Jump to content

Lokking med Buttolo


Origo

Recommended Posts

I år har jeg fått tak i et nytt terreng og har seriøse planer om å gjøre en skikkelig innsats på bukkejakta.

Har en lokk av typen Buttolo liggende som jeg egentlig aldri har fått benyttet skikkelig, da jeg stort sett har jaktet rådyr etter at brusten har sluppet taket.

Kunne derfor vært nyttig å vite litt mer om hvordan man skal bruke denne. Husker at det fulgte med en bruksanvisning, men den er selvfølgelig borte.

Er det noen som kan komme med noen tips er det flott. Og spesielt hvis noen har noen linker til lyd/film linker hvor dette blir vist i praksis hadde det vært utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

Har fått et bra tips som jeg vet funker, til bruk av hetslyd.

 

trekk ut den runde kula foran, så langt du kan til den buter imot enden. hold fingrene på hullene mens du trykker ned blæra. slipp så fingrene idet du trykker den til bunns/lyden kommer. Flere kompiser av meg hadde stor suksess med dette ifor, med flere felte bukker som resultat.

 

Obs! lære dg kontakt lydene før du begir deg ut på dette. ofte 2 omganger med kontaktlyder og deretter hetslyd, som var fremgangsmåten.

Link to comment
Share on other sites

Tok en rå babelfish av instruksjonen på tysk..

 

Klarte ikke å få omskrevet alt, men gir vel en god ide om hva og hvordan.

 

Er det noen som kan forklare hva en Cheeping clay/tone er (Fiepton)? på lydklippene høres det ut som kontaktlyd?.

 

Har prøvd lydene fra nettsidene rett ut i fra mobilen og fått bukken til å respondere fint på den.

 

Operating instruction to Buttolo - Blatter One takes the rubber ball in such a way into the hand that the thumb lies above in the center. A lighter pressure is sufficient, in order to bring the nature-most faithful cheeping clay/tone out of the deer. In order to bring the Angstgeschreiblatten out, one presses more rapidly, but moderately with the thumb up to the ground of the rubber ball, whereby the mechanism sits down in motion and so the fear shouting develops. Too strong imprinting of the ball is to be avoided, because inevitably sensitive parts of the voice can be damaged. The cheeping clay/tone is produced, if the rubber pear is brought with a pressure into a flat position. The set cap possesses front and two lateral hole openings, to modulating the tones. Around " Fiepton" tenderly, in a true-to-life manner, or two of the openings, wants one will bring happen-old out a hand freely to have, then one puts small suitable Holzklötzchen by the bilateral openings of the rubber cap, then one can also with the rifle in the attack blatten. One puts 3 fingers " leicht" before the 3 openings, the cheeping clay/tone rings out particularly quietly and languishing. Cheeping clay/tone Two impact fie, between them 3 seconds break, then 10 seconds of break, then 3 impact fie, between the impacts 3 seconds of break, again 10 seconds of break, then 2 impact fie, etc. like before, therefore fie 3/s fie 10/s ------- fie 3/s fie 3/s fie 10/s ---------fie 3/s fie 10/s ------ fie 3/s fie 3/s fie 10/s -------------fie 3/s fie 10/s ---------- fie 3/s fie 3/s fie ------ As then 2 to 3 minutes of break, on which the whole topic can repeat itself. Before the Blatten is on it to respected, which the conditions are only possible taken as noiseless as. Fear shouting One takes the rubber ball into the hand and pushes this through up to the ground, as with the cheeping clay/tone. Thus a clay/tone develops similarly as " fia". One has again necessary security with following topic is attained in such a way geblattet: 1 time pi, then short break; then pia with 3 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 5 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 15 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 5 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 3 seconds of break, pia with 2 minutes of break etc. one makes the last 3 tones with trembling hand; here the ball is pressed more sharply. Thus as follows: pia ------pia 3/s pia 3/s pia 5/s ------ pia 3/s pia 3/s pia 15/s ----------- Excessively much Blatten is not one. The less and more calmly one blattet, the more success. With Beginndes Blattens one is to possibly tape blatten or the Blatter with a cloth from the bag, so that the clay/tone is not far audible. In windy weather one omits the Blatten. After the Blatten one is to bear still at least 15 minutes at the conditions calmly, since it very often occurs that when to fast going off of the conditions the support jumps off schmählend. To the attention: The pneumatic Blatter is made from high-quality soft and hard rubber material. The life span and the perfect function of this rubber Blatters depend to a considerable degree of the correct storage; an appropiately treated Blatter remains nearly unchanged over many years in its characteristics. With Nichtverwendung (ikke i bruk) the Blatter is to be kept coolly, drying and dust free; the temperature is not to exceed 15° C. The keeping in a small sticking box offers protection against contamination, air and thermal effect. Waidmannsheil!
Link to comment
Share on other sites

Hadde en formening om at det i et jaktblad for en tid tilbake var med en cd med diverse lokkelyder.

Tok derfor en tur i skapet for å lete litt. Og jaggu, der var den.

I tillegg til flere rådyrlåter var det eksempler på lokking av elg, hjort og rev f.eks.

Når det gjelder selve bruken av disse med tanke på repetisjoner og hyppighet sa den ingenting om det riktignok.

Noen som har tips om hva som kan lønne seg?

 

P.s hvis noen andre kan tenke seg disse lydfilene er det bare å ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vent ca. 15 - 20 min før lokking....

 

Buttolo.

Kontaktlåt: hold tommelen rett på, og trykk halveis ned.

4 støt

3 min pause

4 støt

3 min pause

2 støt

 

15 min pause.

 

Hetslåt: HOLD TOMMELEN FRAMME PÅ BRUTTOLOEN.

Trykk tommelen lydløs ned til det er 1,5 cm igjen, trykk helt jevnt ned til bunn.

5 støt

5 min pause

7 støt - (3 i midten kan være sterkere)

 

15 min pause, før ny runde med hetslåt....

 

5 støt

5min pause

7 støt

 

 

Kjøp Buttolo filmen her, og lær :wink:

http://handel.klubbportalen.no/shopping ... x?id=66373

Link to comment
Share on other sites

Svensken Gunnar Sundh har et lokkekurs som heter "Locka råbock". Her gjennomgår han lokking med ulike fløyter, også Buttolo. Etterhvert kom Sundh med film om lokking, og nå tror jeg han leverer materialet på CD og DVD. Han har også et ypperlig lokkekurs for elg. Jeg har lært meg lokking med dette, og har opp gjennom årene hatt utallige fantastiske opplevelser under jakt. Gunner Sundh har hjemmeside der man finner hans produkter som anbefales på det varmeste.

Lykke til i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har mere erfaring med bruk av buttolo? Mange som henviser til flotte sider med info, men savner egene erfaringer fra folk. Personlig har jeg erfart at oppskriften som det snakkes om tidligere i tråden er ALT for mye lokking. Det skremmer mere enn det lokker.

En ting som har funket veldig fint for meg er 3 ganger kontakt, vent 20 min, så 2 serier med noen minutter mellom med hetslåt. så venter du en god stund før du eventuelt flytter deg. En halvtime er i snaueste laget. Dette har jeg hatt gode erfaringer med, og lokket inn mange revirbukker. En annet tips kan være under smyg jakt, kommer du nært bukken og den begynner å bjeffe gir du 2-3x angstlyd, men kun den lyden som som er i bunn av buttoloen. Da har ofte bukken snudd å kommet tilbake.

Nå har jeg delt min erfaringer, håper flere vil gjøre det samme :)

 

 

-F-

Link to comment
Share on other sites

5 laaaange hetslyder uten angstskriket til slutt har funket bra for meg. Riktignok med strå da men. For øvrig har jeg mindre og mindre tro på kontaktlydene. skal det bli bukk må det litt kåtskap og vold til! = hets- og angstlyd.

Dersom det blir flere kammertreff, for eksempel utenom fellesferien... kunne man kanskje ta med seg strå, never og buttolo, og vist hverandre litt hvordan vi gjør det?

Link to comment
Share on other sites

5 laaaange hetslyder uten angstskriket til slutt har funket bra for meg. Riktignok med strå da men. For øvrig har jeg mindre og mindre tro på kontaktlydene. skal det bli bukk må det litt kåtskap og vold til! = hets- og angstlyd.

Dersom det blir flere kammertreff, for eksempel utenom fellesferien... kunne man kanskje ta med seg strå, never og buttolo, og vist hverandre litt hvordan vi gjør det?

 

Har "forlagt" buttoloen min en plass før jakta og finner den ikke igjen. Men jeg har brukt gresstrå i år. Funker som bare det. Lokket inn geit og bukk første dagen, dagen etter ei geit, og i går geit med 2 killinger. Mye rare lyder som kommer fra strået. Treffer ikke hver gang for å si det mildt. Men sikkert noe som ligner på hets- og angstlyd innimellom tydeligvis! :lol:

Link to comment
Share on other sites

En annet tips kan være under smyg jakt, kommer du nært bukken og den begynner å bjeffe gir du 2-3x angstlyd, men kun den lyden som som er i bunn av buttoloen. Da har ofte bukken snudd å kommet tilbake.

 

Det virker ja, det kan jeg også skrive under på.

En annen ting er at du kan svare på bukkebjeffet. Det er ikke spesielt vanskelig å etterligne med stemmen! Da hender det han blir vill og gal :D

Link to comment
Share on other sites

5 laaaange hetslyder uten angstskriket til slutt har funket bra for meg. Riktignok med strå da men. For øvrig har jeg mindre og mindre tro på kontaktlydene. skal det bli bukk må det litt kåtskap og vold til! = hets- og angstlyd.

Dersom det blir flere kammertreff, for eksempel utenom fellesferien... kunne man kanskje ta med seg strå, never og buttolo, og vist hverandre litt hvordan vi gjør det?

 

+1

 

Jaktet i mange år med buttolo uten særlig suksess. Leste om alle tipsen, så og så mange serier med så og så mange min mellomrom. Og ikke minst, forsiktig-forsiktig, bukken kan jo høre deg, ha heller lokken i lomma for å dempe lyden osv.

Slik gikk det mange år uten særlig action.

Men for 4 år siden la jeg om taktikken. Viktigst, velg lokkeplass med omhu, du må ha mulighet for skudd når bukken skal opp i vinden bak deg, for han kommer som regel bak deg. Så, når alt er klart, brekk noen kvister, blåsa hardt i bånn 2 ganger, beveg deg raskt, men stille noen skritt med vinden, ned på huk-sitt stille. Har han hørt deg så kommer han, men han kommer så og si alltid i en bue og opp i ryggen din, men siden du har flyttet deg noen meter med vinden kommer han forhåpentligvis rett på deg. Samtlige ganger jeg har fått inn bukk på denne måten har vært i tett skog, så det blir noen intense møter på 5-20 meters hold.

Blir en stillingskrig om hvem som oppdager hvem først. Men det er klart, enkelte ganger tar bukken en så stor runde at den ikke kommer til syne før den har fått vinden av deg.

Dette har vært en stor suksess for meg de 3 forrige årene, men sålangt i år har det gått trått. Søndag og mandag jobbet jeg "døgnet rundt", og tirsdagsmorgen var det ingenting å se. I gårkveld derimot, hadde jeg sjefen sjøl på 20 meter, men fremre halvdel var bak to trestammer. Litt senere stod jeg face to face med en spissbukk i striregnet. Men nå vet jeg hvertfall hvor sjefen bor :?

Link to comment
Share on other sites

Svensken Gunnar Sundh har et lokkekurs som heter "Locka råbock". Her gjennomgår han lokking med ulike fløyter, også Buttolo. Etterhvert kom Sundh med film om lokking, og nå tror jeg han leverer materialet på CD og DVD. Han har også et ypperlig lokkekurs for elg. Jeg har lært meg lokking med dette, og har opp gjennom årene hatt utallige fantastiske opplevelser under jakt. Gunner Sundh har hjemmeside der man finner hans produkter som anbefales på det varmeste.

Lykke til i morgen tidlig.

Kjøpte også noen av lokkekursene hans. Det virker på et vis, men jeg mistenker at han "komersialiserte" lokkingen på et vis. Jeg tviler på at han hadde prøvd alt dette selv. Jeg har ALDRI fått til lokking på råbukk, og ga opp dette for mange år siden. Elg har jeg taket på, har skutt flere(lokket alltid på post før i tiden vi skulle ha okser, som det dessverre er slutt på virker det som... :roll: ) Hjort er det vestlendingene som har greie på og rev har han hvertfall ikke peiling på!

 

Jeg hørte gjennom en cd av han nettopp, og revelokkingen han forklarer er stikk i strid med det andre som finnes på markedet. Sitter du i motvind får du aldri sett en rev...og på vei ut kan du bråke i skaren hvis du bare lar roen senke seg etterhvert.

'Samme er antakeligvis riktig om råbukk, som han forrige skrev; Bråk og støy, og kontrollere medvinden. Jeg har hvertfall ingenting å tape på å legge om TOTALT, for det skal ikke mye til å heve et resultat fra 0...

 

I går lokket jeg meg gjennom terrenget og akkurat der jeg hadde lokket etter "Sundt-metoden"(prøvde detter mange års opphold) stod det en bukk og beitet da jeg kom opp på en topp :!: Denne fikk jeg på "gamlemetoden"...speiding og sniking

 

Vil prøve buttoloen etter tipsene her i dagene framover

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nå begynner folk å blotte sine lokke hemmeligheter, å det er bra :)

 

Kan nevne at jeg var ute i kveld, en rask liten tur pga dårlig tid. Gikk inn i et hogstfelt med 4-5 år gammle graner. Satte meg ned og ga relativt raskt 3 kontaktlyder, 10 sek etter hører jeg noen kvister som brekker. Jeg gjør noe som jeg aldri hadde gjort om det ikke va for at jeg hadde så dårlig tid. Jeg ga 2 angstlyder, mot alle ods kommer noe rett imot meg, stopper brått opp å bjeffer noe så inni h...., jeg reiser meg forsiktig opp å ser da speilet til en fin bukk. Denne hadde nåkk blitt med hjem hadde jeg hatt litt bedre tid i dag..... men men han kommer nåkk tilbake.

 

Kontaktlydene laget jeg på en ny måte i dag, jeg klemte med to fingre på hver side av buttloen, du får tilsynelatende samme lyd, men jeg syns den ble mer kort og konkret sånn som kontaktlyd skal være.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Veldig dyktig på rådyr, han får nok inn elg og hjort også. Men det var i hovedsak rådyr han var god på. De andre, fuglene, mener jeg han trenger mer trening på. Skjære skulle tilogmed jeg klart bedre :roll: , da jeg har spesialisert meg på denne 8)

Link to comment
Share on other sites

Har nærmest sittet med oppskriften som følger med Buttolo'n på fanget og lokket rådyr i mange år. Og det har til tider funket, men det er først når jeg har gått bort fra de at det virkelig har løsnet! Filmen "Lokkjakt på rådyr" av Pierre Aker er den filmen som bekrefter dette best! Kontaktlydene kan virke, men i veldig mange tilfeller er de resultatløse. Bruker man de andre lydene, som hets og angsskrik så blir det oftere resultater og på en helt annen måte. Da kommer dyrene ofte fort og du får virkelig igang pulsen. Og det gjelder både bukker og geiter! Men husk å være klar, med rifla nærmest i annlegg.....

Link to comment
Share on other sites

Til Koie...

 

Jo, da - lokkelydene hvor Tom imiterer elg og hjort - for ikke å snakke om kråke, ravn, nøtteskrike og skjære høres kanskje ikke alltid 100% ekte ut - for OSS....

Jeg er rimelig sikker på at de nevnte dyr - og sikkert langt fler arter enn så - tollerer store avvik i lydene. Lokkjakt på rådyr og hjort har jeg lang erfaring med - og her finnes ingen tvil: det spiller ikke så stor rolle om du "driter" deg ut på en tone eller to - eller serverer en angstlyd i stedet for en hetslyd f.eks. Filmen min viser dessuten flere eksempler på dette.

 

Elg har jeg også lokket gjentatte ganger med hell - uten at jeg på NOEN måte føler at jeg kan det.... Og hjort har en enorm variasjon i brølene - og gjentatte ganger har jeg blitt overrasket over hvor kraftig og grovt selv små bukker kan brøle. Styrken på brølene - og grovheten - gir etter min erfaring liten indikasjon på dyrets alder eller størrelse. Men vi LIKER kanskje å tro at det er sånn det er.....? Det gir jo litt spenning!

Vil dessuten opplyse om at Tom har lang erfaring som guide på hjortejakt - og at han har lokket inn bøttevis med storhjort...

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har noen av dere eid mere enn 1 buttolo? Jeg kjøpte meg en buttolo og dvd'n "bruk av buttolo".

Og få frem hets lyd i min buttolo en klin umulig. Etterhvert som jeg fulgte dvd'n og skulle gjenskape lydene høres det helt forvrengt ut, han never at jeg skal trykk tommelen ca 1,5cm uten og lage lyd for så og trykke den gjevnt ned til bunn. Når jeg treffer bunn får jeg alltid angst låt, uansett hvor langt frem jeg holder. angstlåt "puta" i bunn av buttoloen sitter så langt frem. jeg har også funnet ut at lyden i buttoloen varierer veldig ved hvor kula sitter på kulehalsen, om den sitter tett inntil buttoloen eller lengst ut. Noe mere riktig enn andre ting? Kan det være en feilproduksjon eller gjør jeg noe veldig feil?

Hvis noen av dere buttolo gutta kunne tenke dere og ta det over tlf hadde det vært veldig fint :D

Send en PM så kan jeg ringe opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...