Jump to content

Erfaringer om restvekt på ekspanderende kuler i storvilt?


høggern

Recommended Posts

Jeg har hørt at noen som hadde kontrollert restvekt på mange kuler som var skutt i storvilt, ikke fant mange kuler som hadde den restvekta man ser i reklamer. Min erfaring er at gode kuler med blykjerne vanligvis ikke har mer enn max ca 70-75% restvekt etter møtet med elg. I våte aviser/tlf kataloger har kuler bedre restvekt.

 

Hva er folkets erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ingen kuler fra norsk storvilt (hjort / elg) da alle har gått gjennom (338 Winmag, 35 Whelen, 375 H&H)

 

Men fra Afrika har jeg følgende restvekter:

Barnes TSX, 270 grn, 375 Ruger.

1: 259 grn, Black wildebeest

2: 260 grn, Black wildebeest

3: 270 grn, Gemsbook

 

Swift A-Frame. 270 grn, 375 H&H

1: 232 grn, Warthog

2: 115 grn, Blue wildebeest (splintret, fant bare ene delen)

 

Woodleigh RN, 250 grn, 338 Winmag

1: 235 grn, Waterbuck

2: 176 grn, Nyala (splintret, fant bare ene delen)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kuler som Swift A-Frame, Woodleight PP og RNSP, North Fork og nå Blaser CDP i en 9,3x62. Kulevektene som er brukt er 250, 286 og 300grs. Har hatt restvekter på samtlige fabrikat på 96-99%, med unntak av en 250grs A-Frame som gikk gjennom hodet på en kvige. Restvekta var da 74%.

Dette er restvekta på alle kulene jeg har funnet i elg. Disse er ekstremt solide. Gjennomskuddene kan jeg ikke utale meg om men jeg er sikker på at disse også er perfelte.

Normakulene Alaska og Vulkan har hvert mellom 20 og 88%. Sterkt variabelte restvekter på disse kulene.

Alaskakula har jeg hatt fra total fargmentering i en elgku skutt på 40m, fant bakparten eller rettere sakt manteln på kula som var på 20% til 88% i samme elg med oppfølningsskudd på 220m.

Megakula ligger er bedre enn normakulene. Den har en restvekt rundt 60-70%.

Jeg synes dette er for dårlig ettersom fragmenteringa er for stor og bruker utelukkende loddede kuler i mine våpen på storviltjakt.

Noe forbud mot bruk av bly i storviltammo støtter jeg ikke ettersom det finnes ekstremt solide premiumkuler.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder de to kulene som jeg fant igjen splintret, (270 grn A-Frame og 250 grn Woodleigh RN) hadde begge treff i skulderknoken, ribbein inn og ut og satt under skinnet på motsatt side.

Med andre ord fikk de juling så det monnet.

 

Med det tatt i betrakning, syns jeg ikke de presterte dårlig i det heletatt, selv om restvekta var lav.

Hvor den biten som løsnet tok veien, vet jeg ikke, men tydeligvis forsvant den som et sekundærprosjektil inn i vitale organer og gjorde sitt til rask død.

 

Jeg benytter også 250 grn Woodleigh RN i min 35 Whelen, og etter et titalls hjort pluss en elg, er det så langt alltid gjennomskyting med fin sårkanal, og knall og fall, noe som borger for perfekt oppførsel i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Restvekter fra div kuler skutt fra 3006 som er funnet igjen i elg.

 

Hornady interbond- 9 kuler funnet igjen. Den laveste på 87%, denne tok knokkel inn og satt 3 cm under skinnet på andre siden.

Den høyeste på 99 %, kalv skutt på skrå bakfra inn i leverområdet. Ble funnet under skinnet ved hals motsatt side.

I snitt 94% restvekt på IB (disse er 180 grs og lades svært forsiktig (790 m/s))

 

Barnes tsx 150 grs. 2 kuler funnet igjen. 100% restvekt (820 m/s V0) Perfekt "firkløver" (40 og 70 meters hold)

 

woodleigh 220 grs rn: 2 kuler funnet igjen. Den ene gikk i kvist rett før en 11 takker, og lagde et hull på en femmer inn. Satt i skinnet motsatt side. 89 % restvekt.

Den andre var en mindre okse skutt på skrå fra front. Satt i skinnet foran låret motsatt side. 94% restvekt. 800 m/s v0)

 

Hirerberger ABC 2 kuler funnet. 90 % restvekt. Elger skutt i front.

 

Ingen av de loddete har separert foreløpig.

 

Lader ikke hardt, og synes effekt i dyr er veldig god ved moderate hastigheter. Dessuten blir det lite ødelagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje så mange eg eller kameratane mine har funne igjen. 1stk fabrikk ammo 308w Norma Oryx 180gr etter å ha gått gjennom ei hjortekolle og i bakken. Fann kula igjen 3.5 år seinare med restvekt 95% fin ekspansjon. 1 stk samme kule i 30-06 i utgangsbogen på ein hjortebukk,restvekt 88% veldig flat .

1stk Norma forbedra Elite 30-06 restvekt 59%, blyet var laust i mantelen, stod i ei hjortekolle. 1stk Lapua mega 185grs heimeladd i 308w, fart ca 750 m/s stod i ei hjortekolle , liten ekspansjon og lang lengde, ganske utypisk Mega etter det eg forstår.Restvekt litt over 80%.

Snakka med ein kamerat som eg har ladd Speer Hot-Cor 180grs i 308w til fart ca 730-750 avhengig av om han brukar lyddempar eller ikkje. Han har faktisk skote 35-40 hjortar med denne kombinasjonen. Han har funne igjen 2 kuler. Ei med restvekt 81%,men då kutta han vekk ein liten del av blyet med kniv. Den andre var på 86% etter å ha gått gjennom ei kolle på langs og sto i bekkenet. Kulene hadde ok ekspansjon,men diameteren var nok mindre enn på bonded kuler. Sikkert derfor så mykje gjennomskyting, noko som også var intensjonen ifølge ladeboka til Speer. Så vanlige standardkuler kan fungere fint om ein avpassar hastigheiten. Testar eg har gjort og sett av desse kulene har ikkje gitt så høge restvekter.

Eg kan ikkje hugse å ha sett nokon kuler som har totalhavarert der eg berre har funne splintar av kula.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

normal_Bilde0186b.jpg

 

Fra venstre:

.375 H&H 300 grs A-frame restvekt 291 grs 97% vo 790 m/s Fra eland. Skutt i skulderbeinet på 140 m.

.375 H&H 300 grs A-frame restvekt 287 grs 96% vo 790 m/s Fra oryx. Skutt i skulderbeinet på ca 200 m.

.375 H&H 300 grs A-frame restvekt 262 grs 87% vo 790 m/s Fra hjort. Oppfølgingsskudd bakfra. Satt i lårbeinet. Skutt på ca. 100 m.

.375 H&H 300 grs A-frame restvekt 263 grs 87% vo 790 m/s Fra elg. Gjennom begge boger. Skutt på 25 m.

 

.30-06 180 grs Nosler Part. restvekt 113 grs 62% vo 830 m/s Fra hjort. rent lungeskudd. Skutt på 150 m.

 

.22-250 53 grs Norma SP restvekt 32 grs 60% vo 1100 m/s Fra rådyr. Lungeskudd. Skutt på 200 m.

Link to comment
Share on other sites

Sitter med ei 185 grain. lapua Mega avfyrt mot hjortebukk (93kg) skrått inn i bog og ut over vom.

Restvekt 129,9grain. Det betyr relativt mye bly tilbake i dyret uten at jeg vet hvor mye av det som er i spiselig kjøtt. Ganske mye bly uansett. Har jeg vært uheldig med akkurat den kula eller er det typisk?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...