Jump to content

Antimony Hvor?


jarex

Recommended Posts

Aner egentlig ikke, det enkleste er vel å kjøpe en blylegering fra Metallhuset Bergsøe, men det koster mye, sikkert 30kr kiloen iblandet bly. Dessuten er det jo en smule helsefarlig å håndtere samt ganske treigt å få blandet det med blyet. Gammelt setteribly inneholder ganske mye antimon, spesiellt "bokstavblyet"

Men det er heller ikke lett å komme over lenger.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det problemet att jeg har vært rundt OVER alt på dekkskifte sjappene her men får ikke tak i hjulvekt bly, men har tilgang til utallig masse rent bly fra kulefangere, men det er vist for mykt til og bruke til fks 9mm ladninger etter det jeg forstår, kulene burde være 20-22 Brinell etter som jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Under ”diverse metallprodukter” hos Metallhuset finner du antimon, pris må du ringe ang. da den forandrer seg med markedet.

 

Når det gjelder hardhet så støper også jeg 9mm kuler på rundt 16 bhrinell det går helt supert. Faktisk støper jeg også .44 magnum kuler i samme legering og har null problemer med blying osv. I følge min erfaringer er det å sørge for at kula er riktig sizet i forhold til det våpenet den skal skytes i viktigere enn at kula skal være så eller så hard.

 

Når det er sagt, så gjorde jeg et forsøk med varmeherding i ovn av samme 9mm kuler. Etter å ha bakt dem i ovn i nesten en time dumpet jeg dem rett over i en bøtte med rom temperert vann. Etter et par dager målte jeg hardheten til mellom 24 og 28. Legeringen var det jeg kaller hurlumheimiks, dvs bly fra kule vollen.

Link to comment
Share on other sites

, er det noen måte og teste om blyet inneholder Antimony?

Hjulvekter inneholder Antimon, det gjør at de kan herdes til over 20. Har ingen hensikt å lage så harde kuler. Riflene i løpet får ikke ordentlig tak, og man får dårligere presisjon. I tillegg så stukes ikke bakdelen av kula like mye opp, tetter dårligere for gass, og man får erosjon på kulebasen. Ugjevn kulebase gjør at kula slipper løpet ujevnt, og man får dårligere presisjon. Legeringen i hjulvekter er bortimot optimal til det meste, bare tilsett 1-2% tinn.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her, kuler med hardheit på over 20 BHN er i dei aller fleste tilfelle unødvendig, med mindre du skal bevege deg opp på riflehastigheiter utan bruk av gas check. Til eksempelvis 9mm vil eg tru det held med ei rein hjulvektslegering, luftkjølt og gjerne tilsett 1-2% tinn som nemnt over. Ein annan ting som ikkje er nemnt så langt, bruk eit godt kulefeitt.

Link to comment
Share on other sites

, er det noen måte og teste om blyet inneholder Antimony?

Hjulvekter inneholder Antimon, det gjør at de kan herdes til over 20. Har ingen hensikt å lage så harde kuler. Riflene i løpet får ikke ordentlig tak, og man får dårligere presisjon. I tillegg så stukes ikke bakdelen av kula like mye opp, tetter dårligere for gass, og man får erosjon på kulebasen. Ugjevn kulebase gjør at kula slipper løpet ujevnt, og man får dårligere presisjon. Legeringen i hjulvekter er bortimot optimal til det meste, bare tilsett 1-2% tinn.

 

Øivind

Syntes dette høres merklig ut da Clarry Haglund opplyser han sine kuler er 24brinell og jeg skyter han sin 105grs swc kule til 38 special veldig slapt ladet.

Link to comment
Share on other sites

støper mine til 16 bhrinell og går hull i hull i alt fra 9mm til 45/70 så at du trenger 20-22 er kanskje å ta litt hardt i.

Mulig du har rett, som sagt har bare lest og spurt folk :)

Bruker bare rene hjulvekter til alle mine kuler.

Slipp di rett i en bøtte medkaldt vann,fra støpeforma.

Da hardner di med 7 brinell,lest i gamle våpensjonaler.

Det var mye tester av slikt der.

Link to comment
Share on other sites

Syntes dette høres merklig ut da Clarry Haglund opplyser han sine kuler er 24brinell og jeg skyter han sin 105grs swc kule til 38 special veldig slapt ladet.

 

Slappe ladninger motvirker erosjon. Du skriver at du lader med 105grains med bhn 24, men ikke hva du oppfatter som bra presisjon. Det er flere variabler enn hardhet som påvirker ytelse. Smøring og kalibreringsdiameter på virker også dette. Dus skriver heller ikke hvordan du lader 105 grains kuler (normalt, eller dypt i hylsa).

 

Poenget mitt var å si at å tilstrebe noe særlig mer enn 20bhn har ikke nødvendigvis noe for seg. Det er dessuten vanskelig å få bly on antimon til å blande seg. Bedre å bruke noe som man vet virker, og heller bruke tid på å finne korrekt kalibreringsdiameter og smøring.

 

Hadde også vært interessant å målt hardheten på kommersielt tilgjengelige kuler, herdingen taper seg nemlig over tid...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

[Hadde også vært interessant å målt hardheten på kommersielt tilgjengelige kuler, herdingen taper seg nemlig over tid...

 

Øivind

 

 

Har i løpet av flere år målt flere av klarrys kuler (forskjellige kalibre), ingen har til nå målt over 21 Bhn, som regel ligger 9mm, 38 og 45acp kulene på 16-17 Bhn

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli veldig bra. Du må bare finne ut hva slags trykkeribly du har, finnes flere typer (monotype, linotype etc.). Varierer i hardhet, kan være du bare trenger 10 prosent setteribly til kulefangerbly. NB! Lønner seg å lage en stor batch som du støper barrer av, hvis du tilsetter setteribly under støping, vil du sannsynligvis få forskjellig kvalitet på kulene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_metal

 

Er en tabell her, så da burde du kunne regne deg fram til et blandingsforhold basert på vekt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli veldig bra. Du må bare finne ut hva slags trykkeribly du har, finnes flere typer (monotype, linotype etc.). Varierer i hardhet, kan være du bare trenger 10 prosent setteribly til kulefangerbly. NB! Lønner seg å lage en stor batch som du støper barrer av, hvis du tilsetter setteribly under støping, vil du sannsynligvis få forskjellig kvalitet på kulene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_metal

 

Er en tabell her, så da burde du kunne regne deg fram til et blandingsforhold basert på vekt.

 

Øivind

Supert :)

Link to comment
Share on other sites

Forsøk å finne en i stål/jern med lokk, og en som har liten bunndiameter. Jo nærmere du kommer stekepanne, jo vanskeligere er det å få det varmt nok (Stor overflate kjøler mer.).

 

Har brukt aluminium også, men har opplevd at de tynneste grytene deformeres.

 

Er du sveisekyndig kan du jo ta et jernrør med 15-20 cm diameter og sveise på bunn og håndtak. Lokk gjør også at ting smelter raskere.

 

Krever litt tålmodighet. Jeg bruke en 1000 watts kokeplate, go det tok fort er halvtime før tinge smeltet. Skrapbly innholder mye luft, og luft gir kjøling. Bly smelter litt sånn plutselig, ikke som is. Plutselig kommer det små bekker av svært blankt flytende metall, og så er alt flytende. Da må du fluxe, men det regner jeg med du har lest om.

 

Kan være lurt å bare ha i litt bly først. Når det er smeltet har du i små mengder med bly, og venter til det har smeltet før du har i mer. Enklere å smelte bly i smeltet bly.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruke en 1000 watts kokeplate,

 

 

Obs at de kokeplatene (type HB-apparat..) er utstyrt med en sikkerhetstermostat og derfor ikke blir varme nok til å smelte bly. Igjen-gjenbrukshall/bruktforretning (men krabbekoker er kjappere-mye kjappere!)

Blir krabbekoker her, har fått tak i 5l gryte også :)

 

etter det jeg fant ut var 1l bly 11kg eller noe slikt, men hvordan får man blyet fra gryta over i barreform greiest mulig, øse eller helle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kokeplater av den gamel type uten termostat. Dukker opp på loppemarkeder etc. Sånne enkel plater til å sette bedehuskjelen på. De brukes ikke lenger siden de er kaffetraktere som er inn, og kokekaffe vsitnok gir økt kolestrol (er ikke sikker på om dette stemmer fortsatt...).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor mye kulefanger bly jeg skal ha sammen med det trykkeri blyet og tinn?

 

Det spørs litt hva du skal støpe til og hva slags blanding det er i kulefangeren.

Selv støper jeg 32 og 38 av kulefangerbly. Det går nok greit for 357 og 44 også hvis det er slappe ladninger, men slepper du oppi noen bokstaver går det nok litt bedre.

Tinn kan du tilsette ca 1% for bedre utfylling i tanga.

 

For rifle ville jeg nok brukt 50-50 kulefanger og bokstaver og 1-3% tinn.

 

Mye bra info på http://www.lasc.us/IndexBrennan.htm og

http://castboolits.gunloads.com/index.php.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor mye kulefanger bly jeg skal ha sammen med det trykkeri blyet og tinn?

 

Det spørs litt hva du skal støpe til og hva slags blanding det er i kulefangeren.

Selv støper jeg 32 og 38 av kulefangerbly. Det går nok greit for 357 og 44 også hvis det er slappe ladninger, men slepper du oppi noen bokstaver går det nok litt bedre.

Tinn kan du tilsette ca 1% for bedre utfylling i tanga.

 

For rifle ville jeg nok brukt 50-50 kulefanger og bokstaver og 1-3% tinn.

 

Mye bra info på http://www.lasc.us/IndexBrennan.htm og

http://castboolits.gunloads.com/index.php.

Blir til .32S&W Long, .38 Special, .357 Magnum, .40 S&W og .45 ACP

Link to comment
Share on other sites

Prøv å støp av kulefangermix og se hvordan det går. Spørs litt hva det er skutt i kulefangeren. Bare luftvåpen eller mye grov og revolver?

Hvis det er skutt mye grov og revolver er det jo ferdig blanding og klar til bruk :)

Er det skutt mest luft, kan du slenge oppi noe trykkeribly og kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg som sagt prøvd med fangerbly først og spart trykkeribly til magnum og rifle. Vanskelig å få tak i for tiden :)

Det skal jeg prøve, men tror det er mest .22 og .32 bly der, men det var KNALLHARDT!!

noe enkelt tips for og teste om det er hardt nok?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...