Jump to content

Praksis på baner? Hvem kan skyte når?


mondy

Recommended Posts

Jeg har kikket på oversikten over skytebaner i Norge, og det er et veldig bra initiativ.

Et problem jeg opplever som ny innenfor rifleskyting er at jeg ikke aner praksis på de ulike baner, hvem kan skyte og, ikke minst, når kan jeg skyte? Jeg er ikke medlem av noen klubb. Jeg merker at en stor andel av norske skytebaner drives av DFS, og jeg vet ikke om de synes det er så greit at det kommer en fersking med en 300wm og smeller rundt dem. (Ikke vet jeg, kanskje det er helt greit?)

 

Jeg bor på østlandet, og lurer først og fremst på banene på Årvoll, Losby og Blaker, nå i vinterhalvåret blir det jo bare lørdag og søndag som er akutelt for min del, siden jeg sturer på jobb resten av den lyse tiden.

 

Er det mulig for en utenforstående å skyte først og fremst på Årvoll (nærmest), men også Losby og Blaker, på lørdager utover vinteren og er noen av dem åpne på søndager?

Jeg er helt sikker på at noen her inne sitter på denne informasjonen :P

Link to comment
Share on other sites

Støtter den, hvorfor skule noe låne bort noe til noen som de ikke kjenner og som ikke tilfører klubben/banen de selv holder styr på med dugnader og egne penger?

 

Ikke for og hetse i tråden, men jeg er generellt sett dritlei folk som skal ha og ha men ikke kan tenke seg og gjøre noe tilbake.

 

Nei, meld deg inn i klubben det er snakk om og bidra på lik linje som de andre medlemmene som bruker banen. Banen vedlikeholder ikke seg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange ubrukelige svar. Tenkte jeg skulle vente å se om noen faktisk svarte på det jeg spurte om, men siste innlegg førte til at jeg måtte svare nå. Selvsagt betaler jeg det det koster for å trene på banen, hvem har sagt jeg ikke skal gi noe tilbake?! Jeg er vant til å betale 130 kr per lerdueserie, så jeg er ikke fremmed for at hobbyen min koster penger. Det kan kanskje muligens være slik at jeg ønsker å prøve banen før jeg ønsker å melde meg inn noe sted? Tror du? Kanskje man skal slutte å anta ting om folk man ikke kjenner?

 

Ja, jeg skal ta kontakt med klubbene, men jeg regnet med at noen satt inne med denne infoen i går kveld, og kunne gi et hurtig svar. Der tok jeg feil, og det er greit. Når det er sagt, er det etter min mening ganske meningsløst å svare med et slikt forslag, siden det er ganske åpenbart at det er mulig å ta kontakt og spørre.

 

Foreslår vi lar denne tråden ligge død...

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt uvanlig at man har en baneavgift for medlemmer og en for ikke medlemmer. Aldri vært borti DFS, men i pistolmiljøet tror jeg det ville gått fint å møte opp på klubbens ordinære trening, og spørre pent om å få være med, uten å tegne medlemsskap. Da mot baneleie, om dette kreves. Har vært borti at det ikke kreves, og at folk synes det er stas at en dukker opp med noe nytt som de kanskje ikke har testet før.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man ikke kan regne med å føle seg veldig velkommen, men snarere som et forstyrrende element på DFS-baner. Ja jeg meldte meg inn som fullverdig medlem, men så lenge man bare skal trene for jakt blir man fort henvist til et begrenset antall jaktskyte-kvelder. Troppet opp en gang på en vanlig treningskveld, men fikk beskjed om å vente til alle DFS-skytterne var ferdige og følte meg litt på sidelinja for å si det sånn. Sikkert litt forskjell rundt omkring. Forhåpentligvis har jeg bare vært litt ueheldig...

Link to comment
Share on other sites

Fra heime på ene bana trener jeg når jeg føler for det, har egene skiver.

Elektronikk bana har faste kvelder der vi skyter dfs, og egne kvelder for jakt trening.

 

til Riflejeger69: vis det er en del yngre skyttere som skyter, og det er det vel ofte vis du var på 100m, da ønsker ikke de å skyte ved siden av grovkaliber rifler, merker jo stor forsjel å ha en 30-06 men et kort jakt løp enn en sauer med rekrutladning. men skulle ikke være noe problem å legge deg på en skive lenger vekk.

Link to comment
Share on other sites

Riflejeger69, det er synd at det er sånn på "din" bane, her i Trondheim er det alt mulig rart på banen, svartkrutt bøffelrifler til praktisk skyttere med barbiegevær. Har grei kalender på nett så du ser om dagen er satt av til spesielle program, eller så er det fritt fram, Sauer eller ei.

Link to comment
Share on other sites

På banen jeg var aktiv på i tiden jeg var DFS-skytter kunne jegere skyte så mye de ville samtidig med dfs-skytinga. Men kravet var at de måtte følge tidene på programmet. Altså når standplassleder sa stans og ild osv fulgte jegerene også dette, men var ett fett om de skøyt 1 skudd eller 20 iløpet av skytetiden. Også tror jeg prisen var 2 kroner pr skudd på elektronikken. Jeg forstod det som at dette funket bra for de fleste?

Link to comment
Share on other sites

Standardformulering i baneinstrukser for DFS-baner:

"All skyting på XXX skytebane skal foregå under ledelse av standplasskommandør oppnevnt av YYY skytterlag".

 

Det betyr at det er styret som bestemmer hvem som får skyte, og når.

 

Hvis en melder seg inn i laget, og viser at en er kapabel til å "lede" sin egen skyting, vil en i de aller fleste tilfellene få tillatelse til det. Men det forutsetter nok at en har møtt fram på en del vanlige treninger, skutt sammen med "den faste gjengen", og omgått folk i laget såpass at de kan vite at en er til å stole på.

 

Når det gjelder skyting utenom fastsatte treningstider, må en være oppmerksom på at en del baner har støykonsesjon som begrenser bruken til et bestemt antall timer pr. uke.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man ikke kan regne med å føle seg veldig velkommen, men snarere som et forstyrrende element på DFS-baner. Ja jeg meldte meg inn som fullverdig medlem, men så lenge man bare skal trene for jakt blir man fort henvist til et begrenset antall jaktskyte-kvelder. Troppet opp en gang på en vanlig treningskveld, men fikk beskjed om å vente til alle DFS-skytterne var ferdige og følte meg litt på sidelinja for å si det sånn. Sikkert litt forskjell rundt omkring. Forhåpentligvis har jeg bare vært litt ueheldig...

Neida, du har ikke vært uheldig. Ikke helt ukjent prosedyre ovenfor "anderledes-skytende" fra DFS-lag det der, dessverre. Jaktrifler og pistol er fy.

Den holdningen er så inngrodd, at det ikke er mulig å gjøre noe med det. DFS er seg selv best. Har vært med der selv i styggmange år, så jeg vet litt om kulturen. På den annen side DFS driver egentlig bra, og har mange medlemmer. Selve ryggraden i skyting i Norge DFS, spesielt i utkantene og i bygdene. Hver bygd har sin DFS-bane, som kjent. Og bra er det. Men takhøyden der kan være så som så.

 

Hvis du ikke kan kjempe mot dem, kjemp med dem, heter det. Dvs. bli som dem, og skyt 6,5 Sauer du også. Innimellom. Så kan du bli godtatt.

Link to comment
Share on other sites

Troppet opp en gang på en vanlig treningskveld, men fikk beskjed om å vente til alle DFS-skytterne var ferdige og følte meg litt på sidelinja for å si det sånn. Sikkert litt forskjell rundt omkring. Forhåpentligvis har jeg bare vært litt ueheldig...

Det er vel litt som å komme på fotballtrening og be om å få trikse for seg selv i hjørnet av banen, med oval ball eller noe... Kjenner de deg ikke vil de fleste lag avslå, derav: "if you cant beat them, join them". Kjøp en M67 med Buskdiopter, gå på trening, og skyt gjerne et stevne eller to, og du vil kunne skyte når du vil ila kort tid, og ingen reagerer lenger på at du av og til (eller stort sett) har jaktrifle. Sånn er det bare.

 

Husk at selv om DFS har mye subsidier (hadde iallefall?) så er banene blitt til med hardt arbeid, og oftest nåfordagen vedlikeholdt med hard lobbyering og kamp mot kommunale vindmøller for å få lov til å eksistere. Og det er noe de har lagt ned for å kunne utøve SIN sport, ikke din, så jeg skjønner praksisen til mange skytterlag. ALt for mange ganger har de også sett karer med jaktrifler skyte tingene deres i stykker, peke børsene sine i alle retninger og så videre...

 

Andre har nærmest "fritt-fram" politikk, og de som nyter godt av sånt er ofte grundig klar over at det er et privilegie de har på nåde skulle noen klage på noe, og neppe vil de utbasunere på kammeret at "her kan en bare komme å skyte"...

Dessuten er det stort sett slutt på de tidene, bortsett fra godt utpå landet, og i Trondheim , som vel muligens ER godt utpå landet :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Slik tror eg det er på dei fleste baner der det drives DFS skyting. Slik er det her i min kommune og, vist du ikke er kompis med leieren da selvfølgelig. Var fullverdigt medlem på lokal bane og møte opp på banen for å trene litt med rifla, der var det 2 rekrutter og en standplass leder som holdt på. Fikk da beskjedd å vente til rekruttene var ferdig, greit tenkt eg ventingen varte lenge og vel (1 time og 15 min). Og endelig var det muligt for meg å skyte litt, la meg ned på matta og rigget meg til, fikk skutt fire (4) skudd før standplasslederen kom og spente med i leggen og ba meg pakke ned for no skulle dei gå. Slik er det å være fullverdigt medlem tenkte eg og meldte meg ut av klubben og dro over til nabokommune. hvor du har helt andre muligheter til å skyte Så er du jeger så er det kun pengene og dugnaden dine dei vil ha. ellers kan du holde deg vekke til jakttreningen starter.

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifler og pistol er fy.

Sjekk godkjenningen av banen, før dere utnevner noen til "fy"-folk! Riflebaner er som oftest godkjent for - gjett - rifler!

Ikke nødvendigvis, kommer an på om HV etc. er inne i bildet. Slike baner skal det være godkjent med det meste, da HV sine skytetreninger tross alt er underlagt baneinnstruksen.

 

Er man forresten så sikker på at rifle betyr ikke pistol?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...