jarex Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 (edited) Hvor får man tak i Antimony? Edited October 21, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlavM Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Aner egentlig ikke, det enkleste er vel å kjøpe en blylegering fra Metallhuset Bergsøe, men det koster mye, sikkert 30kr kiloen iblandet bly. Dessuten er det jo en smule helsefarlig å håndtere samt ganske treigt å få blandet det med blyet. Gammelt setteribly inneholder ganske mye antimon, spesiellt "bokstavblyet" Men det er heller ikke lett å komme over lenger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 Sliter med det problemet att jeg har vært rundt OVER alt på dekkskifte sjappene her men får ikke tak i hjulvekt bly, men har tilgang til utallig masse rent bly fra kulefangere, men det er vist for mykt til og bruke til fks 9mm ladninger etter det jeg forstår, kulene burde være 20-22 Brinell etter som jeg har forstått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lærlingen Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Jeg mener metallhuset har det, men man må kjøpe litt kvanta $$. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chopper Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 støper mine til 16 bhrinell og går hull i hull i alt fra 9mm til 45/70 så at du trenger 20-22 er kanskje å ta litt hardt i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 Jeg mener metallhuset har det, men man må kjøpe litt kvanta $$. Vet du priser på fks 50kg derfra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 støper mine til 16 bhrinell og går hull i hull i alt fra 9mm til 45/70 så at du trenger 20-22 er kanskje å ta litt hardt i. Mulig du har rett, som sagt har bare lest og spurt folk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lærlingen Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Under ”diverse metallprodukter” hos Metallhuset finner du antimon, pris må du ringe ang. da den forandrer seg med markedet. Når det gjelder hardhet så støper også jeg 9mm kuler på rundt 16 bhrinell det går helt supert. Faktisk støper jeg også .44 magnum kuler i samme legering og har null problemer med blying osv. I følge min erfaringer er det å sørge for at kula er riktig sizet i forhold til det våpenet den skal skytes i viktigere enn at kula skal være så eller så hard. Når det er sagt, så gjorde jeg et forsøk med varmeherding i ovn av samme 9mm kuler. Etter å ha bakt dem i ovn i nesten en time dumpet jeg dem rett over i en bøtte med rom temperert vann. Etter et par dager målte jeg hardheten til mellom 24 og 28. Legeringen var det jeg kaller hurlumheimiks, dvs bly fra kule vollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 Får ta en telefon dit til mandag, evt så er det noe slikt jern\metall mottak i området her jeg kanskje kan gå innom og se, er det noen måte og teste om blyet inneholder Antimony? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 , er det noen måte og teste om blyet inneholder Antimony? Hjulvekter inneholder Antimon, det gjør at de kan herdes til over 20. Har ingen hensikt å lage så harde kuler. Riflene i løpet får ikke ordentlig tak, og man får dårligere presisjon. I tillegg så stukes ikke bakdelen av kula like mye opp, tetter dårligere for gass, og man får erosjon på kulebasen. Ugjevn kulebase gjør at kula slipper løpet ujevnt, og man får dårligere presisjon. Legeringen i hjulvekter er bortimot optimal til det meste, bare tilsett 1-2% tinn. Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Humbo Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Mange gode råd her, kuler med hardheit på over 20 BHN er i dei aller fleste tilfelle unødvendig, med mindre du skal bevege deg opp på riflehastigheiter utan bruk av gas check. Til eksempelvis 9mm vil eg tru det held med ei rein hjulvektslegering, luftkjølt og gjerne tilsett 1-2% tinn som nemnt over. Ein annan ting som ikkje er nemnt så langt, bruk eit godt kulefeitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 , er det noen måte og teste om blyet inneholder Antimony? Hjulvekter inneholder Antimon, det gjør at de kan herdes til over 20. Har ingen hensikt å lage så harde kuler. Riflene i løpet får ikke ordentlig tak, og man får dårligere presisjon. I tillegg så stukes ikke bakdelen av kula like mye opp, tetter dårligere for gass, og man får erosjon på kulebasen. Ugjevn kulebase gjør at kula slipper løpet ujevnt, og man får dårligere presisjon. Legeringen i hjulvekter er bortimot optimal til det meste, bare tilsett 1-2% tinn. Øivind Syntes dette høres merklig ut da Clarry Haglund opplyser han sine kuler er 24brinell og jeg skyter han sin 105grs swc kule til 38 special veldig slapt ladet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåre andersen Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 støper mine til 16 bhrinell og går hull i hull i alt fra 9mm til 45/70 så at du trenger 20-22 er kanskje å ta litt hardt i. Mulig du har rett, som sagt har bare lest og spurt folk Bruker bare rene hjulvekter til alle mine kuler. Slipp di rett i en bøtte medkaldt vann,fra støpeforma. Da hardner di med 7 brinell,lest i gamle våpensjonaler. Det var mye tester av slikt der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Syntes dette høres merklig ut da Clarry Haglund opplyser han sine kuler er 24brinell og jeg skyter han sin 105grs swc kule til 38 special veldig slapt ladet. Slappe ladninger motvirker erosjon. Du skriver at du lader med 105grains med bhn 24, men ikke hva du oppfatter som bra presisjon. Det er flere variabler enn hardhet som påvirker ytelse. Smøring og kalibreringsdiameter på virker også dette. Dus skriver heller ikke hvordan du lader 105 grains kuler (normalt, eller dypt i hylsa). Poenget mitt var å si at å tilstrebe noe særlig mer enn 20bhn har ikke nødvendigvis noe for seg. Det er dessuten vanskelig å få bly on antimon til å blande seg. Bedre å bruke noe som man vet virker, og heller bruke tid på å finne korrekt kalibreringsdiameter og smøring. Hadde også vært interessant å målt hardheten på kommersielt tilgjengelige kuler, herdingen taper seg nemlig over tid... Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brassy Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 [Hadde også vært interessant å målt hardheten på kommersielt tilgjengelige kuler, herdingen taper seg nemlig over tid... Øivind Har i løpet av flere år målt flere av klarrys kuler (forskjellige kalibre), ingen har til nå målt over 21 Bhn, som regel ligger 9mm, 38 og 45acp kulene på 16-17 Bhn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Da har jeg fått tak i 40-50kg med trykkeri bly, dette kan vel blandes ut med bly fra fks kulefangere?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Det kan bli veldig bra. Du må bare finne ut hva slags trykkeribly du har, finnes flere typer (monotype, linotype etc.). Varierer i hardhet, kan være du bare trenger 10 prosent setteribly til kulefangerbly. NB! Lønner seg å lage en stor batch som du støper barrer av, hvis du tilsetter setteribly under støping, vil du sannsynligvis få forskjellig kvalitet på kulene. http://en.wikipedia.org/wiki/Type_metal Er en tabell her, så da burde du kunne regne deg fram til et blandingsforhold basert på vekt. Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRX 850 Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Det var som pokker Jarex , så du ordnet deg det du på noen dager bare .... Er jo blitt for gull og regne for oss støpere.. Har et lite lager selv , og værner om det BROKK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Så var det søren meg gratis også, 40kg tomhylser i bytte mot 40-50kg setteribly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Det kan bli veldig bra. Du må bare finne ut hva slags trykkeribly du har, finnes flere typer (monotype, linotype etc.). Varierer i hardhet, kan være du bare trenger 10 prosent setteribly til kulefangerbly. NB! Lønner seg å lage en stor batch som du støper barrer av, hvis du tilsetter setteribly under støping, vil du sannsynligvis få forskjellig kvalitet på kulene. http://en.wikipedia.org/wiki/Type_metal Er en tabell her, så da burde du kunne regne deg fram til et blandingsforhold basert på vekt. Øivind Supert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Da var det bare og bestille Lee Smeltegryte og få tak i en STOR gryte til og smelte mye bly i, noen tips til hvor man får kjøpt en STOR gryte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.30 Herrett Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Gjennbrukshallen eller brukthandel. Finner tinn der også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Gjennbrukshallen eller brukthandel. Finner tinn der også. Akai, samma hvordan gryte det er eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Forsøk å finne en i stål/jern med lokk, og en som har liten bunndiameter. Jo nærmere du kommer stekepanne, jo vanskeligere er det å få det varmt nok (Stor overflate kjøler mer.). Har brukt aluminium også, men har opplevd at de tynneste grytene deformeres. Er du sveisekyndig kan du jo ta et jernrør med 15-20 cm diameter og sveise på bunn og håndtak. Lokk gjør også at ting smelter raskere. Krever litt tålmodighet. Jeg bruke en 1000 watts kokeplate, go det tok fort er halvtime før tinge smeltet. Skrapbly innholder mye luft, og luft gir kjøling. Bly smelter litt sånn plutselig, ikke som is. Plutselig kommer det små bekker av svært blankt flytende metall, og så er alt flytende. Da må du fluxe, men det regner jeg med du har lest om. Kan være lurt å bare ha i litt bly først. Når det er smeltet har du i små mengder med bly, og venter til det har smeltet før du har i mer. Enklere å smelte bly i smeltet bly. Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.30 Herrett Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Jeg bruker ei jerngryte på 5 liter og krabbekoker. Har en regulator av industritype med gjenger og den gir bra trykk på brenneren. Vindskjerm av et spirorør leder varmen opp rundt gryta. Enkelt og greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Da var blyet på plass. Håper dette er bra saker Fikk også med 3kg med Tinn på kjøpet, gamle pyntefat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Jeg bruke en 1000 watts kokeplate, Obs at de kokeplatene (type HB-apparat..) er utstyrt med en sikkerhetstermostat og derfor ikke blir varme nok til å smelte bly. Igjen-gjenbrukshall/bruktforretning (men krabbekoker er kjappere-mye kjappere!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Jeg bruke en 1000 watts kokeplate, Obs at de kokeplatene (type HB-apparat..) er utstyrt med en sikkerhetstermostat og derfor ikke blir varme nok til å smelte bly. Igjen-gjenbrukshall/bruktforretning (men krabbekoker er kjappere-mye kjappere!) Blir krabbekoker her, har fått tak i 5l gryte også etter det jeg fant ut var 1l bly 11kg eller noe slikt, men hvordan får man blyet fra gryta over i barreform greiest mulig, øse eller helle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Stål suppeøse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Noen som vet hvor mye kulefanger bly jeg skal ha sammen med det trykkeri blyet og tinn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Jeg har kokeplater av den gamel type uten termostat. Dukker opp på loppemarkeder etc. Sånne enkel plater til å sette bedehuskjelen på. De brukes ikke lenger siden de er kaffetraktere som er inn, og kokekaffe vsitnok gir økt kolestrol (er ikke sikker på om dette stemmer fortsatt...). Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.30 Herrett Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Noen som vet hvor mye kulefanger bly jeg skal ha sammen med det trykkeri blyet og tinn? Det spørs litt hva du skal støpe til og hva slags blanding det er i kulefangeren. Selv støper jeg 32 og 38 av kulefangerbly. Det går nok greit for 357 og 44 også hvis det er slappe ladninger, men slepper du oppi noen bokstaver går det nok litt bedre. Tinn kan du tilsette ca 1% for bedre utfylling i tanga. For rifle ville jeg nok brukt 50-50 kulefanger og bokstaver og 1-3% tinn. Mye bra info på http://www.lasc.us/IndexBrennan.htm og http://castboolits.gunloads.com/index.php. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeride Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Her er en lenke til en fin side som har masse opplysninger om blylegeringer. http://www.lasc.us/castbulletnotes.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Noen som vet hvor mye kulefanger bly jeg skal ha sammen med det trykkeri blyet og tinn? Det spørs litt hva du skal støpe til og hva slags blanding det er i kulefangeren. Selv støper jeg 32 og 38 av kulefangerbly. Det går nok greit for 357 og 44 også hvis det er slappe ladninger, men slepper du oppi noen bokstaver går det nok litt bedre. Tinn kan du tilsette ca 1% for bedre utfylling i tanga. For rifle ville jeg nok brukt 50-50 kulefanger og bokstaver og 1-3% tinn. Mye bra info på http://www.lasc.us/IndexBrennan.htm og http://castboolits.gunloads.com/index.php. Blir til .32S&W Long, .38 Special, .357 Magnum, .40 S&W og .45 ACP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.30 Herrett Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Prøv å støp av kulefangermix og se hvordan det går. Spørs litt hva det er skutt i kulefangeren. Bare luftvåpen eller mye grov og revolver? Hvis det er skutt mye grov og revolver er det jo ferdig blanding og klar til bruk Er det skutt mest luft, kan du slenge oppi noe trykkeribly og kjøre på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Det er ikke luft i det hele tatt, det er .22 .32 9mm og 38 special, kun bly ammo og belagte kuler som er lov og bruke på den banen inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
.30 Herrett Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Da ville jeg som sagt prøvd med fangerbly først og spart trykkeribly til magnum og rifle. Vanskelig å få tak i for tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Da ville jeg som sagt prøvd med fangerbly først og spart trykkeribly til magnum og rifle. Vanskelig å få tak i for tiden Det skal jeg prøve, men tror det er mest .22 og .32 bly der, men det var KNALLHARDT!! noe enkelt tips for og teste om det er hardt nok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plå Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Kjøp deg en slik: http://www.redding-reloading.com/index. ... ess-tester Da vet du hvor hardt det du støper er, enkel og bruke. eller mere dingsebomsnerdfaktorteknogadet: http://www.ebay.com/itm/Portable-Leeb-H ... 166wt_1139 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarex Posted October 27, 2011 Author Share Posted October 27, 2011 Kjøp deg en slik: http://www.redding-reloading.com/index. ... ess-tester" target="_blankDa vet du hvor hardt det du støper er, enkel og bruke. eller mere dingsebomsnerdfaktorteknogadet: http://www.ebay.com/itm/Portable-Leeb-H ... 166wt_1139" target="_blank Flott utstyr men GUD for en pris da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Junell Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Denne har derimot ein pris til å Lee av. http://leeprecision.com/xcart/Lead-Hardness-Tester/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plå Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 SAECO Lead Hardness Tester har jeg sett ned i en 1000,- lapp og den er så enkel å bruke at selv "far" kan ikke gjøre feil, har hatt en slik siden 84 og den har vel betalt seg selv mange ganger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.