Jump to content

Hørt om jakt på villsau?


wabbit

Recommended Posts

Hei!

Har en diskusjon med en bekjent angående jakt på vill-sau. Motdebattant påstår at det noen steder i Norge er mulig å "kjøpe villsau" for så å skyte det antallet man har kjøpt og selv bruke kjøttet. Jeg forstår ikke at dette kan være lovlig!?

 

Noen som har hørt om dette!? Kan ikke forstå at dette kan være lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Så langt har jeg ikke funnet noe som peker i den rettning av at dette er lovlig i norge. Det har jo blitt skutt villsau og geit i norge men da under lovlige former og ikke som fri jakt for allmuen. Tror nok bestemt at det er ulovlig ja, om det ikke finnes smutthull som har gått meg hus forbi.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel et definisjonsspørsmål...

 

Det følgende er ikke nødvendigvis korrekt jus, men omtrent slik mener jeg å ha oppfattet reglene:

 

Det er ikke tillatt å selge jakt på tamdyr, om de er aldri så forvillet. Jakt kan bare skje på de til enhver tid jaktbare viltarter, og vi har ikke jakttid på sau her i landet.

 

Men: Det er fremdeles tillatt å selge levende sau. Og det er fremdeles tillatt å slakte selv til eget forbruk. Bonden kan altså selge en levende sau til deg, og du kan deretter bruke rifla di til å avlive den. Selvsagt skal avlivingen da skje på mest mulig sikker og human måte; en kan ikke slippe sauen forå skyte den i fart, for eksempel. Vanlig fremgangsmåte er å binde sauen og/eller lokke den til ei bøtte kraftfor, deretter gis den ei kule i bakhodet mens den står rolig med hodet nedi kraftforbøtta.

 

Så har en de tilfellene hvor sauen har blitt "vill", og ikke lar seg fange inn om høsten. Dette hender ikke så helt skjelden faktisk. Da ender det ofte med at bonden eller andre må opp i fjellet med rifla for å avlive. Rent fysisk fremstår dette som sauejakt, og det kan være riktig spennende hvis man har med ordentlig forvillede dyr å gjøre. Jeg har sett villsau løpe lett bortover smale fjellhyller hvor intet menneske med vettet i behold vile ha gått uten sikringstau; "jakt" under slike forhold er en utfordring i seg selv.

 

Forvillede sauer er et problem for bonden, både da de utgjør et økonomisk tap og fordi han står ansvarlig for dyras velferd. De skal jo helst ikke sulte ihjel om vinteren, der oppe i de snødekte fjellene. Sauejakt er som nevnt forbudt, ellers hadde det vært fristende for noen å selge jaktkort på dyra. Spørsmålet er så om man lovlig kan selge en levende sau som befinner seg i forvillet tilstand på fjellet? Jeg kan ikke se noe hinder for dette. Kjøper overtar da ansvaret for og eiendomsretten til den aktuelle sauen, og kan selv bestemme hvordan han skal få ekspedert den hjem til fryseren. Innenfor fornuftige og dyrevernsmessige rammer, så klart; lar dyret seg lokke til ei bøtte med kraftfor så man kan skyte på kjent avstand mot stillestående mål, så kan det neppe forsvares å drive noe annet enn "åtejakt". Lar dyret seg ikke lokke til åta, så må man ut og "jakte" mere aktivt. Jeg skriver her jakt i anførselstegn, fordi det juridisk sett ikke er jakt men hjemmeslakt. Dyra skal ikke sulte om vinteren, så hensynet til dyras velferd tilsier at man skal gjøre det man kan for å enten fange dem inn eller avlive.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo av svarene som kommer inn her at dette _ikke_ er en helt vanlig ting og at det ikke er utbredt praksis for sånt som dette,

hvilket er et hint om at dette nok er på kanten av loven... hvilket igjen betyr at min bekjente trolig da også tar feil hva angår jussen rundt dette.

 

ALT VILT ER FREDET, med mindre jakttidene sier noe annet. Villsau er vilt, men samtidig "husdyr".

Blir ikke helt klok på dette, annet enn at jeg fortsatt er like skeptisk til informasjonen jeg har fått fra motdebattanten min.

 

Igjen, takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Mnja. Skyting av villsau av eier eller på oppdrag for eier forekommer så vidt jeg har hørt på en del steder (øyer) på kysten.

Denne er så vill at den ikke lar seg fange inn og avlives på vanlig vis. Selv om dette ikke defineres som jakt er det i praksis jaktmetoder som nyttes.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan jeg kontakte angående dette? Det er altså snakk om nettopp en konkret øy og at det her skal være vanlig praksis å gjøre dette....

Det er snakk om bønder som får hjelp av jegere til nettopp avliving i form av rifle på vill-sau...

 

Kan jeg ringe politi/direktoratet for nat.forvaltning? Hvem bør/kan jeg spørre om dette? Det ville jo vært interessant dersom det er lovlig, men dette

vil jeg ha bekreftet før jeg diskuterer dette noe mer med motpart...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg jo enda mer usikker... får så sprikende svar på dette. Må nok ta noen telefoner her ja....

Hvis/dersom jeg kommer til at dette er lov - må man ha ekspanderende ammunisjon? Jeg har ammunisjon,

men det er FMJ. Er dette "ok" - eller bør jeg bruke ekspenderende? Er greit at en sau ikke er like stor som en elg,

men skal jeg skyte noe så skal det dø så smertefritt som mulig....

 

Om flere har en mening om denne saken så kom med innspill... :?

Link to comment
Share on other sites

Sau er definert som husdyr, ikke vilt. Uansett om den aktuelle sauen ikke er tam. Dermed er jaktlovgivningen totalt irrelevant, og DN er ikke rette instans å spørre. Slakting av husdyr sorterer under slikt som mattilsynet skal kunne svare på.

 

Rent praktisk og dyrevern-etisk så må man selvsagt bruke egnet ammunisjon.

 

Vær obs på at moderne kuler med kontrollert ekspansjon, konstruert for elg og slikt, kan fungere dårlig på såpass små dyr som sau. Kula rekker ikke å ekspandere ordentlig før den har passert de vitale organene, fordi den er konstruert for å trenge inn til vitale organer i et mye større dyr. Jeg var med på å slakte ned en flokk forvillet sau en gang for mange år siden, vi hadde to skyttere som begge brukte .308 med Nosler Partition kuler. Disse viste seg å ikke fungere i sauene, kulene plystret rett gjennom uten nevneverdig ekspansjon. Ikke at dyra overlevde, altså, men de karene som skjøt hadde det ikke moro. De så lite eller ingen reaksjon på treff, og endte opp med å skyte mer enn to skudd pr dyr på hele flokken. Dette fordi de raskt mistet oversikten over hvilke dyr som var påskutt og ikke, og følte at de måtte skyte til dyrene sluttet å løpe for å være sikre på at ikke noen skadde dyr kunne komme unna.

 

Basert på denne hendelsen ville jeg nok brukt lettekspanderende kuler, og heller godtatt en del ødelagt kjøtt. Å bruke helmantel på sau ser jeg på som totalt forkastelig, med mindre det er snakk om nakkeskudd på en halv meters hold.

Link to comment
Share on other sites

kan vel si det enkelt å greit, er det et husdyr har det klipe i øret. det er alle saubønder pålagt å ha.

i Østerdalen der jeg kommer fra har jeg aldri hørt om villsau, det er en rase som heter det, men det er da ikke et jaktbart vilt for det.

 

har hørt om ett tilfelle at par sauer måtte skytes på en berghylle de hadde rotet seg utpå. da det ikke var mulig å få dem ned og de ville sultet i hjel oppå der. men det kan ikke defineres som jakt,

 

Ligg unna budskapen du og jakt de du har lært om på jegerprøven, det er en grunn til at du ikke lærer om Sau, geit,gris og ku på jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Vet at det i fjellet hjemme var bukkejakt rett før jul for noen år siden. Det var et par geitebukker som hadde blitt ville i løpet av sommeren og som var ekstremt folkesky. Helt mulig å få inn igjen... Ble tatt en avgjørelse at det bare var å plukke dem ned hvis de ble sett. Ble vel skutt av noen ivrige jegere fra den yngre garde. Var vist svært spennende og krevende.

Link to comment
Share on other sites

Måtte hjelpe en nabo med en ADHD-sau for mange år siden. Den gikk i en innhegning, men var helt umulig å få tak i. Vi vurderte det slik at det var mest humant å skyte denne sauen på stedet, enn å løpe den igjen for å få hivi'n på slaktebilen.

 

På grunn av mye bebyggelse i området, brukte jeg hagla.

 

En ladning BB i nakken på sauen på 10 meters hold var vesentlig mer skånsom avliving enn det man får til på et slakteri. Så får heller mattilsynet mene det de vil.

 

Var forresten litt spesielt å finne hagl i fårikålen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette er ulovlig. Villsau er husdyr. I øyene utenfor Bergen kjenner jeg til konkrete personer som sliter med politianmeldelser.

Forklaringsproblemene er ikke helt små!

Styr unna!

 

Var i kontakt med mattilsynet. Fikk grønt lys derfra, da jeg forklarte (etter å ha fått mer opplysninger om saken) at dette handlet om "villsauer" eier ikke fikk inn (snakk om 3 stk), og at disse var de eneste sauene som var igjen, og at villsau-driften skulle avvikles.

Helt kjempeglad for det var han ikke, men ved avvikling av villsau-hold, var det en god nok begrunnelse, selv om dette ikke er måten man egentlig skal gjøre dette på.

 

Får se hva jeg gjør, men er veldig usikker, selv om mattilsynet har gitt "thumbs up" for dette...

Link to comment
Share on other sites

Var for øvrig en tur innom skytebanen.... og pusser riflen nå...

har dradd igjennom propper med solvent (med ammoniakk), svarte og fæle, en del ganger, bronsebørste, ny propp med solvent,

og har så ventet ca 15 minutter for så å "tørke" ut igjen med ny propp med litt solvent etter å ha brukt bronsebørsten.

 

Har gjort denne framgangsmåten 6-7-8 ganger - og lappene kommer fortsatt ut god og dritten... bare _noe_ lysere enn i starten.

Ser også mantel (tror jeg, minner om fargen på rust, sant?) i løpet og på proppene enda...

 

Er dette normalt - eller mantler løpet mitt abnormt mye? Har ikke skutt mer enn ca. 10 skudd...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ulovlig. Villsau er husdyr. I øyene utenfor Bergen kjenner jeg til konkrete personer som sliter med politianmeldelser.

Forklaringsproblemene er ikke helt små!

Styr unna!

 

Hvorfor er de blitt anmeldt? Hvem har anmeldt dem? Mattilsynet? Bonden? Hvem?

For saken min, foreligger det (etter hva jeg forstår via telefonsamtaler) avtale om at disse må avlives med bonden som eier dyrene.

Dyreholdet skal avvikles, og bonden får ikke inn sauene (påstås det). Så lenge bonden gir "grønt lys" og mattilsynet har "velsignet" handlingen og begrunnelsen for den - så forstår jeg ikke helt, i denne saken, hvem som skulle anmeldt hvem... Mattilsynet har fått navnet på bonden, og de kjente for så vidt til ham, men de trodde han ikke hadde dyr lenger, og mattilsynet tror derfor på historien om at disse er kommet seg unna og ikke avlivet med resten av villsauene.

 

Jeg er som sagt noe usikker, og ønsker en samtale med bonden og kanskje en ny telefon til mattilsynet før noe eventuelt skjer. Jeg er heller ikke den mest erfarne rifle-skytteren i Noregs rike, så jeg får vurdere saken fortløpende...

Link to comment
Share on other sites

Fikk du skriftlig svar at Mattilsynet? I såfall, da hadde jeg iverksatt. Bare ikke lag en lang sak om det på diverse nettsteder. Slik som andre :roll:

 

Pratet med de på telefon, og bad dem om å sende skriftlig svar også. Utdrag:

 

"...Jeg viser til henvendelse om ”jakt” på villsau, eller behov for hjelp fra jegere til å skyte villsau."

"...Villsau er ikke ville dyr. De har en eier som har ansvar for dyra, og det finnes regelverk for hold av villsau som utegangere. ..."

 

"Dette betyr at det ikke skal være nødvendig å skyte villsau på avstand dersom driften er i tråd med regelverket.

 

Ved slakting/avliving skal sau skytes med boltepistol eller fritt prosjektil gjennom hjernen fra kloss hold. "

 

"I visse situasjoner kan det være aktuelt å skye villsau på avstand for å unngå lidelser for dyr.

 

1.Dersom de har gått seg skårfast og ikke kan berges ned.

2.Dersom enkeltdyr er spesielt ville, og ikke lar seg fange og håndtere på normalt vis og ønskes fjernet fra flokken.

3.Dersom villsauhold er kommet ut av kontroll skal avvikles.

 

 

 

 

 

For punkt 2 og 3 bør Mattilsynet kontaktes slik at vi er informert og kan samtykke til at dette er eneste løsning på problemet. "

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får et ok fra de, så hadde jeg bare satt i gang :wink:

Så sant du har dette på "papiret".

 

Har jo det... printe ut mailen det... så sant det bonden sier, at saueholdet skal avvikles og at sauene ikke er mulig å få sanket inn,

så har jeg jo mitt på "det tørre".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er mange gode svar her. Som mange kjenner til så fikk vi litt pepper for noen år tilbake, og folk fra mattilsyn og andre autoriteter som uttalte seg til media uten å sjekke opp i fakta på forhånd. Jeg skal også ta selvkritikk for litt sleivete formuleringer på diverse nettsider MEN:

 

Alt vilt er fredet og kan kun jaktes i de tider det blir fastsatt jakt. MEN Villsau er ikke vilt, selv om navnet på rasen inneholder ordet "vill". Det betegner bare at det er den sauerasen som genetisk sett har mest til felles med de eldste ville rasene.

Villsau er tamdyr. På lik linje med alle andre saueraser, kyr, hester, hunder, katter osv.

Det er ikke tilatt å selge jakt på tamdyr. Men dyreeier, eller den som opptrer på vegne av dyreeier kan slakte/avlive husdyr under visse betingelser. Ingen kan feks nekte deg å skyte hunden eller katten din om du vil det. Eller slå ihjel kattunger. Men avliving skal skje i henhold til dyrevernsloven. Dyra skal påføres minst mulig lidelse.

 

Det hender fra tid til annen at dyr på beite blir så sky at de ikke lar seg fange inn. Både sau, geiter, ungdyr av storfe etc, at det til slutt ender med at de skytes. Dette er det åpning for i lovverket, slik en annen bruker her refererte til.

 

I den saken som flere her har henvist til som gjaldt meg, var det en bonde som hadde mistet kontroll på sin flokk, og flokken var spredd over flere naboeiendommer. Eieren hadde gjort flere forsøk på å fange de inn uten å lykkes. Disse villsauene blandet seg inn og ødela avlen for andre bønder som hadde andre raser. Mattilsynet hadde også pålagt eieren å fange disse inn, pga brudd på diverse regler om husdyrhold som gikk på manglende vaksinering, øremerking osv. Så det var i alles interesse å få bort disse sauene. Vi solgte jaktkort på rådyr og hjort i disse områdene, og saueeier sa at vi kunne hjelpe han med å skyte disse, men at vi da måtte kjøpe kjøttet. Vi opplyste til de som kjøpte dagskort for hjort og rådyr, at de kunne hjelpe å skyte disse sauene. Vi tok ingen betaling for å skyte sauene, så vi solgte altså ingen jakt på tamdyr slik det fremkom i avisen. Jeg pratet også med mattilsyn og leder i dyrevernsnemda etter at dette var kommet på trykk i avisen, og konklusjonen ble til slutt at vi ikke hadde gjort noe ulovlig, men de var redde for at vi skulle bidra til en feilaktig oppfatning om at villsau var fritt vilt som kunne skytes hvor som helst.

 

Konklusjonen i ditt tilfelle er altså at ja, du kan hjelpe en saueeier som ikke får sanket sine sauer inn med å skyte dem for ham. Under de betingelser som en annen bruker her listet opp.

 

"I visse situasjoner kan det være aktuelt å skye villsau på avstand for å unngå lidelser for dyr.

 

1.Dersom de har gått seg skårfast og ikke kan berges ned.

2.Dersom enkeltdyr er spesielt ville, og ikke lar seg fange og håndtere på normalt vis og ønskes fjernet fra flokken.

3.Dersom villsauhold er kommet ut av kontroll skal avvikles."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...