Jump to content

375-06AI


vinge86

Recommended Posts

  • 1 month later...

http://www.pacifictoolandgauge.com/reamers2.htm#remtab

Jeg har null erfaring med kaliberet men prisen for en brotsj er overkommelig og om du leier den ut til andre kan du få spart inn deler av den kostnaden.

Om du bestemmer deg for å prøve så ser jeg frem til å høste av dine erfaringer :D

Jeg liker sære ting og ser nytten i patroner som kan skyteformes av plukkhylser og billige kjøpehylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste meg både opp og ned på ulike patroner med -06-hylsebunn. Hadde en 6,5-06 AI fra før, så jeg lot meg ikke skremme av hylseforming etc. Endte opp med en 9,3x62. Kanskje ikke så spennende, men gjør jobben glimrende. Nå er jeg i modus "been there, done that", og kommer til å gå tilbake til 6,5x55.

 

Jeg skjønner forsåvidt poenget med å kunne plukke hylser, da jeg har et snev av sjuka sjøl. Det kribler litt i fingra når det glitrer i (nesten) ny messing. Men det har ingenting for seg økonomisk, og medfører en del usikkerhet i forhold til hylsekvaliteten. Kjøp heller de beste hylsene du får tak i. De koster ingenting i forhold til ny pipe, diesett og evt. brotsj. I tillegg skal det kuler, krutt og hette i patronen. Og hvert skudd er ett skudd nærmere neste pipeskift.

 

Ragnar Hansen kan sikkert kamre ei pipe om du ønsker, ihvertfall er kaliberet oppført i lista hans; http://www.magnumhansen.com/kammerbrotsjer.htm

Står en .375 Brown Whelen der også. Mon tro om ikke det er en variant med skuldra flytta fram litt, a'la patronene til Gibbs? Skal det først være spesielt, så...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jo da, det blir forholdsvis nerme 9,3x62, men, hva gjør vell d? ;)

 

Grunnen til at jeg vil gå for 375-06AI eller eventuelt brown whelen, er at jeg har lyst :D

 

Har en tikka t3 i 30-06, så planen var å få satt i en heen muffe, eller ta litt av løpsgjengene, så løpet kan skrues inn og ut for hånd, for å så kjøpe en ekstra pipe i 375:)

 

At hansen har kaliberet i lista si gjør jo det hele enda enklere. Midway har dier.

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av kostnader til ombygging - hva oppnår du med prosjektet i forhold til originalkaliberet og en 220 gr. kule?

 

Med unntak av å ha noe annet en 30-06 :)

 

30-06 er selvsagt et j.... kjedelig kaliber - da man ikke trenger noe annet :?

 

Og derfor har jeg ikke 30-06 :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mest gyldig grunn av alle skulle man mene. :wink:

Har noen kalibre selv som ikke er hyllevare, men jaggu er det godt å ha et "normalkaliber" tilgjengelig som det kan kjøpes ferdigrulla ammo til en gang i blant også.

 

Angående 30-06, så er det alltid noe å hente (i fart m/sek) ved å blåse den ut . Alle -06AI'er er gode AI'er . :)

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle egentlig hatt en slik, eller, nesten en slik, 375 Wheelen mener jeg var navnet på den jeg skulle hatt, og der skulle vel vært noe AI på den og om jeg ikke husker feil. den er og basert på samme hylsa. Søknaden var på plass og børsemakeren skulle bestille brotsj, men hvor forsinkelsen kom om det var på brotsjen eller tiden til børsemakeren men søknaden gikk ut på dato to ganger (2 x 6 mnd) og jeg la alt på is..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner forsåvidt poenget med å kunne plukke hylser, da jeg har et snev av sjuka sjøl. Det kribler litt i fingra når det glitrer i (nesten) ny messing. Men det har ingenting for seg økonomisk, og medfører en del usikkerhet i forhold til hylsekvaliteten. .

 

 

Plukker/får omtrent en bærepose pr sesong med engangskutte Norma 30-06-hylser, i år har jeg også sagt pent "ja takk" en stund til engangskutte Norma 308 men det måtte jeg bare slutte med; det er grenser for hvor mye hylser en trenger :lol:

 

Har en lyst har en lov, så kjør på og bygg en 375-06AI!

Link to comment
Share on other sites

Norma er såpass harde i godset at jeg mistenker problemer med å strekke dem til 375? Skyter selv 35 whelen, ikke fått skutt noe annet enn tre forvillede sauer og et ekorn med den, så skal ikke utdype så alt for mye om effekt i vilt... Med den kan du skyte kuler nesten like tunge som 375en, hylsene er pene etter direkte omforming i dia, og den gjør jobben for 30-06en også, så den kan settes til å samle støv bakerst i skapet til du absolutt føler trangen til å skyte fabrikkammo. Norma har kommet med Oryx og Remington leverer core-lokt i 225 og 250 grs utgave, men ingen kan reges som hyllevare om en ikke bort like ved en av de største butikkene her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker lee sinde dier med nokså lang kon. Har presset om en god del både CBC, Federal og Lapua. Smører litt godt, så merker jeg ikke noe særlig motstand. Må kassere ei og anna som blir litt skjev i halsen, med så lenge de er så billige i utgangspunktet synes jeg ikke det er verdt bryet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette er vel nærmest en 375-62(375/9.3x62).

Er betraktelig enklere å bruke 9.3x62 hylser enn 30-06 hylser, selv om selvsagt tilgangen til engangsskutte hylser på banen er betraktelig mindre.

Den er i realiteten veldig lik en 9.3x62, men lovlig til alt vilt i hele Afrika og det er morsomt å ha noe som ikke alle har også.

 

Jeg driver stadig og vurderer om jeg skal få bygd meg en 375-62.

Mulig jeg tar og "låner" mauseren til fadern og lager en etterhvert :mrgreen:

Han bare låner rifler av meg om han skal jakte likevel :)

 

Jeg har allerede en 375 Ruger som jeg er knallfornøyd med, men hadde vært gøy med en mauser med 375-62 også.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med ei 375 kule i ei 06 hylse er at skulderen blir J**** vanskelig å fiksere og levetiden blir kort.

 

Mest mulig volum basert på std hylsebunn og normal skulder er 9,3x66/370 Federal Mag. Da får du AI volum uten å tulle med skyteforming og annet herk. Til vårt hjemlige vilt ville jeg heller valgt den enn en villkatt - fungerer bedre både i forbindelse med mating og hylseform - minst like godt utvalg av gode jakt og ikke minst billige treningskuler - og gir deg VELDIG nære 375 H&H ytelse med kuler i mellomvektsklassen 250-270 grs.

 

Jeg har fortsatt både 280 AI, 30-06 AI og har hatt 338-06 AI. 375 ble det aldri noe av da en raskt blir lei av å lage nye hylser hver 2-3 avfyring......

 

Skulle forundre meg om jeg ikke leter dybt om det ikke skal være mulig å grave fram en kammerbrosj også.

 

Men 9,3x66 gjør alt det samme bedre og enklere,med masse bra fabrikkammo tilgjengelig med det beste av kuler og minst den samme ytelsen.

Link to comment
Share on other sites

med 375 06 AI får du nok skulder å kamre på. med den ikke improvede utgaven blir det litt knapt ja. Vet 400 06 har vert prøvd også, uten videre hell.

 

jeg har kommet så langt at jeg har fått taki diesett og børsemaker har sjekket tilgang på brotsj :)

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du lyst har du lov; med et billig løp fra Snapphane koster det ikke mer enn en durabelig helg på byen.

 

Har løp, kasse og stokk liggende, må bare rettferdiggjøre ett slikt sløkket prosjekt for meg selv.

 

Ett annet problem er vel at jeg gjentatte ganger har sagt at jeg er ferdig med å bygge Mauser, men hva skal man gjøre når man har delene tilgjengelig....

 

Noen som har forslag til hva ett løpsemne i cal 338 med 1-7 twist kan brukes til ? Gjerne i sammen med en 375W pipe i ett muffesystem .....

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 375x64, altså 375 kule i 9,3x64 hylsa.

Noen som har prøvd det?

Dette er en kreasjon jeg har fanatsert litt om, men jeg er vel helt sikkert ikke den første.

 

.375x64 er nevnt i Ladeboka Utgave 3 som har et bra kapittel om vildkatter.

"Resultatet er en magnumpatron uten belte da 9,3x64 hylsa ligger tett opp til .375H&H i ytelse.

Data for 9,3x64 kan brukes som utgangspunkt" ...står det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde for en god del år siden planer om en .425 Express (.300 Winmag hylse åpnet opp til .423)

Ifølge data kunne den nesten duplikere .404 Jeffery i standard kasse med 400 grs kule.

Donor-rifle ble anskaffet, men prosjektet ble lagt på evig is da to barn melde sin ankomst i kjapp rekkefølge og de økonomiske prioriteringer ble vesentlig omdefinert.

 

Savage hadde .425 Express som fabrikkpatron i en kort periode, men tviler på om noen rifler kom til Norge.

Det nærmeste måtte bli en Savage i .458 Winmag som var en slags "kvasi controlled feed" da de hadde modifisert bolthodet en smule.

Lå en slik i rustfritt og med pent treverk hos Ola Gujord som jeg siklet på en stund, hvor den ble av vet jeg ikke.

Smekkert og fint våpen med rekylbrems om jeg ikke husker feil...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...