Jump to content

Avslag på søknad .45 apc og .380 auto


seigemann

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er litt usikker på regler for søknad og erverv av våpen, og klarte ikke finne noen tråd med et godt svar for meg.

 

Jeg er innehaver av full jaktgarderobe eller hva det nå heter (6 våpen), og har tre håndvåpen. Disse våpnene er en p22 (.22lr), en glock 17(9mm) og en s&w 686 6"(357 mag.)

 

Jeg har deltatt på en del stevner både i og utenfor de to klubbene jeg skyter i, og jeg skyter 2 ganger i uken på vanlig trening.

 

Jeg sendte nylig avgårde søknader på en liten .380 til spesialfelt og en 1911 .45 til militær (glocken er registrert til grov).

jeg er 23 år og har skutt med pistol de to siste årene. Jeg har jaktet siden jeg var 18.

 

Det er nå en måneds tid siden jeg leverte søknadene, og jeg dro derfor ned til politikammeret for å se om søknaden kanskje var ferdig (har hatt litt tull med posten). Der fikk jeg beskjed om at det tok så lang tid fordi de var nødt til å se an om jeg hadde behov for så mange våpen i forhold til min unge alder, og at jeg nok måtte regne med i alle fall ett av søknadene avslått av denne grunn.

 

Kan politiet avslå søknadene mine fordi jeg er ung, selv om jeg har et relativt høyt aktivitetsnivå? Og er tre håndvåpen definert som mye?

 

Hva kan jeg evt. gjøre ved et avslag?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen ekspert på våpenloven, men har ikke sett at det står noested om att alder er en grunn til avslag på söknad sålenge du er 21år.

Her er det jo aktivitet som teller, utifra politiets rundskriv side 24 skall skytter som över 2-3 ganger/måned og har 4 stevnestarter/år kunne erverve våpen til alle de klasser som forbundet har på lista si sålenge det ikke er mulig og bruke samme våpen også til andre klasser.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dine søknader innvilges, og du kjøper som søkt, vl du ha totalt 5 "handguns".

Ikke spesielt mye for en ivrig skytter med stor dokumenterbar deltagelse i åpne stevner over lengere tid.

 

Selv om Glock'en din er registrert som grovpistol (det kan for et øvet våpenkontor-øye se anstrengt ut, og være en indikasjon på "våpengarderobeplanlegging". Glock'en er nokså uegnet til det, vil antagelig både jeg og andre mene) kan Glock'en brukes i militærfelt og militærhurtig. Antar du kan få vansker med å overbevise ditt våpenkontor om at har et sterkt behov for .45 ACP i tillegg.

I den siste tid har det dukket opp egne .45 stevner (klasser) i NSF-klubbers regi. Antar det kan ha sitt utspring i å grunngi behov for en estra pistol i .45. Det er slik jeg oppfatter det, i det minste. Uten at jeg vil være verken for eller mot en slik strategi.

 

Din S&W 686kan vel også brukes i grov-programmet i tillegg til Magnum 1 (det siste oppgav du antagelig i behovet for den).

 

Får du derimot avslag på .380-en går det an å den overklage avgjørelsen.

 

Kjenner ikke helt reglene der, men kan ikke din (Walther) p22 også brukes i spesialpistol?

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar!

 

Deltar på stevner både i og utenfor klubben ja.

 

Tenkte på det med 45. Og 9mm tidligere, men prøvde å argumentere litt på søknaden for å kunne ha begge. Fikk godkjent både 9 og 45 første gang jeg søkte på håndvåpen, men solgte den .45en jeg kjøpte da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

 

Da har jeg avslaget i hende.

Søknadene ble avslått med den grunn at de ikke kan se at aktiviteten min "oppfyler kvoten til aktivitet for de omsøkte våpen".

 

Mulig jeg har missforstått, men trodde jeg hadde nok aktivitet. Det står ikke om det er manglende treninger eller stevner som er problemet.

Er det manglende aktivitet til å være mosjonsskytter de evt. mener? Var det jeg fylte ut at jeg var.

 

Jeg la ved dokumentasjon på 3 interne og to approberte stevner, samt bekreftelse på aktivitet fra klubbens treninger.

Jeg la ikke ved aktivitetslogg, da det er litt styr å få til, men kan sikkert skaffe det hvis det er nødvendig.

 

Har jeg grunnlag for å klage? Evt hva skriver jeg?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Dokumenter oppmøter på trening, og klag.

 

Som mosjonskytter (2-3 treninger per måned (sesongavhenging mht baneforhold), og med minst 4 stever (kan være klubbstevner)) så skal du kunne erverve våpen til alle program i ditt forbund, så lenge de ikke overlapper i bruksområde.

 

Det de kan avslå .45-en på er at du har en 9mm som kan brukes i militærfelt. Men hvis avtrekksvekten på glocken er under 1360g (og over 1000g) så er den ikke godkjent til militærfelt og kan ikke brukes der.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det ikke så at avtrekksvekten på glocken må være under 1360, da det ikke er det som skal regulere erverv i hht forskrift og rundskriv.

 

Det er en § i forskriften som regulerer (som pod i sitt rundskriv har snudd betydningen av 180grader).

 

Ved klage skal 380 (om den går i kassa) gå gjennom, 45en er mere så så der. (men selger du glocken får du 45en, og kan kjøpe tilbake glocken, eller enda bedre en skikklig grovpistol i 32).

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det beste er å lese lovverket, lese forbundets program, snakke med folk i klubben slik at man finner ut av hvordan ting skal gjøres, og føre en åpen dialog med våpenkontoret.

 

"oppskrifter" på nett som forklarer hvordan man skal gå frem for å kjøpe mest mulig våpen trenger faktisk ikke aktive skyttere, de bør klare å innhente den infoen gjennom aktivitet i skyttermiljøet.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er tydeligvis en utbredt feiloppfatning at en kan "registrere" et bestemt våpen til en bestemt gren f. eks grovfelt. Det kan en ikke. Du har fått kjøpe en G17, og i utgangspunktet kan den brukes i flere grener. Kommer tilbake til dette under pkt 3.

 

2. Du nevner her aktivitet i approberte stevner, men du sier ikke noe om tidsrommet dette strekker seg over. Hos oss arbeider vi med å få en klar regel på at det er aktivitet siste 12 mnd som skal telle.

 

3. Egnede/uegnede våpen og aktivitet. Her er det ingen regel (bortsett fra at 10 starter i appoberte stevner per år med et våpen gi rett til reservevåpen). Vi jobber her også med en felles forståelse med politiet. Har en meget liten aktivitet ( = starter i approberte stevner), får en klare seg med lovlige, men ikke topp egnede våpen. Har en derimot stor aktivitet, bør en få kjøpe et mer egnet våpen selv om en allerede har et godkjent våpen for grenen. Eksempel: G17 er klart lovlig i militærfelt og grovfelt, men lite egnet. En skytter som kan vise til deltagelse i mange feltstevner siste år, bør få kjøpe både en Pardini HP 32 til grov og en Pardini GT9 til militærfelt.

 

4. Det er kun grener som står i et forbunds offisielle program som gir grunnlag for kjøp. Om noen lager klubbstevner for .45, gir det ingen rett til kjøp.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er tydeligvis en utbredt feiloppfatning at en kan "registrere" et bestemt våpen til en bestemt gren f. eks grovfelt. Det kan en ikke. Du har fått kjøpe en G17, og i utgangspunktet kan den brukes i flere grener. Kommer tilbake til dette under pkt 3.

 

3. Egnede/uegnede våpen og aktivitet. Her er det ingen regel (bortsett fra at 10 starter i appoberte stevner per år med et våpen gi rett til reservevåpen). Vi jobber her også med en felles forståelse med politiet. Har en meget liten aktivitet ( = starter i approberte stevner), får en klare seg med lovlige, men ikke topp egnede våpen.

 

1) Stemmer, men hvis du har en 9mm med avtrekksvekt under 1360g, men over 1000g så er den ikke godkjent for militærfelt. hva gjør du da? Du har da ikke en pistol som er brukbar i militærfelt. Skal du tvinges til å skaffe nytt avtrekk som holder militærfelt også?

 

3) Sorry, med det er det er noe av det største sprøy jeg har hørt på lang tid. Hva i svarte har aktivitet med muligheten til å kjøpe et topp egnet våpen? Hvis noen vil bruke en sekssifret sum på sin første pistol så må de da få lov til det uten at en besserwisser blander seg opp i det. Hvem bestemmer hva som er et "egnet" våpen? Vi har alle våre preferanser og ting vi mener er viktig.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

3. Politiet er i sin rett om de nekter deg å kjøpe et våpen nummer to. Tross dette ønsker ikke Politiet å være urimelige. De forstår at med økende aktivitet kommer også et forståelig ønske om bedre konkurranseutstyr.

Har du en G17 og ønsker å kjøpe en standard H&K USP, er det forståelig at de sier nei.

Ønsker du derimot å kjøpe en Pardini GT9 eller en STI Targetmaster, har eller finner de kompetanse som kan bekrefte at dette er et velbegrunnet ønske fra en konkurranseskytter.

 

Her snakker jeg om tillatelse til å kjøpe et klart mer egnet våpen UTEN krav om at en må selge det andre.

Link to comment
Share on other sites

3. Politiet er i sin rett om de nekter deg å kjøpe et våpen nummer to. Tross dette ønsker ikke Politiet å være urimelige. De forstår at med økende aktivitet kommer også et forståelig ønske om bedre konkurranseutstyr.

Har du en G17 og ønsker å kjøpe en standard H&K USP, er det forståelig at de sier nei.

Ønsker du derimot å kjøpe en Pardini GT9 eller en STI Targetmaster, har eller finner de kompetanse som kan bekrefte at dette er et velbegrunnet ønske fra en konkurranseskytter.

 

Her snakker jeg om tillatelse til å kjøpe et klart mer egnet våpen UTEN krav om at en må selge det andre.

 

Da beklager jeg. Der er vi helt enige, trodde du mente våpen #1.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...