Jump to content

Bytte ut hagl i haglepatroner


VeT|Us

Recommended Posts

Kort spørsmål:

 

Jeg har en del stål-ammunisjon liggende. Husker ikke ladningen i hodet, men det står på esken.

 

Ta utgangspunkt i at det er 32 gram.

 

Jeg har også en god del stål-kuler til haglelading i Buckshot-størrelse liggende.

 

I mitt hode er det ikke farlig å: Fjerne haglene i noe av ammunisjonen jeg har, erstatte med større hagl av type Buckshot (#4),

så lenge ladningen veier det samme.

 

Sant eller usant?

Link to comment
Share on other sites

Har alltid tenkt det samme at det ikke kan være farlig, har selv bytta ut stål hagl med softgun kuler bare for moro og det funker.

Har også fantasert og kulelager kuler i passende størelse.

 

Men er du skeptisk stropp hagla fast til et eller annet og tau på avtrekkern og dra av:D

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe problem så lenge du holder deg til samme matriale, i dette tilfellet stål. det som er mer usikkert er om du har nok plass , hvis de du skal erstatte er mye større vil du slite med og få plass til 32g. Hvis det er ulike matrialer ville ikke gjort det, det forandrer konsistenen på haglsøylen i waden. Feks bly "gir litt etter" det gjør ikke feks hevishoot,stål og andre harde hagl. Dette kan føre til trykkøkning, motsatt kan føre til at trykket kolapser. Dette er ting jeg har lest og ikke erfart selv, men jeg syntes det høres logisk ut. Jeg kødder ikke med oppskrifter. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt buckshot i ønsket størrelse i butikk eller ladet etter trykktestet ladedata. Hvis du ikke har tilgang på en trykktester. -m-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Revjakt. For lite krutt??? hvor har du det fra? Har du veid kruttet og sjekket hvilke krutt type som har blitt brukt? Lette ladninger tillater som regel betydlig mer krutt en tunge ladninger.

 

Man bruker vel raskere krutt ved lette ladninger?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode kan det i allefall teoretisk være en forskjell på store/små kuler eller bly/stål, selv om man har lik vekt på det som skal skytes ut.

 

Massetregheten proposjonal av kun vekta, men vil tro at under en såppas brutal "akselerasjon", vil kulene seg imellom inni wad'en fjære ulikt avhenig av størrelse og vekt. Kulene sendes jo opp i fart av kula "under" - som igjen får sin energi av den under der igjen osv.. Det tar lengre tid å få en tropp i marsj enn ett jegerlag på 8;)

Men, jeg tror denne effekten ikke er av særlig praktisk betydning såfremt ladningen ikke ligger helt på pottekanten..

Noen som vet når trykket i kammeret er på sitt høyeste?

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten avsporing:

Når jeg overtok blylageret til en eldre kompis så fulgte det med et syltetøyglass med grove stålkuler, fikk beskjed om at han brukte å bytte ut blyet i patronene med disse når han skøyt sel!! Hadde funket som snus i over 20 år :shock:

 

Langt fra lovlig, risikofritt og annbefalt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...