formening at jakt må være det viktigste,men må for all del ikke glemme eksteriøret!

Det er en grunn til at rasestandarene er som de er med tanke på skader/slitasje o.l og etter min mening er det nok hunder av god kvalitet som oppfyller både jakt og eksteriør krav.

En bekjent av meg stilte for en finsk dommer på utstilling og han hadde uttalt at det var atskillig mer sykdom i avlen i finland enn tidligere,hva dette skyldes veit ikke jeg!

Bhd uttaler at beste grå i sm var 4,skremmende!

Hvis vi går over i vårt eget land,nm 2010 så var vel Neg godt representert på øvre halvdel uten at jeg vil hevde det er skremmende for Jamt av den grunn.Nm norge dømmer vel også bare jaktlighet.

I uttaking til sm 2011 i norbotten så var 12 av 17 startende som gikk til 1 premie NEG.så helt svart ser det vel ikke ut!

Men isteden for å bare banne avl opp og ned så synes jeg vi får jobbe med å gjøre den bedre. Tispe som hannhundeiere,ikke kun tenke profitt!!!

Dogweb mangler en betydelig ting,og det er protokollen! Ellers er jo områdeklubbene godt igang med å få oversiktlige nettsider,så helt håpløst er det ikke å finne fram i norge heller om man vil!

Men i noens øyne er det kun sverige som gjelder!!!!

 

Til slutt svar til det tråden egentlig begynte med:-)

Har ei tispe på 7 mnd som kan ha gode søk en dag og begredlige en annen dag. Men henger godt på hvis det kommer spor eller vær i hennes vei :D Så taktene til Knut H sin hund synes jeg absolutt er lovende.Er redd det blir en trang avel om ikke det er gode takter.

 

Til slutt: støtt svenskene med oppbygning av svenska gråhundklubben. Bli medlem

 

Fin kveld til alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

Gråhund: Jo i Finland er det jaktmessig mye mye bedre! Det finnes jo tisper som har gitt 80-90% premierte avkom første leveår for valpene! Rusmosan Kamu som har 250 avkom snart, har jo over 70% premierte avkom etter seg! Det er helt sinnsykt bra, og en målbevisst avel gjennom flere år, kan gi slike resultater!

Ja det var en gråhund som vant NM i fjor, men hva sier Seigerud sjøl? Han sier jo også at avelen i Norge er på feil vei! Ref: Artikkel i Alt om jakt og vapen i år... Jämthundoppdretterne i Norge er på vei til å få til bra jakthunder! Vi har tatt dette på alvor, og de fleste seriøse oppdrettere nekter å parre bandpremierte tisper, da det er å slyte seg sjøl i foten. Hvordan kan man vite at ei bandpremiert tispe har bra søk?? :)

Du sier at jakt er det viktigeste, men at vi ikke må glemme eksteriør! Eksteriør kan vi rette på i løpet av 2 generasjoner, mens manglende jaktlsyt vil vi bruke 5-6 generasjoner for å få rettet på!!

da det gjelder sykdom, så er det for meg ett totalt ubetydeløig problem! Jukka Immonen sier i sin artikkel at av 100 valper blir kanskje 1 eller 2 tatt bort pga sykdom, mens ca 30 blir tatt bort pga manglende jaktlyst, dette tallet burde vært atskillig høyere mener han...

HD hysteriet i Norge/ Sverige er jo helt vilt! hvor mange hunder blir tatt bort pga HD?? INGNE! Ikke en hund, en hund med D/ E hofter kan fint jakte til den er 8-10 år uten at det har noe å si! Vi blir heller ikke kvitt dette på noe vis, da det virker som det dukker opp i vilkårlige kull og på vilkårlige hunder! Det er kanskje noen som tjener gode penger på HD avlesning?? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Gråhund, jeg er veldig enig i det meste du skriver her. Det at det blir avlet på alskens dritt er vel mer borte nå. Mener dagens oppdrettere er mer bevist på jaktegenskaper og ikke bare ekstriør og profitt. De fleste av samlebåndsopdretterne er heldighvis borte. De seriøse er igjen. Jeg og flere andre har kjøpt hunder fra Rønningsgrind og er svært fornøyd. Hadde det ikke vært for at en sykdom hadde stoppet meg hadde jeg kjøpt en til fra ham.

Link to comment
Share on other sites

bhdokk

Er det no rart at folk ikke tør stille på jaktprøver du skremmer jo vettet av alle!!!!!!

Du lever i en boble for deg selv spør du meg. Jeg hadde aldri latt en så ung hund få fri kontakt med elg.

Vær forsiktig med unghunden sier jeg kroppen deres er ikke utbygd enda og hvorfor i huleste skal en kjøre på di da. Du sender da aldri din 10 år gamle unge ut på marraton!!

Link to comment
Share on other sites

Dette begynner jo å bli artig, trodde ikke det skulle bli så mange svar :overrasket:

 

Bare så det er sakt så er dette min første jakthund, så erfaring har jeg ikke.

Men jeg tror vi må erkjenne at alle er ikke like. Og det tror jeg slår ut på jaktprøver og utstillinger. Det jeg mener er at det finnes både gode og fine hunder som ikke blir vist fram. Noen trener/jobber med hundene minimalt, dette fordi de enten ikke har tid, eller ikke interesse av å legge så mye i hunden så lenge den fungerer til det de skal bruke den til. Det tror jeg vi bare godta. Et annet eks er jo de som kun skyter treningsskuddene/oppskyting og evt hvis sjansen byr seg på jakt. Kontra de som passerer 1000 smeller i løpet av året.

 

En annen ting jeg kunne tenkt meg å fått svar på er:

 

Vil det være ødeleggende for rasen at hundene blir avlet fram til kortere søk og lostid på en 2-3 timer. Man vil jo få ei mere effektiv jakt hvis hunden kommer inn etter et par timer , istedenfor å stå hos naboen til det blir mørkt. Mange ser jo fordel i eks Laika rasene pga smalere søk og de ikke loser på samme dyret dagen ut. (dere får ha meg unskyldt hvis jeg tar feil)

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er det jo elendig hvis bikkja står i mange timer uten å gi seg, eller enda værre hvis den ikke lar seg kalle inn. Det er jo overhodet ingen prestasjon å lose 10 eller 20 timer hvis eieren sitter i bilen og i sinne vurderer om han skyte bikkja eller ikke. Effetiv elgjakt får du hvis en kan kalle inn bikkja som står for feil dyr i feil kommune. Vi må huske at selv vi på to bein kan lukte elg om været er rett. Det er ingen stor prestasjon i forhold til harebikkjer. Elghunden må ha søk, være passe tøff, og la seg kalle inn ev gi seg i kristelig tid.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

KnutH, tror det blir meget vanskelig og avle på kortdrevne hunder. Mener det kommer av og med hundens lynne. Har sett fra div. valpekull att noen av dem er veldig pågående og frempå mens andre er rolige og mer kanskje reserverte. Hvordan de blir etterhvert i skauen er vanskelig og forutsi uansett om foreldrene er såkalte kortdrivende hunder. Så konklusjonen må bli at det er veldig individuelt fra hund til hund. Du ble kanskje ikke mye klokere av dette, men jeg tror det ligger ganske nære sannheten.

Link to comment
Share on other sites

noen har 5000mål å jakte på andre har 50000mål å jakte på.

på 5000mål ville jeg ikke hatt ei bikkje som fulgte på elg i timesvis.. og måtte hente hos naboen til naboens nabo.

 

Men hadde jeg jaktet på 50000mål+++++ ville jeg selvfølgelig hatt ei bikkje med påhenglighet og jaktlyst.

det er nesten 2 forskjellige idretter.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

For noen år siden var terenget vårt betraktlig større enn i dag. Nå har vi igjen 23000 mål. Da hadde vi en jaktidiot (neg) på laget og jeg syns ikke det var særlig artig og vente i timevis på en hund som ble funnet igjen på de utroligste steder etter en 12-15 timers tid. Det var jo lenge før gpsèns tid, i dag hadde vi nok funnet den igjen mye før. Som M76 utrykker det over her i siste line er en god tanke.

Link to comment
Share on other sites

Joda klokere er jeg no blitt.

Har jo fått et inntrykk av hva dere legger i forventet søk :D .

Odin skal no få utvikle seg videre, og jeg skal no gjøre det jeg kan for at det skal bli så bra som mulig. Tror det blir en god jakthund av han med årene. Han er no blitt en god hund i hvert fall. Hund er hund.

Link to comment
Share on other sites

Må være utrolig kjedelig med bikkjer som går etter over alle blåner og loser i evighet ja... Slik "jaktlyst" har man vel ikke bruk for.
Er terrenget stort er det jo ikke noe problem, heller en velsignelse. Med hund som henger på(og astro) har vi også lært at elg kan ture, ut av terrenget på et sted, inn igjen et annet. Siste helg i Valdres i år var det påhengelighet som gjorde utslaget, at hundefører(meg) følte seg som norges mester i støkking av los på frossen mose, etter 5 timer og ukjent antall liter svette og kilometer, ble det kalve fall. Hundefører var da helt tom, men klarte 5min ros til hunden, hvor på den vennlig ble ledet bort til kuas ut spor og spurt "hvor er den?" og vekk var hunden. Ett par man kom og hjalp kalven til veg og til leiren. Resten av laget fikk da forsøke seg på den edle kunsten støkking fra los. Det pågikk i 2 timer, da var hundefører rehydrert og i tørrere tøy klar til flåing, losen hadde da begynt å nærme seg leiren fare truende. Kniven gikk i slira, mauser på skuldra, rask marsj 200m og der kom gang losen rett i fanget. Så slik jaktlyst, ja takk, føler man seg ensom om hunden kan være borte en tid, skaffer man bare en til, det har jeg gjort. Ikke at det hjalp så mye på ensomheten, men vi har noen begivenhets rike jakter, med Botnebekken bikkjene.

 

Mye kan endre seg for trådstarter med fall for hunden, mye kan da "klikke" på plass i nøtta dens, f.eks søk kan føre til elg, elg er artige dyr og det kan bli elgfall og da blir fattern glad og jeg får fett, lever og ros.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring meg elghunder, men driver med polare trekkhunder. Min erfaring er at man kan ikke kan dømme en hund på 1 år om hvordan den blir som voksen(eller er NEG så spesiell at man kan?), men man kan faktisk se tegn på om hunden har noe i seg. Nå er det ikke nødvendigvis at man får gode bikkjer om man parrer 2 1.premie bikkjer. Men man har jo en forrutsetning for at man kan arve arbeidslysten til foreldrene. Desverre er det alt for få som stiller på prøver for å teste avlsdyrene sine(på meg virker det som om dette er et problem i de fleste raser med prøver) Men de reiser gjerne land og strand rundt på utstilling for å "produsere" utstillingchampioner. Synest NKK kansje har sportifisert utstillingene for mye slik at utstilling har blitt en egen "idrett", og ikke et avlsverktøy som det burde være.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode poeng i denne tråden :-) Eg trur ikkje trådstartar skal vera veldig bekymra om 1-åringen er noko ujamn i prestasjonane. Det er heilt normalt at det svingar - han er jo "lærling" enno! Det er heller ingen garanti for at dei som er tidleg jaktmodne er dei som blir best i fire-fem års alder.

Bekymringa for "mykje rart" i avlen deler eg. Det er etter mi meining litt for mange som blandar laus-og bandhundblod og trur dette skal bli suverene kombinasjonar. Det er såpass forskjellige eigenskapar som er attraktive til dei to disiplinane at eg trur mest på spesialisering. Å tru at to bandhundchampionar skal avle topp laushundar er som å tru at ei paring mellom Marit Bjørgen og Petter Northug skal føre til den nye Magnus Carlsen...

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med m67. Det er mer irriterende å se hunden gi seg etter å ha gått ut etter bare snaue 3-4 km. Jeg er nok heller mer der hvor 350rm. På tirsdag fikk vi full klaff. Hund finner elg 400m fra far og loser da i området rundt utaksplassen i 35 min. Kommer mot meg hunden først og elgen stopper i tetta før jeg får se den, snur og drar kraftig ut. Hund snur og følger etter. Viser seg å ha fått kontakt med elgen noe over 4 km i luftlinje fra meg. Loser så i nesten 4 timer før jeg på nytt støkker og sender dem 3 km ut. Hunden kom jo tilbake etter en stund og far var meget fornøyd. Må også nevne at jeg ikke er spes engstelig for å være alene i skogen og hunden langt vekk.

 

Dårlig søk:

Kjøp en boks snus og forlat ikke hogstflata før boksen er tom. Ingen kos eller klapp hvis hunden ikke slår ut. Kjed den ut på oppdsgelsesferd, det kan jo ende med at den finner elg og da mye kos og klem.

Gammelt ordtak: "den lateste hundeføreren for som regel den beste hunden"

Det er en sannhet i dette, mange vil ha resultater fort og hjelper hunden å finne elg, dette er feil, dette må hunden gjøre selv. Bruk tid i skogen, ikke stress rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man skal være forsiktig å dømme en 1 år gammel hund så tidlig..

Selv har jeg ei 1,5 år gammel tispe, nå er det riktignok en kjentsak at tisper er litt senere i utviklingen, men denne har vært litt av og på og ikke ville søkt skikkelig, men så fort det er ferske spor eller bra vind, er det ut i et voldsomt tempo..Los har det også vært, først 1 time, så litt lenger og nå til slutt i over 3 timer før første elgen for hu ble felt. Påheng har det heller ikke vært veldig mye av, men jeg er ikke bekymret for at dette ikke skal komme når hunden får erfaring og virkelig vet hva dette dreier seg om.

Samtidlig så skal jeg si meg enig i mye av det som blir sagt her og som Roger Seigerud har sagt: avle på JAKTIDIOTER

Selv jakter jeg i Trysil og elgen her er alt annet enn tam, og min erfaring tilsier at skal man få elg, så må man ha ei bikkje som henger på. Nå har vi en slik "jaktidiot" og det har vært en del frustrasjon til tider med hund over alle vidder, men en ting er sikkert at uansett så finner han elg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei! Dette var interessant! Jeg har hatt 3 gråhunder før den jeg har nå, og alle tre var jaktidioter. Fulgte elgen til mørkets frembrudd. Uten gps var det mye frustrasjonsventing - og kjøring. Nå har jeg en 4 årig gråhundhanne fra bandhundlinjer som er slik trådstarter beskriver. Han kan godt søke og finne elg, men hvis det bærer avsted, så slipper han. Dette er sikkert greit på små vald, men vi jakter på 50 000 mål, og nå merker jeg at det blir for kleint med en slik hund. Har derfor bestilt valper fra dokumenterte løshundforeldre, med nok instinkt, i Norge!. Så kan jeg bruke den jeg har nå til å jakte i randområdene og i områder med folk og fe, der man må ha litt mer kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en interessant tråd. Noen snakker om jaktlyst og hvor himmelsk jaktidioter er å jakte med. Jeg har jaktet med flere jaktidioter, og har hatt flere elghunder både neg og jemt. For meg er det viktig å skyte elg, ikke hvor mange timer hunden står i los, eller hvor mange km hunden springer på en dag. Dette er underordnet, jeg vil ha en hund som får elgen til å stå i uttaket. "alle" hunder klarer å få elgen til å stå, det dreier seg bare om km og timer hunden henger på.

For meg skal en god hund få elgen til og stå i uttaket, eller i umiddelbar nærhet samt bryte hvis elgen drar ut. Hunden skal bryte losen etter 4-5 timer og komme til meg. For hvis ikke jeg klarer å få skutt før det har gått fire timer, er det ikke hunden det er noe galt med...... Uttaket er det viktige, å ja jeg har skutt en del elg. Jeg skal ikke være for bastant i mine meninger, jeg ser det kan være stor variasjon på størrelsen på jaktterreng og elgtetthet.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa, størrelse og elgtetthet har betydning for valg av hund, men de fleste av oss som har elghunder jakter på terreng som er under 30 000 daa. Jeg sier ikke at avelen er bra i dag, men jeg blir skremt når det er ønskelig med ganglos f.eks..... For meg er det viktigste at elgen står i uttaket og har ett ok søk, dette gjelder om jeg jakter på 10000 eller 100 000 daa. Men til tråd eier, jeg synes du ikke skal bekymre deg enda. Er hunden flik til å få elgen til og stå i uttaket spiller det ingen rolle om hunden ikke henger på i timesvis. Påhengligheten kan komme... Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Mye spenstige påstander i denne tråden.

 

Synes trådstarter er kommet bra igang med hund. Såvidt jeg kan forstå er det første løshund og må regne med en liten "innkjøringsfase".

 

Trener du bikkja godt før jakten til neste år og holder hodet kaldt nok til å vente med og felle en elg til du har stålos så ordner bikkja resten etterhvert.

 

Det er ikke hund som er begrensning her.

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Trener du bikkja godt før jakten til neste år og holder hodet kaldt nok til å vente med og felle en elg til du har stålos så ordner bikkja resten etterhvert.

 

Tror spesielt dette er viktig, dvs at det ikke skytes støkkdyr for hunden i allefall i starten.

 

Jakter med en halvstøver, som ikke henger på elgen overhode. 3-400m er maks. Og hunden er ingen skopusser, har søk som er mye lengre enn hva han henger på elg som stikker ut. Har skutt mye elg i stålos for hunden, er også skutt en del i ganglos, men de første åra var det først og fremst støkkelg som datt. Jakter i et terreng på 14000 daa, men med små teiger og nært til nabogrensa i de fleste drev, så for meg er dette en optimal hund, og den eneste løsningen som er gangbar om det skal være løshund. En hund som henger på "hele dagen" vil raskt jakte seg gjennom 4-5 jaktterreng her hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...