Jump to content

Var under 20m fra ulv


tanzo

Recommended Posts

Hallo,hadde en noe ubehagelig opplevelse i Trysil forrige helg,poster det her ettersom denne tråden er jo om jakterfaringer.Jeg og en kompis gikk å rusla med min gordonsetter Zanto,vi hadde et par muligheter på tiur beggo to ,men vi bomma som vanlig.Etter en liten stund ville ikke Zanto søke mer,han hadde ikke løpt mer en 20km(så dette på astroen) så jeg viste han ikke var sliten,han gikk bare 30m fra oss og stoppa og kom inn til oss igjen,så begynta Zanto å sikle,og var veldig usikker,dette varte noen minutter,men plutselig var han i søk igjen og vi tenkte ikke mer over det.Så på astroen at vi hadde stand på 160m,vi begynte å gå mot bikkja,da vi hadde gått 20-30m løste han ut standen sin,så vi stoppet ,og ventet,plutselig så kommer han rett imot oss med ulven 2-3m bak seg,så ulven da på ca.50m,da ulven var ca.20m fra oss,fikk den plutslig øye på oss og kastet seg til siden og løp avgårde.Både jeg og kompisen min var glade for at vi ikke sto 2-300m lenger ned ,ellers tror jeg Zanto hadde blitt ulvemat.FAENS ULV!!!!!!!!!!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

njaa litt skeptisk til ljørdalen.

tipper vestre del alltså tørberget,osen ev slettås delen.

 

men bare et tips der. bare tøm haglene for å være på den sikre sida, jeg slipper ikke bikkja mi der no mer pga ting som har skjedd i høst! jeg bor og jakter oppi Trysil så jeg kan litt ang dette med ulv der :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hørte en lignende historie på søndag, da jeg og et par kompiser var nord i Ljørdalen på jakt, i Drevdalen ved Skardfjellet (ingen fangst om noen lurer - rypa satt nok på toppen).

 

Traff på en jeger med en IS i bånd. Boffen min turte ikke hoppe over en bekk, så han fikk i oppgave å finne et egnet sted mens vi gikk videre. Plutselig hørte jeg gneldring og bjeff og en fyr som roet bikkja si. Jeg skjønte tegninga og durte av gårde, og jada, der var fjotten min omtrent inni ræva på en gammel IS for å snuse. Han tolker V8-lyd og flekking av tenner som tegn på at her skal det lekes... Andre hunder har han jo aldri sett, så hver gang er noe nytt og spennende. :roll:

 

Vel, denne jegeren fortalte, da jeg lurte på hvorfor han gikk med hunden sin i bånd, at han for ikke lenge siden (han husket ikke helt, men nevnte på et par, tre uker tidligere) at en jaktkompis hadde ulv etter hunden sin et par km lengre sør. Der og kom hunden løpende med en ulv i hælene, og eieren måtte ta et skudd i lufta for at ulven skulle stoppe. Han turte ikke å slippe sin hund der selv.

 

Men da vet jeg i hvert fall at der skal jeg ikke reise med udyret mitt på en stund! Jeg bruker også Astro, og fomlefanten min går sjelden langt, stort sett fra 30 - 100 meter, men av og til drar han til med 250 meter og (sikkert når han har støkket og reist etter...).

 

Nei, ulv... Har ikke mot ulv egentlig, men det blir litt for mye av det gode egentlig!

 

Det blir kjedelig når en på hver eneste tur i skogen grubler på om det er ulv i nærheten og er smånervøs for jaktkompisen... :( Men en kan da ikke sette igjen hunden hver gang heller. Er jo født til jakt. Får heller begynne å jakte i Oppland eller noe neste år. Er vel ulv der og av og til, men det er da lengre mellom dem der i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

enig med deg,ko-stens :trist: er så kjedelig å slippe hunden sin og være redd for hunden sin hver gang,for det kan være ulv i terrenget....er litt trist syntes jeg. det er jo et marerit hvis hunden sin, skal bli tatt 100-200 meter foran deg og kanskje du hører det som skjer og greier :(:forvirra: huff, men bra det gikk bra med Zanto, tanzo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Stedet var Ljørdalen ,ja nærmere bestemt rett ved granåsen,for de som kjenner stedet.

 

 

Spørs om ikke det var samme ulven som jeg hørte om da. Tilfellet jeg hørte om var, etter som jeg forstod det, rett øst for Simlehøa, og det er jo ikke langt unna da.

 

Vil anta det er en ulv fra Fulufjellreviret på svensk side. Tipper de streifer innom Ljørdalen i blant, evt kan det kanskje være en som har forlatt flokken (mulig det skjer av og til? Har ikke peiling på hva ulv driver med!). Slettåsreviret er et ganske lite revir har jeg hørt, så mulig de er mer stedbundne (?).

 

Har selv leid meg hytte vest for Østby, og det tramper vel en slik en der i blant og, regner jeg med, men fanken da... Skal en jakte der det ikke er fare for rovdyr, hvor skal en jakte da!? Farer lurer overalt, og elgen er vel ikke helt snill den heller om hunden kommer nær... Må vel jakte på den nøgne ø langs kysten et sted da? Men der henger det jo havørn i lufta og lurer... For ikke å snakke om veitrafikk, skarpe kvister som kan skade/ta livet av dyret, skrenter/stup, steinrøyser å tråkke galt i, andre hunder osv osv...

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig + sannsynlig å påtreffe ulv i sonen der det er bestemt å være ulv.

Jaktet der borte i høst med GS på fugl, svak bestand forresten, mens elgjakten med løshund pågikk for fullt.

 

Traff ikke på noen ulv, men ulveskitt her og der, samt et bjørnehi(!)

Risken for tap av hund er jo tilstede, men ikke veldig stor, mer utsatt er de skjellende hunder, ulvens matklokke.

Min hund kommer også kjapt inn ved rovdyrkontakt, har sett det ved gaupe.

 

Det blir opp til jegeren om han/hun vil risikere noe ved å jakte i terreng med ulv. Det bør en tenke over på forhånd.

Med en taus hund og en briefing med de lokalkjente om forholdene så er ikke jeg bekymret for å jakte i ulveterreng.

Blir en derimot frarådd å jakte så er det normalt klokt å følge rådet.

 

IMGP0415.JPG

Link to comment
Share on other sites

Med en taus hund og en briefing med de lokalkjente om forholdene så er ikke jeg bekymret for å jakte i ulveterreng.

Ja, det er det samme gamle. "Det berører ikke meg, så de andre får klare seg som best de kan".

 

PS!

Spetsen min rakk ikke å si et eneste bjeff før den ble angrepet, så ikke føl deg for trygg.

Link to comment
Share on other sites

 

Det blir opp til jegeren om han/hun vil risikere noe ved å jakte i terreng med ulv. Det bør en tenke over på forhånd.

 

Det hjelper lite for de som i mange generasjoner har bodd (og naturligvis jakter) i et område som har blitt til ulvsone. Dette er gjerne høyst ufrivillig, og noe storsamfunnet har trykket nedover hodet på de uten at de har hatt noen form for medbestemmelses rett.

Link to comment
Share on other sites

 

Det blir opp til jegeren om han/hun vil risikere noe ved å jakte i terreng med ulv. Det bør en tenke over på forhånd.

 

Det hjelper lite for de som i mange generasjoner har bodd (og naturligvis jakter) i et område som har blitt til ulvsone. Dette er gjerne høyst ufrivillig, og noe storsamfunnet har trykket nedover hodet på de uten at de har hatt noen form for medbestemmelses rett.

 

 

Ulvesone, bestandsmål og regler for ulvejakt, skadefelling og selvforsvar er som kjent politisk bestemt, nedi detaljer.

Det er da endel av rammebetingelsene som gjelder for jegere med hund.

Innefor rammebetingelsene kan en finne seg til rette med et mer risikabelt hundeslipp, eller la vær.

 

Det er surt for en jeger, men slik er status på denne saken.

 

Selvsagt kunne jeg utdype min bunnløse medfølelse med de som bor og jakter der det er høyt ulvetrykk, men velger heller å fortelle om min egen erfaring i slikt terreng.

Jeg har respekt for folks følelser, men går ikke her inn i sausen av ulv-følelser-voldtekt-politikk-mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...