Jump to content

Spørsmål om armbrøst


Litago

Recommended Posts

Såvidt jeg har skjønt så er ikke armbrøst ulovlig, problemet er heller at man ikke har så mye å bruke den til.

Arbrøst behandles som kruttvåpen, på det vis at man må søke om erverv på samme måte som f.eks en hagle eller rifle.

Når man søker må man som kjent oppgi hva men skal bruke våpenet til, og det normale for rifle/hagle er da trening/konkuranse og/eller jakt. For å søke om våpen til trening/konkuranse må man vise til at man er medlem i et forbund (Landsomfattende?) som administrerer konkuranser for det våpen man søker på. Såvidt meg bekjent finnes ikke noe slikt forbund for armbrøst, pr. i dag.

Armbrøst er ikke godkjent som jaktvåpen i dag, så da faller den muligheten også bort. Mulig man kunne fått godkjenning til jakt dersom man kunne dokumentere at man drar (eller skal dra) på jakt til et land der jakt med armbrøst er lovlig. Jeg kjenner ingen som har prøvd dette, så jeg vet ikke om man ville fått godkjent en slik søknad.

 

Når det gjelder hvorfor ingen av bueorganisasjonene har armbrøst på programmet, kan jeg desverre ikke svare deg på.

 

Jeg har ikke refferanse til lovhjemler og lignende, men det er hvertfal slik jeg har oppfattet problematikken rundt armbrøst.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Ihht forskriften er det forbudt å eie uten politiets tillatelse, noe som er vanskelig uten ett forbund som har godkjent skytegren.

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

 

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

 

Om du kjøpte armbrøst før 1993 kan du fortsatt eie denne.

 

Når det gjelder jakt så er det jo forskriftens ordlyd om at våpen til jakt skal nytte krutt som drivladning som er til hinder for kjøp.

Link to comment
Share on other sites

"Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren."

Jeg finner det SVÆRT merkverdig at politimesteren skal forvalte norsk lov på denne måten

jeg kan ikke se hvorfor armbrøst er ulovelig jeg mener Harpun er jo fullt lovelig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Harpuner er fiskeredskap, og fullt lovlig. De er nær ubrukbare over vann, selv om spydet kan gå adskillige meter avhengig av type og modell.

Armbrøster var en periode etter at hagler ble registreringspliktige populære hos diverse kriminelle bander som foretrekker tojulinger. Dette ble oppfattet som en reell trussel av myndighetene, og siden det ikke var hverken jakt eller noen kultur for konkurranse med armbrøst i Norge kom det altså et forbud.

Harpuner har vel aldri smykket "klubbhusene" til 1%erne i særlig grad, og de ville heller ikke utgjort noen trusssel å snakke om på mer enn 4-5 meters hold.

 

Armbrøst er ikke nødvendigvis hverken kraftigere eller mer presis enn bue, men krever mindre trening å bruke, og den kan bæres ladd med vådeskuddsproblematikken det innebærer. Dette, samt at det for bue er et "aktverdig miljø" gjør at de er behandlet ulikt i lovverket.

 

Det ovenstående er naturligvis mine subjektive synsinger basert på sviktende hukommelse og selektiv virkelighetsoppfatning.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg har en følese av at samme effekt ville man ikke fått fra armbrøst

stadig blir det mer og mer uforklarlig for meg hvorfor det er ulovelig med armbrøst

selv om det ikke finnes jakt eller konkuranse i norge så synes jeg det er dårlige argumenter for og gjøre den ulovelig

bør jo være sånn som med bue finnes jo ikke jakt for den heller enda og konkuranse finnes ja men det er ikke

en nødvendighet og drive med for og eie

og så lenge harpun er lov som er kraftigere så ser jeg ikke helt grunnen

politimesteren skal vel heller ikke forvalte norsk lov noe som betyr at i praksis finnes det ingen konkret lov mot armbrøst

men man må spør om "lov"

Link to comment
Share on other sites

jeg har en følese av at samme effekt ville man ikke fått fra armbrøst
Det var en skummel følelse... Hva slags effekt mener du? Skyte gjennom ei dør?
og så lenge harpun er lov som er kraftigere så ser jeg ikke helt grunnen

Et armbrøst har ofte en pundstyrke 200-250# Hvilke harpun har mere enn dèt? Hvalfangerharpun gjelder ikke da de er litt tunge å slenge på skuldra :wink:

politimesteren skal vel heller ikke forvalte norsk lov noe som betyr at i praksis finnes det ingen konkret lov mot armbrøst

men man må spør om "lov"

Les Våpenloven og bli vis :D

 

Er nok bare å innfinne seg med at det ER forbudt i Norge. Og skal jeg være dønn ærlig, er jeg fornøyd med dèt. (Selv om jeg er en av de som forøker å få godkjendt de, men da i "Historisk" utgave) Men som det står skrevet i teksten; Søkeren må godgjøre behovet. Så her er det egentlig bare å lokke frem kreativiteten :)

Link to comment
Share on other sites

HE-he,

 

Armbrøster er onde, og kan kun brukes på vantro. Det må dere da vite

 

Denne diskusjonen er heller ikke ny, for både romerske keisere, og opptil flere paver har forbudt armbrøster opp igjennom tusenårene. Best dokumentert er Pave Urban, som forbød de i 1087, dog med unntak for bruk på korstog...

 

Den viktigste grunnen, da som nå, var at de tillater uopplærte å kunne drepe effektivt på en viss avstand. Alvorlig, skjønner dere, med en armbrøst kan en bonde drepe en ridder utenfor rekkevidden av ridderens våpen - Gud Forby!

Armbrøster har alltid vært stigmatiserte.

 

Mere fornuftig, og up to date - armbrøster (muligens med unntak av PSEs TAC 15) er hverken kraftigere eller mer treffsikre enn buer, selv om det krever mindre trening å bruke dem og å treffe med dem. De få armbrøstene som ER kraftigere enn de fleste buer, er også kraftigere enn de fleste armbrøster... og et helvete å spenne opp.

Dertil "ladd våpen" problematikken, som en jo også har til en viss grad med munnladere, men der kan en jo fjerne fengkruttet, legge våte kluter ove fenghølet osv.. En armbrøst er spent når den er spent, og da skal en ikke ha fingrene i veien for hverken pil eller streng.

Noen trodde de var lydløse drapsvåpen, og de kunne forbys, da det ikke eksisterte noen til å forsvare dem, mye som buejakta, som og ble forbudt fordi ingen "oppdaget" det.

 

Armbrøster er håpløst upraktiske i skogen vil jeg tro, både rifle og bue er ille nok, og her har du en riflestokk med en bue på... be my guest. Og så skal den være skarpladd hele tida, ikke noe kjapt ladegrep for å spenne 200pund med bue du.

Man sammenligner med harpun, men jammen, tro om ikke de fleste undervannsjegerne bruker hawaiislynger?

 

Å andre siden så er konkurranse skyting med armbrøst en populær sport i europa, da først og fremst - gjett - kanskje Sveits? Men også andre steder

 

Iallefall, armbrøster er forbudt i Norge først og fremst fordi ingen gidder å sette igang et løp for å få de tillatt, det som skal til, er nok et forbund med konkurranseskyitng på programmet. Et par norske utøvere som hevder seg i verdenstoppen og litt PR,

Det er jo neppe som med buejakt, at det fins fanatiske motstandere med store ressurser. Burde være overkommelig - og du har min støtte.

 

K

 

*med "kraftig" mener jeg her større eller mindre pilenergi

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt problemstillingen, armbrøst bør behandles som registreringspliktige luftvåpen, bortsett fra at man må sette opp behov (privat treningsskyting burde holde lenge, siden der vel ikke finnes noe forbund for armbrøst. Noe som også utløser behov for dispensasjon fra politimesteren iht. våpenforskriftens § 13). Uansett så er det bare å prøve, så ser en hva som skjer (koster ikke noe å prøve).

 

Fra rundskriv 2009/009

2.2 Nærmere om våpenloven § 1

Begrepet «våpen» har ikke et presist innhold og vanskelige grensetilfeller kan derfor

forekomme.

Bue, armbrøst og sprettert er ikke våpen i lovens forstand. Armbrøst har tradisjonelt vært

betraktet som leketøy og tidligere heller ikke vært underlagt registreringsplikt. Imidlertid ble

det med virkning fra 1. januar 1993 innført forbud mot å erverve, eie eller inneha armbrøst

uten tillatelse fra politiet. Dette gjelder dog ikke armbrøst ervervet før 1993. Med armbrøst

forstås vanligvis skytevåpen med tre- eller stålbue eller annet materiale som for eksempel

glassfiber. Armbrøst har normalt geværkolbe og/eller pistolgrep. Prosjektilet er ofte pil,

bolt eller kule. Behovet for armbrøst skal godtgjøres på vanlig måte. Som «behov»

godkjenner direktoratet i utgangspunktet kun øvelses- og konkurranseskyting iht

våpenforskriften § 13. Ved erverv i anledning jakt i utlandet der bruk av armbrøst er tillatt,

forutsettes det gitt en tidsbegrenset tillatelse, jf våpenloven § 8 annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

Pierotto: joda, jeg har harpun. Og jeg har "prøvd" den også. Har eid fler, fra rallemikk til forbausende bra. Den jeg har mest erfaring med er en italiensk sak. Husker ikke merket i forbifarten (TechniSub?), jeg har hatt den siden tidlig 90tall. Men det er en anerkjent produsent av dykkerutstyr. Modellen er kompakt, med 40cm spyd og den er drevet av lufttrykk. Jeg lader som regel til 20 Bar. Det gir bra flytid under vann, og rekkevidde på 5 meter samtidig som jeg greit klarer å lade om.

Over vann er den såpass kreftig at spydet blir ødelagt etter noen få skudd, og jeg har faktisk ødelagt stempelet i sylinderen også på sånt misbruk. Maksmal rekkevidde på denne er over 50meter over vann. treffsikkerheten er såpass elendig (over vann) at man bare er garantert å treffe bakken til slutt. Spydet er ikke stabilisert over vann og tumler raskt. Presisjon og gjeomtrengingsevne blir derfor høyst usikker.

 

Som våpentrussel er dykkerharpuner derfor svært begrenset i forhold til både armbrøst og bue.

 

"aktverdig" bruksomeråde finnes i norge for harpuner, men det er ingen folkeopunion å snakke om til fordel for armbrøst.

Link to comment
Share on other sites

folkeopunion å snakke om til fordel for armbrøst

Men det er tradisjon.

 

Låsbuer ble brukt til reinsdyrjakt til iallefall til tidlig 1700 tall, man regner med at de mer eller mindre erstattet buen på 12-1300tallet, og til hvalfangst helt til harpunkanonen overtok på slutten av 1800 tallet. Fra rundt år 1100 til utpå 1600tallet var armbrøsten det primære jaktvåpenet i Europa og Norden.

 

Både norske, danske og svenske militære styrker var satt opp med armbrøst i hele middelalderen - det samme gjaldt resten av Europa untatt England, som gikk over til langbuer og profesjonelle bueskytter-soldater. En mobiliserings/bonde-hær iet jordbrukssamfunn fungerer dårlig med langbuer pga. treningsmengden som kreves for å være effektiv - men med trente bueskyttere ble armbrøst-, og tildels kruttvåpen-oppsatte hærer slått i kamp mange ganger mellom 1300 og 1600.

 

En kuriositet, og et tidlig forsøk på "våpenkontroll", er at armbrøst ble forbudt for bønder både i England og i Sverige på 1500 tallet engang, og samlet inn og brent. Det er liten tvil om at dette var delvis for å vanskeliggjøre motstand mot kongehuset, bøndenes armbrøster var nær like så effektive som soldatenes blandingsoppsetning av armbrøst og muskett - og kan sies å låne cred til både amerikanernes 2. grunnlovstillegg, og Coopers "men with rifles simply cannot be tyrannised".. - men det er vel en digresjon...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

http://home.comcast.net/~archery/Pages/Crossbows/HortonCrossbows/HunterExpressSL175/hortonsl.htm

 

Hei, jeg kjøpte denne etter de nye reglene, tror det var i år 2000. Jeg meldte meg inn i Svenska Armbörstunion, nevnte at jeg skulle på skytestevner i Europa og jakte i USA, dette godkjente da Oslo Politikammer. Vet ikke om det blir foretatt andre lovtolkinger nå, men jeg tror dette skal gjelde fortsatt, med andre ord en enkel prosess :)

Link to comment
Share on other sites

http://home.comcast.net/~archery/Pages/Crossbows/HortonCrossbows/HunterExpressSL175/hortonsl.htm

 

Hei, jeg kjøpte denne etter de nye reglene, tror det var i år 2000. Jeg meldte meg inn i Svenska Armbörstunion, nevnte at jeg skulle på skytestevner i Europa og jakte i USA, dette godkjente da Oslo Politikammer. Vet ikke om det blir foretatt andre lovtolkinger nå, men jeg tror dette skal gjelde fortsatt, med andre ord en enkel prosess :)

 

 

Har du deltatt på skytestevner i Europa og jaktet med det i USA?

Link to comment
Share on other sites

http://home.comcast.net/~archery/Pages/Crossbows/HortonCrossbows/HunterExpressSL175/hortonsl.htm

 

Hei, jeg kjøpte denne etter de nye reglene, tror det var i år 2000. Jeg meldte meg inn i Svenska Armbörstunion, nevnte at jeg skulle på skytestevner i Europa og jakte i USA, dette godkjente da Oslo Politikammer. Vet ikke om det blir foretatt andre lovtolkinger nå, men jeg tror dette skal gjelde fortsatt, med andre ord en enkel prosess :)

 

 

Har du deltatt på skytestevner i Europa og jaktet med det i USA?

 

He,he... høres ut som et kontrollspørsmål.

Imidlertid er du hjertelig velkommen til å enten melde deg inn, delta på stevne eller besøkstrene på 300 meter skytebanen til Midsjællands Nyjægerforening. Det er lov med armbrøst her i Danmark til treningsbruk og konkurranse, forutsatt at man er medlem i klubb som har det på programmet. Foreløpig er det kun nevnte forening, og det er ikke lov å jakte med våpenet (enda, men det jobbes med saken). Buejakt er lov.

Jfr.

http://www.nyjaegerforeningen.dk/side2.html" target="_blank

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg inn i Svenska Armbörstunion, nevnte at jeg skulle på skytestevner i Europa og jakte i USA, dette godkjente da Oslo Politikammer. Vet ikke om det blir foretatt andre lovtolkinger nå, men jeg tror dette skal gjelde fortsatt, med andre ord en enkel prosess :)

Loven er vel ikke endret siden forbudet kom i 1993, så tolkningen skal være den samme.

Men... Jeg har desverre så vondt for å tro på den historien, at kun en kopi av et våpenkort kan overbevise meg. Sorry.

Siden Oslo er av de spurte, og svaret var at INGEN hadde etter forbudet fått tilatelse til å eie et armbrøst, foruten de som var for "utdanningsøyemed" (Hva de nå mener hvem dèt var) Selvsagt kan våpenfolka der også ta feil, men jeg klarer ikke annet enn tvile.

Jeg har hatt maaange samtaler med våpenkontorer rundtom ang erverv av armbrøst, og uansett hvordan de skulle brukes eller hvem som søkte, ville svaret være negativt. Siden vi i norge ikke hadde en godkjendt "skyttergren" eller hadde mulighet til å jakte med dette i norge, har man heller ikke klart å godtgjøre behovet. Om man var medlem i foreninger og lag utenlands, eller skal jakte utenlands, var ikke nok for å argumentere for en godkjennelse. Ikke en gang for historisk gjenskapelse, og da prater vi på replikaer med hornbue og linstreng..

Link to comment
Share on other sites

Hm, leit at dere møter slik motstand og videre at du betviler mitt innehav... Saken virket for meg lett den gangen men jeg forstår at jeg kanskje var et unntak ettersom jeg var tidlig ut.

 

He,he... høres ut som et kontrollspørsmål.

Imidlertid er du hjertelig velkommen til å enten melde deg inn, delta på stevne eller besøkstrene på 300 meter skytebanen til Midsjællands Nyjægerforening. Det er lov med armbrøst her i Danmark til treningsbruk og konkurranse, forutsatt at man er medlem i klubb som har det på programmet. Foreløpig er det kun nevnte forening, og det er ikke lov å jakte med våpenet (enda, men det jobbes med saken). Buejakt er lov.

Jfr.

http://www.nyjaegerforeningen.dk/side2.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Bra tilbud, skal ha det i bakhodet hvis jeg skal sydover :)

 

Edit: Jeg sliter litt med å få pil med knivspiss like stabil som vanlig spiss, har du noen tips? Evnt bruker du de som slår seg ut?

Link to comment
Share on other sites

Bra tilbud, skal ha det i bakhodet hvis jeg skal sydover :)

 

Edit: Jeg sliter litt med å få pil med knivspiss like stabil som vanlig spiss, har du noen tips? Evnt bruker du de som slår seg ut?

 

Hei Mats i skogen.

Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. Jeg er ikke selv medlem i denne foreningen, så invitasjonen var ment som en mulighet for deg til å ta kontakt med klubben. Jeg bor lenger oppe i Danmark i nærheten av Hjørring, men kommer likevel til å melde meg inn i klubben nettopp for å få mulighet til å kjøpe armbrøst. Jeg har kjøpt en landeiendom her nede med rike muligheter til bueskyting og jakt. Jeg er selv hovedsakelig bueskytter, men også buejeger, selv om jeg enda ikke har fått det danske buejegerserterfikatet.

 

Jeg har ikke erfaring med armbrøst, så jeg vet ikke hvordan du skal stabilisere jaktpilene på det våpenet. På jaktpiler til bue pleier vi å bruke store fjærer som overstyrer jaktspissenes egne styreegenskaper. imidlertid er utslagsbare spisser en god løsning. For det første så flyr de likt med treningspissene og for det andre trenger man ikke så store fjærer som bremser pilas flukt.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Bra, høres ut som du tar aktivt tak i livet :D

Når det gjelder pilene til armbrøsten min er nok fjærene der gitt grunnet rillen den ligger i, så da er nok de utslagbare spissene løsnigen ja. Jeg har faktisk disse liggende, men har ikke fått teste dem enda.

http://www.cabelas.com/catalog/product.jsp?productId=745887&categoryId=0&parentCategoryId=0&subCategoryId=0&indexId=0&itemGUID=8a807a08ac100851277f3d41853a24b7&destination=/checkout/basket.jsp

 

Du må sende meg et pling hvis det blir tillatt med jakt der nede, da må jeg nok ta turen :)

Link to comment
Share on other sites

Man sammenligner med harpun, men jammen, tro om ikke de fleste undervannsjegerne bruker hawaiislynger?

 

Strikkharpuner er det som brukes av det store flertallet av UV-jegere, skal ikke gi meg ut på å anslå hvor mange pund/kg spennkraft som skal til på disse, men det er langt mindre enn hva som kreves for å spenne en armbrøst.

 

 

Siden Oslo er av de spurte, og svaret var at INGEN hadde etter forbudet fått tilatelse til å eie et armbrøst, foruten de som var for "utdanningsøyemed"

 

Da vet ikke de i Oslo alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Strikkharpuner er det som brukes av det store flertallet av UV-jegere, skal ikke gi meg ut på å anslå hvor mange pund/kg spennkraft som skal til på disse, men det er langt mindre enn hva som kreves for å spenne en armbrøst.

 

 

Nå kjenner ikke jeg spennkraft på en armbrøst. Men harpuner har jeg mer peiling på. Først skal det sies at jeg ikke føler det helt naturlig å sammenligne harpun og armbrøst. Pila på den største harpunen min er 160cm lang, og 7,5mm tykk, noe som betyr at den veier rundt en halv kilo, altså noe mer enn ei pil til en armbrøst. Harpunen lader jeg med 4 stk booster strikk på 20mm, og trekkraft på 180pund hver. Etter å ha avfyrt en 90 cm harpun med et strikk på land, så kan det ikke falle meg inn å forsøke denne med 4 over vann.

 

Her er en video som viser rekyl. Jeg tipper harpunen er en 130cm, og ut fra hvor lett han lader så tipper jeg strikkene er maks 16mm.

 

http://www.youtube.com/watch?v=D60-Ml67xHU

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...