Jump to content

Modulene sitter fast på A-tec Maxim


sveagl

Recommended Posts

Hei, har en Atech Maxim demper cal 6,5. Har vært nøye med å pusse den etter bruk( demontert og pussa rein) etter siste tur på banen, der jeg totalt skøyt 15 skudd har 4 av modulene satt seg bom fast, får ikke skrudd de fra hverandre. Er det noen som har tios til hvordan jeg kan fikse dette? Skal prøve å skyte den varm i dag for å se om det kan gå å løsne de da, men om dette ikke funker har jeg ikke flere triks på lager..

 

Takker for alle tips:)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til. Etter at jeg ødela to av oljefiltertengene som kjetilh referte til har jeg innsett at min lyddemper ikke er modulbasert. Noe som er helt greit for meg. Det var ikke akkurat slik at jeg tilpasset antall moduler på demperen til forskjellige situasjoner allikevel.

Link to comment
Share on other sites

De har også ett sett på Jula med 2 slike tenger.Vr innom og kjøpte det i dag,koster 79 kr men nå klarer jeg ikke å finne de igjen på hjemmesiden til Jula.Settet inneholder tenger i to størelser og fungerte glimrende på min Maxim demper som satt som fy!Den ene tangen i settet er gul og svart,den andre er oransje og svart.

Link to comment
Share on other sites

OT, men du trenger ikke stresse med å rengjøre dempern så ofte... Når det kommer flak ut når du rister på den er det på tide... Jeg har med stort hell brukt ultralyd på å rense den forrerste modulen på min maxim (har ikke 9mm unbraco). Et annet tips er å bruke alu.pasta på gjengene når du skrur sammen...

Link to comment
Share on other sites

Slutt å skru ihjel alt dere har... :wink:

 

"Alle" er enige i at ei pipe holder i x-antall skudd, jeg regner derfor med at alle også er enige i at demperen også holder x-antall skudd?

For meg var det enkelt, jeg dro til alle modulene før jeg begynte å skyte. De kommer aldri til å bli demontert!

Når pipa er utskutt, er demperen utskutt!

 

Da blir det handlet ny pipe og ny demper.

Blaser R93 i 7mmRM og A-tec Maxim

Link to comment
Share on other sites

Enig med Poacher. Gi f.. i all denne rensinga. Dere kommer til å skru dere ihjel. Legg demperen i zalovann for oppløsning når den ikke fungerer som den skal. La det ligge å trekke leeeenge. Gjerne ett par døgn. Skyll med rent vann slik at zaloen er vekk. Blås så med blåsespiss (luft) dette får nok litt av hvert til å forsvinne. Dette har jeg gjordt to ganger på min A-Tec. Funker som snus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sirhitalot sier så sier demperen ifra når det er på tide med rengjøring. Løse koksflak som ofte kan ligge midt i hullet på en av bafflene er ikke bra om man vil ha bra presisjon.

Å tro at demperen ikke trenger vedlikehold er i overkant naivt, men å demontere etter hvar gang den er brukt eller for den del etter hvert 200'ende skudd er bare tøys det også.

 

Vil også bare si at en oljefiltertang med kjede er mange hundre ganger kraftigere/bedre enn en med gummibånd desom den brukes riktig. Bruk evt mellomlegg om man er redd for skader/riper.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle kommetarer og tips:)

 

Kjøpte den universalåpneren det ble tipset om med gummiremer, varma opp demperen i varmt vann og fikk godt tak med reimene. fikk løsna samtlige moduler! Spraya inn alt med 5-56 og lot det ligge en time, pussa rent alle deler og satte de sammen, hadde ikke alu-fett, så satsa på tørrpussing, så får vi se hvordan det blir å åpne den neste gang!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En god grunn til å skru litt på demperen er muligheten til å koble sammen dempere til en langdemper :mrgreen: Har på det meste satt sammen to S&L Hardcore og en Twister, og det gir absolutt merkbar forskjell! Skyter 30-06 med 49cm løp, så det smeller en del. Med to eller tre dempere sammenkoblet blir det som en dempet 6,5x55. Herlig på banen 8) Hardcore og Twister passer altså sammen. Samme gjenger mellom modulene. Dessuten er det litt morsomt med en god halvmeter demper utenfor tuten.

Link to comment
Share on other sites

Ja tror du virkelig det kunne bli skjevt? (ikke bare sjeft :mrgreen: )

 

Hva skal bli skjevt? Hver modul er jo kliss lik den andre, og aluminiumsrør har vel ikke for vane å bøye seg? Ikke er det særlig tungt heller, så jeg føler meg trygg. Produsenten reklamerer jo for at man kan kjøpe løse moduler og sette på selv. Sier nada om hvor mange.

 

Eneste kriterie er jo selvfølgelig at man sjekker at alt er skrudd skikkelig godt sammen. Også under skyting. Har ikke noe bilde, men skal sørge for å få tatt et neste gang jeg mekker det sammen. Børsa ser rett og slett ganske heftig ut. Kongsberg 393 med sporterstokk (tommelhull) og Falunkorv på tuten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at det kan hende demperen (tydligvis ikke din) står bittelittegran skjevt på (altså at enten gjengene som er på rifla eller partiet inni demperen er skjevt fra før), men at den lille vinkelen ikke har noe å si ved vanlig bruk. Hvis den ene siden i 90graders-trekanten blir tredoblet, og vinkelen holdt konstant blir også de andre tredoblet :wink: . Det at ting ikke er dimensjonert for en halv meter momentarm er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Slutt å skru ihjel alt dere har... :wink:

 

"Alle" er enige i at ei pipe holder i x-antall skudd, jeg regner derfor med at alle også er enige i at demperen også holder x-antall skudd?

For meg var det enkelt, jeg dro til alle modulene før jeg begynte å skyte. De kommer aldri til å bli demontert!

Når pipa er utskutt, er demperen utskutt!

 

Da blir det handlet ny pipe og ny demper.

Blaser R93 i 7mmRM og A-tec Maxim

:thumbup:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...